1 Mayıs 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

1 Mayıs 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

£ Nadir'in ıkiyetindeki . : aResimlere bakı. lıkl ; «okumak» tabiri. ıda $ Zin Cemal Nadirin teferruat sahifeden sa» kadapbucak geçilmesine im- or. Heyeti umumiyeye zırlıklarfi değil tafsilâtı «oku. da tek unun için, albüm, in- rdır. kdar işgal ediyor. ârin mizahı nezihtir. Gla Süldürmek olur: Biri te- ei ” Syarak, burnunu kirmi. k, kaşlarına is sürerek, » Şaklabanlık ve soyta- Müşterisi kaba kahka- tarz, gözümün önün- göbeğin hoplamasını Bir de ince nüktelerle Tümü davet eden, belki hdan güldürmekle iktifa sta var ki, bunları, zeki bir prıltısına ve biçimli bir “. grindaki çizgilere benze- İN Sai Nağirinki mahiyet iti. bu ikinci yüksek çeşide İ © kadar çok tebessüm karikatür albümünü sa- irirken, insan -benim de n gibi. nihayet kahkahası. aiyor. ndişelderin yekünu olan kahka- Sloval Way İçin ç kârımızın eserlerini garp miş kma arada sırada tesadü- ini Fakat yeni bir dergisini ğin garp dillerinde iu sade bir eserin müelli- £ yenüellifin milletine de şeref Itimaanaatindeyim, Cemal Nadir, resmin ha- menin ayıp olduğu bir dev- MAZI kabinde yetişti; çocuklu- Pt Vesöneler içinde geçti. Şimdi, Hi eder gibi gülüyor ve efinerüyor, asu millet, Nasraddin Hoca mizah dahileri yetiştir- ağer Arap hattına zarif şek- ri Pk çizgi çizmekteki fıtri ka- ?İ hattatlarımız isbat etme. j Nadiri manevi haya- i R gökten tesadüfen in- İl)fsüuk. Fakat 0, bir bakıma Kabiliyetlerimizin tabii bir İİ devam ettiricisidr. * ve resmetmek yasağı kal. 17 Piar, Türk cemiyeti ortasın. idi Saşaasile beliriverdi! di i Rİüsiyetine daha işaret ede- va un iki türlü karikatür çeşidi le âşikane hayat mevzuları et. lim öbürü siyasi zeminde... er, Nadir birinci çeşide hiç rağ- iş Wor. (Zira aksi takdirde Frans “ou ekolünün belki de mu- Ur baline gelirdi). İkincisine ise ez ekette parmağını dola- bil mi?. Çünkü dahili işleri. İY edilecek tarzda değil; bilâ- iştcak arada sırada dünya ah- İlofarci âlemle istihza ediyor... pwelli başlı zemini, «İçtimai ka- U» çeşidi. Hani ediplerimize enera) kurmay e Trabul kalaraği ktir. lo. Par - Allah kimseyi şaşırtmasın bay i şaşkınlık zor şeyi... >-AN AKŞAMA — — İstimlâk borçları ödenecek Belediyede bunun için bir komisyon teşkil edildi Belediyenin senelerdenberi öden- memiş istimlâk borçları vardır. Bun- ların yekünu 400 bin lirayı bulmak- tadır. Belediye, meydan açmak, yahut yeni bir bina Inşa etmek maksadile istimlâk ettiği bina ve arsaların İs timlâk muamelelerini neticelendire- rek binaları yıktırdığı halde mal sa- hiplerine istimlâk bedellerini verme- miş, bu suretle istihkak sahipleri çok mağdür bir vaziyete gelmişlerdir. Belediye, istimlâk borçlarını öde- meğe esas İtibarile karar vermiştir. Bu maksadia belediye reis muavinle- rinden B. Lütfinin reisliği altında bir komisyon teşkli edilmiştir. Bu komis- yon, istimlâk borçlarının yekünunu ve borçları tarih sırasile tesbit ©de- cektir. Bu tedkiklerden sonra istim- lâk borçlarının ödenmesi için bir tes- viye tarzı bulunacaktır. Yalovanın imarı i Hazırlanan plân Dahiliye ve Nafia Vekâletlerine gönderildi Yalovanın imar plânı Imar müdür- lüğü mimarlarından B. Sabri tarafın- dan yapılmıştır. Plân Dahiliye ve Nafia Vekâletlerine gönderilmiştir. Tasdik edildikten sonra Belediyeler bankasından istikraz yapılacaktır. Plâna göre iskeleden Baltacı çif- liğine doğru giden caddenin genişli- ği 9 metreden 15 metreye çikanıla- cak, bunun için bazı binalar istimlâk | edilecektir. Yalova kaplıcalarında oturamıyan, fakat kaplıcadan istifade etmek isti- yenler için Yalova kasabasile Balta- cı çifliği arasında yeni bir mahalle yapılacak ve sahii, deniz görülmesi için boş bırakılacaktır. Burada otu- ranlar otobüsle kaplıcaya gidip dö- nebileceklerdir. B. Sabri, Silivrinin de imar plânı- nı yapmaktadır. Bu plân 12 metrelik ana caddeyi 17,5 metreye çıkarmak- ta, ziraat ve ticaret muıntakaları ay- rilmaktadır. Çilek gelmeğe başladı Ereğliden çilek gelmeğe başlamış- tır. Kilosu 120 - 130 kuruşa satılmak- tadır. Bu sene mahsul çok iyidir. Bu sebeble çileğin yakında bollanacağı ve fiatlerin düşeceği muhakkaktır. şöyle deniyor ya: «Etrafınızdaki ha- yata baksanız a... Ne tipler, ne husu- siyetler, tenkide lâyik ne kötü üâdet- ler, ikaz edilecek ne noksanlar var... Halk tabakasını köylüsünden esnafı- na kadar, teferruatile sanatınız içine koyunuz!» Edipler bunu henüz yapamadılar... Cemal Nadir yaptı, yapıyor; muvaf- fakiyetinin de başlıca sırrı bundadır, *. Bir sırrını daha söyliyeyim de bü. tün münevverlerimize İbret olsun: Cemal Nadir, günde vasati zı saat çe- lışır. Yani istidat kâli değildir. (Vâ-Nü) ... Memurun biri şeytana uymuş, De büyük suç işlediğinin farkına var- Karilerimizin mektupları Haydarpaşa rıhtım cadde- sinde sürat rekorları kırılıyor! Kadıköy vapur iskelesini, Haydar. paşa ölmendöfer istasyonuna bağla- yan Rıhtım caddesine hiç yolunus düştü mü? Öyle tahmin ediyorum ki şayet bu caddeden geçseniz, muhak- kak ki buraya - elektrik muhavvile merkezlerine asılan - (Burada ölüm tehlikesi vardır) Jâvhasile bir kafa tası resminin talik edilmesini teklif edersiniz. Kısaca izah edeyim: Molörlü vesait bu dar caddeden bir yıldırım süratile gelip geçer, ei- rafa dehşet saçarlar. Bilhassa Kadı- köy'den vapuru kaçıran bir yoleuyu Haydarpaşa'da eyni vapura yetiştir- mek üzere müşteri alan otomobillerin sürati, dünya rekorunu kıracak de- recede. şayanı bayrettir. Mübaliğa yapmıyorum. İnanınız. Bu caddenin dalmi yolcusu olan bizler, buradan geçerken ecel terleri dökeriz, Şoförlerin cezasız kalan, ay- ni samanda müsamaha da gören bu çok tehlikeli hareketleri ileride çok feci fikibetler doğuracaktır. Bunu şimdiden tahmin etmek bir kehanet değlidir, Saniyen, bu Rıhtım caddesinin yağ- muriu, çamurlu havalarda aldığı çok feci vaziyet te ayrica tedkike Şa- yandır. Kadıköy belediyesinin bu hususa nazarı dikkatini çekmenizi saygıla- rımla rica ederim, Aceleci adam Piniasüdin özlayan birin kolu ve ayağı kırıldı "Taksimde oturan Emin isminde biri, dün gece pencere önünde iken, evvelce aralarında bir hadise cereyan eden Riza adında birinin geçtiğini görmüştür. Emin, odadan dışarı çıkıp kapıyı açıncaya kadar Rızanın gözden kay- bolacağını tahmin etmiş bulunacak ki pencereden atlıyarak onu yakala” mak istemiş, fakat bu atlama, ona bir kolu ile bir ayağının kırılmasına mali olmuştur. Polis, bu tedbirsiz adamı Beyoğlu hastanesine yatırmıştır. Taksim bahçesinin tanzimi Taksim bahçesinin tanzimi işi ça buk ilerliyor. Bahçenin ortasındaki ahşap köşk ve muzika yeri yıktırıl. mışlir. Bugünlerde bar kısmının yık- tırılmasına başlanacaktır. Ağaçlar budanmış, yeni bazı ağaçlar dikilmiş- tir. Tarhlara çiçek dikilmektedir. Taksim bahçesinde antre olmıya- cak, içki de satılmıyacaktır, Kahve, çay, limonata, beş, yahut yedi buçuk kuruşa verilecektir. Bahçenin sağ ta- rafında, eski bar kısmının âynlma- sı, burada çay, limonatanın 15 - 20 kuruşa verilmesi düşünülüyör, Bir kamyon bir arabacıya çarparak yaraladı Şoför Halilin idaresindeki kam- yon, Samatyada arabacı Yakup İs- minde birine çarparak yaralanması- na sebeb olmuştur. Polis, yaralıyı tedavi altına aldır. mış, suçlu şoför yakalanmıştır. Bay Amcaya o göre ğe ... Tabii yerin kulağı var, alırken yakalanmış!... Ne yapsın?.. Cürmü- meşhudu suya düşürmek için evvelâ parayı ortadan kaldırmak lâzım, ve Kadın yüzünden arkadaşını yaraladı Kadının arkadaşına fazla iltifatı canını sıkmış Dün akşam Galatada Doğruyolda kadın yüzünden iki arkadaş arasında ağır bir yaralama vakası olmuştur. Vakr Agop isminde iki kişi arasında cereyan etmiştir, Sehak oğlu Agop ve Mıgırdıç oğlu Agop dün pazar olmak müna- sebetile beraberce gezip eğlenmeğe karar vermişler, Galataya gelerek bir kadın bulmuşlar, beraberce bir bira- hanede oturup İçmek üzere Tophane caddesinden geçmişlerdir. Burada, kadının Agoplardan biri- ne fazla iltifatı, diğer Agobu kızdır mış, bu yüzden ârâlarında münzaa çıkmış, Sehak oğlu Agop bıçağa day- ranmıştır. Öbür Agop kaçmak istemişse de diğer Agop yetişmiş ve bıçakla arka- daşını müteaddid yerlerinden yara- Jamıştır. Carih, polis tarafından yakalan. | mış, yaralı Agop ta tedavi için has taneye kaldırılmıştır. Bahçeli caddeler Taksim - Harbiye caddesin- deki teşebbüs iyi netice verdi Taksim - Harbiye caddesinin orta kısımlarının asfalte tahvil edilmesi ve bunun yan taraflarında çimler. den mürekkep tarhlar vücüde getiril- mesi iyi netice verdiğinden vali ve belediye relsi doktor Lütfi Kırdar, Aksarayla Lâleli ve Fatih ile Edir. nekapı caddelerinin de ayni tarzda tanzimini emretmiştir. Bunun için belediye imar müdür. lüğünce bir plân hazırlanmıştır. Bu plân vali B. Lütfi Kırdar tarafından | tasvib edildikten sonra tatbik edile cektir. İ Babıâli ve Ankara caddeleri Bahıâli ve Ankara caddelerindeki elektrik, su, havagazı ve sair kabio- Yarın nakli bittiği için asfalt inşaata başlandığını yazmıştık. Cadde hem 8Birkeci tarafından, hem de Cağaloğ- lu tarafından yapılmağa başlan- muştar. Beton tabaka serilerek zemin tah- him edildikten sonra asfalt döküle- cektir. Müteabhhidle belediye arasın- daki mukaveleye göre cadde inşüa- tanın altı ayda bitirilmesi lâzımgel- mektedir. Fakat yeni anlaşma üzeri- ne bu müddet üç buçuk aya indiri miştir. Üç sarhoş yakalandı Aksarayda oturan Zeki isminde bir erkekle Ayşe isminde bir kadın son derece sarhoş olarak Beyazıd meyda» nında gezerlerken poliş tarafından ye mahkemeye verilmişler- İ r, Ziya Yılmaz adında biri de son de- rece sarhoş olarak Abanozda Emine isminde bir kadını döğmüş ve bam eşyasını da kırmış olduğundan bu da polis tarafından yakalanıp mah- kemeye verilmiştir, Kuyruklu yıldız Söylenilenlere, yazılanlara göre bu sene dünyanın etrafında bir kaç tane kuyruklu yıldız dolaşacakmış... San- ki her günkü harp dedikoduları ye tişmiyormuş gibi bir de kürreları civarma kuyruklu yıldızların teşrif- leri eksikti, Masmafih son yıllar içinde İnsan lar her şeye karşı o kadar kös dinledi- ler ki artık kuyruklu, kuyruksuz yıl. dızlara kimsenin aldırış bile ettiği yok... Bundan başka en tehlikeli kuyruk- lu yıldızlar bile dünyanın etrafına yaklaşsalar Avrupanın haline şöyle yukarıdan bir baksalar: — Aman buraları pek tehlikeli yer. ler... Kürreiarzın etrafına yaklaşmak çılgınlık olur!... Diye korku içinde hemen uzakla- gırlar, biran evvel dünya ufukların- dan kaçarlar, giderler... Bugünkü harp dedikoduları içinde artık kuyruklu yıldızlar insanları «kuyruk sallayan kuşları kadar kor- kutmuyor, Göçebe altınlar Martın son haftası içinde, yalnız yedi gün zarfında Avrupadan Ameri- kaya 79,931,090 dolarlık altın gönde- rilmiş. Avrupa ile Amerika arasında altın külçeleri ile dolu vapurlar me kik dokuyorlarmış. Harp dedikoduları yalnız insanla» rın değil altınların da rahatını kaçı- rıyor... Avrupada emniyetsizlik hava» sı esmeğe başladı mı? Haydi altınlar vapura, doğru Amerikaya... Eski dünyaya biraz emniyet havası mu geldi?,. Yine altınlar vapura... Bu seter Avrupaya... Meşhur bir devlet adamı dehşetli, tehdi teden bir nutuk mu Söyledi? Haydi altınlara yol göründü. İlk harp dedikoduları ile beraber altınlar seyahate çıkıyorlar, Eski altınlar şimdikilere nazaran herhalde çok daha rahattı, Bugünkü altınlar adeta göçebe oldular, Yeryü- zünün vaziyeti şöyle biraz istikrar Hikmet Feridun Es -Bir motosiklet bir çocuğa çarparak yaraladı Nişantaşında oturan B. Adnan İs- i minde birinin idare ettiği motosiklet dün Yeniköyden Büyükdereye git- mekte iken üç yaşlarında İbrahim is“ minde bir çocuğa çarparak muhtelif yerlerinden yaralanmasına sebeb ol- muştur, İşe el koyan polis, yaralı çocuğu Etfal hastanesine yatırmış, B. Adnan yakalanarak hakkında kanuni taki- bata girişilmiştir. Dünkü hava Dün sabah İstanbulda kış havası hüküm sürüyordu. İnce bir yağmur yağdığı gibi termometre de 10 - 11 dereceyi gösteriyordu. Öğleden sonra hava açmış, termometre 16 dereceye çıkmıştır. Bir işçi parmağını makineye kaptırdı Beşiktaşta oturan Kevser, bir men- sucat fabrikasında çalışmakta .kon bir parmağını makineye kaptırarak kesilmiş, polis tarafından tedavi al. tına aldırılmıştır.