6 Mayıs 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

6 Mayıs 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Dün Geceki ve Bu Sabahki Elaberler Son dakika Ulus 'un bir makalesi Sulh müdafiliği zaaf sayılamaz Kuvvetleri ve tedbirlerile sulhün müdafaasını hakikileştirmek istiyenler doğru yoldadırlar Sulh müdafaasının tehlikesi görenleri Ankara 6 (Telefonla) — B. Fa Rıfkı Atay, bugünkü Ulus gazetesin- de <Umumi hu; uk> başlığı ak tında meşrettiğ nakalede şöyle da, bu- hulâsa tekrar edilmiş eti bundan daha bilelerinde aramak gül «ru, kuvvet hakkını, yeniden ve bir zaman misli görülmemiş olduğu ka- dar, ber türlü mili ve insani hakların Üstüne çıkaran & ide ve hadiselerde aramak lâzimgelir. Milletlerin ihtilâfsız kalmıyacaklarma şüphe yoktur. Her hangi bir nizamın ebe- diyen devam edebileceğine inanmak ta saflık olur. Fakat tek hakkın ve tek hük- mün münhasıran kuvvete aid olduğunu iddia edecek kadar şiddetli bir lüsumun | milletler Otarafından tevekkülle kabul edllebileceğini zannetmek her ikisinden daha vahim bir bayalperestliktir.. 'B. Falih Rıfkı Atay yazısına şu Su- retle devam ediyor: 4Bu asırda esir milletlerin kurtuluşu in- takviyesinde harp haklı bulmuyoruz olabilir; lâkin ahrum bir ta- kım milletlerin bulunuşu, baki kalan hürriyetlerin de başkaları hesabına İza- lesi için sebeb teşkil edemez. Her devletin kendi kuvvetile ezebileceği daha zayıf bir devlet, ve bu istilâya mazeret olarak bu- labileceği siyasi vo iktisadi sebebler var- dir. B. Falih Rıfkı Atay yazısmı şu cüm- lelerle bitiriyor: «Sulh müdafiliğini bir zaaf telâkki et- mek ve bu müdafsa gayreti uğrunda, sulhçu milletlerin sabırlarına bir hudud tasavvur etmemek iş olur. Sulh bir milletin büriyetini milli sâyini hima- ye ettiği kadar, müdafaasında menfaat olan bir saadettir. Sulhçuluk, mületleri Asya fakirlerinin derin tevekkülü haline sürükleyen bir ahlâk ve maneviyat has- talığı değildir. Kuvvetleri ve tedbirlerile sulhün mü- dafaasını hakikileştirmek istiyenler değ- ru yoldadırlar. Nazari ve teminatsız olan müdafaanın netice vermediği sabit ol- muştur. Bir müdafaanın kuvvetlendiril. mesinde harp tehlikesi görenleri baklı bulmuyoruz; Çünkü silâhsız ve müdafaa- sz barışçılığın bugünkü eseri umumi hu- sursusluk ve emniyetsizlik, yarınki neti- tesi de harpler, yeni yeni esaretlerdir.» Almanya, B. Beckin nutkunu taleplerine cevap addetmiyor Paris 6 — Dün gece saat 25 de B, 'Beck'in nutku üzerine Almanyanın noktai nazarını bildiren bir tebliğ neş- redilmiştir. Tebliğde, ezcümle denili- yor ki: -— B. Beck, B. Hitlerin taleblerine karşı müphem bir mukabelede bulun- muştur, Binaenaleyh Almanya, B. | Beck'in nutkunu, Hitlerin taleplerine Romanya hariciye nazırı Belgradda Belgrad 5 — Romanya Hariciye Na-| zırı B. Gafenco bu sabah saat dokuz- da Belgrada gelmiş, istasyonda me- rasimle karşılanmıştır. Nazır saal | onda kral sarayına giderek defteri | imzalamıştır. B, Gafenco Yugoslav Hariciye Na- | zırı B. Markoviç ile saat on beşte gö- | üşmüş, on yedide Romanya - Yu- merkezini ziyaret et- aal yirmide Roman- i tarafından bir ziya» fet verilmistir. İtalya, Yugoslavyaya kredi teklif etmiş i — Yugeoslavenski Kurir gazetesinin yazdığı göre İtalya ola e. 500 mil Meclisin dünkü toplantısı Ankera 5 (44) — B.M. Meclisi bugün Dr. Mi P.T.T. Başmüfettişi Ankara 5 (Telefonla) — İzmir pos- $a ve telgraf müdürü B. Tevfik pos- ta ve telgraf umum müdürlüğü baş müfettişliğine tayin edilmiştir. bir cevap olarak telâkki edemez. B. Beck, B. Hitlerin teklifleri etra- fında Almanya hükümeti ile müzake. rTeye girişmek için Berline geleceğine, Londraya gitmeği tercih etmiştir. Tebliğin sonunda, Almanyanın bir çok defalar B. Hitler tarafından teyid edilmiş olan şiddetli sulh arzusu tel rüz ettirilmektedir. General Weygand Yapılan hararetli kabulden dolayı Fransa teşekkür ediyor Paris 5 (A.A.) — General Wey- gand'a Türk makamatı tarafından- yapılan çok hararetli kabul resmi Fransız mahafilinde derin bir mem- nuniyetle kaydedilmektedir. Fransa Hariciye Nazırı Bonnet, bu hususta Fransanın teşekkürlerinin Ankara hükümetine iblâğına Fransanın An- kara büyük elçisini memur etmiştir. Bükreş 5 (A.A) Kral General Weygand'ı kabul etmiş ve kendisini Kalinesco da hazir bulunduğu h le yemeğine alıkoymuştur. Tahrandan hareket eden he- yetimiz pazar günü Ankaraya gelecek Ankara 5 (Telefonla) -— TTahran- dan hareket ettiği bildirilen heyeti- miz pazar günü saat 10 da hususi trenle Ankaraya gelecektir. Hasreri 5 — Türk heyeti reisi B. Râna Tarhan buradan İran Hariciye Nazırı B. Alama samimi hissiyatını bildiren telgraf çekmiştir, Dün kısa bir fırtına hüküm sürdü Dün saat 14 fe Eçe denizinde Marmarada kuvvetli bir makta olduğu denizci ve Rumen mektep gemisi Romanyanın yeni . yaptırdığı Mirsea adındâki mektep gemisi Köstenceye git- mek üzere bu sabah Akdenizden limanı- mıza gelmiştir. B, Potemkin bu sabah Ankaradan geldi Akşam Sofya - Bükreş yolile Moskovaya hareket edecek Ankara 5 (Telefonla) — Sovyetler irliği Hariciye Komiser muavini 8. Potemkin yoldaş bu akşamki eksprese bağlı hususi bir vagonla şehrimizden ayrılmıştır. Türk - Sovyet bayraklarile dona- tılmış olan istasyonda Hariciye Veki- | Wi Şükrü Saraçoğlu, Hariciye Vekâle- | ti umumi kâtibi Numan Mene Hariciye protokol dairesi zat Keçeci, Ankara Belediye merkez kumandanı, cioğlu, Şevket Reis muavini, emni eli €ç içi zaar vi ük elgi- bir askeri müfreze t lâm resmi Ha edi memleket milli marşları çalmıştır. B. Potemkin selâmı resmi Askeri müfrezeyi «Sağ olur keri» diy selâmlamış ler de bu sinde bulunmuşlardır. Sovyetler Birliği Teretief ve refikası Potemkin yoldaşa refakat etmektedir. * Sovyetler Birliği hariciye komiser muavini B. Potemkin bu sabah saat 8,30 da Ankara ekspresine bağlanan hususi vagonla şehrimize gelmiştir. B. Potemkin, Haydarpaşada vali ve belediye reisi B, Lütfi Kırdar, Sovyet başkansolosu ve konsolosluk erkânı tarafından karşılanmıştır. Bir polis müfrezesi de selâm resmini ila et- miştir. Misafirimiz Ulev vapürile İstan- bula geçmiş ve Perapalas oteline mi- #afir olmuştur. B. Polemkin, bu akşamki ekspres- le Sofyaya ve oradan da Bükreşe ha- reket edecektir. Birinci neşriyat kongresi Dün Maarif Vekilisin kapanış nutku ile mesaisine nihayet verdi Ankara 5 (Telefonla) — Birinci Türk Neşriyat kongresi bugün öğle- den evvel ve sonra, Maarif Vekili B. elin riyasetinde içti. me ederek encümenlerden gelen r&- porlardaki dilekler üzerinde müzake- relerde bulunmuş ve bunları tasvip ederek mesaisine nihâyet vermiştir. Kongrenin öğleden evvel yaptığı içtimada celse açılır açılmaz kongre namına çekilen tazim telgrafları ile Reisicümhur İsmet İnönü, Büyük Mil. let Meclisi Reisi B. Abdülhalik Renda, Başvekil B. Refik Saydam ve Genel Kurmay başkanı Mareşal Fevzi Çak- mak tarafından verilen cevaplar okunmuş ve kongre azalarının sürek- Mi alkişlarile karşılanmıştır. Bundan sonra encümenlerden ge- len işler müzakere edilmiştir. Kongre başkanı ve Maarif Vekili B, Hasan - Âli Yücelin irad ettiği kapa- nış nutku ile mesaiye nihayet veril. miştir, Yeni yük ve yolcu vagonları İngiliz mümessillerile devlet demiryolları idaresi arasında müzakereye başlandı Ankara 5 (Telefonla) — Tanınmış bir İngiliz firması Devlet Demiryol ları idaresince satın alınacak yeni yük ve yolcu vağonlarının — inğasına talib olmuş ve mümessillerini buraya Mündermiyir. in; mümessillerile İngiliz kredi anla let Demiryollarma t darın 4 milyon Jiri kın bir kıs- mı bu vagonların mübayaasına ay- rılmıştar. büyük elçisi bay | £ direktörü, Romanya büyük | | ile gi Von Ribbentrop bugün Milânoya vasıl oluycr Almanya Hariciye Nazırı, Ialyaya hareket simezden Roma 6 — Almanya Hariciye Nazırı von Ribbeptropun bugün Milâno şehri- ne muvasalatı bekleniyor. Milânonun meşhur Duomo meydanı, kırmızı ku- | maşlarla örtülmüş, İtalyan ve Alman | bayraklarile süslenmiştir. Kont Ciâno | bügün öğleden sonra saat üçte Martini| sarayında Von Ribbentropun şerefine bir ziyüfet verecek, feti müteakip | iki devlet recülü arasında müzakerele- re başlanacaktır. | 5 (AA) —B.von Ribben- beraberinde Hariciye Ne- zareti erkânından 4 zat olduğu hal de Münihe hareket etmiştir. Mu. | maileyhin bi Eerchtesgaden'de B. Beck'in utku hakkında B. Hitler şmesi muhtemeldir. B. von Ribbenirop, üzeri İtal hareket edecektir. akşam İtalyan gazetelerinin makaleleri Milâno 5 (A.A) — Matbuatın bu- evzuu mihverin iki Ha- iy arasındaki mülâkattır. Corriere Dellâ Sera diyor ki: aVon Ribbentrop ve Clano, Anti- şambr manevraları bilmiyen, fakat, halisane fikir teatisi yapan, haliha- ardaki meseleleri realist bir tarzda tetkik eden ve pratik tarzı haller tal- bik eden yeni diplomasinin mümeş- silleridir. Nazırların müteaddid ziyaretlerin- den ve Berlin, Roma ve Venedik gö- rüşmelerinden sonra, İki Hariciye Nazırının fikir teatisi etmek için fır. wvel B, Hitlerle görüstü sattan İstifade etmeleri tabiidir. Mih- ver devletleri haklı müdafaa pre pine göre çevirme teşebbüslerine mu kavemet için hazırlanmak . mecburi- yetindedirler. Londra 5 Almanya ile İaiya arasında cumartesi günü kati ve res mi bir askeri ittifak yapılacağına dair Tokyodan bir haber gelmiştir. Tay- mis gazetesinin Berlin muhabiri, # | man mahafilinin bu haberi ne ne de tekzib ettiğini bildiri habir diyor ki hususta biç Bağını ve bineksei dir, Çün- kü iki devlet arasında esasen askeri bir ittifak vardır. Alman başkumandanının Trablusta teftişleri Roma 5 (A.A.) — Alman ordu kumandanı general von Braucehit ile İtalya Harbiye Nezareti müste ve genel kurmay reisi general ni ve mareşal Balbo, tayyare ile Tob- Tuk'tan Trablus'a gelmişler ve Lib. yadaki İtalyan kuvvetlerine mensub hava kıtaatını teftiş etmişlerdir. Göring San Remoda 10 gün kalacak Berlin 5 (A.A.) — Göringin İstira- hat için on gün kadar San Remo'da kalması (o muhtemeldir. Kendisinin İtalyan devlet adamlarile hiç bir te- masta bulunması mutasavver olma- dığı gibi Come gölünde yapılacak olan Ribbentrop - Ciano mülâkatına da iştirak etmiyecektir. Macaristanın politikası Romanya ile muhtemel anlaşma, Yugoslavya ile Budapeşte 5 (A.A) Hariciye Na- | zırı Kont Osaky, mebusan ve âyan | meclisleri Hariciye encümenlerinin yaptığı müşterek bir toplantıda, Baş- vekille beraber Roma ve Berlindeki müzakerelerin meticeleti hakkında izahat vermiştir. Hariciye Nazırı, mibver devletleri. | nin Macaristan hakkında besledikle- Tİ dostluğun ehemmiyeti üzerinde 1s- rar ettikten sonra Macaristanın Ro- manya İle makul bir anlaşma ve Yu- goslavya ilede dostluk aradığını kaydetmiştir. Nazır Macaristanın bugünkü şart- lar altında hiç kimseden alabileceğin- den fazla bir şey istemediğini söyle- miş, ekabliyetlere dair bir anlaşma akdi hususunda Macaristan tarafın- dan yapılan teklifi Romanyanın kâ- bul edeceği ümidinde bulunmuş ve iYalova kaplıcaları Ankara 5 Telek fonla) — Sihhiye Vekâleti müsteşarı B, Asım bu ak- şamki ekspresle İstanbula hareket elti. B. Asım İstanbuldan Yalovaya giderek oradaki memesini tedkik edecektir. * Yalova kablıcalarının Sıhhiye Ve- kâletine devri hakkında hazırlandı- ğını bildirdiğim kanun Jâyihası bu- günlerde Büyük Millet Meclisine ve- rilecektir. Beden terbiyesi umumi kâtibi bugün şehrimize geliyor Ankara 5 (Telefonla) — Beden ter- biyesi umumi kâtibi B, Cemal, aske- ri mektepler beden terbiyesi işlerini tedkik etmek üzere bu akşam İstan. | bula hareket etmi Mussolini kupası Roma $ — Burada yapilan bey eimilel yarışlarında Mi kazanımı üçüncü, Romanya dördüncü, 'Ti beşinci, Belçika altıncı, İngietere ye İnel, Portekiz sekizinci gelmişlerdir. st; yan! dostluk istiyor maamafih Romanya bu teklifi ved- dederse Macaristanın bunu büyük bir sükünetle karşılayacağını miştir. Kont Csaky, Slovakya hakkında da, Rratislavadaki omümessiliiğine Macaristanın diplomatik bir mahiyet vereceğini bildirmiştir. Hariciye Nazırı, Mâcaristanın Po- lonya ve garp devltelerile dostluk münasebetlerinde bulunmasını mih- ver devletlerinin gayet tabii bulduk- larını kaydettikten sonra İtalya ile olan ekonomik münasebetlerin detin- İeştirileceğini ve Almanya ile de bu münasebetlerin önümüzdeki senenin başlarında kati olarak halledileceğini beyan etmiştir. Kont Csaky, «Roma ve Berlinden tamamile memnun olarak döndük. diyerek sözle bitirmiştir. Inhisarlar teşkilâtı Hazırlanan kanun lâyihası Meclis ruznamesine alındı Ankara 5 (Telefonla) — Büyük Millet Meclisi bütçe encümeni inh sarlar umum müdürlüğü 1939 mali yılı bütçe projesinin müzakeresini bitirmiş ve proje Meclisin ruznamesi- ne alınmıştır. Bütçe encümenince ha- zırlanan esbabı mucibe mazbâtasın- da ezcümle deniliyor ki: zİnhisarlar İdaresinde çalışan me mur ve müstahdemlerin kâdrolârı her sene bütçe lâyihasına bağlanan bir cedvel ile tedikik edilmekte ve bu hal teşkilâtta matlüb olan istikrar ve intizamı muhafazaya kâfi gelmemek- tedir. İnhisarların teşekkülünden bugü- ne kadar kâfi zaman geçmiş ve tec- rübeler dabi yapılmış ve binaenaleyh Ydarenin teşkilâtını bir kanunla tes- bit imkânı hasıl olmuş bulunduğun- dan hükümetçe bu kanunun biran evvel hazırlanarak Meclise verilmesi temenniye şayan görülmüştür.» söyle