17 Mayıs 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 11

17 Mayıs 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 11

İ Fihistinde yahudi ocağ Mer VE hetize | mektedir. siyaseti terk edildi Hilistinde yahudi miktarı, umüm nüfusun üçte birini tecaviz etmiyecek İandra 16 (A.A) — Chamberisin, — Kamârasındâ ngilterenin Filis- tay, yesek hakkındaki «Beyaz ki- M çarşamba günü saatl19da ini ve Pantkot yortusun- dan evvel Avam Kamarasında bu me- e müzakere edileceğini bildir- Mebuslardan o Attlee ve Arehibald Şair, bir günlük müzakerenin kö- Belmiyeceğini söylemeleri üzerine emberiain, şu cevabı vermiştir: — Bir çok,mebusların Filistin me- Mötsine karşı büyük bir alâka göster- iin ve bu husustaki kanaatlerini F etmek istemediklerini bilmiyor ie Fakat önümüzde pek yüklü Program vardır.» üç hiyettar mahfillerde söylendi- € göre «Beyaz kitab» müfrit aral- m taleblerile Londrada akdedilen Min konferansında İngiltere nü“ simeti tarafından yapılan ve arab Yahudi murahhas heyetlerince ia ilen teklifler arasında bir an- yı ihtiva etmekjedir. ahudi muhaceretinin yahudi nü- un Filistin ahalisinin üçte biri- İkcavüz etmiyecek şekilde tahdid karar verilmesi” üzerine MN yahudi ocağı siyaseti terkedil- Miştir, Anlaşıldığına göre, milli ocağın an- de Orta Avrupada yahudiler üzerin- İcra edilen tazyik üzerine faaliyet- etmeğe başlacığına dair Mübiar tarafından ortaya atılan de- İngiltere hükümeti üzerinde de- bir tesir husule getirmiştir. in bir membadan öğrenildiğine türe, gelecek beş sene içinde Filistine 18000 yahudi ve kısmı azami çocuk Wak üzere 25,000 Almanyalı yahndi Mülteci hicret edebilecektir. © liz plânmda, #hvale göre 25- e beş ve azami yedi senelik müvuk- bir zaman zarfında muhtelif mer- halelerye yaludilerle arabların beledi & Milli sahada teşriki mesaj etmeleri Vsiye edilecektir. , arab ve yahudilerin muhta- Üyetin lanma Kadar her nezaret nez- nde, İstişari bir organ mahiyetinde yen teşriki mesal etmeleri ağleti timai ilk merhaleyi teşkil edecektir. Yeni rejim, kâfi miktarda kuvvet- İetdiği ve sulh temamile teessüs efti- tin Bi zaman mütenasiben temsil edile- cek olan arab ve yahudi elemanların- dan mürekkeb bir milli meclis teşek- kül edecektir, Salâhiyettar mahfillerde söylendi- ğine göre arabların veya yahudilerin yapacakları boykotojlar ve teşriki mesaiden imtinaları İngiltere hükü- metini bu karından vazgeçiremiye- cektir. İngütere hükümeti, mesul eleman- lardan kâfi miktarda teminat almış olduğu İçin yeni siyasetinin muvaffa- kiyetle neticeleneceğinden emin bü- lanmaktadır. Beyaz kitap bu akşam neşredilecek Kudüs 16 (A.A.) — Beyaz Kitabın metni, Filistinde yarm akşam, radyo ile neşredilecektir. Büyük slonist teşekkülerinin bu ! münasebetle büyük tezahürler tertip edeceği tahmin olunmaktadır. Resmi makamlar fevkalâde tedbirler almış- tar. Muhtelif stratejik noktalara as- ker ve zırhlı otomobiller gönderi miş ve ihtiyaten Telâviy mırntakasm- da bazı müfrid tedilciler tevkif olun- muştur. F Vaziyet tezahürler bakımından na- sıl inkişaf ederse etsin, perşembe gü- nü bütün Yahudi Filistin için bir | matem günü olacak ve bütün Yabu- | diler o gün oruç tutacaktır. i Diğer taraftan nüfuzlu Filistin mah-| filleri, halen Londrada bulunan $i0- nist siyaset merkezinin New - Yorka naklini taleb edeceklerini bildirmek- tedir. İ Kudüste sokaklara İbranice beyannameler yapıştırıldı Kudüs 16 (A.A) — Sokaklara İb- | ranice beyannameler yapıştırılmışlır, Bu beyannamelerde bilhassa göyle denilmektedir: «Beyaz kitap» ta menfaatlerimizin nazari itibare alınmadığı ve Yahu- dilerin ümidleri boşa çıktığı taköirde İsrailin kıhcı kınından çıkacaktır.» Fakat «Palestina Posts bunun ak- sine olarak kuvvet ?stimali teklifle- rini reddetmekte ve şöyle yazmakta- dır: «Yahudi ahalinin büyük bir Zısmı şiddet metodlarının aleyhindedir.3 Ingiltere Sovyotlere ' çabuk cevap verecek (Baş tarafı 1 inci sahifede) ? — Sovyetler Birliği, Fransa ve İlriltere tarafından garanti edilme Bİ olan memleketlere karşı giriştiği çihüleri yüzünden bir harbe giriş- takdirde, Londra ile Paris, Sor- Ni Birliğine yardım etmeği teah- €deceklerdir. Mevzuybahis olan garanti edilme- ÜİŞ devletlerin Baltık memleketleri diğ öğrenilmiştir. Londra mabhafili ne diyor? Tahüra 16 (A.A) — Diplomatik ahfillerde söylendiğine göre, Sov- . Rusya, ilk noktai nazarında ısrar miş filiz tekliflerini fiilen reddet- tai” Fakat bununla iş bitmiş de « Bu meselenin, Cenevrede lord Mifer ile Bennet ve Potemkin bu- arı zaman müzakere edilmesi Wvvetle muhtemeldir. Fransiz plânı isinde müzakere imkânı ve alaş- ihtimali mevcuddur. Moskovanın yeni müzakere kapılarını ka- lamakla beraber, Sovyetlerin âza- Yay ehfnatler temin etmek istedik- anlaşılmaktadır. nazımlar, Fransa, İngiltere a Böryetler Birliği arasında bir itti- ğü âkdedilmesine muarızdırlar. Fa- Yeri plomatik mahfillerde müzake- ER Cenevre konuşmaları esmasın- Yar, uvaffakıyetle neticeleneceği be- hakkında emniyet izhar | İngiliz gazetelerinin mütaleaları Londra 16 (AA) — Bu sabahki İngiliz gazeteleri, İngiliz - Sovyet müzakerelerinin ölü noktaya geldiği- | ni, Sovyetlerin İngiltereye verdikleri cevapta Rus - Fransız - İngiliz Stü- | fak: yapılması ve bu garanti siste- mine Baltık devletlerinin de edilmesi hakkındaki ilk tekliflerinde ısrar ettiklerini ve bundan başka der- hal genel kurmay temasları yapılma- sını da istediklerini yazıyorlar. Daily Telegraph' gazetesi, bir çık- maza girilmiş olduğunu kaydetmek- le beraber Fransız tavassutundan bir netice çıkmasını ümid eylemekteğir. Times gazetesi diyor ki: «Sovyet hükümeti pek meranun gö“ zükmüyor. Moskova, Avrupa sulku- nün müdafaası için yeni teahhüdlere idhal a a Ayr AKŞAM 1 | Bir Türk dostunun acı kayıbı Amerikanın Türkiye eski yüksek komiseri amiral Bristol vefat etti 919 dan 927 ye kadar Türkiyede Birleşik Amerika Cümhuriyetlerini temsil eden amiral Bristol vefat et- Muhterem amiral Bristol Türk kur- tuluşunun mücadele günlerinde ve yeni 'Türkiye devleti kuruluşunun lk devirlerinde milli davaya karşı derin bir sevgi ile bağlanmış ve başta Ata- türk ve onun mücadele ve sây arka- daşı İsmet İnönü bulunmak üzere Türkiyenin mesul makamlarında bu- Iunan reis ve şabsiyetlerile Türk gü- didelerine kendisini sevdirmişti. Memleketine döndükten sonra dahi, Türkiyeye bağlılığı devam etmiş ve Birleşik Amerika ile milli devlet ara- sındaki rabıtaların kuvvetlenmesi için daima hizmet etmiştir. Türkiye Cüm- huriyetinin - tesisi tarihinde amiral Bristolün muhterem hatırası dalma anılacaktır. Amiral Bristol, 17 nisan 1868 de doğmuş, 1887 de Amerika Deniz aka- demisinden mezun olmuştur. Türki- yede Amerikanın yüksek komiserliği- ne 12 ağustos 919 da tayin olunmuş- tur. Bu vazifede 927 mayısına kadar kalan amiral, bu tarihte Amerikanın Asya filosu kumandanı olmuş, 1 ma- yıs 932 de tekaüde sevkedilmiştir. 33 ikinciteşrin 1922 den, 5 şubat 1923 tarihine kadar Amerikanın Lo- zandaki delegeliğini yapmıştır. Romanya ordusu Kralm teberrüü halkın sevkini arttırdı Bükreş 16 (A.A.) — Rador sajansı bildiriyor: Ordunun tethizi için Karol tarafından verilen beş milyon, Veli- ahd Mihail tarafından verilen yarım milyon Leylik inmenin sembolik bü- | yük kıymetinden bahseden Timpul gazetesi, başmakalesinde diyor ki: «Kralın bu jesti, büyük ehemmiyeti haiz bir imtisal nümünesidir. Bu yar” dım, halkın içinden hissettiği sevk ve hevesi tetviç #ylemekledir. Milletin | mukadderatı mezuu bahsolduğu -a- man en naçiz vatandaştan devlet Te- işine kadar bütün milleti ayni yakıcı vatanperver hisler'sarmaktadır. Mü- Kadderatını ve vazifesini müdrik kuv- vetli milletimiz bugün hissediyor ki, | eri iyi silâhlarila mücehhez olursa, kendi mukadderatma tek başına hö- kim olacaktır. | Bugünkü şeraitte bütün Rümen | milletinin gösterdiği tesanüğd çok | mesui bir hadisedir. Zira, bu Min Müdafaaya maddi surette yardım ct- mekle beraber, ayni zamanda kendi- mizi müdafaa hususundaki azmiral- zin kuvvetini sarih Sürette göster- mektedir. Davis kupası maçları Budüpeşte 16 (A.A) — Davis ku- pası: Yugoslavya, Maeğristan'a 4-1 galip gelmiştir. Avam kamarasında İngiliz - Sovyet müzakerelerinin seyri hakkında soru- lan suallere cevap vermiş, Moskova- dan haber beklediğini ve bundan ev- velki beyanatına bir şey ilâve edemi- | yeceğini söylemiştir. Başvekil, lord Halifax'n Cenevre- de Sovyet mümessili ile görüşmele- rine devam edebileceğini ümid etti gini ilâve etmiştir. Londra 16 (A.A) — Liberal muha- lelet mebuslarımın talebi üzerine Avam kamsrasında bu cuma günü enternasyonal vaziyet üzerinde mü- girişmeden evvel Fransız - Rus - İn- | zakereler cereyan edecektir, Bu mü- giliz üçler ittifakının akdini istemek- | zakereleri B. Sinclair açacak ve hü- tedir.> Belgrad 16 (A.A.) — Yogslar mat- buatı, Sovyetlerin İngiliz tekliflerini reddetmesi hadisesine büyük bir ehemmiyet vermektedir. Maamafih Yugoslavya mahafilinin kanaati şu- dur ki, İngiltere ve Fransa her halde Ruslarla anlaşmağa çalışacaklardır. İ Yugoslav mahafilinin kanaati| Bütler cevap verecektir. Müzakerenin İ kümet namına Hariciye müsteşarı B. sonunda B. Chamberlain da bir nu- tuk söyliyecektir. Cenevrede Sovyet Rusyayı Maiski temsil edecek Cenevre 16 (AA) — Sovyet hükü- meti, Milletler Cemiyeti sekreterliğine bir telgraf göndererek, Cemiyetin pa- Avam Kamarasındaki zartesi günkü toplantısında, Sovyet- müzakereler ler Birliğinin. Maiski tarafından tem- Londra 16 (A.A) — Başvekil dün | sil edileceğini bildirmiştir, Alman-Leh gerginliği (Baş tarafı 1 nci sahifede) şekline mugayirdir, Böyle bir karar bir spor holünde tertib edilen bir mitingde verilen karardan farksızdır. Bir ihtimal daha mevcuddur: Dean- zig, Şarki Prusyadan yapılacak bir hücum tehlikesine maruz mudur? Bu suale Darzigde verilen cevab şudur: Almanlar bunu tecrübe elmek isler- ler ve Danzig hududuna tecavüz et- meğe kalkarlarsa, Polonyalılar bu şehre Almanlardan evvel girecekler- dir. Bu noktanın unutulmaması lâ- samdir, Pilhakika sevkulceyş bakımmdan Polonyalıların daha müsald bir vazi- yette bulunduklarını anlamak İçin haritaya bakmak kâfidir. Danzig ser- best şehri Vistul nehrinin geniş yata- ğı ile Şarki Prusyadan ayrılmıştır. Po- lonyanın hinterlandı Danzig'e üç şi- mendifer hattı ve 7 yol ile bağlıdır. Bu şerait altında Sürpriz ihtimallerini öne sürmek çocukçu bir harekettir. Danzigteki geçid resmi | parlak olmadı Danzig 16 (A.A) — Dün Danzig'te- ' ki Hitlerci teşekküllerin geçid resmi | tahmin edildiği kadar mühim bir ma- | hiyet arzetmemiştir. Geçide hücum | vemuhafaza kıtalarından 800 kişi işti- Tak etmiştir. Şehirde tam bir sükünet hüküm sürmüştür. Almanya, Polonyalı işçilere geçiş vizesi vermiyor Varşova 16 (A.A) — Poznan'daki Alman konselosu mevsim çalışması için Fransaya gidecek olan Lehli iş- çilere geçiş vizesi vermekten ikinci defa olarak imtina elmişlir. Alman konsolosunuun bu hareketi işçiler arasında o kadar siddetli bir reaksi- yon hasıl etmiştir ki, konsolosuk bi- nası muhafaza altma alınmıştır. İşçiler vaktinde vize alamadıkları takdirde Pransada iş vesikalarını kay- bedecekleri için vaziyetleri pek cid- didir. Komatso'daki Almanlar hicret ediyorlar Berlin 16 (A.A.) — Pazar günü Pe- lonyada kâin Kumatsoda cereyan eden vahim hâdiseleri Alman efkârı umumiyesi infial ile karşılamıştır, Bu hâdiselerden sonra Almanlar Komat- sodan hicret etmeğe başlamışlardır. Oradan gelen Almanlar bilhassa Iodz'a gitmektedirler. Almanyadaki Lehlilerin mikdarı Varşova 16 (A.A) — Almanyanın umumi nüfus tabririnin arifesinde «Gazeta Polskâz nin Berlin muhabiri Almanyada bundan evvel yapılan nulus tahrirlerinin bir tarihçesini çizmektedir. 1914 harp okulu mezunlarının içtima! Ankarada Orduevinde yemekli bir toplantı yapıldı Ankara (Akşam) — 1914 Harb okulu mezuları Orduevinde Ankarada bulunan sınıf arkadaslarile yemekli bir toplantı yapmışlardır. Cihan harbinin başladığı günlerin arifesinde Harb okulunu bitiren bu sınıf, Harb okulundan teğmen (mülü- zimisani) olarak çıkan en son bir si- mf olması itibarile, tarihi bir vasıf | taşımaktadır. Bu sınıftan sonra Harb okulunu bitiren diğer sınıflar yarsu- bay (zabitvekili) çıkmışlardır. | Toplantıyı hazırlayan yarbay Kâ- zam Önel ve Cemil Karadavudun tek- Mflle Teisliğe seçilen B. Kadri Yaman, bu toplantının yüksek vasıflarım t€- barüz ettiren güzel bir hitabede bu- Tanmuştur. Bunu candan ve hararetli konuşmalar takib etmiş ve bu arada BE. Cevdet Kerim İncedayı, mektep hayatının ve savaş günlerinin unu- tulmaz hatıralarını yadetmiştir. Geç vakta kadar devam "eden bu toplanlının diğer mıntakâlarda bu- Yunan sınıf arkadaşlarına da bildiril- mesine ve her yil her yerde tekrar edilmesine karar verilmiştir. Irak erkânı harbiye reisi Paris ve Londraya gidiyor Paris 16 (A.A.) — Irak ordusu Er- kânı Harbiye Reisi General Hüseyin Favez, Bağdaddan Parise gelmiştir. Burada kısa bir müddet kaldıktan © sonra Londraya gidecektir. “ Sahifeli Muhabir 1910 da yapılan bir nufus tahriri neticesinde bugün Alman hu- dudları içinde kalan arazide 1,525,500 “Polonyalı bulunduğunun meydana çıktığını kaydetmektedir. Bundan sonra yapılan nufus tahrirlerinde Leh unsurunun sözde azaldığı ilân edilmiştir. Bugün , daha nufus tah- ririnin neticeleri alınmadan Alman propaganda teşkilâtı, Almanyada 100 bin, hattâ daha sz Polonyalı bulun- duğunu haber vermektedir. Bir Alman gazetesi müsadere edildi Varşova 16 (AA) — Dantziger Neveste Nachrichlen gazetesinin bu- günkü nushası Polonya hakkında kasde müstenid havadisler ihtiva et- tiği için müsadere edilmiştir. Leh gazeteleri gene müsadere edildi Dunsig 16 (A.A.) — Polis, döğdüncü defa olarak serbest şehre gelen'leh gazetelerini müsadere etmiştir. Danzig yahudi mabedi yıkılıyor Danzig 17 (A.A) — «Havas. Dan- dg makamları Damxiz Yahudi mabe- dinin yıkılmasını emretmişler ve işe de başlanmıştır. Diğer taraftan gazeteler, Polonyalı mağazalarından Alman müşterilerin ahşveriş etmelerine mani olmak için mili sosyalist partisi tarafından bu mağaraların önüne muhafız gözcü. ler yerleştirildiğini haber veriyorlar. Nihayet en mühim 24 Leh gazetesi Senatonün emrile dört günden beri toplatılmaktadır. Mısır Başvkilinin beyenatı Kahire 16 (A.A), — Başvekil Mah- mud paşa,Mebusan meclisinde beya- nâtta bulunarak, Mısu' İle İtalya ara- andaki münasebetlerin, karşılıklı hürmet ve dostluğa istinad ettiğini ve mareşal Balbo'nun Mısıra yaptığı son ziyaretin bu duyguların bir ifa desi olduğunu söylemiştir. Danzig yüzünden “İngiltere ile Ak manya arasında bir harp çıktığı tak- dirde Mısırın da, İngilterenin bir müt- tefiği sıfatile bu harbe sürüklenip sü- rüklenmiyeceğine dair, bir mebuüsun sorduğu Süale cevap veren Başv/il, İngiliz hükümetinin her harekette Mısır hükümetile temas ettiğini ve İngilterenin Polonyada ve diğer mem» leketlerde giriştiği teahhüdlerin, İn- giliz - Mısır anlaşmasını muhil olma» dığını beyan eylemiştir. Nihayet Başvekil, Sovyetler Birliği ile Mısır arasındeki iktisadi münase- betlerin tanzimi için müzakereler ya- pılmakta olduğunu da bildirmiştir. Sırp - Hırvat ihtilâfı Hırvatlar Yugoslav milli takımında oynamıyorlar - Zagrep 16 (AA) — Havas: Sırp - Birsat ihtilâfının Yugoslav ve İngi- Uz mii fotbol takımları arasında perşembe günü yapılacak olan maç- te Yugoslav takımının teşekkülüne tesir edeceği anlaşılmaktadır. Dün Zagrep'te toplanan Hırvat &por antantı Yugoslav futbol fede- rasyonunun bugünkü faaliyetinin Bırvat sporunun menfaatlerine 72- rarlı olduğuna karar vermiş ve Hır. vat arzusuna uygun bir tensik ya- pılımcaya kadar Huvat mensup hiç bir oyuncunun mili yer alanuyacağını bildirmiştir. Perşembe günü için teşkil edilen takımda üç Bırvat oyuncusu vardı, Deniz gezintisi Cümhuriyet Halk Partisi Küçük- j Sabahleyin Köprüden kalkacak va- purla Yalova ve Çınarcığa gidilecek- tir. Bu husustaki hazırlıklara devam edilmektedir. Beden terbiyesi İstanbul bölgesi bölgemize bağlı klüp murahhasları- nın Ti ve 18/5/1939 tarihlerinde Böl- ge bürosuna müracaatları iüzumu *ebliğ olunur.