27 Mart 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 11

27 Mart 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 11

* Diyarakır sur dışına dağru yayılıyor Diyarbakır belediyesi nimune ev inşa ediyor, Yener W yapacakları ucuz yer verilecek Diyarbakırda birinci Diyarbakır Akşam) — Birinci u- mumi müfetiğlik ev ve dairelerinin İnşaatı tamaf'landığından müfettiş- Uk memurlanın yeni binalara ta- şındıklarını #azmıştım. Sur haricin. de ve Yenişihir sahasında yapılmış olan bu yödem binalar Diyarbakır şehrinin gişarı çıkmasına doğru atı- Jan ilk adımı teşkil etmiştir, Bu biyalara giden yollar İzzetpaşa caddesinden itibaren Çetinkaya ka- pısından geçerek binaların yanına kadar yapılmış ve parke döşenmesi Çetinkaya Kapısına kadar bitmiştir. ii aya ka m hemen di. | 2 Şimdi Çetinkay pısının see j2 şarısında inşasına başlanmış ufak bir köprünün bitmesi de yakın- dır. Köprünün mühln akşamı ikmal edilmiş olduğundan gidip gelmek için diği teşkietmemekiödir. Bunlardan başka birinci umumi müfettiş'xonağının yan tarafında ya- an başmüşavirlik binası da ikm ipl edilmek üzeredir. Bu saha tanzim edilmekte ve mevsim itibarile ziraat memurlarının nezareti altında ilmek süretile güzel bir ine getirilmektedir. Havası güzel olduğundan burasi mesken İçin çok elverişlidir. Belediye burada ç€v yapmak şartile çok ucuza arsa ver- diği halde ev yapmak için şimdilik halktan kimse müracaat etmemiştir. | İleride binalar çoğaldıkça halkın da bu sahada ev yaptıracağında şüphe yoktur. O zaman şehir de yavaş yavaş sür haricindeki Yenişehir sahasına çıkmış olacaktır. Belediye nümune evi Belediye halka, bir nümüne olmak | üzere Dağkapısında ve Vali konağı karşısında moderhi bir nümune evi yaptırmağa başlamıştır. Epeyce bir zamandanberi inşaatı devam etmekte olan bu nümune evi- Din İnşaatı bitmiş, üzeri kapanmış yalnız içerisinin ahşap kısmı kalmış- tar. Ahşap kısmı inşaatı faaliyetle de- vam etmekte olduğundan bunun da iki aya kadar tamâmen bitmesi muh- temeldir. Belediye, şehri Yenişehir sahasına çıkarmak tasavvurunda olduğundan satın aldığı bir milyon dört yüz bin metre murabbandaki bu sahayı hal- ka çok ucuz bir fiyatla vermeği dü- şünmüştür. Fakat satılacak yerler- de azami bir sene içerisinde nümune- sine muvafık bir şekilde inşaata baş- lamak şarttır. Yenişehir sahasında bütün konfo- ru haiz olmak ve modem bir otel yaptırmak üzere geçen sene burada bulunan müteshhitlerden birisi ta- Mp çıkımış ise de bilâhare her neden- se bu iş kuvveden fille çıkmamıştır. Filhakika bu ucuz yerden bilâisti. fade herhangi birisi konforlu bit otel yaptırdığı takdirde çok büyük istifa- de temin edeceğinde şüphe olmadığı gibi şehirin de büyük bir ihtiyacını karşılamış olacaktır. Borsa ve piyasa vaziyeti Bu sene havalar geçen senelere nis- beten daha güzel ve müsait gittiğin. umumi müfettişlik konağı den piyasa üzerinde pek fazla bahalı- lık yapmamıştır. Fiyatlarda hafif bir yükselme vardır, Borsanın zahire pazarında buğda- yün kilosu 3 kuruş 61 santim, arpa 3 kuruş 39 santim, nohut 6 kuruş 10 santim üzerinden muamele görmek- tedir. Borsanın yağ pazarında bu hafta içerisinde hiçbir madde üzerinde sa- tış olmamış gibidir. Satış olmuşsa bi- İ le pek cüzi bir şeyler satılmıştır. Zahire pazarında bu hafta içinde i 113,920 kilo buğday 34.946 kilo arpa, 115 kilo pirinç satışı olmuştur. Çarşı piyasası Çarşı piyasasına gelince: Piyasaya davar gelmediğinden et fiyatları çok yükselmiştir. Bugünkü piyasaya na- zaran koyun etinin kilosu $0, keçi 45 sığır eti 40 kuruş üzerinden satılmak- tadır. Bu da birkaç dükkânda satıl- makta olduğundan öğleye kadar bit- mektedir. Bundan başka şeker kilo- su 35, pirinç 22.5, kuru Muş fasulyesi 225, 12.5, Elâzıg fssulyesi 10, bulgur 10, erimiş yağ 90, 2 ı 75, Edirne peyniri 70, yerli salamura peynir 60, tane zeytin 50, Kilis sabunu 65, İstan. bul sabunu 50, bir tavuk 40, yumur. tanın tanesi 1 kuruş üzerinden satıl. maktadır. Fakat piyasa mahalline şu günlerde yumurta bolca gelmeğe baş- ladığından daha cok ucuzlayacağı şüphesiz görülüyor. Tabildir ki bu fiyatlar bugünlere mahsustur. Meselâ bugünlerde taze peynir gelmeğe başladığından fiyat- lar derhal düşecektir. i Edirne çocuk esirgeme kuru- munun yıllık toplantısı Edime (Akşam) — Çocuk esirge- me kurumunun Edirne şubesi yılhk kongresi yapılmış ve geçen seneye sit mesai ve hayala ait raporlar okun- duktan ve ittifakla kâbul edildikten sonra yeni seçime geçlimiştir. Reyle. rin tashifinde Yümnü Bicloğlu reis- liğe, Mehmed Günden ikinci reisliğe, Süleyman Kıyıcı muhasipliğe, Teyfik Karabekir veznedarlığa, Süleyman Yöndem de kâtipliğe seçilmişlerdir. Edirnede umumi meclis mesaisini bitirdi İ — Edirne (Akşam) — Vilâyet umumi İ meclisi valimiz Niyazi Mirketin baş» kanlığı altında toplanarak maarif, ziraat veteriner bütçeleri ilç shhat, müteferrik ve fevkalâde bütçeleri kabul edilmiştir. Üçüncü celsede meclis mesaisi hilam bulduğu anlaşı. larak daimi encümen seçimine geçil. miştir. Mustafa Oner, “ Fuad Ozan, Hüseyin Dinçer, ve Hatice Demiray dalmi encümen üyeliklerine seçilmiş. ler İZNİR -— ve mülhakatı için AKŞAM güze- tesinin tevzi yeri münhasıran İz- mirde İkinci Beyler sokak 52 nu- marada Hamdi Bekir Gürsoylar mağazasıdır. kredikooperati Izmir fuarı Bu sene ecnebi devletler daha | fazla iştirak e edecekler İzmir, (Akşam) — Bu seneki İz- mir enternasyonal fuarına iştirak edecek ecnebi devletler geçen sene kinden fazla olacaktır. Vuku bulan mürâcaatlardan bu istidlâl ediliyor. Fransa paviyonu için 1000 metre ka- relik yer ayrılması istenmiştir, İtalya paviyonunun da tevsi edileceğini ve 200 metre karelik yer ayrılmasını İz- mirdeki İtalyan konsolosluğu, fuar komitesinden istemiştir. İngiltere paviyonunun da diğer devletler paviyonlarından büyük şe- kilde yeniden inşa edileceği haber alınmıştır. Sovyet paviyonunun yanı başında Sovyet sanayiine ait filimleri göster- mek için bir de açık hava sineması yapılması hususunda fuar komite. sinden müsâade istenmiştir. Kültür parkta Ziraat Vekâletinin inşa ettirmiş olduğu ziraat müzesi." nin tanzimi için faaliyete geçilmiştir. Müzenin tanzimi işi, Bormova ziraat mücadele istasyonu müdürü B. Nihat Egrimoza verilmiştir. Müzede Ege muntakasının muhtelif mahsul nü- muneleri, memleketimizdeki ziraat usulleri gösterilecek, müzeyi gezen çiftçilerimiz modern ziraat usullerini | öğreneceklerdir. Bunun için müzede tertibat alına- caktır, Müzede İstihsalâtımızın. ista- tistik ve fikleri bulunacaktır, Ziraat müzesi, fuar açıldıktan son- ra her mevsimde :ziyaretçilere açık bulundurulacaktır. Aydın tarım Aydın kooperatifi ortaklarından bir köylü kadın Aydın (Akşam) — Aydm Tarım Kredi kooperatifi umumi heyeti Hal- kevi salonunda yıllık toplantısını yap- mıştır. İdare heyeti raporuna göre, 938 yılında kooperatife 27 ortak daha yazılış, mevcud 167 ye baliğ olmuş- tur, Kooperatife kaydolmak için ya- pılan birçok müracaatler, Ziraat ban- kasının şimdilik ortâk kaydedilmeme- si hkkındaki emrinden dolayı, kabul edilmemiştir. Kooperatifin tahsil edi- len sermayesi 7118 lira, taahüd tahsi- lâtı da 2462 liradır. Bu suretle serma- ye yekünu 9580 lirayı bulmustur. 937 yılından devrolunan 28836 lira ikrazata ilâveten, 938 yılında da 26850 | Mira ikrazat yapılmış, ikrazat yekünu | 55696 lirayı bulmuştur. Kooperatifin 938 yılı kazancı 3960 liradır. Buna mukabil 5251 lira mas- Ta! edilmiş, yeni yıla 1292 lira zarar bakiyesi devrolunmuşlur. Aydın Tarım Kredi kooperatifi ge- çen yıla nazaran her yl kâr bakiye devrederken, geçen yıldanberi zarar devretmektedir. Buna sebep, banka- dan istikraz edilen paranın yüzde bir kürla ortaklara verilmesi ve bu su- retle kooperatif masraflarını karşıli- yacak kâr temini mümkün olmaması- dır, Kooperatife hiç olmazsa yüzde iki veya üç temettü kalması için ted- Çanakkale (Akşam) —. Çanakkale muhitinde deve güreşi, âdeta bir iti- yat halini almış ve oldukça kazanç vasıtası olmuştur. Haddi zatında pek basit görünen bu güreş, meraklıları için büyük heyecanlar tevlit etmekte ve bahis mevzuu olmaktadır. Güreşler ekseriya senenin ikincikânun ve şubat ayların- da yapılır, Çünkü develer ancak bu aylarda kızgın olurlar, Güreşe iştirak edecek develer, koşuya girecek atlar gibi idmana tâbi tu- tulurlar. Meraklı olan kimseler bu güreşleri, yüzlerce kilometrelik mesafe, katederek seyre gelirler. Her yıl yapılmakta olan deve güreşi, bu sene de Ezinede haslane menfaâ- tine. Bayramiçte fakir ve yetim çocuklar menfaatine ve Çanakkalede Öksüz yurdu menfaatine yapılmış ve beherinden en min edilmiştir. inner başka, İşiklar, Kangırlı, Üvecik gibi daha birçok köy» Pirinç Mercimek Bezelya Yulaf Pirinç nişastası Kornflör (Mısır hülâsası) Bakla Fasulya Nohut Arpa ve saire hububat unları Bu mükemmel ve eşsiz müstahzerat tabii ihtiyacınızın hakiki karşılığıdır Tarihi test: 1515 M. NURİ ÇAPA Essi EVROZİ Baş, Diş, Nezle, Grip, Romatizma Nevralji, kırıklık ve bütün ağrılarınızı derhal keser. Maaşı İcabında günde 3 kaşe alınabilir. Mayis TURK HAVA KURUMU BUYUK PIYANGOSU Altıncı Keşide: 11/Nisan/939 dadır. Büyük ikramiye 200.000 Liradır... Bundan başka: 40.000, 25.000, 20.000, 15.000, 10.000 liralık ikramiyelerle (200.000 ve 50.000) liral: iki adet mükâfat vardır. DİKKAT: Bilet alan herkes 7/Nisan/939 günü e kadar biletini değiş- biz; alınması istenmektedir. tirmiş bulunmalıdır, aşağı (300) lira safi hasılat te