12 Nisan 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

12 Nisan 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Dün Geceki ve Bu Sabahki ZElaberler Son dakika Yugoslavya ve Polonya bazı | sınıfları silâh altına çağırdılar Yugoslavya Arnavutluk hududuna asker göndermeğe başladı , Londra 12 — Yugoslavya bazı ihti. yat sınıflarını silâh altına davet et- miştir, Bunlar Arnavudluk hududu- pa sevkeğiliyorlar. Polonyada da bazı ihtiyat sınıfları pilâh altına davet edilmiştir. ! Fransada müdafaa komitesi dün toplanarak miihim bazı askeri tedbir- ler almıştır. Bunun mahiyeti malüm değilse de askeri hazırlıkların ikmali için olduğu zannediliyor. Almanya Polonyaya kati kliflerini bildirdi Londra 12 — Polonyanın Berlin sefiri Alman Hariciye Nazirile görüş- tükten sonra bu temasın eticesini hükümetine bildirmek üzere Varşova- ya hareket etmiştir, Sefir Almanyanın kati isteklerini bildirecektir. Bunlar Danzig ve koridor meselelerinin Alman| arzusuna göre halli hakkındadır. İngilterenin Yunanistana ya- pacağı teklif hazırlanıyor Londra 12 — Dün toplanan harici» ye komitesi Yunanistana yapılacak tekliflerin teferrüatını tedkik etmiş- tir, Kıral dün Londrada iki saat ka- dar Başvekille görüştükten sonra Vind. #ör şatosuna avdet etmiştir. İngiliz muhalif gazetelerinin « çendişeleri Xondra 12 — Sol cenaha mensup İngiliz gazeteleri, elyevm İtalya ile İngiltere arasında cereyan eylemekte bulunan müzakereler neticesinde B. Chamberlainin Arnavutluktaki. emri vakii tasdik etmesinden endişe ediyor- Jar, Fransa hazır vaziyette Paris 12 — Kabinenin dünkü içtimaın- da B; Bonmet, Amavutluk “ hadiselerinin Avrupada ve Avrupanın harleindeki akls- lerini İzah ettikten sonra B. Dalartar dal- mi milli müdafaa komizesinin slmiş ol- duğu tedbirleri anlatmıştır. Başvekilin bu beyanatından Fransanın ber ihtimale karşı koymağa tamamen he- Br bulündüğu anlaşılmıştır. Nazırlar mec- si bugün toplanarak dünkü kabine top- Jantısında verilen kararları tasdik ede- çektir. Yemende de askeri hazırlık vardır "Aden 12 — Arabistan yarımadasın daki o memleketlerde hümmalı bir | askeri hazırlık görülmektedir. Yemen- de neşredilen bir beyannamede halk, hariçten gelecek bir tecavüz hareketi» ne karşı memleketi müdafaa için ha. zırlanmağa davet edilmektedir. Yemen ordusu süratle tensik edilmektedir. Elbasanda şiddetli muharebeler oluyor Prens Ali ve Hüseyinin idaresindeki kuvvetle İtalyan askerleri çarpışıyorlar Paris 11 (A.A.) — (Havas): Paris teki Arnavut elçiliği tarafından teb. | liğ edilmiştir: Salâhiyettar kaynaktan öğrendiği- mize göre, Fransanın Sentsir Hârbiye mektebinden mezun bulunan prens Ali ve Hüseyinin idaresindeki zabit ve Jandarma dağlılarie. İtalyanlar ara- sında halen Arjirokastro ve Elbasanda şiddetli muharebeler cereyan etmek- tedir. Roma 11 (A.A.) — Tirandan bildi- | riliyor; Santi Koranta'dan hareket ederek Arjirokastroyu işgal eden kol Tepe- delen ve Tirandan Elbasana hareket eden kol da Devoliye varmıştır. Kiral Zogu nerede? Paris 12 — Kral Zogu, Golos civa- rında Portarya sayfiyesine gelmiştir. Zogunun 'Türkiyeye gitmek istediği teeyyüd ediyor. Kıraliçe -Geraldine, hümmadan lâriş (Yenişehir) hastanesinde bulunuyor. İtalyanın bir tebliği Artık ihtiyat efradı silâh w altına çağırmıyacak | İtalyanın teminatı Yunanistanın mülki tamami- Londra 12 — İtalyada neşredilen | Yetine riayet edeceğini bir tebliğde fevkalâde bir hal vukua tiyat efradının silâh altına alınmıya- cağ bildirilmiştir. ©“ Kudüsteki İngiliz askerleri Mısıra hareket etti Londra 12 — Kudüste bulunan İn- Ebi askerleri Ahura hareket etiler. Alman Propaganda Nazırı bugün geliyor tor Goebbels bugün saat 14 de tayya- re ile Yeşilköy hava İstasyonuna ge- Jecektir. Alman Nâzırmın malyetin- de beş kişi yardır. B. Goebbels, Yeşil- köyde vali muavini B. Hüdai Karata- ban ve hava komutanı tarafından yarşılanacak, Perapalas oteline misa- fir edilecektir. B. Goebbels şehrimizde kaldığı müddetçe müzeleri, şehrin temaşaya şayan diğer yerlerini ziyaret edecek ve cuma günü şehrimizden ayrılacak- tar, Alman Propaganda Nazrının bu seyahati tamamile hususi bir mahi- resmen bildirdi Paris 12 — “Atina ajansı ajansı tebliğ ediyor: İtalya maslahatgüzarı B. Pormari Yunan Bâğvekili B. Metaksası ziyaret ederek B. Mussolini namına, İlalyanın Yunanistana karşı bir hareket hazırladığına dair de- veren eden ve edecek olan şaylaların Ya- lan olduğunu ve tahrikçi ajansların İşi olduğunu tebliğ etmiş, İtalyanın Yunanis- tanın mülki tamamiyetine riayet etmek ve İki memleket arasında mevcud olan dostane münasebalı daha siyade sıklaş- tirmak niyetinde bulunduğunu Wâve et- maiştir. Mtalya İspanyadaki askerle- rini çekeceğini İnglitereye bildirdi Kendra 12 emen 'Müssolini namına İtalyanın İspanyadaki askerlerini çekeceği ve Arnavutluktaki hedefleri mahdud olduğu hakkında, temi- Dat vermiştir. General Franko Madride 2 mayısta girecek Londra 12 — General Franko mayı- sn ikinci günü Madride bir zafer ala- yı ile girecektir. Ankara Tıb fakültesi inşaat projeleri Ankara 11 (Telefonla) — Tanmmış Fransiz mimari Jan Valter Ankarada Hatayın bize terki ve Boğazlar Boğazların İngiliz ve Fransız filolarına açılması isteniyor Paris 11 (A.A.) — Stefani ajansı bildiriyor: Suriyedeki Fransız fevkalâde komi- serl B. Puaux Ankarada Türkiye hü- kümetile Hatay meselesi hakkında müzakerede bulunduktan sonra bu- raya gelmiştir. Alnan malümata göre, Hatayın "Türkiyeye terki şartı tesbit ve halle. dilmiş bulunmakta ise de Türkiye bo- Son siyasi hâ liseler Hariciye Vekili dün Parti grupunda izahat verdi Ankara 11 (A. A.) — C. H, Partisi Büyük Millet Melisi grupu bugün 11/4/8939 öğleden sonra reis vekili Hasan Sakanın riyasetinde toplandı. Müzakere mevzuu son siyasi hadi- seler hakkında Hariciye Vekilimizin vereceği izahat idi, İlk defe söz alarak kürsüye gelen muhterem Hariciye Vekili Şükrü Baracoğlu son haftanm belli başl siyasi vakaları hakkında beyanatta bulundu. Bilhassa . Rumen Hariciye Nazırı Gafenkonün İstanbulu ziyareti ve Hariciye Vekilimizle mülâkatma ald beyanatı derin alâka ile dinlendi, Son günler zarfında İtalya tara- #ından Armavutluğun askeri işgal ak tina alınması ve Hatay meselesi ve bunlardan tevellüd edebilecek bütün siyasi meselelere dair uzun uzadıya izahat verdikten sonra kendisine ay- ni mevzular üzerinde muhtelif hatip- ler tarafından tevcih edilen suallere cevap verdi, Bir çok hatipler söz aldılar ve Ha- riciye Vekilimizin izahatına müvazi mütalâalar beyan ettiler. Müzakere saat 18,30 a kadar de- vam etti ve Hariciye Vekilinin iza- hatı tasvib olunmakla celseye niha- yet verildi, Urfanın kurtuluşu Urfa 11 (Hususi) — Bugün Urfa. nın kurtuluşunun on dokuzuncu yıl- dönümü idi. Bu münasebetle muaz- “miyetle beklenmektedir. Sabah gaze- 12 Nişan 1939 Bulgaristanda Nazi partisi feshedildi Partinin lideri tevkif edildi Londra 12 — Sofyadan bildiriliyor: Bulgaristandaki Na“ zi partisi fesh ve lideri tevkif edilmiştir. Neşredilen beyanna- mede bu parti mensuplarının kanuren-yasak olan bir takım hareketlerde bulandukları, rejimi değiştirmek ve başka hü- Kkümet kurmak istedikleri bildirilmektedir. Cenubi Dobrica Daily Herald'e göre Romanya burasını Bulgaristana terk etmeğe hazır: bulunuyormuş İngiliz gazeteleri; B. Chamberlain'in Avam Kamara- sında yapacağı beyânatta Türkiye ve Yunanistan hakkında garanti vereceğini yazıyorlar Londra fi (A.A) — İngiltere Baş- vekilinin perşembe günü Avam Ka- marasında yapacağı beyanat ehem- İngiliz - Rumen anlaşması akdine ha- zir bulunduğunu bildirmiştir. Türkiye hükümeti Romanya ve Yunanistana Balkan antantı azası olmaları sıfatile müzaheret etmekte devam ediyor. Daily Mail diyor ki: «B. Chamber- Yain “Yunanistan ve Türkiye hakkın- da garanti vermezden evvel İspanya» fn edecektir. Hip daki İtalyan gönüllülerin çekilmesi İngiltere, pazar gününe kadar Yal. | için italya ile anlaşmağa çalışmakta. nız Balkan devletlerile değil, İtalya dr ile de müzakereye devam edecektir. Times gazetesinin beyanına göre, İngiltere, İtalya ve Almanyanın Tür. telerinin neşriyatından anlaşıldığına göre; Kabine Arnavutluk" hâdisesi Üzerine kati hiçbir karar vermemiştir. Yalnız Yunanistan ve Türkiye hak- kında bir nevi garanti vermekle ikti- İngiliz gazetelerinin İstanbul, Bük- reş ve Belgrad muhabirleri Romanya kiye veya Yunanistana karşı bir ha- |; Ve Türkiye Hariciye Nazırları arasın- Teketini kendisine müteveccih husu. | AKİ memnuniyetbülış metkârane bir hareket addedecektir, | yeticeler verdiğin! bildiriyorlar. Yunan hükümeti, Yunanistanın Daily Herald gazetesinin yazdığına hâkimiyet ve emniyetini ihlâl edecek | göre, Romanya cenubi Dobricayı Bul. yeni hareketler vukuu takdirinde İn. | garistana terketmeğe hazır bulun. gilterenin nasıl bir vaziyet alacağını | maktadır. Bu, Bulgaristanın müşte- sormuştur. Romanya hükümeti İn. | rek mukavemet eephesine girmesini giliz - Polonya anlaşması tarzında bir | temin edecektir. Times: “Türkiye ve Yunanistanın tama- miyetine karşı yapılacak bir tehdid Ingiltereyi lâkayid bırakamaz, diyor Londra 1i (A.A.) — Times gazete- | bir teaahhütte bulunacağını bildir- si başmakalesinde, İngiliz hükümeti- | mektedir. nin Doğu Akdenizinin ve bilhassa Yu- Yalnız, alâkadar hükümetlerle is- nan ve Türk topraklarının emniye. | tişareden sonra tesbiti icab eden bir tini müdafa için esas itibarile Po- | beyanat formülünün tanzimi mesele- Tonya 116 teati edilen teminata benzer | sinin kaldığı anlaşılmaktadır. Macaristan Milletler Cemiyetinden çekildi Budapeşte 11 (A.A.) — Hükümet Milletler Cemiyetine gönderdiği bir mektupta Milletler Cemiyetinden çe. kildiğini, yalnız teknik sahada teşri- ki mesaiye ve beynelmilel adalet di- vanı ile iş teşkilâtına iştireke devam edeceğini bildirmiştir. adalet divanında ve iş bürosunda teş- riki mesaiye devam edeceğini kaydey- lemiştir. Macar Başvekili ve Hariciye Nazırı Romaya gidiyorlar Budapeşte 12 — Macar Başvekili Kont Peleki ve Hariciye Nazırı Kont Peru da çekildi Caki 17 nisanda Romaya gideçekler, Cenevre 11 (A.A.) — Peru da Mil. | B. Mussolini ve Kont Clano ile görü- Jetler Cemiyetinden çekildiğini bildiren | şeceklerdir. Bu mülâkata siyasi bir telgrafta Macaristan gibi beynelmilel İ ehemmiyet atfedilmektedir. Yeni Vekâletlerin kadroları Ankara 11 (Telefonla) — Yeni ih- | Tünmektedir. Bu bütçenin bir kısmı das edilen Vekâletlerin teşkilât kanu- | Münaksle ve Muhabere Vekâletine, nu projeleri ve teşkilât kadroları ha- | bir kısmı "Ticaret Vekâletine verile sm cektir. Nafia Vekâleti bütçesinin bir Yeni kurulan Ticaret Vekkleti, teş- | Kam «* Münakale ve Muhabere Ve» kilât kanu verilecektir. projesini hazırlamağa, | yapar aldığıma göre Denisbanli başlamıştır. Yeni Münakale ve Mü- | çıça ohmacak ve yerine merkezi İs habere Vekâletile, son değişiklik 60- | çanbulda olmak üzere, mülhak bütçe layısile bünyelerinde yenilikler olan | ge idare edilir bir Denizyolları umum İktisad ve Nafia Vekâletleri de teşki- | müdürlüğü ve limanlar unum mü- 14t ve kadrolarını tanzim etmektedir. | gürlüğü kurulacaktır. Posta, telgraf, ler. Bu arada her dört Vekâletin büt- telefon ve devlet demiryolları umum çeleri de yeniden hazırlanmaktadır. | müdürlüklerinin mülhak bütçe halin- den çıkanlacakları etrafındaki habe»