15 Mayıs 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

15 Mayıs 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

Ehlisalib Istanbulu nasıl aldı? On iki kişilik bir heyet ilk Lâtin imparatorunu seçti Böylece 1204 de kurulan Lâtin Istanbul devleti 1261 de Greklerin | Uzunköprünün iktisadi ehemmiyeti artıyor, İpsala günden güne yenileşmektedir İznikten gelerek şehri geri ali ; Ehlisalibin İstanbulu nasıl fethet- Viğini ve nasıl yağmada, tahripte bu- u uzun uzadıya anlattık, ık tarihi vakanın sonuna geliyo- . Fakat, Türklerin 1483 zaferlerin- buldukları kıymetli Abideleri mu- etmelerile, garplıların 1204 te- tahrip edici harekâtı arasında mu- kayose hasıl olsun diyo, vakanüvis Kisetas'ın meşhur listesini okumak lâzımdır ki, bunun İfransızcasını Mis haud'nun kitabında (1) bulmak Mümkündür. İmha eö'len Abideler unu ülânın şaheserleriydi ki, mer- Merleri kırıldı; tunçları eritilip para- Ya tahvil edildi. İçlerinde ne Ve- Müs'ler, ne Herkül'ler voktu. Uzun lis- teyi evvelâ aynen tercümeyi düşün- dümse de, sonradan gazele karileri İçin belki sıkıcı olduğunu düşünerek Me'haz zikredetek geçiyorum Gelelim zaferin tahakkukundan Sonraki vaziyete: ... Şimdi artık Haçlılar, yıktıkları kili- Belerde ibadet ediyorlardı. Müşterek Banimetleri ortaya koysrak, evvelce tesbit ettikleri nizam mucibince pay- laştılar; Bu kaideye rizyet etmiyen Arkadaşlarından birini de astılar. Aslan payı Venediklile: üştü, Zi- Ta Venedikte yerilmiyen nakliye mas- ; Fafını da böylelikle alış oluyorlardı. «Yağmadan hasıl olan menfaat on bir bin marktı, Bu meblâğ, bütün garp krallıklarının varidatını her ne kadar Beçiyordise de, Bizansta teraküm eden #ervetlerin karşılığı olmaktan pek Uzaktı, Şayet Haçlılar şehri aldıktan &onra ahaliyi bir haraca bağlasaydı- lar, şüphesiz ki pek daha mühim bir kâr temin ederlerdi. Fakst altın yu- #Murtuyan tavuğu kesercesine, bütün yatı bozdular, “ek Şimdi sıra, yeni immaratorun infi- Bunu başarmak 'enediklilerden, altısı da Fransızlardari on iki müntehip Geçmişlerdi. Bunlar, ancak ehlini tah- ta çıkaracaklarına dair Incil üzerine Yemin ettiler. Yordu, Birincisi Venedik doju Dando- lo idi ki, kendi de, hemşehrileri de Bizans tahtını istemedt. Bütün deniz» lere sahip, hür bir Cümburiyet olan bu şehrin halkı, şayes şefleri Bizans İmparatoru haline gelirse, saadetlerini Kaybetmekten korktular. İslenbul ehri yerine, Bizans imparatorluğu- hun bir takım limanlarını: elde,etme- “ği menfaatlerine daha elverişli bul dular, «Hangi Romalı, Roma vatandaşı ok Maktan feragat ederek Kartaca kralı Our?» Mağrurane prensipleri buydu iş- Diğer iki namzed de, ordunun ku- İMmandanı Monferrat ile en ileri gelen #eflerden Baudouin (Boduen) di. Üç namzed görünü- | 3 Ve malarına kadar devam etti Ehlisalibin İstanbulu fethinden sonra... Evvelâ Monferrat, bütün reylere sa- hip olmuş gibi göründü. Lâkin Vene- dikliler, kendi memleketleri yakının- da arazisi olan bir prensin İstanbula imparator olmasını tehlikeli bulduk- larından, reylerini Boduen'e verdiler, Hakem heyeti Bukoleon sarayında müzakerede iken Haçlılar, binanın önünde birikmiş, verilecek kararı me- Takla bekliyordu. Gece yarısı Soisson başpapazı, halka doğru ilerledi, yük- sek sesle şu sözleri söyledi: — İmparatorunuz Fiandr ve Heno kontu Boduen'dir. Venedikliler ve Fransızlar arasın- da alkışlar ve sevinç nidaları yüksel- di, Pek çok şef değiştirmeğe. alışmış bulunan İstanbullular arasında da kalabalığa karışarak haykırışanlar mevcuddu. Boduen, bir kalkan üzerinde Aya- sofya kilisesine götürüldü. Marki dö Monferrat da rakibinin alayı arkasın- da yürüyerek iyi bir ahlâk nümunesi izhar etti, “ya 'Ehlisâ tiği serisini bitirir lattığımız harekâltan ne gibi netice- ler çıktığını da buraya muhtasarca kaydedelim. in İstanbulu nasıl fathet- bütün bu an- 12 nisan 1204 senesinde dördüncü Haçlı ordu tarafından alınan İstan- bul, 15 ağustos 1261 senesine kadar Lâtinlerde kaldı. Grek imparatorluğu, bareketin başlıca şefleri arasında inkısama uğ- radı, Venedikliler, Flamanlar, Fran- sızlar, Almanlar ve Lombarlar hisse- ler aldılar. Venediklilerin hisseleri İs- tanbulun bazı aksanı, işlek yerlerde limanlar, Akdenizde adalardı. Dof- ları Dandolo, Despotes; Tomas Moro- İzmir Halkevi çalışıyor İrmiz ÇAkşam) — İrmir Halkevi dil, tarih, ve edebiyat komitesi, verimli saİsine devam etmektedir. Komitenin relsi İzmir kültür direktörü B. Ali 24 Özkuttur, Yukarıdaki resimde komite reisi ve azası bir arada görünüyor. sini de patrik oldu. İmparator Bodu- en'in seçilmesi 9 mayıs 1204 tarihine Taslar, Rakibi Boniface Monferrat Se- lânik krallığına geçti. Diğer şefler de garp usulü üzere topraklara, şehirlere nail oldular, Lâkin kurulan bu imparatorluk uzun bir hayatiyete malik değildi. Grekler, Lâtinlerden son derece nef- ret ediyorlardı. Felâket akıllarını büş- larına getirdi. Artık aralarındaki nifa» ka nihayet verdiler. Bu yüzden Lâ- tinler fütuhatı sona eriştiremeğdiler, Boduen, Bulgarlara karşı bir harp esnasında maktul düştü. Daha doğ- rusu ortadan kayboldu. Âkıbeti anla» şılamadı, Biraderi Hanri, oldukça ma- hiran& bir siyaset takib etti. Lâkin müteakip imparatorlar, yani Piyer ve Ruber Courtenay, Jande Brienne ve gene Courtenay'lardan ikinci Boduen, ne Bulgarların istilâ sını durdurabildiler, ne âe İznikte ve Epir'de Grek hanedanının muvaffa- kıyetlerine sed çekebildiler, Kihayet İznik imparatoru sekizin- ci- Mişel Paleologos İstanbulu 1261 de yeniden aldı, Grek imparatorluğunu kurdu. Bu Lâtin İmparatorluğunun bakı- yeleri halinde Merkezi Yunanistanda- ki Fransiz devletleri ve şurada bura- dü kurulan Venedik devletleri uzun bir hayatiyet gösterebildiler. — Bitti, — Yürük Çelebi (1) Histare des Croisades, Dar Michavd, Tome IK. Paris, Furne et Cle, 1897 — Ga hife 298 den itibaren, Şile plâjında hazırlık Şe (Akşam) — Mevsimin yaklaş- ması münasebetile plâjımızda büyük bir hamrik göze çarpmaktadır, plâja muhtelif ağaçlarla beraber, mazı ağaçları da dikilmektedir. Bu sene plâja rağbetin geçen seneden daha fazla olacağı tahmin edilmektedir. Bu geceki Nöbetçi eczaneler Beyoğlu munlakas: Tünel başında Matkoriş, Bostanbaşında İtimda, İş- tiklâl caddesinde Kemal - Rebul, Pan- galtıda Halâskârgazi caddesinde Halk, Karaköyde Hüseyin Hüsnü, Sarıye: Nuri İstanbul tarafı: Falih: Saraçhane- de İbrahim Halli, Karagümrük: Fuad, Eminönü: Balıkpazarında Hüseyin Hiumü, Bakırköy: Merkez, Yenikapıda Sarım, Fener: Hayim Berk, Kumkapı: Cemil, Küçükpazar Bensason, Samatya: Teofilos, Alem- dar: Cağaloğlunda Abdülkadir, Şeh- famini: Ahmed Hamdi. Kadıköy: Muvakkithane caddesin- de Rıfat, Böğülüçeşmede Hulüsi Os- man, Üsküdar: Çarşıboyunda İttihad, Heybeliada: Atanaş, Büyükada: Halk. Ortaköy, Amavutköy, Bebek, Bey- kon, Paşabahçe, Anadoluhisarı, Ta. tabya, Yeniköy, Emirgân ve Rumeli. hisarındaki eczaneler dalma möbet- gidir. Trakya mektupları İ Uzunköprü ve İpsalada kalkınma hareketleri Edirne (Akşam) — Nüfusu 2,600 | kâdar olan İpsala Edirnenin çok eski ve şirin bir kaza merkezidir. Buraya bağlı olan köylerin sayısı 23 tür, bun- ların ancak ikisinde köy kanunu tat. bik edilmektedir. Kazamız $on senelerde gerek imar, ve gerek ticaret, gerek ziraat bakımın- dan nazarı dikkati celbedecek inkişa- fa mazhar olmuştur. Kasabayı süsliyen yeni binalar ve bü arada ihtiyaca yeten küçük, fakat | temiz bir oteli vardır. Kazanın kültür durumu hergün biraz daha ilerlemek- tedir. İbriktepe, Esatçe ve Sarıcaali Köylerinde birer ilkokul binası yapıl- mıştır. Kazanın zirai ve ekonomi durumu- na gelince! merkezde faaliyete geçiri- len selektör makinesi çifçiye çok fay- dalı olduğu gibi yeniden tesis edilen tavuk ve tavşan istasyonlarından halk hâkkile istifade imkânları bulmuştur. 21 dekarlık arazide ve kasaba civa- rında kurulan kollektif fidanlıkta ye- ni bir fidanlık binası meydana getiril. diği gibi meyvalı, -meyvasız fidanlar yetiştirilmekte ve bunların sayısı her- gün artmaktadır. İbriktepe köyünde de bir fidanlık kurulmuş. Topçular kö- yünde bir Atatürk anıdı yapılmıştır. Ziraat idaresi tarafından çifçiye Akala cinsi pamuk tohumu dağıtıla- rak ektirilmiştir. Eskiden iyi bir istih- sal maddesi olan kozacılığın da tami- mine çalışılmaktadır. Bu yıl tecrübe mahiyetinde olmak üzere 20 kutu ipek böceği tohumu beslenmektedir. Edirme, Trakya fidancılık ve aşıcı- lık kursundan mezun iki tarımbaşı zi- rTaat mualliminin nezareti allında fay- dalı bir şekilde çalıştırılmaktadır. Kazanın Meriç nehri sahilinde bu- Yunuşu meralarında hayvancılık bakı- mına ve çeltik ziraatına çok elverişli. dir, Son yıllarda gerek hayvancılık, gerek çeltik ziraatı bir hayli rağbet bulmuştur. Buraya bağlı olan Pazardere, Hara- la, Balancık, Karpuzlu, Koyuntepe, Yapıldak ve Koyunyeri köylerinde ye- hiden birer köy konağı inşa edilmiştir. Kasabanın Halkevi yeni teşekkül et- miştir, Bu arada gençlik ve spor hare- i de başlamış ve İpsala spor klü- ile bir klüp teşekkül etmiştir. Bu teşekkül ayni samanda gençli- gin kültürel hareketlerile de ilgilen- mekte ve mecmua, gazete, kitap, rad- yo gibi vasıtalardan da istifadelerini temin etmektedir. Meriç nehrinin taş- masından hası) olan su birikintilerinin | muhite musallat ettiği atma hastalı- ğı da yapılan ciddi ve devamlı müca- deleler neticesinde şiddetini kaybet. meğe başlamıştır, Uzunköprüde Trakya ve Edirnenin ekonomik ba- kımdan en ehemmiyetli bir yeri de hiç raklarının yetiştirdiği nefis mahsulle- ri Avrupa ve İstanbul piyasalarına ih- raç eden Uzunköprü havalisi zahire deposu halini almıştır. Uzunköprü, Meriç, Keşan ve İpsala kazalarına da iskele vazlfesi görmekte dir. Uzunköprü son zamanlarda imaf sahasında epey ileri adım atmış ve ka- zanın tenvir ihtiyacını karşılamak üz6- Te yeni ve güzel bir elektrik santralı kurulmuştur. Bundan başka yeni hü- kümet konağının inşaatına devam edil. mektedir, Pek yakında ikmal edilecek. tir, Belediyenin son yıllarda meydana getirdiği fenni mezbaha Ile eski de- mirciler çarşısının ortadan kaldırı. ması bu sahanın açılmasına ve çirkin liğin ortadan kalkmasına yardım et- miştir, Kırklarelinde hayvan sayımi Bu yıl Kırklarelinde yapılan hay- van sayımı neticesinde 279.649 büş ko» yun, 59,954 baş keçi, 69.139 baş öküz ve inek ile 11.140 baş manda ve 44 do- muz bulunduğu anlaşılmıştır. Yeni orman kanununun icaplarından olarak keçi sürüleri her yıl azalmakta. dır. Buna mukabil koyunlarda nisbi bir tezayüt göze çarpmaktadır. Geçen yıl içinde vilâyetin nebati yağ istihsalâtı da artmıştır. Ezcümle bir sene içinde 46,000 lira kıymetinde 100.000 litre Susamyağı ile ikiyüz bin kilo tahin istihsal edilmiştir. Şilede köy kâtibi kursu açıldi Şile (Akşam) — Kazamızda son ay İçinde bütün köy kâtiplerinin iştita- kile bir (Köy kâtipleri kursu) açılmış, bu kurs bir hafta devam etmiştir. Kursta Köy kanunundan başlıyarak köy muhtar ve kâtiplerini, alâkadar eden bütçe, köy muhasebe de evlenme, nüfus, tapu mevzular gösterilmiştir. Bunlardan başka, kâliplere muaşeret usulleri üzerinde de icab eden bilgiler veril- miştir. Kursa devam edenler (Köy kâtibi) Beşiride kaçak sigara kâğıdi yakalandı Sürd (Akşam) — Beşiri jandarma komutanı B, Faruk tarafından bir takip sırasında iki partide 30,000 1 müfecaviz defter kaçak sigara kâğr- di tutulmuş ve suçlular evraklle bir- likte inhisarlar idaresine teslim edil. mişlerdir, Pencereden bakarken düşerek yaralandı Üsküdarda oturan Selâmi Ali cad. desinde oturan Kâzım isminde biri evinin penceresinden bakarken mü- vazenesini kaybederek düşmüş, ağır surette yaralandığından hastaneye kaldırılmıştır. Turgutlu (Akşam) — Turgutlu Halkevinde çok verimli bir çalışma var. &r, Ortaokul musiki muallimi B. Rifat masile kuvvetli bir mandolin, grupu yetiştirmiş, halkın takdirini Akaltan evin musiki kolundaki çalış. kazanan konserler vermiştir. Haftanın dört gününde keman, mandolin dersleri verili. mekte, ayrıca marangoz, demirci, memur, muallim ve gençlerden mürekkep bir grup, haftanın iki gününde ders görmektedir. Yukarıdaki resim, bu der» lera iştirak eden gençlerle çocukları gösteriyor,