12 Nisan 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

12 Nisan 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

Beden terbiyesi umum müdürü Ankaraya gitti Beyazıd ve Taksimde iki jimnastik salonu yapılacak İstanbul klüplerinin relslerile ta- nışmak ve Yenibahçede yapılacak as H stadyom işlerile yakından alâka- İ dar olmak maksadile şehrimize -gel- miş olan Beden terbiyesi umum mü- dürü general Cemil Taner dün tek- Tar Ankâraya avdet etmiştir. Klüp reislerile yaptığı mülâkatta | Yeni Beden terbiyesi kanununun icab | ettirdiği vazifeleri izah eden general, | stadın yapılacağı Dolmabahçede ted- | kikatta bulunmuş ve bugünkü ihti- yaçlara göre hazırlanması yolunda | dört kişilik bir koml!te teşkil etmiştir. Eski sporculardan Ali Sami, Bür- han Felek, Taib Servet ve Fethi Ba- şarandan mürekkep olan bu komite, * ustadın muvakkat projesi üzerinde lâ. ımgelen “tadilât- hakkında son: bir toplantı yaparak hazırlıyacağı rapo- Tu Vilâyete verecek ve bu raporu mü- tenkip stadın inşasına mimar Viyoli tarafından başlanacaktır. Ginersl; “ şehrimizde © bulunduğu müddet zarfında İstanbul ( bölgesi başkanı Pethi Başaranla birlikte Klüplere ait olan oyun sâhalarınin bir an'evvel yapılabilmeleri için bunları birer birer. dolaşarak mahallinde ted- İ kiklerde bulunmuş ve şehrimize uit spo mesaili üzerinde birçok direktif- ler vermiştir. Dolmabahçe yapılacak asri stad- yordan başka, halk kesafeti nazarı itibara alınarak, Taksim ve Beyazıt- ta iki jimnastik salonu yapılmasının zaruri olduğuna işaret eden umum müdür, bu salonların bu seneki plâ- na itbal edilmesi. için. teşebbüslere gi- rişmiştir. Ecden terbiyesi mükellefiyeti dola- yısile, günlük jimnastik ihtiyacını karşılamak için yapılacak olan bu salonların mümkün olduğu kadar sü- ratle inşa edileceği haber alınmıştır. Profesyonel güreş müsabakaları Bu hafta Taksim stadında iddialı güreşler yapılacak Tayyare cemiyeti Taksim nahiyesi tarafından önümüzdeki pazar günü Taksim stadında profesyonel güreş müsabakaları tertip edümiştir. Türkiyedeki bütün profesyonel gü- reşçilerin davet edildiği bu karşılaş maların alâkalı bir şekilde cereyan etmesi için güreşçiler, kuvvet esası göz önünde tutularak sınıflara ayrıl. mıştır. Or. iki kişlilk gruplar halinde üç sınıf olarak ayrılan pehlivanların taksim! şü şekilde yapılmıştır: Birinci sınıfa Tekirdağlı Hüseyin, Kara Ali, Mülâyim, Manisalı Halil, Babaeskili İbrahim, Molla Mehmed, Yarımdünya Süleyman, Karacabeyli Hayati, Pehlivanköylü Mustafa, Sin- dırgılı Şsrif, Gönenli Arap Hüseyin, Ali Ahmed ayrılmışlardır. Diğer a ise, şimdiye kadar başaltı ve büyük ortada temayüz et- mis güreşçiler iştirak edebilecekler- dâir x tasnife göre, birinci sınıf galibine 150, ikinci sınıf galibine 75, üçüncü sınıf galibine 37 lira verilecek- Yapılan güreşlerin güreşlerin güreşlerin tir. Bu karşılaşmalar için Beyrutta bu- lunan Mülâyim pehlivana haber gön- derilmiş ve kendisinden hareket et- tiğine dair telgraf alınmıştır. Kara Ali-ise-bugün şehrimize gelmiş bulu- macaktır Geçen haft yapılan müsabakalar. den sonra Manisalı Halil Manisaya, Tekirdağlı Hüseyin de Tekirdağına gitmiş olduklarından, kendilerinden alara iştirak edip etmiyecek- kkında bir cevap beklenmekte- Diğer birinci sınıf pehlivanların | hepsi şehrimizde - bulunmaktadırlar. Tekirdağlı ile karşılaşmayı her zaman izhar eden Bebaeskili İbrahim bu karşılaşma için bir mubharririmize verdiği beyanatta: «Geçen sene iki defa zorlukla berabere kalarak elim- der kurtulan Tekirdağlının uzun tamandanberi peşinde dolaşmakta yım. Geçenlerde gazetelere verdiği beyanatta rakipsizlikten şikâyet eden başpehlivan İzmir havalisinde kendi- sile karşılaşmak arzularımı acaba neden kabul etmedi? Kendisini geçen hafta Manisalı ile Pazar günkü müsabakalara iştirak edecek olan Kara Ali nu isbat eden Babaeskili İbrahimin bu çok açık meydan okumasına baş- pehlivanımızın vereceği cebap merak- Ja beklenmektedir, Gençlerbirliği şehrimizde iki maç yapacak Ankaranın kuvvetli klüplerinden İ Gençlerbirliği, Pera ve Şişli klüple- rine mlrâcaat ederek şehrimizde iki | maç yapmak istediğini bildirmiştir. Pera ve Şişli idarecileri, Gençlerbir- liğinin teklifini tedkik etmektedirler. Bu müracaat kabul edildiği takdirde, son zamanlarda çok kuvvetli bir hal- de bulunan Gençlerbirliği takımı önü- müzdeki haftalarda şehrimize getiri- lecektir. Milli kümenin bu haftaki maçları MIMi küme fikstürü mucibince bu hafta İzmir şampiyonu Doğanspor şehrimize gelerek cumartesi Fener- bahçe, pazar günü Vefa ile iki maç yapacaktır Buna mukabil şehrimizden Beşik- taş, Ankaraya giderek cumartesi gü nü Demirspor, pazar günü Ankara gücü ile karşılaşacaktır, Futbol federasyonu tarafından şeh- yaptığı müsabakada tekrar davet et. | riraizde yapılacak olan Ferierbahçe - tim. Bana müsbet veya menfi bir ce | Doğanspor maçına Halld Galip, Ve vap vermedi. Bu hafta er meydanın. | fa - Doğanspor maçına Feridun Kılıç da bir kere daha bekliyeceğim. Maa- İ hakem olarak intihap edilmişlerdir. mafih buna da gelmezse, elbet Kırk- Taksim stadında yapılması icab pınarda karşılaşacağız.» demiştir. eden Vefa - Doğanspor maçı profes- Son yapılan karşılaşmalarda ha- İ yonel güreş müsabakeları dolayısile kikaten kıymetli bir pehlivan olduğu- l Şeref stadına alınmıştır. | İ toplanacak birinel Devlet Demiryolları Kadronun biraz daha geniş- letilmesi muvafık görüldü Ankara 11 (Akşam) — Dövlet de- | miryolları umum müdürlüğünün 939 bütçesinin 938 bütçesinden 3-milyon 340 bin küsur iira fazlasile 39,130,000 tahmin edildiğini bildirmiştim. Demiryollarımızda 1937 s n ilk altı ayına göre 1938 senesinin ilk altı ayında yüzde on beş nisbetinde bir ş kaydedilmiştir. 1937- yılında 93,524 olan tren adedi, 1938 de 100 bin 988; 1937 de 7,083,767 olan tren kilometresi 1938 de 8,099,738 i bul- muştur İdare hatlarımızın genişliğini göz ne ularak kadrosunu biraz geniş- Hâlen 16.600 kişiden mü- keb olün kadroya yeniden 1426 kişi ilâve edilmiştir Bünun 102 si yol, 619 u cer, 579'ü hareket servisi kadrosuna konulmuş- tur İdare fevkalâde inşaat, tesisat ve | tevsiat için geçen ehe olduğu gibi bu sene de 8 milyonluk taahhüd ve sarfiyat icrası için Büyük Millet Mec- lisinden tahsisat istemiştir. Devlet demiryolları memur | ve müstahdemlerinin | çslivteceği eşya Ankara 10 (Akşam) — Devlet de- miryolları idaresi memur ve müstah- demlerinin haftada beş ve senede 300 kiloyu geçmemek üzere getire- cekleri erzak ve eşya İle evli memur ların getirecekleri 2000 ve bekâr me- | murların getirecekleri bin kilo mah- | rukattan ücret alınmamasını karar- laştırmıştır, Ölüm cezasına' çaptırılacak- | lar hakkındaki tezkereler Ankara 11 (Telefonla) — Bafranın Demşek köyünden Hüseyin oğlu Lütfi Tanrıver, Eceabadın Turşun kö- yünden Mehmed karısı Didar Savaş ve Mehmed oğlu Âdil Görey, Ereğli- rin Ömerli köyünden Çolak oğul larından Durmuş oğlu Bayram Ok- tay, Erzincanın Başköy nahiyesine bağlı Neringah köyünden Pomak oğlu Beros diğer adı Yaşar, Lüleburgazın Çeşmekolu köyünden Veli oğlu Hasan Altınirmak, Kayserinin Jopiti köyün- | den olup Niğdede mukim Emin oğlu | Edib, Rizenin Çamlıbel mahâllesinden Şat oğlullarından Mehmed Salim ve Başvekilin nutku ve | müzakereler olduğu şu sırada Türki. Vezirköprünün Taşkale mahallesinde | mukim Mehmed oğlullarından Cemal | Sakarın ölüm cezalarına çarptırılma- ları hakkındaki tezkereler Meclise | gelmiş ve Adliye encümenine havale edilmiştir. İ Gümrük muhafaza umum kumandanlığı Ankara 11 (Telefonla) — Fırka tüm kumandanlarından general Lüt- finin, general Seyfinin mebusluğa | seçilmesile açılan gümrük muhafaza umum kumandanlığına tayin! yük- | sek tasdike arzedilmiştir. | Türk neşriyat kongresi 1 ma- | yısta toplanacak İ Ankara 11 (Telefonla) — Ankarada | Türk neşriyat | kongresinin içtima tarihi 1 mayış ola-. rak tesbit edilmiştir. Kongrenin Baş- | vekil OB. Refik Saydam tarafından açılması muhtemeldir. B, Nizameddin Kırşan Ankara 11 (Telefonla) — B. Nasuhi Baydarın Malatya: mebusluğuna se- çilmesi üzerine Beden terbiyesi umum müdürlüğü Ankara bölgesi asbaşkan- lığına umum müdürlük neşriyat mü- dürü B, Nizameddin Kırşan tayin edilmiştir. im Kemal Hâlim futbol ajanı oluyor Belediyedeki vazifesinin çokluğun- dan dolayı İstanbul Futbol ajanlığın- dan istifa eden Süleymaniyeli Orha- nın yerine, eski Futbol federasyonu âzalarından İstanbulsoprlu Kemal Halimin tayini tekarrür etmiştir. Senelerdenberi Türk futbolüne hiz- met etmiş olan Kemal Halimin en mühim ajanlığa tayini şehrimiz fut bolü namına bir kazançtır. Dürüst. Yüğile iştihar eden bu arkadaşa yeni vazifesinde muvaffakıyetler dileriz. İstanbul tenis ajanlığı Şehrimiz Tenis ajanı B. Sermed, vazifesinin Ankaraya nakli dolayısile Tenis ajanlığından istifa etmiştir. Bu vazifeye kimin tayin edileceği henüz malim değildir. Almanya Polonyanın kararını bekliyor Polonya Ingiltere ile itilâf yaparsa Alman - Leh anlaşmasını hükümsüz âddedeçek Berlin 11 (A.A.) — Siyasi mahafil, Berlin ile Varşova arasında haliha- zırda hiçbir müzakere yapılmadığını söylüyor. Alman hükümeti, B. Beck- in Londradaki . görüşmelerden sonra ittihaz edeceği kararı beklemektedir. Polonya, İngiltere ile bir itilâf akde- decek olursa, Alman hükümeti böyle bir iti'âfın 1934 tarihli Hitler - Pik sudski itilâfı ile. ne dereceye kadar kabili telif olduğunu tedkik edecek- tir, | İyi malümet alan mahafil, hattâ Almanyanın fesih için derpiş edilmiş olan mühleti hesaba katmaksızın kar- şi tarafın şeraiti keyfi surette tadil (Baş tarajı 1 inci sahifede) Balkanların istikbaline ait birçok ye siyasetinin istikameti her tarafta dikkatle takip ediliyor. Bu bakımdan 'Türkiye Başvekilinin merakla, alâka ile beklenen nutku da tam zamanın- da gelmiştir. Hükümet beyannamesinin dahili si- yasete ait kısmından bahsetmiyoruz. Esasen Dr. Refik Saydam, bugünkü heyecanlı vukuat karşısında, haklı olarak bu sahade teferruata girişme- miş, Parti programını teyid İle iktifa etmiştir. Asıl mühim olan harici siyaset bah- sinde hükümetin görüşü iki kelime | ile hulâsa edilebilir: Sükünet, emni- yet, Cümhuriyet hükümeti dalma uya- nıktır, hâdiseleri her zamandan faz. la teyakkuzla takip “ediyor, buhranı ile yakından slâkadardır. Bu gün için sükünetimizi bozacak hiçbir sebep yoktur. Esasen Türkiyenin hârici siyâse- tinde hiçbir değişiklik olmamıştır: Verilmiş sözlerimize ve imzalarımıza dalma sadık kalacağız. Bütün devlet- lerle doşt geçiniyoruz, ve niyetimiz şimdiden sonra da dost geçinmektir. Avrüpa ideoloji kavgası ve menfaat hırsı ile ikiye bölünmüş olabilir. Tür- dye hiçbir taraftan değildir. Düşün. düğü tek şey sadece Türkiyenin var- lığıdır. Dün gibi bugün ve yarın da, | hareketlerimizde: âmil ancak mili menfaatlerimiz olâcaktır. Türkiye, her türlü macera zevkin. den uzak bir devlettir. Başvekilin de» diği gibi «milletimizin hayat ve refa- hını tehlikeye atabilecek hareketler hükümetimizden sadir olmayacak- Hollanda kısmi seferberlik yapıyor (Baş tarafı 1 inci sahifede) Alınan askeri tedbirlere umumi Av- rupa vaziyeti dolayısile birer ihtiyat tedbiri nazarile bakılmalıdır, Yoksa Hollandaya (müteveccih doğrudan doğruya bir tehlike mevcut değildir. Eğer Avrupada gerginlik devam ede- cek olursa bu, bir harbe müncer ola- bilir. Bu takdirde de het taraf için ve her hâdisede istiklâlimizi müdafaa azmimizi göstermemiz lâzımdır. Ordumuzun sulh mevcudu melhuz bir seferberliğin normal şartlar altın- da cereyanını temine kâfi değildir. Bu hususta bazı tedbirler alınmak zarureti hasıl olmuş Ve hudutların muhafazasına memur kıtaat silâh al- tana çağrılmıştır. Buhran hâd bir mahiyet aldıkça hükümet «ne yapmalıdır?» suali kar- şısında bulunuyor. Binaenaleyh s€- ferberliğin sükünet içinde cereyanını temin için intikal tedbirleri almanın muvafık olacağı görülmüştür. İstik- lâlimizi herkese karşı muhafaza et- mek istiyoruz. Vaziyeti ne kadar sü- künetle derpiş edersek, hem bizim | için hem de hariçte bırakacağımız | olacaktı Kral Karol Dobricaya gitti Bükreş 11 (AA) — Kiral Karol, pazar akşamı, Bükreşlen ayrılarak Dobriçaya gitmiştir. etmiş olduğunu esbabı mucibe olarak Meri sürmek; sursiile Almanya - Po- Jonya itilâfını hükümden #akit ilân elmasi de Ihtimsi dahilindedir. Alman mahafili, Avrupa vaziyeti- nin muslihane surette seyrini takib edeceği hakkında büyük bir itimed izhar etmektedirler. Bu mâhafil, Al- #nanyanın hiçhir ihtilâf zuhür etme- den tatmin edileceği ve Polonyanın İngüterenin kendisini İngiliz aşkeri gibi kullanmasına müsaade etmiye- ceği kanaatini beslemektedir. Ayni mahaftl, hiçbir tahrikin Ak man siyasetini takib etmekte olduğu yoldan çevirmiyeceğini de ilâve ediyor. Türkiyenin vaziyeti nu açıkça ifade-ediyor: «İyi niyetleri. miz ve bütün devletlere karşı besle- âlğimiz samimi ve dostane bitaraflık doğrudan doğruya veya bilvasıta ih- lâl edilmek teşebbüsüne maruz kal. TOASIN.» Türkiye bugün hiçbir tehlikeye mparuz değildir. Zira Türkiye anava- tanına göz koyacakların, ve Türkiye- ye en ufak bir zafer ümidile taarruz etmek istiyeceklerin mecnun olması Yâzımdır. Fakat, her ne olursa olsun, Başve- kil haber veriyor ki «Türk vatan ve sesleri gelmeğe başladı. Bu aldanan ve aldatan sesi aylardanberi kaçtır duyuyoruz. Her defasında yeni bir emrivâki görüyoruz ve hiçbir defa sında Londra ve Paris Kabinelerin- deki uzun müzakerelerin, bol lâfların olanı geri çevirmeğe yaradığını da müşahede etmiyoruz. Milletlerin an- cak kendi kuvvetlerine güvenmeleri Mizım geldiği acayib bir devirde ye- gıyoruz. Onun için, dayandığımız tek kuvvet cümhuriyetin muzaffer ve yılmaz ordusudur. Necmeddin Sadak Filistin meselesi İngiltere: programında bazı tadilât yapıyor Kahire 11 (A.A.) — Mısırın Lon- âra sefiri, İngiltere hükümetinin, İn- gütere tarafından Filistinde takibi tasavvur olunan siyasetin bazı nok- talarını tadil eden tekliflerini getir NEOKALMINA ” > z pan REMEREE Samara