April 12, 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

April 12, 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

I ngiltere Malta ve Cebelitarıkfa emniyet tedbirleri aldı (Baş tarafı 1 inci sahifede) Bicilya arasındaki hava nakliyatı dur- durulmuştur, Sahil ve hava müdafaa bataryaları harp veziyetine getiril miştir. tiye edilmiştir. Diplomatik bakımdan da tastiye edilmek üzeredir. Çünkü İtalya asker topluyor Roma 11 (AA.) — Bazı sınıfların Bilâh altına çağırıldığı aşağıdaki res- Mi tebliğle teeyyüd etmektedir. 1901 ve 1902 sınıflarının tamamen silâh altına çağırılması, 1917 ve 1918 lunan İtalyan ordusu mevcudu çok mühim bir seviyeyi bulmuştur. Fev- kalâde ahval hariç olmak üzere, artık diğer sınıflar silâh altına çağırılmıya- İngiltere İtalyaya bir nota verecek Londra İl (A.A) — Kabinenin Ha- riciye komitesi, saat 15 te toplanmış- tir. Toplantıya B, Chamberisin, B. Samuel Hoese, B. Tomas İnskip, B. Halifax, B. Morrison ve B.Alexander Cadogan iştirak etmişlerdir. Londra li — Kabinenin dünkü top- lantısı hakkında gazetelere resmt hiç- bir tebliğde bulunulmamıştır. Verilen Kararlar malâim değildir. Yegine bi- İnen şey, Kabinenin perşembe saba- hı tekrar toplanacağı ve ayni gün öğ- leden sonra partâmentonun içtima #deceğidir. Başvekil B. Chamberlain Avam karıarasında, lord Halifax ta kamarasında söz alarak Ar. havutluğun işgali üzerine tahaddüş &den vaziyeti anlatacaklardır. , Deveran eden bir şaylaya göre, İn Eiltere, İtalya tarafindan Akdenizde Ber hangi bir hareket vukuunda, bu- hun İngiliz - İtalyan itilâfına doku. Macağını, İtalyaya bildirmeğe karar Wermiştir. Dolaşan riveyetlere göre, harp çık» ağı takdirde, İngiliz harp gemilerine, Beçen harpte olduğu gibi, Yunan su- larında ve Korfu adasında demirle için müsaade edilecektir, İngiltere ile Yunanistan arasında histana garantisi, olmuş bir şey ad- , Bediliyor, | Alman gazetelerinin İngil- tereye hücumu Berlin 11 (A.A) — Zwöli - Uhr- Blatt gazstesi, Yunan Jmanlarmı İngiliz filoları için üs olatak küllan- mak istemekle ftham ettiği İngiltere- | böyle bir tehrikâmiz vaziyet alacağı- na müsaade, edeceğini büyük bir hatadır. Gazete diyor ki: «Bununla beraber bu âşikâr asabi- yetin hikmeti vardır. Yunanistan, Yugoslavya, Romanya ve Türkiyeyi İngiliz imparatorluğunun menfaatle- ri lehine harekete sevketmek için ye- ni vaziyetten istifade etmek mevzuu | bahistir. Demokrasilerin gevezeliği, ülküleri, hakikati bir adalet ve de- vamlı bir barış olan Almanyayı ve İtalyanın sürünetini bozmümakta- dır» i Paristeki siyasi faaliyet Paris 11 (A.A.) — Salâhiyettar ma. hafil, paskalya esnasında zuhur eden beynelmilel buhran esnasında İngil. tere ile Pransanın noktai nazarları ve hareketleri arasındaki sıkı birliğe işaret etmekte ve bu birliğin bu iki devletin diplomatik ve askeri hare. ketlerindeki müvaztlik fle tecelli et. miş olduğunu ilâve eylemektedirler. Paskalya tatilleri esnasında sarfe- dilmşi olan siyasi ve diplomatik fa. aliyet, bu hafta zarfında inkişaf et- mekte devam edecektir. Bidayette çarşamba günü akdi mukarrer olan Kabine içtima, bugün saat 16 da ya- pılacaktır. Bu içtimam büyük bir kısmı; B. Bonnet tarafından beynel- milel hâdiseler hakkında yapılacak etraflı bir izah ve teşrihe tahsis edi. lecektir. B. Bonnet, bir taraftan Pa- ris ile Londra, diğer taraftan şarki Avrupa ile Balkan devketleri payitaht. ları arasındaki müzakerelerin ne de. receye kadar ilerlemiş olduğunu bil. direcektir, Son zanılalardaki hâdiseler, bu mü- zakerelerin ameli netayicini tacll ede. cektir. Müteakiben B. Daladier, daimi mil M müdafaa komitesinin müzakereleri hakkında arkadaşlarına malümat ve- recektir. gi Öğrenildiğine göre, bu müzakere, fevkalâde ahval muvacehesinde icap eden tedbirlerin derpiş edilmesine ve hatta ittihaz ve tatbik olunmasına müsaittir. Çarşamba günü öğleden sonra m6. busan mevlisi Hariciye encümeni, re- is Bu Mistlerin şimdiki beynelmilel meşkük vaziyette Fransa hükümeti- nin vaziyeti ne olduğu hakkında ve. receği izahatı dinlemek üzere bir top- lantı yapacaktır. Nihayet Nazırlar meclisi, gene çar. şamba günü toplanacak ve bugünkü Kabine içtimaında ittihaz edilecek olan tedbileri tasdik edecektir. Fransız Kabine konseyinin toplantısı Paris il (A.A.) — Kabine konseyi saat 16 da B. Daladier'nin başkanlı- ğında toplanmış ve saat 18,30 a kadar müzakerede bulunmuştur. Toplantı sonunda matbunta aşağı- daki tebliğ verlimiştir: B. Daladler'nin başkanlığında top- lanan Kabine konseyi pasar günü toplanan milli müdafaa nazırları kon- feransında tatbikine karar verilmiş olan tedbirleri tasvip etmiş ve yarınki Nazırlar meclisinin tasvibine arzedi- lecek olan yeni kararları tetkik eyle Paris Ii (A.A.) — Kabine toplantı. sından sonra B, Daladier, B. Bonnet ile Hava Nasırını kabui etmiştir. Fransa bütün tedbirleri aldı Paris II (A.A.) — Hükümet azası Kabine toplantısında verilen kararlar hakkında çok sıkı bir ketumiyet gös termektedirler. Ancak söylenen söz- lerden elde edilen inliban yöre, hü- kümet memleketi icabında her ihtima- li karşılayacak vaziyete koymak için bütün tedbirleri almıştır. Fransız gazetelerinin mütaleaları Paris 1l — Jowrmal gazetesinde Saint - Brice diyor ki: «Beynelmilel vağiyetieki gerginlik hissedilecek de- recede azalmıştır. Buhranın genişle- mesi, şimdilik bertaraf edilmiştir. Echo de Paris - Jour gazetesinde Leon Balily şöyle yazıyor: »Avrupa hakiki bir paniğe terkedilmiştir. Bu- mun aksi, bizi hayrete düşürür.» Petit Journal gazetesinde de Bous- sard şu mütaleaları yürütüyor: «İtal. | yanlar, zâptedilmiş Arnavutluğa ni- | çin bu kadar asker ve mühimmat | göndermeğe devam ediyorlar. İtalya, on iki adada, Rodosta Veleryüzde ni- çin asker tahşid ediyor. Selânik, şark sahilleri ve Süveyşin kapısı tehlikede midir? » Oecuvre gazetesinde madam Tabou- is şöyle diyor: İtalya, sözlerini İs panyadaki askerlerini; geri çekmek gibi maddi delilerle teyid etseydi İn- giltere verilen teminata güvenebilir- di. İngiltere İtalyaya Arnavutluktaki hareketi hakkında ademi tasvibini ve endişelerini bildirmekle beraber bu hükümete hareketinin neticelerini düşünmek için vakit bırakacaktır.» İtalyada silâh altıma çağrılanlar Londra 11 (A.A.) — Reuter ajan. sının Romadan alarak bildirdiği bir habere göre, İtalya, ekserisi 1912 s- mıfından olmak üzere birkaç sınıfa mensup bazı efradı bugün silâh altına | çağırmışlar. Bunlar Arnavutluğa gön- derilen kuvvetlerin yerine ikame olü- nacaktır. Bu suretle silâh altına alınan efra- dın adedi hakkında resmi mahafilde bir şey söylenmemekle beraber, bunu iki yüz bin olarak tahmin etmek doğ- ru olur. Bu suretle silâh altında bulu- nan ordu mevcudu asgari 950 bin ki- şiye varmış bulunuyor. Paris ve Londradaki görüşmeler Londra 11 (A.A.) — Sovyetler Bir- liğinin Londra sefiri, bu sabah Hari- ciye Nezavetine giderek orada yarım saallen fazla kalmışlır. Londra 11 (A.A) — Lord Halifax, Sovyet büyük elçisile görüştükten sonra B. Chtaberlain İle uzun bir mü- Tâkatta bulunmuştür. B. Chamberlain ve B. Hallfaxın bugün öğleden sonra toplanacak olan Kabine tâli Hariciye komitesini hazırladıkları zannedik mektedir. Paris 11 (A.A.) — Hariciye Nazırı Bonnet bu sabah Fransanın İspanya- daki büyük elçisi mareşal Petain'i müteakiben de Sovyet büyük elçisi Suriç'i kabul etmiştir. Diğer taraftan Başvekil Daladier, Amerika büyük elçisi Bulitti ve ondan sonra da Romanya Hariciye Nezareti genel sekreterini kabul et- miştir. Amerikanın bir teklifi Vaşington 11 (A.A) — Ayan aza sından demokrat Byrnes, Amerikanın | essssssssssss. İngiltere, Hollanda, Belçika ve diğer bazı memleketlere tekliflerde buluna- Tak Amerikanın fazla pamuk ve buğ- day mahsulünün bu memleketlerde veya müstemlekelerinde çıkan kauçuk ve kalayla mübadelesini ileri sürecek- tir, Böyle bir anlaşma bir umumi ih. tilAf halinde bu memleketlerin ipti- tidaf madde ihtiyaçlarını temin et- Amerika, vaziyetin harbe doğru gittiği fikrinde B, Roosevelt, demokrasilre yardım etmek içi parlâmentoda şahsen müdahaled Vaşington 11 (A-A.) — dün Warmspring'den hareketi esna- sında sonbahardan evvel bir muha- rebe vukuu ihtiirâ'lerinden bahset- mesi, Cümhurriyasetinde ve Hariciye Nezaretinde bugün hüküm süfmek- te bulunan, bedbinlikle astbiyete ter- ceman almaktadır. Siyasi mahfiller, Amerika harici siyasetini idare edenlerin, bugünkü buhranm vehametini gittikçe artan | bir ısrarla kayıd ve işaret etmeleri Din aşağıdaki düşüncelerden mülhem olduğunu beyan etmektedirler: 1 — Roosevelt, Hull ve Hariciye Neza- | Tett erkânınn ekserisi, bugünkü vaziye-.| tin, totaliter devletlerle, bunlara karşı emniyet cephesi Lesizi suretile totaliter | devlelleri durdurmak istiyen (milletler grupu arasnda kati bir ihtilâf doğru sey- retmekte olduğuna kani bulunmakta- dırlar. Bu vaziyette Amerika Hariciye Nezareti, İngillir - Fransız diplomasisine müzahe- Tet etmeğe karar vermiştir. 2 — Amerika'nın harici siyasetinin zi- mamdarlarının arzusu, eterbiya müende- les» ni yalnız efkâm umumiyede değil, belki Amerika'nın şimdiki hattı bareke- tinin ve icabında Paris ve Londra'nin sar- fetmekte oldukları mesaiye milmheret maksadile ittihaz edileeek tedbirlerin faydalı olduğunu göstermek maksadile kongrede takviye etmektedir. 3 — İmklin has olduğu takdirde, İn- giltere ve Pransaya sulh zamanımda ol- duğu gibi harp zamanında da müesir bir yardım yapılacağını temin maksadile «bitarafhik Kanunu nım tadih meselesi hakkinda yakında kongrede yapılacak olan müzakereler üzerinde tesir icra etmek. Iyi malümat almaktaolan bam mahalile göre B. Roosevelt, müzake- rat matlup derecede süraile ilerleme diği takdirde efkârı umumiyenin mü- zaheretinden emin olan idarenin ar- zu etmekte olduğu vadideki her han- gi bir hal suretini tehir etmeğe mü- sald olmadığını göstermek üzere âyan ve mümessiller meclisi encü- menlerinin müzakereleri esnasında şahsen müdahalede bulunmak ta- müdahalede bulunacak B. Rooseveltin görüşmeleri Vaşington 11 — B. Roosevelt, Va- şington'a döner dönmez beyaz si Tay'a gitmiş ve orada B. Hull ile bey- nelmilel vaziyet hakkında müzakere. lerde bulunmuştur. B. Hull, Avrupa'nın vaziyetini pek yakından takibe deyam edeceğini söylemiş ve Avrupa'daki gerginliğin sermayelerin Amerika'ya akmasını intaç ettiğini ve Du halin Atlântik aşırı milletlerin iştira kuvvetlerini mühim mikdarda aanllabileceğini ilâve etmiştir. İyi haber slan mahfillerde söylen- diğine göre Amerika hükümetinin Arnavutluk tecavüzü dolayısile İtal yaya bir nota gönderilmesini derpiş etmesi ihtimali vardır. Şimdiki hal- de hükümet ağlebi ihtimal Ameri- ka'nın Tiran elçisi Hugh Grant'ı geri çağıracaktır. teslihatı Amerikanın Vaşington 11 (A.A) — Âyan bah- riye encümeni, yeni hava ve deniz üsleri tesis ve mevcudları ıslah için 65 milyon dolarlık tahsisatı ihtiva eden kanun lâyihasını tasvib etmiş- tir. Encümen Guam adasına aid bü- tün kredileri reddetmiştir. Bitaraflık kanununun değiş- tirilmesi meselesi Vaşington. 11 (A.A) — Demoktart Miderlerin kanaatine göre, bitataflık kanununda yapılacak tadilâtın müş- kilâlı, bu kanunun i mayıstan evvel değiştirilmesine mani olmaktadır. Halbuki kanun 1 mayısa kadar mute- ber bulunuyordu. Ayan hariciye encümeni reisi Pitt- Almanya Genubi Amerikada müstemleke istiyormuş Istenilen yerler arasında Venezuella da va Nevyork 11 (A.A) — Haftalık Bu- siness mecmuası, almanca tab'edil- miş bir harita neşretmektedir. Bu ha- ritadan Almanyanın Cenubi Ameri- kada müstemleke istediği anlaşılmak- tadır. hakkımız vardır» İbaresi yazılıdır. Trinidad ve Tolraco'nun Kurland du- kalığından 17 nci asırda gelen Al manlar tarafından işgal edildiği ayrr ca tasrih edilmektedir. Venezuella hakkında da, haritada 16 ncı asırda Augsborgdan gelen bir Alman ailesinin buraya yerleştiği Kaydedilmektedir. Bu üç erazinin isimleri gotik harf- lerle basılmış ve bunların Cermenlik- le alâkadar olduğu bu suretle teba- rüz ettirilmiştir. Arjantinde tahrikât Buenos - Aires ll (A.A) — Pata- gonyada tahrikât yapmakla maznun Arjantinli nazilerin şefi Müller, hap- Tunmakta idi. beş sene geçmeden kullanmamağı vö satmamağı teahhüd edeceklerdir. Jurnal dö Moskunun makalesi Moskova 11 (A.A.) — Tas ajansı Alman masishsigüzarı, Arjantinli nulmadığını beyan etmiştir. Alman sefirinin bir notası ve İngilterenin cevabı Bvenos-Aires Tİ (A.A) — Almanya belterinin emin bir yola gireceği ilâve edilmektedir. sasasannnnse va2a20a11 #101000088 009 00081 2 EEEEEEEE <yeni bir devre» açıldığım ve müta- arrızlara Karşı mukabele azim ve ira desinde bulundukları hakkındaki be- yanatlarını ciddiye almaktan imtina eylemektedirler. Bunun içindir ki, mutaarizlar bu ezim ve iradeyi stingü ve bomba dar- belerile tecrübede devam ediyorlar» zülüm a