25 Mayıs 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

25 Mayıs 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

İzmir Erkek lisesi Spor bayrami Spor hareketleri büyük bir alâka ile takip edildi. Güzel dereceler alındı Atletizm müsabakalarında İzmir (Akşam) — Pazar günü Ak sancak sahasında İzmir erkek lisesi. nin spor bayramı büyük bir seyirci kitlesi önünde parlak bir şekilde kutlanmıştır. İzmirde ikinci lisenin vücude getirilmesile bir çok eleman kaybeden erkek lisesi, yeni yetiştir. diği gençliğile, cidden takdire lâyık bir intizamla spor bayramını kutla. dı. Tiseliler tam saat 15,30 da önde askeri bando olduğu halde, bayra- gımız, lise bayrağı, paraşütçüler, Türkkuşu talebeleri, sarı ve mor İki kola ayrılmış olan genç atletler ge- çid resmine başladılar. Ve sahayı dol- durmuş olan halkın sürekli alkışları arasında tribünlerin önünden geç tiler, Resmigeçidi istiklâl marşı takip etti ve bayrak merasimi yapıldı, Sü- rekli alkışlarla karşılanan istiklâl marşından sonra talebeler, hep bir ağızdan erkek liseler marşını okudu- lar. Bunu müteakip okulun yar di- rektörü bay Nuri Tozkoparan davet- ileri selâmladı, Spor bayramının dör- düncü yıldönümünü tesid ettiğini ve müsabakaların başlayacağını oObil dirdi. Müsabakalard 200 metre sürat ko- gusile bi ıdı. Bu müsabakaya sarı ve mor takımlar üç atletle iştirak ettiler. Neticede sarılardan Fahri 26 Saniyede koşuyu birinci olarak bitir. di, Sarılardan Yavuz ikinci, morlar- dan Ümid üçüncü geldiler. 800 metre yarı sürat koşusunu sâ- rilardan Nuri 2.17 dakikada bitirerek birinci geldi. Morlardan Hikmet ve | Nejad ikinciliği ve üçüncülüğü ka zandılar, 400 metre sürat koşusunda sarılar- dan Fahri 58,4/5 saniyede birincilik kazandı. İkinciliği sarılardan Kemal, Gçüncülğü morlardan Necdet ka zandılar, Küçüklerin 50 metre sürat koşu- sunu kâmilen mor takım kazandı. Rekor 7 saniyedir. Birinci Neçmi, ikinci Turgud, üçüncü Doğan geldi. Güllede sarılardan Haşim 10.16 metre ile birinci, morlardan Alâad- din ve Ali ikniei ve üçüncü geldiler. Tek adımda morlardan İrfan 5,62 metre atlayarak birinci geldi. Sarr- lardan Cihad ikinci, morlardan İlhan üçüncü. i Büyüklerin 100 metre sürat koşu- Sunu sarılardan Cihad 12,1/5 saniye. de birinci olarak bitirdi. Sarılardan Behiç ve Kemal ikinci ve üçüncü bitirdiler. Ortancaların 100 m. sürat koşu- sunda morlardan Halük 13 saniyede birinci, sarlardan Namık ikinci, morlardan Rıfat üçüncü geldi, Cirit atışta mor takımı tam bir galibiyet kazandı. Birinci İrfan, re- Kor 35,20 metre. İkinci Halil, üçüncü Halk geldi. Yüksek atlamada morlardan Alâ addin 1.65 metre atlayarak bilrinci geldi. İkinciliği ve üçüncülüğü sarr- lardan Nevzad ve Behiç aldılar. 1500 metre yarı mukavemet koşu- sunda, sarılardan Nihad. 4.59 dakika. da, birinci olarak bitirdi, İkinci Ne- ad, üçüncü sarılardan İbrahim geldi. birincilik kazanan atletler Büyüklerin 4 X 100 bayrak yar şını sarıların, Cihad, Yavuz, Kemal, Fahri takımı 49,2/5 saniyede bitirdi. Morların takımı ikinci geldi ni Disk atışında sarılardan Hamdi 25.90 metre ile birinci, morlardan Kâ- mil ve Orhan ikinci ve üçüncü gek diler. Küçüklerin 4 X 50 bayrak yarışı- rı morların Necmi, Halük, Doğan, Turgud takımı 30 saniyede birincilik- le “bitirdi. Sarılar ikinci geldiler. Ortancalar 4 X 100 bayrak yarı şında keza morların, Rıfat, Hasan, Aydın, Halük takımı 52,3/5 saniyede birinci bitirdi. Sarılar ikinci geldi. Bu yarıştan sonra İzmirde ilk defa olarak İsveç bayrak yarışı yapıldı. Oldukça heyecan uyandıran bu sürat yarışını 400 metrede Nihad, 300 met- rede Fahri, 200 metrede Behiç, 100 metrede Kemali gibi sarıların seri ko- şucuları 2.26.2/5 dakikada bitirerek birinci geldiler. Mor takım ikinciliği aldı. Üç adım atlamada omorlardan Alâaddin 12,47 metre atladı ve birin- ci geldi. (İkinci sarlardan Cevad, üçüncü morlardan İrfan, 110 metre mânialı koşuda sarılar- dan Cihad 19.2/5 saniyede birinci geldi. İkinci keza sarılardan Yavuz, üçüncü morlardan Halil, Balkan bâyrak yarışı: Müsabaka ların sonunda yapılan bu yarışta takımlar en kuvvetli kadrolarile Iş- tirak ettiklerinden müsabaka olduk- ça heyecan ve alâka uyandırdı, Ne- ticede sarıların Nureddin, Kemal, Fahri, Cihad takımı 4,4 dakikada bi- tirerek ikinci lisenin bundan iki hafta evvelki 4,6 lık rekorunu kar. dı. Morların takımı ikinci geldi. Bu müsabakadan sonra puan tas- nifi yapıldı. Neticede sanlar 82 puanla geçen senenin birinciliğini muhafaza ettiler, Morlar da 69 puan- la ikinci geldiler. Müsabakaların gerek ortasında ve gerekse sonunda derece alan atletle- re ve takımlara merasimle mükâfat- lar dağıtıldı. Okullar arasında 939 voleybol şampiyonluğunu . kazanan ikinci lise takımına şampiyonluk ku- pası verildi. Bunu müteakip ikinci gelen erkek lisesi takımına da bir bayrak hediye edildi ve merasime ni hayet verildi. Şayanı takdir bir intizamia geçen bu müsabakalarda istikbal için ümid- verici bir varlık gösteren genç atlet.” lerimizi ve onları yetiştiren yar direk- tör bay Nuri ile muallim B. B. Gazi Kemal, Said, Kemal'i tebrik ederiz. ları arasında Bremen şehrinde yapı» lan futbol karşılaşmasında her iki takım birer golle berabere kalmışlar. dır. Davis kupası maçları Varşova 24.(A.A.) — Davis kupasıi “Almanya - Polonya maçında Almanlar 3-2 galib gelmişlerdir. Henkel, Polon- yalı Baworowaki'yi 6/4, 6/2, 6/3 yen. miştir, | al e Büyük sporcularımızdan Selim Sırrı Tarcan Bizler ve ağa- ylerimiz Uğe beden terbi- yesinin bir ilim olduğunu ve fenni usullerle yapılacak beden hareketle- rinin faydalarını anlatan ve büfül gösteren ilk ve tek spor hocamızdır. Başlangıçta her idealin öncüsüne mu kadder olduğu gibi istihfaflara, is- tiskallere maruz kalmış, yılmamış güçlüklerle pençeleşmiş, yenmiş ve bugün kırk küsur sene evvel attığı tohumun filiz verdiğini ve devletin himayesi altında gayeye doğru gitti ğini görmekle fanilerin en bahtiyarı olmuştur. Kadın, erkek binlerce gencin hare- kâtı bedeniyesini o bugün, göğsü ka- barmış gözleri sevincinden yaşarmış olduğu halde iftiharla seyrediyor. Altmış küsur yaşına rağmen bü. yük üstadı kalemile, konferanslarile hâlâ ayni gaye için çalışır görmek biz gençlere ne güzel bir örnek oluyor. Öyle bir çalışma ki hodbin bir fikrin inhisarcı benliği yok, yâlmız ve yal. nız idealistlerde görülen mübeccel bir tevazu... Bu satırlarda büyük üstadın unu- tulmaz eserini tebcille yad ederken bütün bir ömrünü Türk sporu, Türk gençliği için vakfeden beden terbiye- sinin büyük alemdarına , memleket gençliğinin bugüne kadar gecikmiş olduğu bir vazifesini hatırlatmak is- terim. Bu vazile memieket sporları- na raci olduğu gibi bu sporcuları sevk ve idare eden beden terbiyesi genel direktörlüğüne de racidir. Bu vazife büyük üstadın hizmetlerini yarınki gençliğe öğrelmemizi âmir- dir. Eğer yarını kazanmak istiyor. sak dünü unutmayalım. Eğer memle. ketimizde büyüklerin çoğalmasını istiyorsak yapılan hizmetleri unut- mayalım. Büyük spor hocamız Selim Sırı için her sene bir gün yapalım, ogün bütün memleket stadlarında üstadın ilk olarak memlekete getirdiği İsveç hareketleri yapılsın, o gün Selim Sır- r'ruın adı hürmetle, eseri tebcille yad edilirken O başlamış olduğu ese- rinin tahakkukunu hayatla iken gör- mekten mütevellid en büyük manevi zevki tataın... Her sahada olduğu gibi spor saha- sında da unutulmaz hizmetleri yad etmek bizlere bir borç olduğu gibi kırk küsur sene ideal için çalışan ve Pera - Şişli bu pazar karşılaşıyor Bu mühim müsabakanın ha- sılatı fakir çocuklara terkedilecek tıkları her karşılaşma büyük bir alâ- ka görmektedri. Her iki klübün yak nız olarak yaptıkları maçlar mühim bir spor hadisesi olarak telâkki edi diği bu sırada Çocuk esirgeme kuru» mu menfaatine karşi karşıya gelme- yi kabul etmekle hem tarafdarlarını güzel bir maç seyredecekleri için se- Yindirmiş ve hem de büyük biz ka dirşinaalık göstermişlerdir. Peralılar son olarak yaptıkları Yur Sofya mektupları Bulgaristan çilek ihracına erken başladı Bu sene mahsul fazladır, ihracat için soğuk havalı vagonlar ısmarlandı titüsü, çilek ihracatı hazırlıklarını tamamlamıştır. Almanya ile bir mu- kavele yapılmıştır. Mukavcle muci- bince, Bulgarlar, bu yıl Almanyaya daha fazla çilek sevkedeceklerdir. Almanlar Bulgar çileklerini, 100 ki- logramını 51 - 52 marktan alacak- lardır, Çilek ihracatı, Bulgaristanda iyi surette organize edilmiştir. Bu mak- Satla beş ay evvel «Bulgaristan çilek müstahsilleri» namında yeni bir ce- miyet teşkil edilmiş ve koopcratif esaslarını hamil «Bulgar çileği; adın- da da yeni bir banka kurulmuştur, «Bulgar çilek müstahsilleri, cemi- yetinin reisi Nikola Dâyçinovdur, Ver- diği beyanata göre yeni cemiyet, Bul- garistanda çilek ziraatini teşvik ve propaganda edecek ve çilek fidanla- rının ıslah edilmesine çalışacaktır. «Bulgar çileği» adlı yeni bankada gerek dahilde ve gerek hariçteki pa- zarlarda Bulgar çileklerinin munta- zam surette sürüm yapmalarına ça- hşacak ve çilek müstahsillerine yar- dımlarda bulunacaktır. Avrupada kazanılan opazarların kaçırılmaması için ihracat için ayrı- lan çilekler bu yıl da sıkı kontroldan geçirilecektir. Ve taze meyva ihraca- tı kontrol ve organize edilmesi tali- matnamesi mucibince ihraç edilecek çilekler şu şartlara tâbi tutulmakta. dırlar: 1 — Çilekler olgun olacaklar ve tes- bit edilen muayyen şekil ve renkleri muhafaza edeceklerdir. (Beyaz ve yeşil ihtacala O katılmıyacaklar). Bi- çimsiz iğri büğrü, olgunluktan yu- muşamış meyvalar ihraç edilemez. 2 - Çilek meyvaları çürüksüz, bere- siz mihaniki vasıtalarla zedelenme- miş bulunacaklardır. $ - Gayet temiz olacaklardır; toprak, kum, yaprak, saman parcacıklarile karışmış ve kir- lenmiş olmıyacaklardır. Meyvaların kenarlarında kalan tüveyç yapracık- lari da itinaile kaldırılacaktır. 4- Meyvalar buruşmuş, eskimiş olmıya- caklardır. Konserva edilecekleri de toplandıktan 12 saat geçmeden kon» serva edilme muamelesine konacak- tır. 5 - İri ve ufak meyvalar ayrı ayrı tasnif edileceklerdir... Çilek ezmesinin de ne suretle ve hangi şerait altında ihraç muamele- sine konacağı 5 mayıs tarihli ve 236 numaralı emirle müstahsillere bildiril. miştir. Pek olgunlaşıp ta ihraç edile- miyecek çilekler ezilerek çilek salça- sı halinde ihraç edileceklerdir. Bildi- rildiğine göre, bu yıl Almanya ve İn- gülterede çilek ezmeleri çok makbule geçiyor ve aranıyorlarmış. İşte bu ci- heti de önceden haber alan Bulgar «Çilek müstahsilleri cemiyetiz ayrıca çilek ezmeleri ihracatı için de muka- veleler aktetmiştir. Bu sebeple bu mevsimde Almanyadan başka İngil- tereye de külliyetli mikdarda çilek ezmeleri ihraç edilecektir. inkişafı Bulgarlar, 1930 senesine gelinciye goslav maçında büyük bir varlık gös- termişler ve Şişlinin üstüste iki maç- ta da mağlüb olduğu bu takıma gi- Hb gelmeğe muvaffak olmuşlardır, Her iki klübün bu sene zarfında yaptıkları üç karşılaşmanın birinde galib, birinde mağlüb, birinde bera- bere kalmış bulunmaları bu son kar- Şilaşmanın ehemmiyetini fazlalaştır. muştır. Bu müsabaka bu senenin kati galibini meydana koyacak mahiyette olduğundan büyük bir alâka görece- 4 ümid edilmektedir. Bu iddialı karşılaşma pazar sabahı 'Taksim stadında saat 10,30 da oyna- nacaktır, kadar çileği, sadece ev bahçelerinde süs diye ve reçel için ekiyorlardı. Ondan sonra çilek mahsulünün Avrupada para ettiğini anlayınca, çilek tarlalara da ekilmeğe başlandı. Böylelikle çilek mahsulü Bulgaris- tanda seneden seneye çoğaldı. 1930 yılında bütün Bulgaristanda çilek tarlalarının mecmuu 1,090 dekardı, 1934 te 3,208 dekarı bulmuştu. 1937 yılındaki çilek mahsulü ihracatından 38 milyon leva kazanlımışlır. 1938 de yalnız Pazarcık ve Peşterü kazaların- da dikilen çilek fidanları 14 bin de- kar araziyi ihtiva etmiştir. Gene ge- çen sene yalnız Sofya havalisinde eki- Jen çilekten 6 milyon leva kazanıl- mıştır, i Bulgaristanın 1938 yılı çilek ihra- catı 6 milyon kilogramı buluyordu, 1937 de ise çilek ihracatı 3 milyon kilogramdı. Şu halde iki sene zarfın- da artış iki misli olduğu halde 1930- danberi 8 sene zarfında Bulgaristan- da çilek tarlaları 15 misli artmıştır. Yapılan hesaba nazaran, Bulgaris- tanda çilek tarlalarının yalnız bir de karı müstahsillere 3,500 - 4,800 leva getirmektedir. Bu kazançtan dolayı bugün Bulgaristanda, gerek çilek ih- racatı, gerek taze sebze ve meyva ih- racatı, zâhire ihracatının yerine geç- miştir, Bu sebeple Bulgarlar, ilkbahar ih- racatı dedikleri bu üç türlü mahsu- Jât ihracatına, zahire ihracatından ziyade ehemmiyet vermektedirler. Bulgarların Avrupada peşin olarak pazar tulmalarma sebep, yukarıda da gösterildiği gibi memleketlerinden * çürüksüz, beresiz ve gayet temiz ola- rak dişarıya mal göndermeleridir. ” Çilek, sebze ve taze meyva mahsulle- rinin bozulmaması için bu sene de soğukhava depoları inşa edilecektir. Geçim sene de Vaça garında büyük bir soğukhava deposu daha yapılmış« tı. Bu, günde 45 vagon mahsul soğu- tularak bozulmanın önüne geçilebi- lecek büyüklüktedir, Bulgarlar, çilek, domates, meyva, sebze gibi çabucak bozulacak mah- suileri, tayyarelerden sonra kara va su yolları vasıtasile de yalnız öoğuk- hava tesisatını havl vagon ve vapur larla sevkediyorlar, Hâlen çilek ihra- catı için 60 soğukhava vagonu kiras lanmıştır, Vagonlar, yoldadırlar. Bulgarlar, artan ihracatını kolay» laştırmak için her sene birer, ikişer yeni vapur ve Tuna seferleri için da yeni şilepler satın almakla ticaret fi- losunu arttırmışlardır. Üzüm ihracaf- ları için de kâfi gelmeyen boş vagon ihtiyaçlarını da kira ile geçen sene Yugoslavyadan temin etmşilerd. 1937 de Bulgar üzüm ihracatı 8000 vagon iken 1938 de 12,000 vagonu Bulgarların Avrupaya fazın maf sürmeleri ve pazarları peşin olarak temin etmeleri ve mahsullerinin ya- bancı memleketlerde rağbt bulmala- rı; harice süratle temiz mal sevket- meleri, propaganda yapmaları ve ha» rice heyetler göndermelerinden ileri geliyor. . Hâlen çileğin kilosu Sofyada 7 Ie yaya satılıyor. Demiryolları müdür Yüğünden bildirildiğine göre, Bulga- ristan bu yl 400 vagon çilek ihraş edecektir, New-Yorkta bir boks maçi tatil edildi New-York 24 24 (A.A.) — Dün ak. $am Madison Sauare Garden'de Şika- golu boksör Davey, Portorico'lu bok» sör Pedro Montanez'i 10 raundluk bir maçın 8 inci raundunda teknik nakavâ ile mağlüp etmiştir. Galip hafif ve ya- ri orta sikletler dünya şampiyonluğu için Arınstrong ile çarpışacaktır. Boksör Pedro muntazam maç esna sında sol kaşından tehlikeli surette ya» ralanmış olduğundan hakem, halkın protestosuna rağmen doktorun mütâ- Ması üzerine maçı tatil etmiğtir.