9 Mart 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

9 Mart 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

adı... işti? 2 bü ini ve gısını kıran döne- Ade (ki larile iz de 1 bile bula- asko- Diyor içün ub göre- hani aku- e , 9 Mart 1839 ZEŞAM Madridi teslim için müzakerelere başlandı (Baş tarafı 1 inci sahifede) belli başlı muahezenin ortadan kalk- | mış olduğunu beyan etmişlerdir. En belli başı müşkül, general Franco'nun mütarekenin akdinden sonra general Minja ile albay Casa- donun İspanyada kalmalarını isteme- mesinden ileri gelmektedir. Valladolid 8 (A.A.) — Valladolid, radyo istasyonundan verilen bir me- sajda şöyle denilmektedir: «Madridde iş başına geçen Miaja ile Casado, iki senedenberi «menfur ca- nilerle» birlikte çalışmağı kabul et- mişlerdir. Besteiro, Largo Caballero ile beraber çalışmıştır. Bu sebeple Franco İspanyasının bu adamların beyanatı- nı ve tekliflerini soğuk karşılamasına hayret etmemek lâzımdır. Frankist İs- panyanın nihai zaferi kazanması lâ- zımdır.» Nasyonalist kumanda heyeti ile ge- neral Franco şahsen Madridde vazi- yetin inkişafını saati saatine takib et- mektedirler. Frankist kıtaların Madride girişini hazırlamak için tedbirler alınmıştır. Yiyecek yüklü birçok arabalar Madrid halkını iaşe etmeğe hazır bulunmak- tadır. Gazeteler, İspanya cümhuriye- tinin inhidamını haber vermekte ve başkumandan taarruz emrini verir vermez nihai zaferin istihsal edilece- Fini yazmaktadırlar. . General Miaja'nın bir nutku Madrid 8 (A.A.) — General Miaja, radyoda bir nutuk söyilyerek Cümhu- riyetçi mintakann yegâne hükümeti olan milli müdafaa meclisinin bir tek gayesi olduğunu ve bü gayenin harbe insan! bir tarzda ve şerefle nihayet vermekten ibaret bulunduğunu beyan etmiştir. General netice olarak şöyle demiş- tir: «Bundan böyle boş yere kan dö- külmesini istemiyoruz.» Fransız gazetelerinin mütaleaları Paris 8 (A.A.) — Bütün gazeteler, İspanya harbinin sonu yaklaştığını söylemekte ve ekserisi bundan mem- nuniyet göstermektedir. Petit Parislen gazetesi, kan dökül- mesinin artık bir saat bile uzamama- sını temenni ediyor ve diyor ki: Muzaffer Burgos İdaresinin Mad- ridin kahraman müdafilerine mert ve kardeşçe atifeti esirgeyeceğini zannetmeyinİz.» Epogue şöyle yazıyor: «Yeni cüm- kuriyetçi liderler faşist aleyhtarlığı göstermekle beraber, her şeyden ev- vel sulh istiyorlar, Franco siyasi me- selelerde mukabele bilmisilde bu- Tunmayacağını ve memleket işlerine her türlü harici müdahaleleri bert: raf edeceğini resmen beyan ettiği takdirde, bu sulh kendiliğinden gele- cektir. Journal diyor ki: «İspanya faclası üzerine artık perdenin inmesi lâzım- ör. Çünkü sulh yapıcılarının icraati. mi bekliyeh daha başka müstacel işler vardır.» Ordre gazetesi, bedbin gözükmekte devam ediyor ve Franco idaresinin İtalyan ve Alman boyunduruğunu silkip atmaya özmettiğini gösterir şimdiye kadar ümid verici hiçbir şey tezahür etmediğini yazıyor. Justice gazetesi, nasyonalistlerin. münhasıran Alman ve İtalyan yardı. mi ile muzaffer olmadıklarını ve cümhuriyetçiler tarafında sosyalist ve amele ittifaklarının dehşetli tah- ribat yaparak nasyonalistlerin bu 2â- ferine yardım ettiğini yazıyor. Populaire, Peuple ve Humanite, İs- panyol hükümeti azalarını müdafaa ediyorlar, Madritteki isyan teşebbi — Buraya gelen bir akşam &Mekiridde miralay Casadonun kuvvetlerile ko- münistler arasında şiddetli bir mu- harebe olmuş ve çarpışma bütün ge- ce devam etmiştir. Muharebe Fransız sefareti mahal lesinde bilhassa kanlı olmuştur. Fa- kat sabaha karşı sükünet tamamile iade edilmiştir. Tramvaylar ve oto- büsler tekrar işlemeğe başlamışlardır. Madrid 8 — Madridde komünistler bir isyan çıkarmak istemişlerdir. Fa- kat bu hareketin önüne geçilmiştir. Bahife 11 | Komünistlerin bulundukları yerler İ tanklarla çevrilmiş ve hükümetin tay- İ yareleri bunların üzerine bombalar | atmıştır. İ — Madrid radyosu halka hitap ederek | ittihad tavsiye etmiş ve yeni hüküme- te sadakat beyan eden teşekküllerin | listesini ilân eylemiştir, Başvekil ge- neral Miaja öğleden sonra yaya ola- rak caddelerde dolaşmış ve halk tara- fından alkışlanmıştır. Saint - Jean - de - Luz 8 (A-A.) — Madrid radyosu, komünistlerin mili müdafaa komitesinin ültlmatomunu kabul ettiklerini bildirmektedir. Cartagene'de vaziyet Madrid 8 (A.A.) — Büyük umumi karargâh, tebliğ ediyor: General Min- ja, Cartagene harekât üssü şefinden bir telgraf almıştır. Bu telgrafta isyan teşebbüsünün hitama ermiş, bütün hedeflerin elde edilmiş olduğu bildi- rilmekte ve müdullaa meclisi tebrik &- dilmektedir. Birçok siyasi ve sendikal zevat ile | teşekküller hükümetle birlik oldukla- rını bildirmişlerdir. Valansda komünistler aley- hinde cereyan Valans 8 (A.A.) — Valans belediye meclisi, Madridi takliden validen ko- münistlerin belediye meclisi azalığın- dan uzaklaşlırılmasını istemiştir. Bu- na sebep, komünistlerin tecvizi kabil olmayan tarzı hareketleridir. Halk cephesinin eyalet meclisi top- lanarak milli müdafaa şürasına bu cepbenin iltihakını bildiren bir telg- raf göndermiştir. Bu münasebetle ka- bul edilen bir karar suretinde komünist partisinin faaliyeti takbih edilmekte ve partinin halk cephesinden çıkarı. ması istenilmektedir. Karar suretinde memleketin makul unsurları komünist partisinden çekil meğe ve halk cephesinin diğer teşek- küllerine iltihaka davet edilmektedir, Mareşal Petain Burgosa gidiyor Burgos 8 (A.A.) — Fransiz sefiri mareşal Petain'in pazartesi günü Bur- gos geleceği Frankist mahfillerinde teyid edilmektedir. Bu mahfiller, ma- reşalın evvelâ itimadnamesinin bir suretini general Jordana'ya takdim edeceğini ve askeri vaziyet hâlâ İspan- yol başkumadanının Madrid cephesin- de bulunmasını icap ettirdiği takdir- de Franco ile görüşmek üzere bir tarih tesbitini istiyeceğini beyan etmekte- dir. Bu tekdirde Petain, birkaç gün San Sabastinne'de kalacak ve Fransız kanç-| laryasının büroları muvakkaten ora» da açılacaktır. Franco hükümetinin Londra sefiri Londra 8 (A.A.) — Duc d'Alba'nın İspanyanın Londra sefirliğine tayin edileceği öğrenilmiştir. Duc, dün ken- di namına İngiltere hükümetinin âg- temanını istemek için Hariciye Ne- zaretine gitmiştir, | İngilterenin agremanını vereceğine muhakkak nazarile bakılmaktadır. Fransaya iltica edenler Oran 8 (A.A.) — Büyük bir kısmı Rus olmak üzere muntazam pasaport- Ju birçok yolcular, bu sabah cümhu. riyetçi İspanyaya aid üç tayyare ile İ şoför tarafından idare edilmiştir. İ yanın vaziyetini gözden geçirerek di- Belediye muhase- besinde on senelik muamelâtın tedkiki (Baş tarafı 1 inci sahifede) lâtını baştan başa tetkik edecekler- dir. Bu tedkiklerin epeyce uzun süre- ceği anlaşılmaktadır. Diğer taraftan belediye reisliğinin işarı üzerine belediye müfettişleri bir otomobil yolsuzluğile meşgul ola- caklardır. Mesele şudur; Üç sene evvel, belediye tarafından riyaset ma» kamına mahsus olarak Speno Süiza markalı bir otomobil satın alınmış, fakat bu otomobil belediye riyaseti makamı (arafından kullanılmaysrak Kadıköyünde bırakılmış, bazı busu- #i zevatın emrine terkedilmiştir. Oto- mobil bir müddet bir polis şoförü ta- rafından, bilâhare de belediye Oto- mobil tamir âtelyesine mensup bir Diğer taraftan bu otomobilin sar- feltiği benzin de belediye riyaset ma- kamina mahsus 579 (o zamanki nu- maras) numaralı otomobile alt gibi gösterilmiştir. Bu munmelâi yakın zamanlara kadar bu yolda devam et- miş, neticede kırk dokuz bin Kiloluk bir benzin sarfedildiği anlaşılmıştır. Belediye makine şubesi müdürlüğü bu benzinin belediye reislik maka- mının yangınlarda yaptığı teftişler yüzünden sarfedildiğine dair rapor yazmış ve belediye riyaset makamı da bu raporu tasdik etmiş! Ancak benzini veren Kadıköy be. lediye garajı riyaset makamının yan- gınlarda böyle bir teftiş yapmadı- fanı ve böyle bir sarfiyatın da varit olamayacağını ileri sürmüştür. Şimdi riyaset makamı tarafından ghemmiyetle ele alınan bu mesle Da- hiliye Vekâleti tarafından gönderilen müfettişler taralından tetkik edile- cektir. Romanya - Polonya (Baş tarafı 1 inci sahitede) Bu suretle Romanya ve Polonyada Almanyaya karşı kuvvetli bir kale kür- mak ve Baltık denizinden vi kadar, içine bütün Balkan devletlerini de alan bir blok vücüde getirmek iste- niliyor. Münih ve Viyana anlaşmalar Al manya ile İtalyanın, bütün dünya hu- zurunda Orta Avrupada Sâlim bir İn- kişafın mesuliyetini üzerlerine aldığı- nı göstermiştir. Avrupanın şarkındaki devletler Roma - Berlin mihveri aley- hinde vaziyet almağa ve cephesinde mücadele etmeğe sevkolu- nurken fena tavsiyelerde bulunulmuş. tur.» Muhabir bundan sonra Çekoslovak- yo rki: «Çekoslovakyada bundan ev. vel takip edilen merkeziyet - siyaseti, 'B. Benes idâresinin yıkılmasına sebep olmuştur. Çekler şimdi Slovakların ve “Karpat Ukraynası halkının milli is teklerile karşılaşmışlardır. Ve bu yüz- den arada ihtilâf vardır. Çek makam- ları, Karpat Ukraynasında iş başında bulunan .B. Revay'ı istifaya mecbur etmişlerdir. Prag hükümeti, Ukrayna meclisinin toplanmasına mâni oldu- ğundan Ukrayna milli grupu kendini müdafaa edememiştir. Diğer taraftan Çeklerle Slovaklar arasındaki münasebat da karışıktır, Çünkü Pragda Slovak muhtariyetini buraya gelmişlerdir. Paris 8 (A.A.) — İspanyol mülte- ellerini kabul etmeğe muvafakat edip etmedikleri sorulan birçok hükümet- lerden bu sabah Fransa hükümetine cevaplar gelmiştir. Bu cevaplarda ih- tirazi kayıdlar dermeyan edilmekte. dir. Vasat! ve cenubi Amerika memle- ketleri esasen pek yüklü olan iş piya- salarını ileri sürerek şimdiki halde ka. bul edebilecekleri mülteci miktarını tesbit edemiyeceklerini bildirmektedir. Herhalde kabul edilecek olan mülteci ler, çifçiler arasında seçilecek ve mik- tarları âz olacaktır. Belediye muhasebe defter- lerini yeni baştan tanzim ediyor Muamelâtın tanzimi için bütün belediye muhasebe defterlerinin yeni baştan tanzimine Karar verilmiş ve bu defterlerin bastırılmasına başlan- mıştır. Yeni defterler nisandan iti bâren alâkadarlar tarafından kulla» nılmağa başlanacaktır, .vazi olan sokak ta ayrıca tamir edi- dar bir çerçeve İle tahdid etmek ikte. niyor. Bütün bunlar geçen eyld! buh- Daimi Fotoğraf Müsahakamıza (air: Birkaç sene evvel gazetemiz tarâ- fından tesis edilen daimi fotoğraf müsabakası şimdiye kadar tertib edi- len müsabakaların en faydaların. dan biri olmuştur. Aldığımız birçok mektuplarda bu müsabakanın ama- törler üzerindeki teşvikkâr tesirle. rinden sitayişle bahsedilmektedir. «Akşam», karilerinin bu teveccüh ve alâkasına mükâbele etmek için her fedakârlığı yapmakla müftehir- dir. Bununla beraber daimi fotoğraf müsabakamızın yalnız sanat ama- törlerine aid olarak devam etmesi birçok karilerimizin haklı şikâyetle- rine de sebep olmaktadır. Bunun için müsabakamızın şek. Mini değiştirmeği ve «Akşam» oku- yan herkesin arasıra tertib edilecek müsabakalarımızdan istifade etme. sini temin etmeği düşündük. Ve ye- ni; büyük bir müsabakaya başlamak üzere dalmi fotoğraf müsabakamıza nihayet vermeğe karar verdik, Binaenaleyh, bu ayın 29 uncu gü- nü akşamına kadar gönderilecek amatör eserleri de dahil olmak üze- re, elimizde bulunan eserler arasın- da, müsabaka şartlarımıza göre son bir seçim yapılacak ve'bermutağ he- diyeler dağıtılacaktır. Yeni müsabakamız bütün karilerimizin alâkasını çe- kecek, gayet eğlenceli ve is- tifadeli olacaktır. Buna dâir tafsilât yakın- da ilân edilecektir. Sovyet Rusyanın Romanya ile Lehistana yardımı Londra 8 (A.A) — Deyli Ekspres gazetesi «Bir siyasi muharrir» imzası altında şu satırları naşretmektedir; Savyet hükümeti, Romanya ile Le- histan batıda bir tecavüze uğtadıkla- memleketlerin emrine âmade bulun- duracağını Bükreş ve Varşovaya bil- dirmiştir. şamildir. Şimdi anlaşılıyor ki, Mosko- va ile Varşova arasındaki son ticaret anlaşması muayyen bir siyasi hedefe tekabül etmekte idi. Ölen Romanya Başvekilinin cenazesi Kan 8 (A.A.) — Bugün burada Romanya Başvekili Patrik Miron için bir âyin yapılmıştır. Yarın da öğle üzeri bir âyin yapılacak ve bunu mü- teakip, tabut İtalyan, Yugoslavya yolu file Romanyaya gönderilmek ü- zere istasyona nakledilecektir, Merasime Fransız resmi makamları ile bir tabur piyade asker ve bir top- Polonyalı çocukları Ukrayna- lı isimlerle kaydeden papaslar Varşova 8 (A.A) — Polonyalı ço- cukları Ukraynalı isimler altında kaydeden papaslara karşı yapılmak- ta olan adil takibat devam ediyor. Bu suretle mahküm olan papasların sayısı yüzü geçmiştir. ranından evvel hâkim olan merkezi- yetçi zihniyetten başka birşey değil- dir.» Avam Kamarası Hariciye bütçesini kabul etti Londra 8 (A.A.) — Aram kamarası Hariciye bütçesini el kaldırmak sure- tile kabul etmiştir. Kamara, bütçeyi kabulden evvel muhalif amele fırka» sının tağil teklifini 121 reye karşı 207 Tey ile reddetmiştir. Pangaltıda iki sokak tamir edilecek Pangallıda pazar kurulan Ferikö- yündeki Katolik mezarlığı arkasının yeri çok bozuk ve perişandır, Beledi- ye, bu sokağın inşasını 4795 liraya bir müteahhide ihale etmiştir. Sokak yakında katranlı olarak yapılacak- tur. Bundan başka Şişli ile Feriköy arasında ve tramvay caddesine mü- lecektir. i Beykoz As. Ş. den 1 — Beykoz askerlik şubesinin ihtiyat erati yoklamaları 15 Mart 839 da bitmiş olacaktır. 2 — Yoklamasını 3.— 15 Marta kâdar yoklamasını yap- tırımıyanlarla, resmi ve hususi mücssesat- ta müstahdem olup ta yoklamasını yap- tırmıyanları istihdam edenler hakkında Askerlik kanunununda yanlı cezaların tatbik edileceği ilân olunur. Beyokz şubesinde kayıtlı mall subay, erat ve şehid yetimlerinin 580 senesi Tü tün ikramiyesine dahil edilebilmesi için yoklamasmını yaptırmıyanların . ellerinde bulunan vesaiki şubeye getirerek 25 Mart, 890 gününe kadar yoklamalarını yaptır. maları ilân olunur. * Eminönü askerlik şubesinden: a (yarsubay) lardan e a ame OR UN mükarrerdir. — . Hemen gübeye Lân olunur. - nı takdirde bütün membalarını bu | çu mütxezesi de “iştirak eyliyecektir. | yapürısıyanların het | gün şubeye müracaâtle yoklamalarını yap-|| tormaları. 'BULMACAMIZ Boldan sağa: 1 — Akılsızlığı tasvir eden bir tabir. 2 — Başına «K» gelirse yığın olur « Berrak. 3 — "Tersi kiymetli demektir - Almanya — da bir nehir. 4 — Uwigu « Eski Yunan mabudların- dan biri - Nota. 5 — Tersi duygudur - Haftanmn biz 8 — Nola - Yiğit 9 — Mafevkin mukabili - Uzunluk 10 — Özür - Sonuna «ğe gelirse bir nevi iğne olur. Yukarıdan aşağı: 1 — Köhne, 8 — Nazlı tavır - Ruh - Vücuddeki şiş kinlik, ; 8 — Elin sıkılmış gekli - Sorgu edatı. 7 — Sonüna «> gelirse büyük olur - Hazır. 8 — Aydınlık - Yanağın iç kısmı. 5 e eye Be ves 10 — İnandırmak - Tüfeğin der dağa: eğin demir kısmı. Geçen bulmacamızın halli 1 — Martaval, 2 — Ece, Rezene, $— Naziklik, 4 — Dram, İmece, 5 — Nağme, An, ö.— Be, Bt; Me, 7 — Un, Eş, İnek, 8 — Rast, Adak, 9 — Yama, Ezat, 10 — Sinek, Nine, Yukardan aşağı: 1 — Mendebur, 2 — Acar, Enayi, $ — Rezan, San, 4 — İmanetmek, 5 — Ark, Ak, 6 — Velime, 7 — Azimetiden, 8 — Yare, Sesi 9 — Önmünkzi 8 — Kiye, e. YENİ NEŞRİYAT: Ye ve Şirler teşk etmektedir. YENİ ADAM Hakkı Baltacıoğlu tarafından ia olan haftalık «Yeni Adam» gazetesinin 219 uncu sayısı çıktı. Zayi — 29 - 80 vik ders yıllarında (Ordu) zayi ettim. - geenisini alacağımdan eskisinin. İst, Aksaray Haseki cad. No 20 Enver Seyhun pi yi / Abone ücretleri Posta ittihadına dahil olmayan ecnebi memleketler: Seneliği 3600, altı A) 1900, üç aylığı 1000 kuruştur.