14 Mart 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

14 Mart 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

——————— am m 14 Mirt 1939 AKŞAM AKŞAMDAN AKŞAMA Seyyar satıcılar Bunların kalkmasını isteyen arkadaşımız hata ediyor Cümhuriyet refikimizde M. B. im. zasile uzun bir makale çıktı; şehrimiz- den seyyar satıcılık usulünün kaldı- rılması İsteniyor. Zira bu, eyalnız intizamsız ve mü- bafazakâr Fransada kalmış geri bir usulmuş. Avrupanın bazı yerlerinde ancak cumulmadık birşeyi insanın kare! şısma çıkardığı için pahalı mal satan» bir gezginci esnaflık şekli varmış. Biz- de ise, seyyar satıcılar belki alışveriş yapmak için sokağa çıkmak istemiyen tembel kadınlara yarıyorlarmış am- ma, başka hiç bir faydaları yokmuş, bilâkis zararları varmış. M. B. bu mülâhazalara istinaden fetvayı çıkarıyor: — İlgası vaciptir! sö. Hamallığın da ârızalı şekilleri var- dı. Bunlar düzeltilecek yerde hamal- ık topyekün kaldırılmak istendi. Fa- kat hakikatte daha Ârızalıbir usul onun yerine gelmiş bulunuyor. Türlü- sünü hergün görüyoruz, bazılarını da gazetelere yazıyoruz: Meselâ, adamın biri Balıkpazarından aldığı öleberiyi evine nakletlirmek istemiş. Eşyayı yüklettiği el arabasının köprüden geç- mesi memnu olduğunu görünce, ara- ba ile birlikte sandala binmişler. Ha. Hici öylece geçmişler. Bozuk kaldırım. lı yokuşlarda hamalın gücü yetmediği için arabayı beraber sürmüşler, Hele merdivenli yokuşta hantal tekerlek- ler katiyen dönmeyince, çuvalları, fi- zikteki merkezi sıklet kaidesine mey» dan okurcasına, -sırtta değil. kucakta taşımışlar... İşte modernizm! Bekçi sopasından düdüğe intikal da bu kabil ıslahattır. Sopanın yere vurmasından geceleyin sükün verici, tok bir ses çıkıyordu. Düdük ise, kedi tırmığı gibi âsabı bozan ve insanı ya- tağından fırlalan bir çığlık! Polisle. re matrak verilmişken, mutedil bir şid- det vasıtası olan sopayı bekçiden niçin almalıydı? Şayed eskiden düdük usu- Tü eari olsaydı daha makul ve Venedik- te kullanılıyor diye sopayı ihdas lâ- zumdı, Şimdi de seyyar satıcılığa ters tara- fından selli seyt"... İlga taraflısı mes- Tektaşımız diyor ki: — Evet, gerçi daha ucuza satan gez- ginciler var amma, bunlar olmasa dük- kâncıların ticareti artacağı için fiati ehvenleştirecekler, Buna inanılır mı? Bahçesinde bes- lediği tavukların yumurtasını sepetle satışa çıkaran dul kadın... Yetiştirdi. ği yemişleri, sebzeleri gezdiren bahçı- van... Fabrikada iş arayıp da bulun- caya kadar açlıktan ölecek yerde ma- halle arasında karpuz dolaştıran ve Al. lahın izbe mahallesinde oluranları hamaliyeden müstağni kılan işsiz de. likanlı... Altmışmı geçtiği için işe alın mıyan ve kapımıza titrek bacaklarile gelen portakaler.... © , Bunların yerine kendinizi koyunuz, bay M. B. !... Seyyar satıcılık, «İçtimai tetkikler» serlevhalı makalenizde yazdı. Zınız gibi, sırf bir tembellik, intizam. sızlık âmili değildir. Hele dağınık bir saha üzerinde bulunan, iktisadi tev- si cihazı noksan, pazar yerleri çamur içinde olan İstanbul şehri için gezgin- On senelik Bele- diye muameleleri Altı müfettiş tedkiklerine devam ediyor Belediyenin on senelik muamelâtı- nı teftiş etmeğe memur olan mülkiye müfetlişlerinden B. Abidin. B. Hik- met, B. Cavid ve B. İhsan belediyedeki vazifelerine devam etmektedirler. Bo- lediyede tedkik ve tahkike muhtaç olan işler çok olduğundan mülkiye müfettişlerinden B. Ali Seyfi ve B. Hıfzı da belediyedeki işlerin tahkikine memur edilmişlerdir, B. Ali Seyfi, Dolmabahçe izdiham hâdisesinde Devlet Şürasınca noksan görülen bazı noktalar etrafında tahki- katını ikmal için, alâkadarlardan bir kısmının tekrar malümatına müra- cnat etmiştir. B. Ali Seyfi bu İşi bitir- diğinden dünden itibaren B. Hıfzı ile birlikte belediyede çalışmalarına baş- lamıştır. Mülkiye müfettişleri için evvelce tahsis edilen odalar kâfi gelmemiş, daha iki oda tahsis edilmiştir. Müfet- tişlerin isteği üzerine muhasebenin bü- tün dosyaları, sarf evrakı tamamile müfettişlere verilmiştir. Müfettişler, şimdilik evrak üzerinde tahkike muh- taç gördükleri noktaları tesbit etmek- le meşguldürler. Bugüne kadar alâ- kadarlardan hiç kimsenin malümatla- rına müracat edilmek üzere belediye müfettişlerce çağrılmış değildir. Satye binası İhtiyati haciz kaldırılarak Nafıa Vekâleti namına ferağ muamelesi yapılacak Satye şirketi tarafından Fındıklı. daki elektrik sergisi binasının Deniz- banka usulsüz olarak satılması yü- zünden Denizbank idaresi asliye bi- rinci ticaret mahkemesine müracaat- Je bu satışın feshini istemiş ve teminat olarak da Satye şirketinin Ayaspaşa- daki atelyesile Beyazddaki elektrik sergisi binasma ihtiyati haciz koydur- muştu. Birinci ticaret mahkemesin- de bu dâva kanuni yolunu takip eder- ken diğer taraftan Nafıa Vekâleti de mahkemeye müracaatla Satye şirke- tinin iki binası üzerine konulan ihti- yat haciz kararının kaldırılmasını istemiş ve dün mahkeme bu müracaa- ti tedkik etmiştir. Nafla Vekâleti, Satye şirketinin bu iki binasını satın altnış ve bedeli olan 146,100 Tirayı da Ziraat bankasına yatırmıştır. Fakat binaların üzerinde hacız kararı bulunduğundan ferağ muamelesi yapılamamaktadır. Dünkü celsede Nafıa Vekâletinin ve- kili bu vaziyeti izah ederek haczi ihti- yati kararının binalar üzerinden kal- dırıhp bankadaki 146,100 liranın has ciz altıma alınmasını istemiştir. Sat- ye şirketi ve Denizbank idaresi bu ta- lebe itiraz etmemişlerdir. Mahkeme, Nafıa Vekâleti tarafından bina bede- li olarak Ziraat bankasına yalırıldığı bildirilen bu para Cümhuriyet Mer. kez bankasına nakledildiği takdirde bi- nalar üzerindeki ihtiyati haciz kararı kaldırılarak paranın haczedilmesine karar vermiştir. Karilerimizin mektupları Mektep dışında çocuk- larımızın harekâtı Maarif Vekâleti, maallimlere, talebenin mektep dışındaki hare- kâtını kontrol etmeği tavsiye edi. yor. Keşke senelerdenberi ihmal edilmeseydi; maamafih geç kal makla beraber yerinde bir tavsiye, Pakat, bugünkü muallim yekünu- nun, hayat kargaşalığı içinde, ta- lebeyi kontrole kifayet etmiyece- ği âşikârdır. Mademki çöcuk bir cemiyetin istikbalidir. Onun kontrolü de ce- miyetin asli vazifelerinden biri sayılır. Bu işi yalnız muallimlerin omu- zuna yüklemiyelim, hepimiz seve seve, bir vatan borcu gibi üstü. müze alalım. Bir aile babası Iki gece hırsızının marifeti İstanbulun her semtinden bir kaç eve uğrayarak hırsızlık dolayısile emniyet müdürlüğü İkinci şübe memurlarınca yakalandıklarını birkaç gün evvel yazmıştık. : Bunların bir müddettenberi poliş- te devam eden sorguları İstanbulun muhtelif yerlerinde işlemiş oldukları yeni bir takım < hırsızlık Süçlarını meydana çıkarmıştır, Tahkikata göre yaptıkları harsız- lıklar şunlardır; Nişantaşında Meş- rutiyet mahallesinde Ayazma sokü- ğında bayan Maldenin evinden bir gramofon, plâklar, dört yüzük, Eyüp münzevi kışla caddesinde B, Hadinin evinden birçok çamasır ve eşya.. Be- şiktaşta Dikililaşla bayan Dürdane ve Hamdinin evinden eşya ve çama- şır, Mecidiyeköyda oturan üçüncü komiser Mevlâdun ve Kuruçeşmede mühendis Emilin evlerinden bazı eş- ya, Ramide bayan Fatmanın evin- den kadın çamaşırları, Nişantaşında EB. Ağaoğlu Ahmedin evinden 600 li- ralık eşya, Ramide Uluyolda B, Meh- medin evinden bir miktar para, Ramide Palabıyık sokağında üç ev- den bazı eşya, Mecidiyeköyde polis İsmaflin evinden çamaşırlar, Beşik- taşta Mecidiye motöründen bir çift çizme, Beşiktaşta Balmumucu dere- sinde B. Şükrünün evinden pijama gömlek vesaire... Valinin rahatsızlığı devam edi: iyor Vali ve Belediye Reisi doktor Lülfi Kırdarın röhatsızlığı devam etmek- tedir, Vali, şehrimizdeki mütehassıs hekimler tarafından tedavi ediliyor, B. Lütfi Kırdarın vazifesi başına ne zaman geleceği henüz belli değildir. Vilâyet muamelâftı muavin B. Hüdai Karalaban tarafından idare edilmek- tedir. B. Hüdai Karstaban, dün Parti- ye gelerek parti idare heyetinin top- | Unkapanı - Aksa- ray yolu Açılacak caddenin 45 metre Gazi köprüsünün iki başından açı- lacak yollar için belediyenin hazırlık. lar yaptığını dün yazmıştık. Unkapa- nı ile Yenikapı arasındaki Gazi bulva. Tı Aksarayda Valide camisi yanındaki Pertevniyal İlsesinin bulunduğu nok- , tadan Yenikapıya kadar otuz metre genişliğinde açılmıştı, fakat Unka- panı'ile Şehzadebaşı arasindaki bina- ların istimlâk muameleleri ikmal edi- lememişti. Pertevniyal lisesile Unkapanı ara- sındaki yolun plânı Nafıa Vekâletince tasdik edilmiş, yolun Pertevniyal Jise. sile Unkapanı arasındaki kısmının kırk beş metre genişlikte olması ka: rarlaştırılmıştır. Bu cadde, İstanbu- Iun en geniş caddesi olacaktır. İstanbulu ikinci vali muavini İstanbul vilâyetinde ihdas edilen ikinci vali muavinliğine tayin edilen B. Muzaffer Akalmın tayini emri dün vilâyele tebliğ edilmiştir. B. Mu- zaffer bugünlerde şehrimize gelerek yeni vazifesine başlayacaktır. Yalan şahitlik Mahkeme bir şahidin derhal tevkifine karar verdi Çemberlitaşta Vezir hanında bera- ber yaşadığı Şefika adındaki kadını bıçakla yaralamaktan maznun Süley- man dün Sultanahmed birinci sulh ceza mahkemesinde muhakeme edil- miştir. Mahkemede Şefika, Süleymanın kendisini yaraladığını, fakat kendi- sinin davasından vazgeçtiğini söyle- miştir. Ancak ortada yaralama vakası ok duğundan hukuku âmme namına da- vaya devam eğlimiştir. Maznun Sü- leyman suçunu inkâr ederek Ayşeyi yaralamadığını söylemiştir. Dinlenen şahitler Süleymanın Ayşeyi yarala- dığını gördüklerini söylemişler, yal- nız Marko adında bir şahit: — Süleyman yapılamadı. Ayşe ka- zaen bir tenekeye çarparak düştü ve bu suretle yaralandı. Süleymanın ka- bahati yoktur. Demiştir. Neticede Markonun ya- lan şahitlik yaptığı sabit olduğun- dan bu suçtan dolayı tevkifine ve hakkında kanuni takibat yapılmak Üzere evrakın müddelumumiliğe tev- dine karar verilmiş, diğer şahitlerin çağrılması için muhakeme başka gü- ne bırakılmıştır. Belediye muhasebesine 80 tahsildar ilâvesi talebi kabul edilmdi Belediye muhasebe müdürlüğü, be- lediye varidatının tamamile ve nok- sansız olarak tahsili için mevcut kadroya seksen memurun daha ilâ- ve edilmesini ve 939 senesi bütçesine ona göre tahsisat konmasını bir mü- zekkere ile Belediye telsliğinden 1s- temiştir. Fakat memur kadrosunda tasar- ruf esasını takip eden relslik maka» m bu teklifi kabul etmemiştir. Bay Amca Belediyede L.. e a i 5 i ço Sahife 8 İSTANBUL HAYATI Ben de mestoldum Musiki möraklısı bir ahbap bak Tandıra ballandıra medhetti: — İncesaz amma, senin bildiğim sazlardan değil İnsan dinlerken mest oluyor. Hele o güzel sesli bayan- ların okudukları şarkılar yok mü? kik okuyorlar: v — Oğlum. Bize iki şişe daha getir. Amma çabuk ol. — Garson. Hani bizim biralar? Şarkı boşa gidiyor. Çabuk getir. Vatandaş! Cümhuriyet Halk Parti- sinin idealleri vatan ve mil- let hizmetinde toplanır. i