9 Mart 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

9 Mart 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

9 Mart 1939 AKŞAMDAN AKŞAMA ——————— Radyomuzda bir iki ham- leye daha ihtiyaç vari Nafia Vekâleti, üzerine düşen fe- dakârlığı yaptı; âlâ bir radyo kurdu. Fakat sanatkârlarımız kendilerinden bekleneni hentiz veremiyorlar, «Ba- tırmaks» için değil, yeni bir gayrete sevketmek için şu satırları yazıyo. rum. Evvelâ spikerin konuşmasından başlıyayım. Eski fikrimde musurrım. Sesini sık sık dinlediğimiz bayanlar. dan biri, filinca yahut falanca ecne- bi dilini iyi biliyormuş, âlâ, O lisan- da söylesin öyleyse... Amma İnsaf edilsin... Türkçe bu mudur? Ben ki İstanbullu olmak dolayısile Beyoğlu- vari cümlelerle kulağım doludur, ne dediğini kavrıyabilmek için dikkati- “mi dört açıyorum. Alman, yahut İn- giliz veya Fransız tecvidile söylenmiş hecelerin çoğunu kavrıyabilmem ka- bil olamıyor. Hele Anadolu dinleyici- leri izahatı, değil kelime kelime, mea- len dahi anlıyamıyordur, eminim. TL yatromuz, radyomuz, mekteplerimiz namına, Allah rizası için, adamakıl. lı bir tecvid yapılsın; umuma hitab edenlerin cümlesine mecburi şekilde öğretlisin!... Doğru türkçe istiyoruz! Doğru türkçe... Şu ana kaideyi kabul etmelidir; Yıkanmamış bir çehreye, tuvalet olsun diye, boya sürülemez! İmlâ ve ibare halalarile dolu bir yazı edebi- yat olamaz! Onun gibi: falsolu bir sele de şarkı söylenemez! Bilhassa radyoda... «Fakat o artist ne kadar istidaddır!» diye mazeretler kabule şayan değildir. Evvelâ «intizam, me- tod, yilmaz bir mesai», sonra cisti- dax!... Yeni düsturumuz böyledir. Çatlak kalemle sülüs yazı yazar gi bi sesler işitiyoruz. Yüksekten başlı- yor. Daha yükselmesi icab ediyor. Ça- tallaşacağını hissetti miydi haydi Eski içkili saz âlemlerinde bunlar olabilirdi. Zurnada da peşrev yoktu. Halbuki dünyaya dinlettiğimiz rağ- yoda artık böyle şeyler olmamalıdır. Dâha fazla emek sarfedilmesini, ha- arlıklı çıkılmasını istiyoruz. Bazan da halk şarkıları ismile par- çalar dinleliliyor. Bir kısmı âlâ. MW iftiharımızdır. Bir kısmı ise, «Bir aya- ğında mesti var» a rahmet okutuyor. nsanı hafakanlar boğuyor. Sanki «dor notasile «re» notası arasında mekik dokuyan bir cızırtı... İlâç için, bir ke- reçik dahi «mi» ye geçmiyor! Belki bunu filânca yerde halktan biri uydurmuş, söylemiştir. Lâkin halkın yapmış olması kâfi mi? Bir şe- yin radyoda dinletilmesi için, içinde Kasımpaşada bedava hamam açılıyor Hamamdaki bazı noksanların ikmali iki bin küsur liraya ihale edildi Balkan harbindeki kolera ve umu. mi harpteki tifos salgını üzerine “be- 1ediye, fakir halkın bedava yıkanma- 81 için Kasımpaşadaki hamamı hal ka tahsis etmişti. Fakat sonra bu ha- müm depo haline getirilmişti. Halkın temizliğine ehemmiyet xe- ren Vali doktor Lütfi Kırdar, bu ha- mamı parasız olarak halka tahsise karar vermiş ve hamam tahliye edil. miştir. Hamamdaki bazı noksanların ikmali iki bin küsur liraya ihale edil. | miştir. Kasımpaşadan başka şehrin diğer iki yerinde de böyle bir hamam âçı- lacaktır.. Yaz tarifesi Denizbankta şimdiden hazır- lıklara başlandı Denizbank yaz tarifeleri hazırlıkla- rma başlamıştır. Karadeniz, Mudan- ya ve Mersin hatlarında yaz tarifesi nisan ortalarına doğru tatbik edilme- ğe başlanacaktır. Bu sene Adalar ve Anadolu hattının ilKbahar tarifesin- de, kış “tarifesine nazaran, fazla de- Zişiklik yapılmıyacaktır, Çünkü kış tarifesi oldukçe. zengin hazırlanmıştı. Diğer taraftan Denizbank, eski va- purları tadil ile, istirahate daha el- verişli bir hale sokmak üzere çalış- malara devam etmektedir. Kınalıa- dadan sonra Heybeliada vapurunda da icab eden tadilât yapılmıştır. DIL. Her vapurlar da peyderpey tamir ve tağil edilecektir. Alman heyetile temas devam ediyor Almanyadan gelen vapurlarda gö- ze çarpan bozukluklar hakkında Al man heyetiel temas ve müzakerelere dün de devam edilmiştir. Krup mü- messilleri, vapurlarda icab eğen ta- dilât ve tamiratı yapmayı esas itiba- rile kabul etmişlerdir. Bu tadilât ve tamiratın mahiyetine göre, Deniz- banka yakında bir teklif yapacaktır. İki Alman teknisyeninden mürek- Kep ikinci Alman hâyeti Rtrüskteki tedkiklerini bitirir bitirmez, elde ei- tiği neticeyi evvelâ Alman heyetine bildirecektir. Heyet, Denizbanka bu teknisyenlerin raporuna igöre “teklif yapacaktır. Gümrükl baş üdürü Ankaraya gidiyor Gümrükler başmüdürü B. Medhi Vekâletle temaslarân bulunmak ve gümrük işleri üzerinde izahat ver. mek üzere bugünlerde Ankaraya gi- decektir. ışılmasımı, daha iyi netice verilme- > ... Radyomuzun elbette iyi unsurları, iyi tarafları da var. Fakat ben bili. yanında yaş ta yanıyor; ku- surlu noktalar iyilerin de zevkini ka- çırıyor. Bir iki aslahat ve tekâmül hamilesine daha ihtiyaç var, “wi - Nü) İSPANYA Karilerimizin mektupları Talebenin saçlari Klâzığ'dan bir karlimiz yazıyor: Gazetenizde «Talebenin saçları» başlıklı yazıyı okudum. Hâlâ İstanbul Mekteplerindo kiz ve erkek saçlarının bir mesele teşkil ettiğini gördüm. Bizim bura ortamektebinin dokuz yüz talebesi vardır. Bundan on beş gün önce mektebin başmuavini B. Ömer Kemal talebeye tebliçat yapmış ve üç numara ile saçların kesilmesi- mi bildirmiştir. Sıkı takip neticesinde bugün mektepte saçım kestirmedik tek talebe kalmamıştır. Geçen yıl ni- sanda da böyle yapılmıştı. Çocuklar da, ialebe velileri de bundan çök, amma pek çok memnundurlar, Mek- tebe giderek teşekkür edenler de var- dır. Ben de bunlardan biriyim, İstan- bul mektepleri bizim bura mektebi- nin icraatını görürler ve öğrenirler de harekete geçerler diye bü mektuhu- mu yazıyorum. Demek istiyoram ki, istenilince her şey olabiliyor. İlle mer- kesin tebligatını beklemek lâzım de- gildir. Elâzığ karilerinizden: N. Kora Radyo programları basit olmalı Radyo ıslahatı sırasında gazetelerde neşredilen radyo programları da de- işti, Değişiklik güzel şey! Fakat bu değişiklik rady örleriin biraz zararına oldu. Çünkü radyo program- ları şarkı ve bestekâr isimlerle öyle dolduruluyor ki, bunlarm arasında programım ana hatlarını bulup çikar- mak mesele oluyor. Gece, radyo neşriyatı esnasında esasen spiker tarafından bildirilecek olan bu tafsilâtı gazetelerde meşret- mekte bir fayda olmasa gerek!.. Böy- le göz kamaştırıcı bir program yerine sade ve kolay anlaşılır bir program neşredilse daha faydalı, daha pratik olur sanırım. c cc, Bahçekapı yangını 'Dün bir keşif yapıldı, fakat henüz netice elde edilemedi Bahçekapı yangını etrafında Adli- ye tahkikatı ilerlemektedir. Yanan Atabek hanının çatı kısmı, bunun tındaki döşeme üzerine çöktüğünden bu enkazın temizlenmesi için çalışıl. maktadır. Dün Sultanahmed birinci sulh ce- za hâkimi B. Reşid ve mühendis B. Lütfiden müteşekkil bir ehli vukuf heyeti, müddelumumi muavini B. Ne- catinin de işlirakile yangın yerinde keşif yapmıştır. Keşif öğleden evvel yapılmış ve bu esnada yangın yerin- de duvarların yıkılması ve enkazın temizlenmesi işi durdurulmuştur. Fa- kat Atabek hanımın üst kısımı tehli- keli görüldüğü cihetle, keşif “esnasın- da içeriye girilememiş ve yandaki Ksantopülos henile Cermanya hanı- nın üst katlarına çıkilarak yangın yeri karşıdan tedkik edilmiştir. Bun- “dan maksad da evvelâ yangının umu- mi vaziyetini tesbit etmektir, Yangının neden vemasil çıktığı henüz anlaşılamamıştır. Atabek ha- amının çöken kısmının enkazı temiz- Jendikten sonra “ehli vükuf heyeti bu- rada, tekrar bir keşif yaparak yangın delillerini arıyacaktır. Duvarların yı- kılmasına devam ediliyor, Bay Amca klüptelL. Vali konağı caddesi genişliyor Yedek subay okulu duvari- nın geri çekilmesi için an- laşma oldu Nişantaşında Vali konağı caddesi- Din yirmi beş metreye iblâğı için operatör M. Kemalin Emek apartı- mani hizasından itibaren yedek su- bay okulu (eski Harbiye mektebi) yemekhanesi duvarının geri çekilece- Gini yazmıştık, Bu hususta belediye ile İstanbul kumandanlığı arasında bir anlaşma yapılmış ve duvarın geri çekilme işi. me ait keşif plânı hazırlanarak daj- m! encümene yerilmiştir. Yapılan keşfe göre bu duvar on iki bin küsür liraya geriye çekilecektir. İnşat ya kında bir müteahhide ihale edilecek. tir, Duvar geri çekildikten sonra Vali li konağı caddesi üzerinde bulunan Nişantaş palasın da istimlâki ikmal edilecek ve cadde Harbiyeden Nişan- taşında dört yol ağzına kadar yirmi beş metre olarak genişliyecektir. Yangın başlangıçları Evvelki gece ve dün üç yerde yangın çıktı Çarşıkapda Yeniçeriler caddesi üzerinde, içinde kundura imalâtha- neleri bulunan Çorlu medresesinde, Ali isminde bir terlikçinin işgal ettiği odadan evvelki gece yangın çıkmıştır. bıraktığı sobadan sıçrıyan kıvılcmla başlamış, yakınındaki kâğıdlar ateş almış, az zamanda büyüyerek ima Jâthanede bulunan bütün eşya ve odanın ahşah kısmı tamamen yan mıştır, Haberdar edilen itfaiye, yangını, daha büyümeden söndürmüştür. Dün de Bahçekapıda Arpacılar cad- desinde tüccardan B. Hâyriye aid bu- lunan Arpacilar hanının Üst katını İşgal eden terzi Ohannesin dairesin- den yangın çikmış, vaktinde haber. dar edilen itfaiye derhal yetişerek ateşi olduğu yerde bastırmıştır; Tahtakalede Bülkapan hanmda hallaç Mustafanın “odasında da pa- mukların tutuçmasile bir yangın baş- Jangıcı olmuşsa da itfaiyenin gayreti- le ateş derhal söndürülmüştür. n 16 sında başlayacak Şehir içinde 1311 müntehibi sani intihap edileceğini yazmıştık, Münte. hibievvellerin rey vermeleri için üç gün! tahsis edilmesi dü, . Bu su. Tetle halk martın 16 ncı günü reyle. rini vermeğe başlayacak ve intiha- ie önay biyeli eskiden de meraklıydı amma en meraklı safha- ya asi şimdi girdi bay Amca... a ve. Bu işte eli böğründe kalanlar bir .. Bozguna uğrayıp ta etrafa ilti- ca edenlerin hall berbadi... - .. Hattâ bunların bir kısmı, && Amerikaya kadar gitmiş diyorlart... 'B. A. — Zannetmeimi iii Sahile 3. ISTANBUL HAYATI ŞEHİR HABERLERİ AE en Tramvay caddesinde gürültüye ta- hammül edemiyecek hale gelen biz ahhaba ev arıyorduk. Yeni yapılmış, boş bir dairesi olan bir aparlımana yaklaştık, Sanki Okocaman bir örümcek binanın dört yanını ağ- Jarile arkadaşın!» diye düşünürken apar- tımanın kapısından iriyarı bir adam çıktı. Uşağına emir veren bir yeni zengin gururile bizi aşağı Süzerek kaba bir şive İle homurdandır — Kiralık ev arıyorsunuz galiba. Ben herkesi kiracı diye apartımana sokanlardan değilim amma, sizi biraz gözüm tutar gibi-oldu. Söyleyiniz bakalım; ne iş yaparsınız, kaç para kazanırsınız, çalıştığınız yer sağlam mıdır? Küçük çocuğumuz var mı? için hemen cevab verdim: — Çok şükür, geçinecek kadar ka-