19 Mart 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

19 Mart 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Ingiltere ile Fransa ilhakı tanımıyorlar Almanyaya müşterek bir nota verildi, Ingiltere Fransa, Amerika va Rusya arasında teşriki mesai müzakereleri başlıyor Ingiliz Kabinesi dün fevkalâde toplandı dominyonlar Komiserleri ile görüşüldü Dört devlet ârasında müzakere Londra 18 (44) — mahfiller, Londrada belki de Ameri- kanın iştirakile İngiltere, Fransa ve Lonra 18 (A.A) da bulunan dominyonların bütün yüksek komiserleri bugün öğleden sonra Kabinenin fevkalâde içtimanı müteakib beynelmilel vaziyet hak- kında Chamberlain ile görüşmeğe da- vet edilmişlerdir. Londra 18 — Siyasi mahafil, Hari- ciye Nazırı Lord Halifax'ın bugün İn- giliz siyasetinin ve hattâ B. Cham- berisin'in âkibetinin hakiki hâkimi olduğunu beyan ediyor. Lord Halifax,| dır. B. Eden'i istihlâf ettiği zaman şid- det siyasetine uzlaşma siyasetini ter- cih etmişti. Eğer bugün Lord Halifar, 'B. Chamberlaini bu uzlaşma tecrübe- sinde takibden imtina ederse, Başve- kil kendisini takibe veyahut istifaya mecbur olacaktır. Lord Halifax'ın şöhreti ve mevkli o derece sağlamdır. Bundan başka Lord Halifax, şim- diye kadar B. Chamberlainle Sir John Simonun aleyhtar bulunduğu mili mecburi hizmete prensip itibarile tar raftardır, Bundan başka Lord Hali- fax'ın Kabinenin Kuvvetlendirilme. #l lehinde bulunduğu ve Kabineye iş- tirak etmek için B. Çörçl ile'de an- laştığı ilâve edilmektedir. Almanya da Londra sefirini geri Mumailehy, hareketinden evvel m müsteşarı Von Weizsaecker m m sefiri izahat istesi Londra 18 (A.A.) — Havas; Alman- Birminghamda söylenen nutka itiraz ettiği ve bu nutuktan İngilterenin timali ise her an mevcuttur ve bu İş, Tord Halifax'ın vereceği izahata bağ- Almanya Çekyadan bazı mıntakaları ilhak edecek Von Neurath, Bohemya ve Moravya- nın birinci hâmiliğine tâyin edildi Slovakya “da Bratislavayı Almanlara verecek mukabilinde Karpat Ukraynasından bazı yerler alacak Berlin 18 (A.A.) —y Havas: Emin bir De Almanya halihazırda; ler ve bütün hududlliğiz muhafaza altına almışlardır, Alman kıtaları, Bratislâva'nın şar- haçlı bayraklar dağıtılmaktadır. Slo- yaklar, sükünetlerini mubafaza et- mekte ve işlerile meşgul olmağa de- Şikago 18 (A.A.) — 'berlain, Daladler ve Litvinofa birer protesto telgrafı gündermiştir. Bu telgrafta Çekoslovakyanın tak- simini tammamalarını istemiştir. B. Hitler Viyanadan ayrıldı Viyana 18 li — B. Hitler mi ih 11 Ge rene Buağan | İğiğhket etmiş et AKŞAM 19 Mart 1589. Bugün müntehibisani | seçiminin son günüdür (Baş tarafı 1 inci sahijede) ları milli ve vatani vazifelerini ifyaya, davet eylemişlerdir. Diğer taraftan Partinin propagan- da kamyonu da şehrin muhtelif semtlerinde dolaşmıştır. Bu akşam reylerin tasnifine başlanacak Bugün intihabın son günü oldu- ğundan intihabat bu akşam saat on altıya kadar devam edecek, bundan sonra İntihab sandıkları mühürlene- Tek belediye dairelerine nakledilecek ve sandıklar teftiş heyeti huzurunda yet saal yirmiye kadar ikmal edilerek intihab neticeleri tesbit edilecektir. Yarından itibaren de teftiş heyeti toplanarak müntehibi sanilerin maz- batalarını hazırlıyarak kendilerine müntehibi sani intihab edildiklerine dair birer hüviyet. varakası verecek- lerdir, Bu hüviyet varakasını hamil olan münlehibi saniler, mebus inti- babında reylerini kullanacaklardır. Bugünkü intihap faaliyeti Müntehibi sani intihabatının son günü olduğundan bugün de şehrin muhtelif yerlerinde tezahürat yapı- lacaktır. Ezcümle Taksimde saat 18 de Şehir bandosu çalacak, üniver- site doçentlerinden B. Yavuz Âbe- dan intihab elrafında bir konferans verecektir. Bakırköy Haikevi salonunda da bir müsamere verilecek, Bakırköy Hal- kevi başkanı BR. Cevdet bir hitabe yapacak, sant 13 de Bukırköy spor alanında tezahürüt yapılacaktır. Öğleden sonra da Beyazıd meyda- nında bando çalâcak, saat 10 İle 12 arasında Şehremininde bir müsame- re verilecektir. Bundan başka gene yürın akşam saat 13 İle 17 arasında ve Edirnekapıda, saat 18 de Rami ve Eyüpte dolaşlımlacak oparlörlü kamyonla intihab etrafın- da hitabeler yapılacaktır. Üçüncü günne kadar rey atıldı? İntihabın üçüncü günü İstanbu- Jun muhtelif semtlerindeki sandık- lara atılan reylerin miktarı hakkında Halk Partisine şu malümat gelmiştir: Adalar: 648, Burküy: 2824, Bey- koz: 2018, Beşiktaş: 4975, Beyoğlu: 22822, Eminönü: :6969, Eyüp: 1612, Fatih: 11990, Kadıköy: 7312, Sarıyer: 1271, Üsküdar: 4843. Bu suretle 66203 kişi reye iştirâk etmiştir. Evvelki gün hava çok fena oldu- ğundan vilâyetin bazı yerlerinde ts- lefon münakalâtı inkitan uğramış, bu suretle Çatalca, Yalova, Şie gibi yerlerde verilen reylerin mikdarı hak- almamınmağlır. Ankara 18 (A.A.) — Bugün de yur- dun her tarafında ikinci müntehip seçimi aynı hız, faaliyet ve tehalük ile geçmiştir. Afyon, Ağrı, Ankara, Er- sincan, Eskişehir, Hakkârı, Kars, Ma- latya, Muğla, Siirt, Zonguldak vilâyet. lerinin seçimleri bu akşam sona ermiş ve müntehipler reylerini ittifakla C. .H. Partisinin gösterdiği namzetlere vermişlerdir. Bu suretle bugün, 18/3/39 akşamına kadar 15 vilâyette seçim bi- tirilmiş bulunmaktadır. Bir tavzih Ankara 18 (AA) — Maarif Vekâletin. den: dini deneme fırsatım vermektir. O itibar- ia mesafe ve zaman şartları daima bu esas gözönünde tutularak tadil edilir ve müsabakalara başlaması bir güç hüner 2 — Koşu “Türkiye kır koşusu, birinci- Mklerinin yapıldığı yerde 19 mayıs stadyo- munda, başlanmış, dışarda koşulmuş ve gene stadyomun içerisinde. bitirilmiştir. “Tavzih olunur. Portekizle İspanya arasında ademi tecavüz misakı imzalandı Lizbon 18 (A.A) — Porlekiz ve İs- panya delegeleri, iki memleket ara- “sınida bir dostluk vemdemi tecavüz muahedesi imzalamiştir. si nl | Karp at Ukraynasında Macar işgali tamamlandı Macar zayiatı 37 ölü, 114 yaralıdan ibarettir, Peştede şenlik yapılıyor dan bildirildiğine göre Macar ordusu Karpatlaraltı Ukraynasını tamamile işgal etmiştir. Macarların zayiatı 37 ölü ve 114 yaralıdan ibarettir. Ma- car kıtaatı işgal edilen mıntakalarda temizliğe başlamışlardır. Sighet (Romanya) 18 (AA) — Macar müfrezelerinin Romanya hu- dudu civarında kâin Jasina'ya kadar ilerledikleri iyi haber alan mahfiller- de söylenmektedir. Budapeşte 18 — Emin bir menba- Karpatlaraltı Rülenyası arazisini he- men kâmilen işgal ettiklerine dair gelen haber üzerine dün akşam şehir, Macar ve Polonya bayraklarile do- nanmıştır. Halk, sevinçle tezahüratta bulun- muş, nalb Horti ile dost devletlerin şeflerini alkışlamıştır. Nümeyişçiler, bir fener alayı ter- na girmek tasavvurunda bulunduk- larına dair dolaşan şaylalar, resmen tekzib edilmektedir. Volosin nerede? Sighet 18 — «Havas» Monsenyör Volosin dün Cluj'a hareket etmiştir. Mumalleyh şimdi Viyanada bulunan Karpatlaraltı Ukraynasının eski Ha- riciye Nazırı Revay ile telefonla gö- rüştükten sonra Cluj'dan Belgrada hareket etmiştir. Almanyanın Romanyaya notası (Baş tarafı 1 inci sahifede) Demokrat devletlerin müşterek hareketi Londra 19 — Alınan haberlere gö- Te kabine Almanyanın yeni bir te şebbüsüne karşı müştereken hare kette bulunmak üzere İngiltere, Ame rika, Fransa ve Sovyet Rusya arasın- rpm pm miştir. Rumen adiiiikeri ne diyorlar? Bükreş 18 (A.A) — Rador ajansı bildiriyor: Bütün gazeleler, Kroliyet meclisi- nin kralın bütün Nazırları ve ordu yanda verilen kararların ehemmiye- tini kaydediyor'ar. z Timpul gazetesi diyor ki: Romanya hükümeti, halisane ted- birleri ve iyi komşuluk münasebetle- rini kuvvetlendirmek kararile bütün komşu hükümetlere örnek olmuştur. Hükümet Romanyanın Kiyasetli ve ba- siretli hareketinin bir zaaf eseri ol- madığını ispat ve milli müdafaa mu- 'kavemetinin takviyesi için icabeden bütün tedbirleri almıştır. Hükümetin dışarda Romanya hak ve menfaaf- lerini müdafaa azmi, barış arzusu ka- dar katidir. £ Bu suretis memleket, sükünetle ve moral ve siyasi tam bir otorite ile hâdiselerin her türlü in kişafını karşılamıya hazırlanmakta dir. ii Diğer gazeteler de aynı şekilde tef- siratta bulunuyorlar. Londra 18 (AA.) — Havas ajansır tehlilsesidir. fevkalâde toplantıya riyasef etmiş 0- Yan lord Halifax, İngiliz politikasının derhal bir müdafaa hattı tesbit et- mesi lâzım olduğunu, zira İngiltere Romanyanın Almanya (tarafından ettiği anlaşı'makladır. 1 — Demokrat devletlerinin bir 2 — İngilterede mecburi askerlik hizmetinin tesisi, dan Pragdan geçmeleri siyasi müşa- hidleri endişeye düşürmektedir. Çün- kü şimdi mühim mikdarda sevkedi- len bu kuvvetler, Bohemya ve Me- ravyanın işgali için lâzım olan mik- dardan çok fazladır. Çek halkı da endişe İrhar etmek- te ve Almanyanın geniş mikyasla yeni bir harekete başlamak üzere mi bulunduğunu kestirememektedir. Bazı mahfillerde Almanyanın ye- ni hareket hedefinin Budapeşte ol 'duğu tahmin edilmektedir. Macaristanın garp hududun- da Alman tahşişatı Prag 18 — İki aydanberi «15 mart ta», diye bağıran Bratislava Alman- ları, bugün «nisanda» diye bağır Teeyyüd etmiyen haberlere göre moktası teşkil edecek erazinin inki- Şafı ile alâkadar bulunup bulunma- dığını soruyorlar, Tekzib edilen haber Berlin 18 (A.A) — Alman ajansı bildiriyor: Bükreşte Almanya ile Romanya â- rasında ekonomik müzakereler cere yan etmektedir. Bu münasebetle dı- şarıda havayı zehirlemek ve beynel- milel gerginliği artırmak için bazı şayialar çıkarılmış ve hattâ Alman- yanın Romanyâya bir ültimatom vere diği yayılmıştır. Bu haberler tame- men uydurmadır. İsviçre hududlarını tahkim ediyor Bern 13 (A.A) — Avrupa hadise leri İsviçrenin şark kısmı ile sevkük ceyş rabılalarının ıslahı projesine yeni bir haz vermiştir. Çifçi partisi kabul ettiği bir ka- rar sureti ile milli müdafaanın tak- viyesini, seri sevkulceyş muvasalala- Tİ ihdasım istemiş ve buna benzer daha bazı taleblerde bulunmuştur. Büyük gamizonlar meclisi, sevkül- ceyş noklasından mühim olan bu min- takanın odemiryolile bir an evvel Tessin hükümeti ile Colre halkı da Em ama takviyesini istemiş” gi ve Bali altın Londra 18 — Küin —— transat- Mântiği bugün Nevyoria hareket edi “yor. İsviçre ve Belçika Merkez ban- kaları, altın stoklarından iki tonunu, mezkür transatlântikle Amerikaya göndermişlerdir. Almanyanın yeni hava #sleri Berlin 18 (A.A.) — Goeriı yeni bir askeri hava muıntakası ihdasını emretmiştir. Bu mıntaka merkezi Viyanada olmak üzere Avusturya, Bohemya ve Moravyayı ihtiva etmek. tedir, Yeni mntakanın şefliğine ge neral Loehr tayin edilmiştir. Arnavudluk kralına suikasd yapılmadı Tiran 18 (A.A.) — Arnavudivk ajan. sı, kral Zogoya sulkasd yapıldığı hak. kında yabaner” gazetelerde yüke ta "Betlöri yatânla maktadır.” AŞ - Hess se BEHEMU TBESİ BENSE NM e TE 333893 aze EBE RİSE BERR