3 Nisan 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

3 Nisan 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

AKŞAM Sahife 10 Mektepler arasında futbol maçları başladı Maçların açılış merasimi dün 8000 kişi huzurunda Vali tarafından yapıldı Kız talebeler İstiklâl marşını söylüyorlar Yeni beden terbiyesi kanunu muci- bince teşekkül eden Maarif Vekâleti İstanbul okulları spor bölgesi maçla- rının açılış merasimi dün Taksim sta- dında sekiz bini aşan muazzam bir kalabalık önünde yapılmıştır. Saat 14 te üç bin kız ve erkek talebe en önde okullarının bayrakları olduğu halde spor kıyafetlerile Atatürk âbi, desine gelmişler milli renklerimizden yapılmış büyük bir çelengi âbideye koyarak hep bir ağızdan İstiklâl mar. şını söylemişlerdir. Marşı müteakib stada gidilmiş ve Vali B, Lütfi Kırda. rın gür bir sesle söylediği açılış nut kundan sonra Ebedi Şef Atatürke hür meten üç dakika ihtiram tevakkufu yapılmıştır. Tekrar edilen milli marşı müteakib bütün okullar Valinin önünde geçid resmi yapmışlar ve merasim bu su- ————— Polonya Hariciye Nazırı Ri Londraya hareket etti (Baş tarafı İ inci sahifede) «Bu istikraz di çoktanberi dü- şünülüyordu. Son hadsieler Üzerine bunun bir an evvel tatbik mevkiine konması kararlaştırıldı. Komşu -bir devlet, (Çekoslovakya) milli zengin- liğine, mühim ittifaklarına, silâhla- rının teknik bakımından mükemme- liyetine ve ecnebilerin taleplerine bo- yun eğrmesine rağmen istiklâlini mu. hafaza edememiştir. Bundan alına Bir millete istiklâli- ini ve şerefini müdafaa etmek imkânmi ancak o milletin kendi kuvveti verebilir. Bu kuvvetin mücadele etmek, muzaffer olmak ar- zusuna dayanması lâzımdır. Biz, komşularımızla iyi münase- betler idame etmek, nâmuskârane ve devamlı bir sulhhavası içinde yaşa. mak istiyoruz. Mili temayüllerimi. zin tahakkuku için dürüst bir teşri- ki mesai elzemdir. Fakat istiklâlin taksim edilmez bir kıymet olduğunu, 18 inci ve 20 nci asırların feci hadi- seleri bizim kadar hiç bir millete öğ- retmemiştir. İstiklâlinin bir zerresini bile feda etmeğe râzı olan milletler, dünyada merhamet yerine istihfaf uyandırarak istiklâllerini tamamile kaybedeceklerdir. Bunun içindir ki Potonya milleti istiklâlinin en ufak bir zerresi mevzu- bahis olsa dahi mücadele etmek ve muzaffer olmak arzusunu beslemek. tedir, Bu hususta hiçbir veçhile te reddüt etmemekteyiz. Büyük Polon- ya ailesi ayni fikirdedir ve memleke- tin tamamiyeti ve şerefi mevzuubahis olduğu zaman büyük bir gayret sarf etmek imkânına maliktir. , Öyle zannediyorum ki tarih mart 939 da Polonyanın büyük bir tesanüt ve enerji muzafferiyeti elde ettiğini kaydedecektir. Belki de bu muzaffe. riyeti yalnız Polonyanın değil. diğer memleketlerin de menfaatine olarak beynelmilel sulhün tarsinine hizmet edecektir, Olgun ve azimkâr hattı ha- reketimiz esasen harici siyaset saha» sında akisler bırakmıştır.« Kuatkovski, daha şimdiden mücm- men ölan istikrazın muvaffakiyetin. den dolayı memnuniyetini beyan et. | iSabık Izmir valisi şerefine ziyafet miş ve demiştir ki: «Bu vahim saatlerde korku değil, Polonya milletine mensup olmaktan mütevellit bir gurur hissediyoruz.» Polonyada Almanlara fena muamele edildiği doğru değil Varşova 2 (A.A.) — Bydgorzez Po. lonya makamları, Pomerania'daki Almanların fena muamelelere maruz kaldıklarına dair yalan haberler gön- derdiği için Alman istihbarat bürosu- nun muhabiri Fenske'yi tevkif etmiş- lerdir, Fenske, Polonyadaki Alman ekalliyetine mensuptur ve Polonya tebaasıdır. . a ingiltere, italya (Bos tarafı 1 inci sahifede) İlalya; İngiliz teklifini reddetmemiş. se de İngiltere tarafından yapılan ha. reketin Almanyanın muhasarasını is- tihdaf etmemesi lâzım geldiğini, İtal. ya hükümetinin buna şiddetle muha- Hf olduğunu bildirmiştir. olan kanaste görebu görüşmelerin neticesi Almanyanın tarzı hareketine ve Almanyanın Polonyadan istekle- rinin mahiyetine bağlıdır. Diğer cihetten bu mâhfiller, İtalya. nın orta ve cenubu şarki Avrupada bir müşterek emniyet sistemi vücude getirmeği düşündüğünü tekzib etmek- te ve İtalyanın talebleri is'af edilme. dikçe Avrupada sülhün teessüsüne im- kân olmadığını ilâve eylemektedirler, retle sona ermiştir. VEFA - SANAT OKULU Merâsimden sonra liseler futbol şampiyonası için Vefa ile Sanat okulu | 5 © karşılaştılar. Nurinin idare ettiği bu karşılaşmayı Vefahlar üstün bir oyun- dan sonra $-İ kazandılar, PERTEVNİYAL - ERKEK ÖĞRETMEN İkinci maç erkek öğretmen ile Per- tevniyal lisesi arasında yapıldı. Feridu.. nun idaresinde yapılan bu karşılaşma çok heyecanlı olmuş ve her iki taraf yaptıkları birer sayı ile sahadan bera- bere ayrılmışlardır. Müsabakalara ge lecek hafta cumartesi günü devam | imiş, genç edilecektir, (Baş tarafı 1 inci sahifede) Meclis açıldıktan sonrâ bütün me buslar intihap dairelerine göre alfa» be sırasile yerin edecekler, bundan sonra Büyük Millet Meclisi Rels ve Riyaset divanı seçimi yapılacaktır. Parti grupunun dünkü toplantısında Meclis relsliğine, B. Ab ilk Ren- danın seçilmesi takarrur etmiş, reis vekillikleri de tespit edilmiştir. Büyük Milet Meclisinde Riyaset divanı seçiminden sonra Rel yur seçimi yenilenecek - ve Reisleümhur | yemin edecektir. Reisicümhur yemin merasiminde nsonra mühim bir nu tuk söyliyecektir, Ankara radyosu bugün saat 14 den itibaren altıncı Büyük Millet Mecli- sinin akdedeceği toplantıyı ve Reisi- cümhurun söyliyeceği büyük nutku neşredecektir. Parti grupunun dünkü toplantısı Ankara 2 (AA) —C.H.P.B.M. Meclisi grupu bugün 2/4/939 öğle- den sonra saat 15 de Başbakan ve grup reisi Dr. Refik Saydamın riya- setinde toplandı. Bu toplantı ruznamesi Büyük Mi let Meclisinin altıncı devre fevkalâde içtima yılma ait riyaset divanı inti- habı ve Parti grupunun reis vekille rile idare heyeti üyelerinin seçimleri teşkil ediyordu. Büyük Millet Meclisi eisliğine Genbaşkurca namzed güs- terllen Çankırı mebusu Mustafa Ab- dülhalik Renda ile Riyaset divanı reis vekillikleri için Aydın mebusu Dr. Mazhar Germen, Bursa-mebusu Re- fet Canıtez ve Sıvas mebusu Şemset- tin Günaltayın grup reis vekillikleri- | ne de Trabzon mebusu Hasan Saka ve Seyhan mebusu Hilmi Uranın nam- zetlikleri reye konularak müttefikan kabul olundu. Bundan sonra Hasan Sakanın r&- iliğinde celseye devam. olunarak namzetlikleri umumi heyetin intiha- bına bırakılan idare âmirlerile riya- set divanı kâtiplerinin ve grup idare İ heyeti üyelerinin seçilmelerine geçil- di ve aşağıda İsimleri yazlı zatlar İ üçüncü olmuşlardır. 3 e Kan 1929 erildi. âmirleri: D) a», Halit Bay aya «Mardin» divanı kâtipleri: Vedid «Kütahyas, Ziya Gevher Oral «Niğ- sa> Kemal r Kaleli «Gazi- Saim Uzel Ağrı», İrfan Riyaset Uzgören Etili «Çanakkaler, Cav der, Dr, Sadi Konuk «Bu; «İspartas, Bel rup idare heyeti üyeleri: Aziz GL. İhsan Sök- h Kaplan «An- «Erzincans, ıkoğlu «Seyhan, Emin Şevket Erdoğan «Gü- Şükrü Koşak Erzurum», iz Ergüder «Manisa». Reisicümhurun yemin merasimi Ankara 2 (4 A.) — B. M. Meclisi, yarın saat 14 de açılacak ve bütün müzakerat radyo İle neşredilecektir. Reisicümhurun yemin merasimi saat 17 ile 18 arasında yapılacaktır, Bisiklet müsabakaları Bisiklet federâsyonu tarafından ter tib olünan seri bisiklet yarışlarının âl- tıncısı dün Topkapı ile Kumkapı Bur- Haz köyü arasında gidip gelme olmak üzere 100 kilometrelik mesafede ya- pılmıştır. Neticede Süleymaniyeden Haralam- bo 3 saat 20 dakikada birinci, Fener Yılmazdan Anastas yedi dakika fark» la ikinci, Fener Yılmazdan Torkum Fatih Halkevi galib Dün Bakırköy sahasında Fatih "Halkevi futbol takımile Bakırköy spor klübü arasında hususi bir maç yapıl mıştır. Üstün bir oyundan sonra Fatih Halkevi futboleüleri 6-0 galib gelmiş» lerdir. Tüberküloz cemiyeti aylık toplantısı Tüberküloz cemiyeti mutad âylık toplantısını $ nisan çarşamba günü saat allı buçukta İstanbul Etibba oda- sında yapacaktır. B. Fazlı Güleç şerefine verilen ziyafetten bir intiba İzmir (Akşam) — Bursa mebusu B. Fazlı Güleç şerefine valilikten ay- rılması münasebetle İzmirdeki ecnebi devletler konsolosları tarafından İz- Siyasi İtalyan mahfilletinde hâkim | mir palas salonunda bir veda ziyafeti verildiğini yazmıştık. Yukarıki klişa, bu ziyafetten bir köşeyi gösteriyor. Kırşehir Halkevi muvaffakivetli bir temsil verdi Kırşehir (Akşam) — Halkevi temsil kolu «Himmet oğlu. piyesini oyna. der bu eserini temsilinde ayrı ayrı muvaffakıyet göstermişlerdir. Yü karıdaki resim piyeste Tol alan Halkevi gençlerini bir arada gösteriyor. .dsraPE: