1 Mayıs 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

1 Mayıs 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 AKŞAM Dün Geceki ve Bu Sabahki Efaberler e Son dakika Polonya hükümeti, her ihtimale karşı süratle hazırlanıyor Varşova hükümeti, Almanyaya karşı yeni bir müsaadede bulunmıyacak Varşova 1 — Lehistan hükümeti her ihtimale karşı askeri, siyasi ve sına! hazırlıklara süratle devam etmektedir, Lehistan, Almanyaya bir nota verecek Varşova | — B, Bek, 5 mayısta B. Rir- Yerin nulkunu Ayan meejisinde cevab ver- mezden bir kaç dakika evvel Berlindeki Leh sefiri Almanyaya bir muhtıra vere- cektir. Bu muhtıra, B. Bekin nutkunun suretini ve Leh moktai nazarı ihtiva edecektir. Berlinden gelen haberlere göre Alman matbuatının Lehistana karşı kullandık- Jarı lisan şiddetlenmektedir. Berlin gaze- teleri, Almanyanın iki memleket arasın- daki münasebatı yermealleştirmek için Lehistana yapmış olduğu tekliflerin âli- cenabane olduğunu kaydetmekte ve Le- histanın bu son fırsatı kaçırdığından iz- barı hayret etmektedir. Varşovada bir toplantı Varşova 30 — Dün akşam Ri yaseticümhur şatosunda Reisicüm- hur B. İgnace Mosciki ile mareşal Edouard Smigiy ve B. Beck, bir gö- Tüşme yapmışlardır. İyi malâmat al- makta olan mahafile nazaran bu güö- rüşme, B, Hitlerin nutkunun tedkiki- ne ve önümüzdeki hafta biğdayetinde Almanya mutalebatına Lehistan ta- rafından verilecek olan cevabın ihza- rma hasredilmiştir. Varşova 30 — <Privat Presse akşum nüshalarında Hitlerin nutku hakkında yarı resmi mahiyette bir makale neşrelmektedir, Makalede 67- cüm şöyle denilmektedir: «Polonya ademi tecavüz paktırın feshedildiğini öğrenmiştir. Polonya, Alman - Leh münasebetlerinin yeni- den tanzimi için müzakereye girişme- ğe hazırdır. Yalnız naktai nazarının değişmiyeceğini karşı tarafa ihtar eder, Çelin meselelerin halline teşebbüs etmeğe hazırız. Fakat Polonyanın te cavüz etmiyeceği hadler ve tereddüd- süz reddedeceği metodlar vardır,» B. Ghamberlain, müdafaa cephesi hakkında bu hafta izahat verecek Sovyet Rusya, Baltık hükümetlerinin emniyetini garanti etmeğe hazırdır Londra | — Siyasi mahafilde beyan edildiğine göre Başvekil Chamberlain bu haflanın sonlarına doğru tecavüz- dere karşı bir müdefaa cephesi kurmak için Sovyet Rusya ve diğer alâkadar hükümetlerle cereyan eden müzakere- der hakkında izahat verecektir. İngiliz kabinsinin fevkalâde içtimaı Londra 1 — İngiliz kabinesi bugün fevkalâde bir içtima âktedecektir, Bu içtimada Lord Halifax İngiltere- nin Sovyet Rusya ile ve diğer alâka- der devletlerle icra etmekte bulun. | duğu siyasi mükâlemeler hakkında | izahat verecektir. Bu mükâlemeler müsald bir safhada cereyan ediyor. * Mükâlemelere bu haftada devam edilecektir. Bundan başka kabine, ahzi asker projesini tesbit edecek ve bu akşam parlâmento âzasına tevzi edilecektir, Proje, cuma günü Ayam kamarasın- da ikinci defa müzakere edilecektir. Mühimmat nezareti de yeni İngi- liz ördusunüun teçkizât projesini ha- aırlamıştır. Baltık memlektlerinin emniyeti meselesi Paris 30 — Londradan Jour gaze- tesine bildiriliyor: «Moskovadan dö- nen Sovyet Rusyanın Londra sefiri B. Maiski dün İngiliz Hariciye Na- uri Lord Halifax ile uzun bir mülâ- kat yapmıştır. Bu müldkat büyük ehemmiyeti haizdir, Sovyat Rusya Baltık hükümetleri- nin emniyetini garanti eimeği teklif etmiştir. Bu hususta Polonya ile an- laşma olmuştur. Bu haber İngiliz . Sovyet müzake- relerinin mühim surette ilerlediğini göstermektedir, Sovyet Rusya Avru- pa meselelerini Uzak Şark meselele- rinden ayırmağı kabul etmiştir. Filistinde hazırlık Harb ihtimaline karşı tedbirler alınıyor Kudüs 30 (A.A.) — Havas: Filistin bir harp ihlimaline karşı teşkilâtlan- maktadır. Bilhassa Hayfa, Sarafand ve Kudüste kamplar ve kışlalar yapı- Yırken, diğer taraftan da Hayfa, Sen- jan, Dakr gibi stratejik bölgeler tec- hiz edilmekte, Sinadan Mısıra giden yolla petrol borusu boyunca giden Bağdad yolu inşa edilmekte ve sahil boyunca Karmel dağı tepesine hava bataryaları yerleştirilmekteğir. Hükümet Bağdad yolunu süratle yapmaktadır, Bu yolun 430 kilomet- gesi yapılmıştır. Geri galan 650 kilo- ER pılmaktadır. o Nihayet, hükümet, memleketin ia- gesi işiyle de meşgul olarak bu işe bir komisyonu memur etmiştir, Altı me- Mmurla İngiliz, Arap ve Yahudi cema- atlerinin üç mümessilinden müteşek- kil ölacak olan bu komisyon stoklar teşkil ve bu stokların tevzii ile iştigal edecektir, Dört İngiliz destroyeri Hayfada Hayfa 30 (A.A.) — Dört İngiliz des- troyeri buraya gelmiş ve bir beşinci destroyer de meçhul bir istikamete agi geçmşitir. EU Neşriyat kongeresi Salı günü Başvekilin bir nutkile açılacak Ankara 30 (Telefonla) — Neşriyat kongresi 2 mayıs salı günü saat 10 da İsmetpaşa kız enstitüsünde toplana- caktır. Kongre Başvekli B, Refik Saydamın bir nutkile açılacak, Maa- rif Vekili B, Hasan - Âli Yücel kon- grenin toplanmasındaki lüzum ve ga- yeyi izah edecektir. Bundan sonra £i- yaset divanı ile çalışma encümenleri- nin seçimleri yapılacaktır. Sergievinde hazırlanan «15 yılık Türk neşriyat sergisi» de yarın sart 11 de açılacaktır. Sergi üç hafta müd- detle ziyaretçilere açık bulundurula- caktır, ; Yozgadda bereketli yağmurlar Yozgad (Akşam) — Bir iki haftadan- beri vilâyetimizin her tarafına muntazam fasılalarla bereketli yağmurlar yağmak- tadır. Çifçi ilkbahar mahsulünü toprağa tamaile ekmiş bulunduğundan bu bere- ketli yağmurlar renşperlerin yüzlerini gül- dürmüştür. Yeni yıl mahsulâtının geçen yıllara nis- betle çok verimli olacağı ve memleketin asla kuraklık görmiyeceği şimdiden tah- min edilmektedir. Bahar bayrami Bugün 1 mayıs bahar bayramına müsadiftir. Bu sebeble resmi daire- ler ve mektepler tatildir, Bir çok halk General Weygand Ankaraya geldi Fransız heyeti Ankarada üç gün kalacak Ankara 1 (Telefonla) — İran veli- ahdının düğünlerinde Fransız hükü. metini temsil eden general Weygandin riyaseti altındaki Fransız heyeti bu sa- bahki Toros ekspresile şehrimize gel miştir, Heyej istasyonda Hariciye pro- tokol şefi, merkez kumandanı, mevki kumandanı ve Fransız sefirile sefâret- hane erkânı tarafından karşılanmış- tar. Öğrendiğime göre heyet şehrimizde üç gün kalacaktır. General Weygand'ın bugün öğle- den sonra Relsicümhur tarafından kabul edilmesi muhtemeldir. Emir Abdullahın oğlu Ankarada Ankara 1 (Telefonla) — Muhafiz âlayında staj görecek olan Emir Ab. dullahın oğlu 'Toros ekspresile bu sa- bah gelmiştir. Halay Başvekilinin beyanatı «Türkiye Cümhuriytile Hatay bir kalb gibi çarpmaktadır» Antakya 30 (AA) —İ — Başvekil Dr, Melek Hataya dönmüş “ve gazeteci- lere vaki beyanatında demiştir ki: *Mili Şefimiz ve Reisicümhuru- muz İsmet İnönünün ve kendilerile beraber bütün Türk milletinin Hatay hakkındaki sevgi ve alâkaları pek büyüktür. O derecede ki ana vata- nımız Türkiye Cümhuriyetile Hatay tek bir kalb olarak çarpmaktadır Ha- taylıların bu bahtiyarlığa mazhari- yetlerinden dolayı bir kat daha müf- tehir ve mesud olacaklar şiiphesizdir. Nafia Vekili bu sabah geldi Alman devlet reisi B, Hitlerin do- gumunun ellindi yılı münasebetile yapılan merasimde bulunmak üzere Betline giden Türk heyeti Azası dün- kü ekspresle gelmişti, Heyet reisi ve Nafia Vekili General Ali Füad Cebe- söy da bu sabahki ekspresle Peşte- den dönmüştür. General Ali Fuad Perapalas oteline inmiştir. Küçük haberler : 4 Fransadaki Çekosloraklar dün Pariğ- $e bir kongre akdetmilşler ve harp olduğu takdirde Fransız ordusuna girmeğe karar erdir. 4 Norveç hükümeti, Danlmarkaya ald Grenland ve Farvl adaların istemek- sabah erkenden kırlara gitmiştir. | .tedir ml AN A! — ad sırl | Alman Başkumandz?: Mussolini ile görüs Ziyaret, Trablusugartaki hazırlıklar; © Alman - Italyan ordularında t75 . kumandanlık ihdasile alâkadapvıcı.. Paris 4 -—- Romadan bildiriliyor; Neşredilen resmi bir tebliğe göre B. Mussolini, dün Alman kuvvetleri baş- kumandanı general Brauşici İtalyan Harbiye müsteşarile birlikte kabul et- miş ve bir saat görüşmüştür. Mütea- kiben general Brauşicin maiyeti Du- çeye prezante edilmiştir. Siyasi mahfillerde beyan edildiğine göre general Brauşicin İtalyaya bu seyahati, İtalyan Trabulusuyarple Slovakya Macarista:. yaptığı askeri hazırlıklarfi deği İtalyan ordularında tek Bunun ihdasile alâkadardır. Adar İş Alman ve İtalyan m reisleri Trablusa Roma 30 (A.A) — yk baş kumandanı genera| &, şaklı seh, yarın İtalya kurmay, Müş Raziani ile birlikte Tabu dre ve orada beş gün kalarak, göbe Satı ziyaret edecektir. Bir ö ümü € ilhak, edilecek miti Ps Macar Nazırlarının Berlin seyahati Slova vs endişe uyandırdı Bratislava 30 (A.A.) — Havas: Bu gece Bratislava şehrinin duvarları, üzerinde «Anşlus istiyoruz» cümlesi yazılı kâğıdlarla örtülmüştü. Bir çok yerlede bu kâğıdlar Slovaklar tara- fından kaldırılmıştır. Ayni gece ya- hudi mağazalarının duvarlarına da yağlı boya İle bir takım yazılar yazıl mıştır, Bu tezahürat, Macar nazırla- rının Berlin seyahati ile hasıl olan endişleri artırmıştır. İsrarla dönen bir şayiayâ göre, Csaky ve Teleki, Slovakyanın Maca- rislana ilhakı için Mussölininin mus vafakalini istihsal etmişlerdir ve Müs- solininin Hitlere bir mektubunu hâ- mil bulunmaktadırlar. Slovakyadaki Alman organının bir- denbire lisarını değiştirerek Maca- ristana karşı dostane bir tavır takın- ması Slovak endişelerini daha ziyade -B. Gafenco Romada Kont Ciano ile bir mülâkat yaptı Roma 30 (A.A) — B. Gafenco bu- gün öğleden sonta Romaya varmış ve istasyonda Kont Ciano ile Türkiye, Almanya ve Polonya büyük elçileri ve Yugoslavya ve Yunanistan elçileri tarafından karşılanmıştır. B, Gaflenco akşama doğru Kont Ciano ile bir mülâkat yapmış, Kont Ciano bu akşam B. Gafenco şerefine bir akşam ziyafeti vermiştir. B, Gatenco sâlı gönü Romadan ay- rılacaktır. Tren altında kalan kadın Henüz hüviyetini anlamak kabil olamadı Evvelki gece, Etyemezde tren köp- rüsü altında feci bir kazaya kurban giderek ölen kadın hakkında, zabıta ve Adliye tahkikatı devam etmekte- dir. Sorguya çekilen tren makinisti Alinin hadisede kasdi veya her hangi bir tedbirsizlik ve dikatsizliği görüle- memiştir, Polisçe, şimdiki halde, kadının hü- viyetinin tesbitine uğraşılmakta, ikin- ci şube kayıp eşhas masasi memurları, kaybolduğu hususunda müracaat edi- len kadınlar üzerinde de araştırmalar yapmaktadır. Meçhul kadının kim ol- duğunun bugün anlaşılabileceği tah» min edilmektedir. Meçhul kadının ayaklarında bulu-” nan terliklerden, o civarda oturduğu tahmin edilmekte ise de, henüz o ta- raflardan her hangi bir müracaatin vaki olmaması, kadının daha uzak yerlerden oraya gelmiş bulunması ih- timallerini kuvvetlendirmektedir, n gibi aiyor. artırmaktadır. Bu endişelderin mak için, Slovak hükümet a$ka Hitlerin nutkunda Sloval man - Leh dastluğu için «kârır ehemmiyetini kaydetmiş kpa ! nu bildiriyor, Bu mi Fak: çok İyi olmadığı ileri sürüjandi. den, gazete Slovaklara istiipk kanda resmen teminat o venücl Hitlerin sözüne karşı mim etmektedir. Le Hitler Macar nazi ika ika şerefine ziyafet siyle Berlin 30 (A.-A.) — devlet adamlarmin gşeretinerilyü vermiştir. Ziyafette bülhassu m Alman Nazırları, Berlindeök Roma Valisi prens Col Alman ve Macar zabitleri N ç Tanmuşlardır. ıspanya sularını Alman filosue İtalyan limanlarını Şi edeceği şayi oldi * Roma 30 (A-A.) — Bazı RİSs fillerinde dönen bir Şayiaya $ len İspanyol sularında bulun il man filosu Şimal denizinde 35 dönmeden önce İtalyan tim Z yiyaret edecektir. Bu haber, N kadar reşmen teyid edilmiş yi Sovyet Bahri komiseri istifaş, Moskova 29 -— Sovyel Bah miseri Prinovski istifa etmiştile ne Uzak Şarktaki Sovyet dilgn mandani amiral Küznetsovel edilmiştir. Bahriye Komiserliğ nı arasında da bazı değişikli” muştur. Amiral Kuznetsov 37 yaşi” 926 de Bahriye mektebinden ? tır. Parti merkez komitesi âzal Yunan kralı İtalya se; kabul tti Atina 30 (A.A) — İtalya sed kral tarafından kabul edi kabul Beylerbeyinde y Dün saat 18 sularında de, Abduliahağa Çınar sokakta Suphi ve ye aid üç katlı ahşab evden ! çıkmış, polisin ihbarı üzerine ! yetişen itfaiye yangının meydan vermemiş, ev tamamef dıktan sonra ateş söndürülmü; Yangının aynı evde oturan 7! goz Hüseyinin karısı Aleksan yaktığı mangaldan çıktığı zaf mektedir. Tahkikat devam edi)