1 Mayıs 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

1 Mayıs 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

1 Mayıs 199 AKŞAM İngilterenin en zengin adamları Lord Derby, Duc de Westminster, Lord Nuffield, Ellerman nelerile meşhurdurlar? Parisin en meşhur terzisi senede 6 milyon geliri olan Westminster dokunun izdivaç teklifini kabul etmedi Avrupanın en büyük zenginleri İngilterededir. İngilterenin en zengin adamları denince de akla ilk gelen #sim büyük arazi sahiplerinden Lord Derby'dir. Kıral ailesinin yakın dos- tu olan LordDerby vücudü, hür- metil göbeği, dudaklarından taşan beyaz bıyıkları ile halk arasında da en fazla tanınan simalardandır. Bugün 774 yaşında olan Lord Derby memleketine bir çok hizmetlerde bu- Yanmşutur. Bütün İngüiz arislok- yatları gibi o da gençliğinde bir müd- det muhafız slayında zabitliK et- mişti, Sonra siyasi hayata atıldı. Posta Nazırlığında bulundu; umumi harpte asker müdürlüğünü yaptı; iki defa Harbiye Nazırı oldu. Bir zamanlar da Büyük Eritanyanın Paris büyük elçisi idi. Fakat Londrada olduğu kadar Ps- riste ve hemen hemen bütün dünya» da şöhreti olan Lord Derby, bu şöl- retini diplomatlığından ziyade bir çok yarış atlarının sahibi olmasına borç- Tudur. Onun ismini taşıyan ve her târafta merakla takip edilen «Derby» Yarışları İngilterenin bu en zengin adamını halk arasında da meşhur et- miştir, Lord Derby'nin iki oğlu vardır. Bunlardan büyüğü Lord Stanley Do- minyonlar Nazırı idi; şimdi ölmüş- tür. Bu zatın henüz pek genç yaşla bulunan oğlu, 18 inci Kont Derby olmağa namzeddir. Lord Derby'nin küçük oğlu B. Oliver Stanley ise Ticaret Nazırıdır. İngiliz aristokrat ailelerinin bütün küçük evlâtları gibi o da genç yaşta şerefli bir ünvanı olmadan ve tama men parasız -bir halde halk arasına karışmış, müstemlekelere giderek hâ- yatını kazanmağa çalışmış ve Tica- Tet Nazırlığına kadar yükselmek su- yetile Büyük Britanya imparatorlu- Şunu yeniden fethetmiştir. İhtişam ve debdbe İngilterede debdebe ve ihtişamile meşhur olan ikinci Westminster Dükü Londranın en zengin mahallelerin- den şoğunun binalarile beraber âra- Zisine sahiptir. Bu mahallelerin isim- rini de ünvan olarak taşımakta- dir. Geçenlerde emlâk ve arazisin- den bir kısmını bizim paramızla 120 milyon liraya satmıştır. Cenubi o İngilterede, O İskoçyada, Fransanın . muhtelif o vilâyetlerinde bir çok şatoları vardır. Buralarda ar- su ettiği zamanlar muhteşem eğlen- celer tertip eder, Senelik geliri 6 mil Yon lira tahmin © Westminster Dükünün debdebesi meşhurdur. Fransaya ailesi efradı, dostları, hizmetçileri ve köpeklerile Yaptığı gezintilerde iki lüks vagon ve dört furgondan mürekkep hususi bir İrenle seyahat eder. Güzel ve yakışıklı bir zat olan Westminster Dükü bugün altmış yâ- Şındadır, saçlarına henüz kır düş- müştür, Onun iki zevki vardır: Köpeklerle geyik avma çıkmak ve oyun. Yeşil ,masa üzerine servetler döker, fakat ekseriya kazanır, Hayatının en hazin. vakası çocu- gunun altı yaşında iken ölmesidir.. toplama bürosunun Sir John Ellerman ve kanısı Duc de Westminster Vefatında tinvanile beraber bütün serveti -amcasının oğluna kalacaktır. — Dük tçlincü defa olarak evlenmiş- Due de Westmster'in birinci, ikinci ve üçüncü karıları tir. İlk iki karısından boşanmak Su- retile aynimazı sâray muhitini hid- detlendirmiş, bu yüzden bir müddet uzak yaşamağa mecbur olmuştur. Manmafih şimdi affedildiğinden kıral gilesi tarafından kabul ediliyor, Dük çocuğu olmamasından pek müteessirdir, Üçüncü sonra Parisin en meşl mazel Chanel'e de muşsa da ahbapları ari diye tanınan genç terzi «İngilterede şimdiden üç Duchesse de Westmins- ter var, halbuki dünyada Koko bir tanedir» cevabile bu teklifi reddet- Maiştir, Maamafih Dükle iyi desi- turlar. İsraf ve hayırsevrlik İngilterenin en zengin adamların- dan üçüncüsü olan Lord Nuffield müsrifliği ve hayırseverliği ile meş- hurdur, 1693 senesinde muhasebeci Morris karısı ve 16 yaşında bulunan William ismindeki oğlu ile Oksfordda amele mahallerinden birinde mütevazı bir evde oturuyordu. Willlam (şimdiki Lord Nuffleld) müsabakalara giriyor, bisiklet şampiyonun olmağa çalışıyor- du. Bu esnada edindiği bir kaç bisik- leti kiraya vermek suretile biraz para kazanmakta idi. William bir kaç sene zarfında 2,000 lira biriktirdi. Bu pa- ra ile küçük bir atelye açarak moto- siklet imaline başladı. Yavaş yavaş işin! büyüten bu de- Mikanlı 1913 de otomobil yapmağa girişti. O zaman kurduğu atelye ya- vaş yavaş büyümüş, bugün senede 150 bin otomobil çıkaran bir müesse- se haline gelmiştir. İngiltere kıralı bu arada kendisine «Lord» ünvanını verdi, Eski William şimdi Lord Nuffield ünvanını taşı- yor. Bugün servetinin 100 milyon li- raya baliğ olduğu zannediliyor. Fakat çok müsriftir ve parasının büyük bir kısmını hayır müessesele- rine dağıtır. On sene zarfında içtimal ve sıhhi işlere milyonlarca lira ver- miştir. Geçenlerde İastanelere 500 çelik ciğer dağıtmış, İngiliz hüküme- tinde senede 1,000 avcı tayyaresi in- şasına müsald bir fabrika açması için para vermişstir. En tutumlu zengin İngilterenin en büyük gemi inşa teagâhlanna sahip olan Sir John Ellerman ise tutumluluğu ile şöhret bulmuştur. Ellerman babasından ka- lan 18 milyon İngiliz lirasını 5 sene- rrş bulunu- yor. Henüz genç bir adamdır, Eler. man karısile beraber Londrada kü- | yerinde geniş caddeler Sahite 7 Kırşehir mektupları Zelzeleden zarar gören Kırşehir imâr ediliyor Hükümetin yardımı ve halkın gayretile Kırşehir baştan başa yenileştirilmektedir Kirşehirde yehi yapılan dükkânlardan * Kırşehirin eski çarşısından bir görünüş Kirşehir (Akşam) — Geçen ilkba- harda vukua gelen zelzele felâketi, Kırşehir halkına yüzbinlerce liralık maddi bir zarar açlıktan maada iki yüze yakın köylünün de ölümüne sebeb olmuştur, Bu elim vaziyet kar- şısında halkın imar enerjisi asla kı- rılmamış olduğu ve tablatm bütün hırçınlığı ile mücadeleye koyulduğu görülüyor. Bir taraftan hükümetin, Kızılâyın ve bütün yurddaşların para ve mal- zemece yaptıkları büyük yardımlar tam yerlerine sarfedilmiş, diğer taraf- tan bu felâket bir hamle telâkki edi- lerek eskisinden daha üstün bir âzim ve güyretle şehrin imarına çalışmıştır. Kırşehirde dört yıldanberi başar» lan ve başarılmakta olan büyük işle- rin bir şeması çizilecek olursa haki- katen mesut neticelere varılmış olür. Şehrin dar sokak ve kapalı çarşıları ve modem dükkânlar görülmektedir. Bu vazi- yet şehrin dört yıl evvelki eski çehre- sinin tamamen değilse de kısmen de- ğişmesine medar olmuştur, Geçen yıl Cümhuriyet Bayramın- da, modem Akpınar köyünün, yeni ortaokulun ve şimdiki Gazi okulunun açılma, hususi muhasebe binası ile başka bir ilkokulun da temel atma törenleri yapılmıştır. Mevsimin mü- sald gitmemesi yüzünden inşası ba- hara bırakılan bu yapılara ancak Nisan bidayetinde başlanabildiği hal- de Mayıs sonlarında ikmal edilmiş olacaktır. Bundan başka ilk zelzelede gayri kabili iskân bir hâle gelen ortokulun yerinde modern hir bina yükselmiştir. Bu binanın konferans salonu fizik ve kimya lâboratuvarları ve kütüphane gibi ilâve kısımlarının da inşasına yâ» kında başlanacaktır. Bu suretle Ma- arif Vekâleti Kırşehire, her türlü tesi- sut ve teşkilâtı havi mükemmel bir ortaokul! kazandırmış olacaktır. EKorşehirin hapisleri saltanat hü- kümetinin metrük izbelerinden kur- tulmuş ve bugün Cümhuriyetin be- tonarme binalarından birine yerleş- miş bulunuyor. Bu binanın da revir, banyo ve çamaşırhane kısımları ba- harda ikmal edilecek yapılar arasın- dadır, Belediyenin geçen yıl inşasına baş- lattığı elektrik santral binası da çok- tan ikmal edilmiş ve Almanyadan ge- tirtilen kırk bir beygir kuvvetindeki Dizel motörlerinin montajları da bit- miştir. Bugünlerde bütün sokaklara elektrik direkleri dikilmektedir. Bir aya varmadan Kırşehir elektriğe ka- vuşmuş olacaktır. Derlet meteoroloji genel direktör- lüğünün tensibi İle bir Nisanda te- meli atılmış olan (6700) lira kiyme- tndeki meteoroloji istasyon binasi da Mayıs sonunda Ikmal edileceği ve rasat!teşkilâtının bu binaya taşına- cağı mukarrerdir. Böylelikle, Kırşehir 939 baharını bir sokak leri birkaç senede telâfi etmeğe çalış- maktadır, Gençleri okutma birliği Kırşehirde Lise olmadığı için orta- okul mezunu gençlerden ancak mü- sait halli olanlar komşu vilâyetlere gi- derek tahsile devam etmekte ve bir çok müstait gençler de yoksulluk yü. sünden yüksek tahsilden mahrum kalmakta idiler. Bu mahrumiyeti önlemek ve müs tait memleket çocuklarının inkişafını temin maksadı ile Kırşehir münevw verleri bir iki ay evvel toplanmışlar ve (Gençleri okutma birliği) adında bir cemiyet kurmağı kararlaştırmış- Jardı. O günlerde. cemiyetler kant- nuna uygun bir şekilde nizamname tertip eden cemiyet müessisleri, ilk idare heyetini de intihap ederek ni- zamnamyi vilâyete takdim tmişlerdi. Bu nizamname Dahiliye Vekâleti tarafından da tasvib edilmiş oldu- ğundan cemiyet son günlerde faali- yete gçmiştir: Cemiyetin gayesi: Orla- okuldan sonra fakirlik yüzünden tah- sile devam edemiyen memleket çocuk- larını para ile liselerde ve yüksek mekteplerde okutmaktır. Kırşehir valisi B. Saylamın bami reisliğini kabul ettiği bu cemiyet hak kın ve vilâyetin hamiyetine istinaden gayesini tahakkuk ettirmeğe çalışa” caktır. İzmir belediyesi Rıhtımın varidatile beraber belediyeye devrini istiyor İzmir (Akşam) — Belediye ve fuar komitesi relsi Dr; B. Behçet Uz, ya- kında Ankaraya giderek fuar işleri için yüksek makamlar nezdinde te şebbüslerde bulunacaktır. Belediye ve fuar komitesi reisinin Cümhürrei- İaimiz ve Milli Şefimiz İsmet İnönüyü de çok canlı bir imer hareketi ile karşı- | lamakta ve Cümburiyet hükümetinin bütün nimet ve fedeakârlıklarından çük bir apartımanda oturur ve işi- | âzami istifade ederek ilerleme yük- nin başına yaya olarak gidip gelir. | selme yolundaki asır) ık geniş mesafe. ziyaret ederek fuarın açılma töreni- ne riyaset buyurmalarını rica edecek- tir. Bu seneki fuarda yüz bin lira sar- file bir sergi sarayı inşa edilmekte ol- duğundan diğer inşaatın da mühim paraya müterakkıf olması yüzünden bükümetin, fuar komitesine her 8€- ne yaptığı yüz bin liralık yardımın, bu sene artırılması için de alâkadar makamlar nezdinde teşebbüslerde bulunulacak, bu meyanda bazı bele- diye işleri intaç edilecektir, Belediye reisliği İzmir rıhtımının, varidatile beraber İzmir belediyesine devri için de muhtelif makamları zi- yaret edecektir. Belediye mahaflli, sık #ik döşemesi bozulan rıhtım döşeme- sinin Denizbank. tarafından tamir edilmediğini, lâğımların yapılmadı. ğını ileri sürerek. bütçesi dar olan belediye, varidatı ile birlikte rihte- mın - diğer bir çok şehirlerimiz mi- sal gösterilerek - devrinin çok muva- fık ve yerinde bir hareket olacağı mütalâasındadır. Hattâ şehir mevli- i yapılan müzakerelerde yüksek makamla zdinde Jâzımgelen te şebüslerde bülünmeası icin belediye t verilmiştir. reisi Bejiçet Uzu selâhiy silk amk