17 Mayıs 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

17 Mayıs 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

; » den ileri geliyor. Bu meseleler de Fran- Son dakika Japonlar Çinde yıpranma alâimi göstermeğe başladı Mareşal Çang - Kay - Şek Çinlilere hitaben bir beyanname neşretti Paris 17 — Mareşal Çang - Kay - Şek, Çin milletine hitaben neşrettiği beyannamede ezcümlet diyor ki: «Bon aylarda Japonlar, sivil halkı tedhiş etmek ve Çinin milli mukave- metini kırmak için 50 defa açık $€- hirleri bombardıman eylemişler ve bi ce sivilin ölümüne sebebiyet ver- mişlerdir. Buna rağmen Çin milleti | xin maneviyatı mükemmeldir. Çin son neferine kadar çarpışacaktır. B. Chamberlainin | yeni bir nutku Cuma günü harici siyaseti izah edecek Londra 17 — Başvekil B. Cİ berlain cuma günü, Avam $ında bir nu' irad eder renin Türkiye, Sovyet Rusya, Lehis- tan, Romanya ve Yi nistanla mü- nasebet hakkında izahat vere- cektir. Yunan kralı, Trakya ve Şarki Makedonyada seyhate çıktı Atina 16 (A A.) — Eral Georges, bu skşam Trakya ve şarki Makedonyada bir seyahate çıkmıştır. Kendisine De- miryolları Nazırı Nikoladis refakat #vlemektedir. Türk - Fi yansız müzakeratı Petit Parisien gelecek hafta içinde bir neticeye varılması- nı ümid ediyor Dünkü posta ile gelen Petit Parisien pazetesi yazıyor: «Türk - Fransız müzakereleri normal bir süretie de- vam ediyor. Önümüzdeki hafta için “ de bir itilâfa varılması ihtimali var- dır. Londra ile Ankara arasında ak- dedilen anlaşmaya benzer bir anlaş- manın henüz -akdedilmemiş olması Fransa ile Türkiye arasıda mevzuu- bahis olan meselelerin karışıklığın- sanin Suriyede ve İskenderun san- tağında işgal ettiği mevkie ve Ar- kara hükümetinin 1927 tarihli Su- riye statüsünün tadiline temas eden taleblerine mütealliktir. Artık gecikmiyecek olan bu itilâ- fın ine intizaren şu nokta kay- dedilmelidir , Fransa, İngilterenin müttefiki sıfatile şimdiden bilâvasıta Türk - İngiliz sistemine iştirak mektedir; Bayan Svetkovip Yugoslav Başvekilinin refikasile kayın validesi şehrimizde et- Dün sabah Belgraddan şehrimize gelen Yugoslavya Başveklli B, Svet- Xoviç'in refikasile kayin validesi dün gehrimizde bir gezinti yapmışlardır, Bayan Svetkoviç kendisile görüşen gazetecilere kısaca demiştir ki: — Güzel İstanbulunuza gelmek, görmek, gezmek istiyorduk. Bugün bu arzumuzun tahakkuku bizi çok memnun etti, İstanbulda bir müddet kalacağız. Sovyet filosu Baltık denizinde manevralar yapıyor Moskova 17 (A.A.) — Bahriyenin | organı olun Krasni Plot gazetesi, Sor. yet filosunun hâlen Baltık denizin- de manevralar yaptığını yazıyor, Çin, müthiş bir silâb ve teçhizat te- fevvukuna malik bir düşmana emsal- $iz bir kahramanlıkla m vemel ediyor. Japonlar, zaaf ve yıpran- ma alâmetleri göstermeğe başlamış- lardır. | Silan 16 (A.A) — Çin ajansı bildi- | riyor: Düşmanın Şansi'nin doğu ce- , nubunda yapılanı son muharebelerde zayiatı 10,000 olarak tahmin edik mektedir. İtalyanın Fransız hududunda tahkimatı Mussolini, Alplardan dönüşte kısa bir nutuk söyledi Londra 17 — Roma akşam gâze- teleri birinci sahifelerinde ve bü alar fle İtalyanın Fransız hu- nda Denis dağında tahkimata başladığını kaber veriyorlar. Roma 17 — B, Mussolini, dün Alp dağındaki istihkâmları teftiş etmiş, akşam 'Türene dönmüştür. Turende irad ettiği kısa bir hitabede demiştir ki: | — Faşizmin muharip Kuvveti, ây- ni kudreti muhafaza ediyor. imanı ise, her MY gamı. İapanyada sivil seferberlik 18 - 50 yaşındaki erkekler memleketin imarına çalıştırılacak Burgoes 17 — Nazırlar meclisi, si il seferberliği ilâna karar vermiştir, Bu karar mucibince 18 - 50 yaşında» ki erkekler harpten harap olan İs- panyanın imar işlerinde hizmet et- meğe mecbur tak tutulacaklardır. Belçika - Hollanda Yakında askeri temaslar yapılacağı söyleniyor Paris 16 (A.A.) — Times gazetesi- nin Brükselden aldığı bir habere gö- re, pek yakında Belçika ile Hellanda arasında askeri temaslar başlıyacak- Prens Paul Jtalyadan döndü Prens Kranj şatosuna gitti g (A.A.) — İtalyadan.av- det eden Naib Prens Pal ile Prenses | olgâ, dün öğle üzeri Lijublianaya gel | mişler, halk ve mahalli hükümet me- | murları tarafından hararetle karşı- lanmışlardır. Hariciye Nazırı Marko- viç ile Saray Nazırı Antiç ve İtalya- nın Belgrad elçisi İndelli, Prensle bir- likte gelmişlerdir. | Lijublianada kısa bir müddet kaldık. tan sonra Prens ile Prenses Kranj | Şaldamik doğru yollarına devam et- Hariciye Nazırı Markoviç ise, hususi bir trenle Belgrada here- ket etmiştir. Belgrad 16 (A A.) — Belgradın iyi malümat alan mabfilleri, naibin İtak ya seyahatinde, her me mahiyette olursa olgun, yeni hiçbir anlaşma ak- ediğini ve bu huausta bâzı ye: | bancı gazetelerde intişar eden kom binezonların tamamen hayal oldu ğunu kaydediyorlar. ve ii ame ap” ği r> pe m Parti kurultayı i, Ku İsmet İnönü, Kurultayin 29 mayısta toplanacağını tamim buyurdular Ankara 16 (A.A.) — Mil Şefi- miz, Cümhuriyet Halk Partisi Ge- nel başkanı İsmet İnönü, €, HM. P. Genel sekreterliği vasıtasile aşa- ğıdaki tebliği tamim buyurmuş- lardır; Cümhuriyet Halk Partisinin be- şinci büyük kurultayı yirmi de- kuz mayis 1939 pazartesi günü saat 16 da Ankarâda Türkiye Bü- yük Millet Meclisi binasında top- Janacaktır. Parti nizamnamesinin 37 nel maddesine uyarak bildiririm. C.H. P, Genel başkanı İSMET İNÖNÜ Parti grupunun dünkü toplantısı Hariciye Vekili, geçen haf- taki beyanatından sonra siyasetimizin takip ettiği seyri izah etti Ankara 16 (A.A) — C. EH. Partisi Meclis grupu (16/5/1939) saat 15 te reis vekili Hilmi Uran'n başkanlı- ğında toplandı. Söz alan Hariciye Vekilimiz Şükrü Saracoğlu, geçen haftaki beyanattan sonra siyasetimizin takip ettiği seyri izah etmiş ve bazı hatiplerin sualle- rine cevaplar vermiştir. Umumi heyetçe tasvib edilen bu beyanatı müteakip ruznamede müza- kere edilecek başka madde kalmadı- | ğından, celseye nihayet verilmiştir. — | Reisiclimhurumuzla Romanya Kralı arasında | telgraflar | Ankara 16 (A.A.) — Romanya mil- li bayramı münasebetle aşağıdaki telgraflâr testi edilmiştir; Majeste Karol 1 Romanya Krah Bükreş Mili Rumen bayramı münasebetile majestelerine en hararetli tebrikleri. mi ve şahsi saadetlerile dest ve müt- tetik Romanyanın refahı hakkındaki en sâmimi temennilerimi arzetmekle hususi zevk duymaktayım. İSMET İNÖNÜ Reisicümhur İsmet İnönü Ankara Mili bayranımız münasebetile ge | rek kendi namlarına ve gerek dost ve mütiefik Türkiye namına izhar bu- yurduldarı samimi temennilerden do- Yayı, ekselânslarına hararetle teşek- kür ederim e KAROL NI Maçlardaki hadis hadiseleri önlemek İçin Beden terbiyesi umum müdürlüğü şiddetli tedbirler aldı Ankara 17 (Telefon) — Beden terbiyesi umum müdürlüğü son günlerde bazı spor sahalarındu vukuagelen mücssi? hadise- deri önlemek için tedbirler almıştır. Umum müdürlük bu cümleden olarak, hadisele- rin ekseriyetle Yukubulduğu İstanbul böl- gesine bir emir göndermiş ve bunda Be- şiktaş Şeref, Taksim ve Fenerbahçe stad- yomlarmda halkla futbol sahası arasın- da aşılmaz tel örgüleri yapılmasını bil- dirmiştir. Bu mânlalar yapılıncaya kadar saha- larda maç yaptırılmıyacağı alâkadarlara bildirilecektir. Bundn başka, maçlarda yalnız hadise çıkaran oyuncular değil, mensup olduk- takımların müteakip, müsabakalar» dan mienedilmeleri de kararlaştırılmıştır. Amasyada dolu Amasya 16 (A.A) ,— Evvelki gece gide deli yağan dolu neticesi olarak 14 kö- yün ekinlerinin harap olduğu an) tar. vilâyetin diğer mahallerinde tahribat şiar, Italya - Almanya askeri paktının imzası B. Hitler, bu mü nasebetle pazar günü bir nutuk söyliyecek Berlin 18 (A A.) — Alman siyasi mahffierinde 8 ndiğine göre, B. Bitler, İtalya - Almanya askeri pak» tanın imzası münasebetile 21 mayıs pazar günü İtalya Hariciye Nazırı Kont Ciano şerefine vereceği akşam myafetinde mühim bir nutuk irad edecektir. Romadan öğrenildiğine göre Kont Giano Romadan cumartesi günü ha- rTeket edecek ve Berlinde üç gün ka- lacaktır. Almanyanın Berlin büyük elçisi, şimdiden Berline hareket et- miştir. B. Hitlerin istihkâmları teftişi! Be 16 (AA) Hitler, dün Lüksemburg hududu civarında kâin Eifel dağı ve Mozel ovası civarında- ki istihkâmları teftiş etmiştir. Mu- maileyh rüatı hakkında malümat almış muhtelif kısımların takviye ve 1si hına faaliyetle çalışan işçilerle gö- rüşmüştür. Hitler, daimi hudud kıtaları tara- fından yapılan muharebe talimleri- n! seyrettikten sonra tahtelarz mah- fuz mahalleri, ağır mitralyözler ve tank toplarile mücehhez zırhlı kub- beleri ibtiva eden tepelerin dahilt tertibatını gezmiştir. 'Treves 16 (A.A) — Hitler, Garb hududları istihkâmlarında yaptığı Ingiltere Bulgaristana kredi açıyor Bununla Bulgaristan demir malzeme satın alacak ve Londra 16 — Financial News gaze- tesinin haber aldığına göre Bulgaris- tana 500 bin İngiliz liralık bir kredi açılacaktır. Bulgaristan bu para ile demir malzeme ve yol inşası için ma- kineler satın alacaktır. Yunanistanla müzakere Londra 16 — Atinada bulunan İn- giliz heyeti Yunanistandan tütün ala- rak mukabilinde İngiliz malı vermek için müzakerede bulunmaktadır. Fâ- kat Almanya, Yunan tülün piyasa- smda mühim bir opslon'a malik oldu- ğundan bu hususta güçlüğe tesadüf edilmektedir. Atina 16 — İngiliz ticaret heyeti reisi Sir Leith Ross, yanında İngiliz sefiri bulunduğu halde Yunan Başve- kili B. Metaksası ziyaret ederek uzun müddet görüşmüştür. Londra gazete- leri, İngiliz ticaret heyetinin Yuna- nistandaki faliyetinden bahsederken 'Yunanistana ciddi bir iktisadi yar- dımda bulunulması lüzumunu ileri İ sürüyorlar. Kız talebenin askeri ehliyetleri Ankara 16 (Akşam) — Maarif Ve- kâleti, kız talebenin askeri ehliyetna- meleri hakkında bir tamim yapmış- tır, Bu tamime göre, kız talebelere, erkeklere verilen ehliyeinameler gibi ayrıca bir vesika verilmiyecek, asker- lik derslerinin kızlara mahsus yedi ve sekizinci sınıf programlarını bi- trenlerin diplomalarına «Orta askeri ehliyetnamenin temin ettiği hakkı kazanmıştır; kaydı konulacak ve do- kuzuncu, onuncu sınıf programlarını bitiren kızların diplomalarma da askerlik derslerinin onuncu sini programına kadar ders gördüklerine dair meşruhat verilecektir, Ticaret Vekilimiz Berline gidecek Ankara 16 (Telefonla) — Ticaret Vekili B, Cezmi Erçin Alman İktisat Nazırı B. Funkun ziyaretini iade et- mek üzere haziranın ilk haftasında Berline gidecektir, istihkâmların bütün tefer. l teftişlere devâm ederek bugün de Sar re mıntakasını teftiş etmiştir. | | Alman - İtalyan münasebet- İleri hakkında Figaronun bir yazısı İ Paris 16 (A.A) — İtalyan - Alman münasebetlerini tedkik eden Figaro | güzetesi, şöyle yamyor «Geçen sonbaharda, Macar - Polon- ya hududu meselesinde Alman ve İtalyan nokia! nazarları arasında &y- nlık bulunduğu tezahür eylemişti. Bugün ise, Alman - Polonya ihtilâfı İtalya için, öbüründen çok daha va- him bir mesele teşkil eder. İşte bu- nun içindir ki, Almanya bir askeri it- tifak ve daha doğrusu bazı teminat elde etmek lüzumunu hisseylemiştir. Bu ittifak ne dereceye kadar iki tara- fın olomatik olarak birbirine yardım etmesini temin eyliyecektir? Her iki tarafın da birkaç gün di vakit kazanmak istediği Berlin 16 (A.A) — İtal anlaşmasını imza etmek üzere, Cim- no'nun Berlini ziyaret larihinin 21 mayıs olarak tesbit edildiği haber verilmektedir. Bu münasebetle birçok tezahürat derpiş edilmektedir. İmza- yı müteakip verilecek olan ziyafetten sonra Hitlerle Ciano'nun birer nutuk | Türk- ingiliz ticari münasebetleri Bir İngiliz heyeti piyasaları- mızda tedkikler yapıyor Karabük demir ve çelik fabrikala- rmı kuran İngiliz Brasserd şirketinin müdürü B, Makenzi evvelki gün Lon- dradan gelmiş, şehrimizde bazı te- maslar yaptıktan sonra dün akşam tekrar Londraya dönmüştür. B, Ma- kenzi bir müddet de Sümerbankia meşgul olmuştur. Diğer tafatran, ayni gün şehrimize İngiliz iş adamlarından mürekkep bir heyet gelmiş, piyasalarımızda tedkik ve temaslara başlamıştır. Şehrimizde İngilizlerin de iştiraki bulunan bazı yağ şirketleri vardır. İngiliz heyeti ilk temaslarını bu yağ girketlerile yap- mış, tütün piyasasile de alâkadar ol muştur. İngilizlerin daha bir çok ihracat maddelerimiz üzerinde tedkikat ya- pacakları söylenmektedir. Tahmin- lere göre tütün bu maddelerin başın- da gelmektedir. İngilizlerin, bâzı maddelerle bera- ber tütünü de Şarktan fazla miktar- da ulmak tasavvurunda olduklar: ha- ber alınmıştır. İngilterenin bu sene i funanistan da her seneden çok daha fazla alacağı anlaşılmakta. dır. İngiltere ile aramızda yapılan son siyasi anlaşmanın, iki memleket ik- tisadiystı üzerindeki müsbet tesirle- ri sezilmeye başlamıştır. İngiliz iş adamlarının piyasalarımızla yakında temas için şehrimize gelmeleri ve İn- gilterenin Türk ticaret emtiasına e8- kisinden fazla müşteri olacağı etre fındaki kuvvetli tahminler piyasada İyi tesirler yapmış, memnuniyet uyak dırmıştır. futbol yüksek hakem komitesi Ankara 16 (Akşam) — Beden ter- biyesi umum müdürlüğü tarafından bir futbol yüksek hakem komitesi s6- çilmiştir. Bu komite futbâl hakem iç İerinde merci olacaktir. Komite bay Nüzhet Babanın Teis- liğinde B. Sadi Karsan, Ulvi Yenal, İ Danyal Akbel ve B, Necmiden terek- İ küp etmektedir. İ oOKomite bugün ilk toplantısını ak- J dederek çalışmalarına başlamışlır.