25 Mayıs 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

25 Mayıs 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Dün Geceki ve Bu Sahahki Efaberler Son dakika B. Chamberlain, İngiliz- Rus itilâfının pazardan evvel olacağını ümid ediyor) Hayfada mühim bir çarpışma oldu, Alman gazeteleri Ingiltereye hücum ve küçük mil- letlerin zararına hareket etmekle itham ediyorlar Londra 25 — İngiliz Başvekili B. Chamberlain, dün Avam kamarasın- da İngiliz - Sovyet müzakereleri hak- kında sorulan suale cevap vererek de- miştir ki: -— Lord Halifaksın Cenevrede ve Pa- ziste yapmış olduğu temaslar netice- sinde noktai nazarlar tamamile tes bit edilmiştir. Hükümet, Moskovaya göndereceği teklifleri hazırlamakla meşguldür. Pek kisa bir zamanda kati bir itilâfa varılacağını ümid ederim, Halle muhtaç daha bazı tâli mesele» ler daha vardır. Fakat bunların ciddi sorlüklar doğuracağını zannetmem. 'B. Chamberlain, pazardan evvel Sov» yet Rusya ile kati bir itlâfa varılaca- ğını ümid ediyor. Alman gazetelerinin şiddetli hücumları Paris 26 — Berlinden bildiriliyor; İngiliz - Sovyet müzakerelerinin inki. gafı Alman gazetelerinde şiddeti - bir infial uyandırıyor, Alman gâzeteleri, İngiltereyi küçük milletlerin zararına hareket etmek ve onları felâkete sü- rüklemek istemekle itham ediyor. Hollanda ve Belçika barış|'oprak kayması için çalışacaklar Hollanda Kraliçesinin Brükseli ziyareti münasebetile mühim nutuklar söylendi Brüksel 24 (A.A.) — Belçika Kralı dün akşam sarayda Hollanda Krali- çesi Wilhelmine şerefine büyük bir siyafet vermiştir. Brüksel 24 (A.A.) — Hollanda Kra- Tçesi Wilhelmine şerefine verilen zi“ DE Kral Leopold, Hollanda ve içikalıların barış ve hürriyet için olan müsavi sevgilerini kâydetmiş ve Hollanda Kraliçesinin manevi ve fikri silâhlanma lehindeki son müra- çaatini hatırlattıktan sonra bu te- menninin 100 milyon nüfusu ihtiva eden küçük milletlerin «barış lehinde maddi ve manevi tehlikeye karşı mü- cadele için devamlı bir anlaşmaz yo- İunda yaklaşmaları suretile beynel- milel sahaya intikalini derpiş eyle- miştir. Kraliçe Wilhelmine verdiği cevap- fa, Kralın Hollandanın bu esere teş- Tiki mesaisi için vaki olan müracaati- ni hararetle tasvib eylemiştir. Hollandanın Brüksel elçisinin radyoda bir nutku Brüksel 24 (A.A) — Hollandanın Brüksel elçisi dün akşam radyoda bir nutukta Hollanda Kra- liçesinin Belçikaya yaplığı ziyaretin ehemmiyetini tebarüz eltirerek de- miştir ki: «Entemasyonal siyasetin karışık cereyanları içinde Hollanda ve Belçi- ka muvazi yollâria yürümektedir. Çünkü büyük devletiere karşı olan vaziyetlerimiz bilfi birbirinin aym- dır. Binaenaleyh Hollandalılar için ol- duğu gibi Belçikalılar için de iyi kom- şuluk münasebetlerinde bulunmak ferahlık verecek bir hadisedir. Ve ke. za icabında hürriyetimizi ve İstiklâl- mizi son nefesimize kadar müdafaa etmek azminde bulunuşumuz da bi- zim için manevi huzur. teşkil eyle- mektedir. Aaland adaları Sovyet Rusya tahkim işinin müzakeresinin tebirini istedi. Bir anlaşma olması ümid ediliyor Cönevre 24 (A.A) — Aaland ada- lar meselesini tetkike memur mazba- ta muharriri Bourguin dün akşam Sov. yet murahhaâsı Maiski'yi ziyaret etmiş. ve uzun bir mülâkatta bulunmuştur. Haber alındığına göre, Maiski bu meselenin eylül içtimama bırakılma. sını teklif eylemiştir. Maamafih Sov. yetlerin bazı ihtirazi kayıtla Finlân- diya ve İsveçin tekliflerini kabul ede- ceği zannediliyor. Tas ajansının bir tebliği Moskova 4 (A.A) — Tas ajansı aşağıdaki tebliği neşretmiştir; Finlândiya hükümeti Sovyet hükü- #ine müracaat ederek Aaland adaları» nın askerlikten tecridi hakındaki 1921 Mmukavelesinin tadili meselesinde mü» #aheretini rica etmiştir. 22 devlet tarafından imza edilmiş adalar harb halinde Sovyet gemile- rinin körfeze girip çıkmalarına mani olabilir, Finlândiya hükümeti bu malümatı yermökten imtina ettiği için Sovyek Mia i Finlândiya Hariciye Nazırı ne diyor? Helsingfors 24 (A.A.) — Hariciye Nazırı, Sovyetler Birliği tarafından Aaland adaları hakkında dün İstenen Batan Amerikan denizal- tısından kurtarılanlar 25 kişi kurtarıldı, deniz altıda sağ 8 kişi ve 26 ölü var Paris 25 — New-Yorktan resmen bildirildiğine göre 73 metre derinlik» te batan Sgualus denjzaltı gemisinden şimdiye kadar tahlisiye Aletlerile 20 kişi kurtarılmıştır. Tahlisiye âleti bo- yulmuştur, tamirine devam ediliyor, Gemide 26 ölti vardır. İçinde 8 kişi. nin sağ bulunduğu tehmin ediliyor, beş ameleden biri ölü, ai ağır yaralı olarak çıkarıldı İzmir 24 (Telefonla) — Bugün Seydiköy nahiyesi civarında bir âme- lenin ölümü, üç ameleninde ağır surette yaralanması ile neticelenen bir facia olmuştur. Mutemed Hüsmü Osmanın, yedi metre derinliğinde bir yarma açmakta olan 15 işçisi yıkılan toprağın altında kalmışlardır. Ameleden Kahraman oğlu Abâük kadir ölü, Mehmed, Kahraman, Veli âdlarınd2a üç amelede ağır yaralı olarak foprak altından çıkarılmışlar- dır. Başvekilin teşekkürleri Ankara 24 (A.A.) — Başvekil Dr. Refik Saydam, 19 Mayıs Gençlik ve Spor bayramı vesilesile vâki tebrikâ- ta samimi teşekkür ve karşılık tebrik- lerinin bildirilmesine Anadolu ajan- sını memur etmişlerdir. : , Hatay Maarif cemiyeti Hâmi reisliğe B. Tayfur Sök- men, fahri reisliğe de B. Hasan - Âli Yücel seçildi Antakya 24 (A.A) — Hatay Maarif cemiyeti, bir kongre yapmış, yeni ida- re heyetini seçmiş, bâmi reisliğe dev- let reisi Tayfur Sökmen'i, fahri reisli- ğe Maarif Vekili Hasan - Âli Yücel'i ittifakla seçmiştir. Bir heyet Tayfur Sökmen'e hâmi reisliğe seçildiğini arzettiği gibi, Hasan - Âli Yücel'e de keyfiyet telgrafla bildirilmiştir. Hamidiye Tekirdağında Tekirdağ 24 (A.A.) — Marmara li- manlarını dolaşmağa çıkan Hamidi- ye bu sabah 'Tekirdağına gelmiştir. Halk mektep gemisini gezmektedir. İki carih on ikişer sene hapse mahküm edildiler Yeniköyde İtalyan omandırasnda çalışan (o Mehmedi gece odasında üyürken biçakla öldürmek kasdile ağır yaralıyan Emin Âlt ve Ramizin muhakemeleri dün ağırceza mahke- mesinde bitirilmiş, suçları sabit ok duğundan, ikisinin de 12 şer sene ha- pislerine karar verilmiştir. İki Rumen tahtelbahiri Bu sabah limanımıza iki Rumen tah- telbahiri gelmiştir. Tahtelbahirler, yarın Haliçe girecek ve deniz fabrikamızda ha- vuzlanacaktır. Dört fatbolcu cezalandırıldı Fazıla 6, İskendere 3, Hüsa- meddine bir ay boykot verildi Ankara 24 — İstanbulda Fenerbahçe ile Demirspor sürmek üzere bir ay boykot cerası, Demir. sporhi Arife de nezaketsiz hareketinden dolayı ihtar cezası verilmiştir. Demirspor Romanyaya gideceğinden MW ve 13 haziranda Ankarada yapılacak Fe- Avam Kamarası Filistin hakkındaki hal suretini kabul etti yedi Arap bir ingiliz zabiti öldü Londra 24 (AA) — Avam kama- rası dün öğleden sonra Beyaz kitap bakkındaki müzakereye devam etmiş- tir.İşçi mebuslardan Morrisonla libe- ral Sinclair, Churchill hükümet pif- mının İngiliz vaidlerini ihlâl demek olduğunu bildirmiştir, Bilhassa Churehili, Balfour deklâ- rasyonunun o vakit yalnız Filistin Yahudilerine karşı değil, bütün dün- ye Yahudilerine karşı bir vaid olarak telfikki edildiğini hatırlatmıştır. Hükümet namına müzakereyi ka- payan nazırlardan Thomas İnskip Yahudilerin Filistinde müsamaha su- retile değil, bir hak olarak bulunmak- ta devam edeceklerini ve Arapların mili yurda karşı bir şey yapamıya- caklarını bildirmiş ve Ayam kamara- sı muahlefet takririni reddederek hü- kümet takririni kabul eylemiştir. 20 kadar muhafazakâr, muhalefet- le birlikte rey vermiştir. Londra 24 (AA) — Avam küma- rası, Filistin meselesinin halledilmesi hakkındaki hükümet teklifini 179 muhalife karşı 268 reyle kabul etmiş- tir, Bu meselenin tehirine dair İşçi par- tisinin takriri 181 muhalife karşı 261 reyle reddolunmuştur. Reylerden anlaşıldığına göre, hü kümet partisine mensup 39 âza müs“ tenkif kalmış veya hükümet aleyhim de rey vermiş ve gene hükümet par, tisinden 20 Aza işçi takririne müza heret eylemiştir. ! Hayfada mühim bir çarpışmi Londra 24 (A.A.) — Reuter ajansi- mn bildirdiğine göre, Hayfada İngil# kıtaatile bir Arap çetesi arasında bir müsademe olmuş ve yedi Arab ölmüş- tür. İngilizlerden bir subây ölmüş ve bir subayla iki asker yaralanmıştır. Altı yehudi kolonisi kuruldu Kudüs 24 (A.A.) — Beyaz kitabın neşrinin hemen ertesi günü, üçü Ta- bariyede ve diğer üçü de Samürede o mak üzere altı yeni yahudi kolonisi daha kurulmuştur. Bu sembolik hö- reket, yahudilerin slonizm yapıcılık eserine devam azmini teyid etmekte dir. Yahudi mahfilleri, bu kolonilerin, rekolteyi himayeye memur ileri kara- kollar teşkil ettiğini bildirmişlerdir. Bu koloniler, demir tellerle ve çitlerie mubatiar. Polonya üzerinde İspanyadaki 4 Alman tayyaresi, Alman askerleri : 'Tayyarelerden biri yere indi, Gönüllüler bugü bugünden ibareli tayyareci tevkif edildi Varşova 24 (A.A.) — Dört Alman tayyaresi dün akşam Poznan'm do- gu cenubundaki Wolsztyn üzerinde uçmuştur. Bunlardan bir sivil tara- fından idare edilen ve Çek mamulâ- tından olan biri yere inmeğe mecbur olmuştur. Tayyareyi idare eden sivil, yolu şaşırdığını iddia etmektedir. Polonya makamları tahkikat yapa- bilmek için kendisini tevkif ve tayya- reyi müsadere etmişlerdir. Alman çifçilerine taarruz eden bir Alman yakalandı Varşova 24 (A.A.) — Son zaman- larda Wâbrzezno mıntakasında Po- lonya tebaasından Almanlara ait ev- lerde ve çifliklerde birçok cam kırma ve damları tehrip vakaları kaydedil- mektedir, Polis tarafından yapılan tahkikat neticesinde Cümhuüriyet müddelumu- misi Kurt Zilz isminde 20 yaşında bir "Almanın tevkifine karar vermiştir. Kurt Zilz, camları kırdığını ve dam- ları tahrip ettiğini itiraf etmiştir. Rhin nehri taştı Alman istihkâmlarından bir kısmını su bastı Strasbourg 24 (A A.) — Rhin peh. rinin taşması üzerine dağ sahilde bu- lunan Alman istihkâmlarını kismen su basmiş ve tahliye mecburiyeti ha- mi olmuştur. Fransız tarafında, istihkâmlar Al manlarınkinden daha yüksek mevki. lerde olduğu için sulardan masun kal. muştur. B. Hitler Berchtesgaden'de Berlin 24 (A.A.) — B. Hitler dün Berchtesgaden'e gitmiştir. Mumatleyh, Adeti veçhile Pantkot yortusunu orâ, da geçirecektir. Öğrenildiğine göre Hitler, yola çık» madan evvel Alman ordusu şeflerile uzun bir mülâkat yapmıştır. İspanya sahillerinde fırtına Santander 24 (A.A) — Bir fırtına esnasında bir balıkçı kayığı ile bir tah- siye vapuru batmış ve 59 kişi boğuk muştur. avdete başlıyorlar Vigo 24 (A.A.) — «Kondor» lejyo- nuna mensup Alman gönüllüleri ya- rından itibaren kendilerini Hambur- ga götürecek olan «Robert Ley», «Def Deutsche» ve «Wilhelm Gustlof» va» purlarına binmeğe başlıyacaklardır İrkâp işleri üç gün sürecektir. Bir- çok Alman harp gemileri gönüllüleri açık denizde selâmlıyacaklardır. Mareşai Göring, gönüllülere Ham- burgdan Berline kadar refakat ede- cektir, Berlinde gönüllüler, Bitlerin önünden geçeceklerdir. Milletler Cemiyeti aza olmı- yan milletlerle birlikte çalışabilecek mi? Cenevre 24 (A.A.) — Milletler Ce- miyeti konseyinin dün öğleden son- raki gizli ceisesinde genel sekreter Avenol, âza olmıyan devletlerle teşri» ki mesal hususunda bir rapor tanzini etmek üzere bir komisyonun teşkilir ni teklif eylemiştir. Konsey bu hususta ileride bir kw rar verecektir, Suriye Meclisi Suriyenin demokrasi cephe- sine sadık olduğunu ilân etti Şam 24 (A.A) — Meclis, bir ay fa» &iladan sonra ve hükümetin mevcud bulunmamasına rağmen toplanmış ve iki karar sureti kabul etmiştir; i İngiliz valide kepi Derli ein geçirdiği kaza Londra 24 (A.A.) — Valide ii. 'Marinin geceyi rahatsız geçirdiği, fa kat sıhhi vaziyetinin endişeyi mucit olmadığı bildirilmektedir. Eraliçenin gözündeki yarası ıztırağf vermekle beraber, vahim değildir.