4 Haziran 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

4 Haziran 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

zetelere dikkat ettiniz mi? 50 öl yeri münhalmiş. 1000 talip zu- etmiş. Bunlar elemeye tâbi tutu 120 namzed arasında kura çekil » Talihin gadrma uğrıyanlar: eli keşidedir!» diye kıyameti ko- iyor. üşünülsün ki bunun kemali ha- ik... Yani: «Canım, sıhhati ye e olsun! Hiç bir şey yapamazsam almamak için hamallık da ede- * diye güvenilen en sonuncu mes- buki 50 münhal yere karşılık talip... Ve biribirlerinin gözlerini aklar maazallah... imtihan açıldığını haber alama- - bir mesele karşısında mıyız? yede işsizlik mi var? mikdarda ve evsafta insan bula- orlar. Lâkin vakta ki «Bir odacı!» unuz; beş yüz müracaat... «Bir ilik!» Bin kişi... oBir mukayyit- 4» On bin kişinin hücumuna ma- # kalmak istemiyorsanız aman bu Ji ağzınızdan kaçırmayın... Valile- izden biri bana anlatıyor: «Çöp- için yer açılmıya görsün, tavsi- Aman şu dadı meselesini de yaz!- iler. « Aileler Avrupadan 50 liraya Ya dadı getirmek mecburiye- kalıyorlar... Bizim muhtaç kar b Biçin fenni bir meslek ola- ve heves etmezler... Şunun erme ri mi açılacak, ne yapılacak- rkası çorap söküğü gibi gitti: , Ahçı mektebi de lâzım... Hiz- de yle yüzlerce küçük ihtisas vardır. yapmağa kalksam bir kaç Sea li bir cedvel tutar, Eskilerin eti, garplilerin «neier - zenaate ikleri #eyler... ” Cümlesi, pek kısa zamanda emek edip elde edilecek küçük ihtisas- 8 imada birini elde edecek ve bun ve İstikametle çalışacak ii we Meet ömrünün sonuna ıktır da, Ja yaşar ve yaşıya- Vaziyet bu merkezdedir, (VA - Nü) lamine İN Otomobil ve motosiklet ka: Dün Şehirde muhtelip nları olmuştur? telit otomobil ka- Üsküdarda o Galatada oturan ine Köprüde hekte iken 7 n Sâdmesile An Şoförü Ali isminde biri de karşıdan karşıya geç- 540 humaralı otomobi- yaralanmıştır. Polis ka» 284 0 öramaktadır. umaralı hususi bir otomobil Balatada Mihal ismin, adama ya vi ya mal ürhaneddin ismind, zi ninde birinin ida. i ir yaşla olösiklet de Fatihtaon 2 (ia Turhan isminde bir ço i kalan 950 kişi ne oldu?... Böy- | olanlar ne âlemdeler?... Acaba iç- | ŞEHİR HABERLERİ Süt meselesi Komisyon rapo- runu hazırlamağa başladı Şehrin süt işlerinin tanzimi için Ankara sütçülük enstitüsü profesörü Lihtenberg'in reisliği altındaki mü- tehassıslar komisyonu tedkikatını bi- tirmiş ve raporunu hâzırlamağa baş- Tamıştır. İstanbul halkına temiz, sıhhi süt temin etmek üzere tesisi düşünülen süt fabrikasının Yenibahçede yapıl- masi muhtemeldir. Rapor, Vali tara- fından tedkik edilecektir. Kamisyo- nun hazırlıyacağı rapor muhteviyatı şehrin süt işlerini tanzim edecek mâ- hiyette görülürse Belediye derhal fabrika inşasına başlıyacaktır. Bu takdirde sütçülük profesörü Lihten- berg'in fabrikanın tesisinde v3 bu işi tanziminde çalıştırılması ihtimali de vardır. Valinin Ankara seyahati Vali ve Belediye reisi B. Lütfi Kır- darın yarın Ankaraya gideceğini yaz- | mıştık. B. Lütfi Kırdarın hareketi henüz kati olarak tespit edilmemiş- tir, Ancak Vali, Ankaraya gittiği tak- dirde Ankarada bilhassa bugünlerde Belediyeye devredilecek elektrik, tü- nel ve tramvay idarelerinin teşkilât ve kadrolarile meşgul olacaktır. Gazi köprüsü Ortadaki müteharrik duba- lar on güne kadar yerlerine konacak Gazi köprüsünün her İki başmda- ki dubalar birbirine bağlanmış ve üzerlerinde inşaata devam edilmiş ol- duğu halde köprünün ortasını teşkil eden müteharrik dubalar henüz yer- lerine konmamıştı. Bu dubalar da ha» hazırlanmıştır. Nihayet on gün: ka- dar bu müteharrik dubalar da yerle- rine konacak ve bu suretle köprü yek- pare bir vaziyet alacaktır, Bu münasebetle Belediyeden Liman reisliğine bir tezkere yazılmış, müte- harrik dubaların yakında yerlerin3 konması mukarrer olduğu için deniz- deki nakliye vasıtalarına ald seyrüse- fer intizamının ona göre temin edil mesi bildirilmiştir. İş ihtilâfları nizamnamesinin tatbiki İş ihtilâfları nizamnamesinin tat bikine bu ayın on beşinde başlana- caktır. İş kanunu hükümlerinden olarak hazırlanan iş ihtilâfları nizam- namesi mucibince iş yerlerinde işçi mümessili intihabına devam edilmek- tedir. Şimdiye kadar iş yerlerinin ç0- ğu mümessillerini seçerek iş dairesi üçüncü mıntaka âmirliğine bildirmiş- lerdir. Üçüncü mıntaka âmirliği he- nüz seçim yapmamış olan iş yerlerine son defa ihtarda bulunmuştur, Nizamnamenin tatbikine geçilecek olan on beş hazirana kadar mümessil seçimi bitirilecektir. İnhisarlar umum müdürü Gümrük ve İnhisarlar Vekâletile temaslarda bulunmak üzere Ankara- ya giden İnhisarlar umum müdürü B. Adnan dün sabah şehrimize dön- müştür, Sovyet gönüllüleri memleket- lerine gittiler İspanyadan evvelki gün Timanımi- za gelen 95 kişilik Sovyet kafilesi dün Sovyet bandıralı Armanya vapurile memleketlerine gitmişlerdir. Balkon ve pencerelere saksi konulmıyacak Belediye, binaların balkon ve pen- cerelerine kazalara meydan vermemek Karilerimizin mektupları Ortaköy Mandıra mahallesi Bizler fakir tabakadan teşekkül et- mekteyiz. Çok çalışmakta ve geç vakit evlerimize gtlmekteyiz. Mahallemiz Ortaköyün yüksek kısmında olduğu için kuyularımız yoktur, Bu semti? Terkos mevcud olmadığından âdeta Kerbeli hayatı yaşıyoruz. Yollarımız da çok fenadır. Mahallemizin müna- db bir yerine elektrik lâmbası konul- masına ihtiyacımız vardır. Kışın mto- ra çukurları çökerek mahallemizi pis kokulara boğuyor. Bu noktalara da dikkat edilmesini dileriz. Mandırm mahallesinin halkı Bir köy halkının ziraatçilere teşekkürü Ani olarak küyümüz Sığır hayva- natında zuhur öden (Şap) hastalığı- nı şuhurundâa köyümüze gelerek tam bir vukuf İle hayvanlarımızı muayene ve haskalığı teşhisinden sonra tevale- rine başlanıp sanmak ve yorulmak bilmiyen bir gayretle bütün salim hay- vanlarımızı kurtaran hayvan sağlık memuru Mümtaz Kınltan ve Yalora veteriner muavini Kenan'a bütün köylümüz namına en derinden gelen teşekkürlerimzi ve bu gibi felâketler karşısında her an dirayetli ve müte- hassıs uzuylarım emrimize imade kı- lan yüksek Zirat Vekâletine sonsuz minnettarlığımızın bildirilmesine sa- yın gazetenizin tavassutunu çok rica ederiz. Çatalca: Boyalık nahiyesi köyü muhtar ve âsaları Halıları silkmek Sabahları halk sokağa çık- madan evvel tenha yerlerde silkinecek Pencere ve balkonlardan halı silk- mek suretile etrafın toza ye dumana garkedildiğini ve bir çok hastalıkların sirayetine meydan verildiğini gören Belediye, halı silkme zamanları için bir tamim yapmıştır. Bu tamime göre halılar, şehrin tenha ve boş sahalarında sabahları halk sokaklara çıkmadan evvel silke- necektir. Bundan başka balkonların, pence- relerin temizlenmesi suretile sokağa dökülen sular gelip geçenlerin üstü- nü, başını kirlettiğinden Belediye bu- nun da önüne geçmeğe karar vermiş- tir. Bu temizlikler sabahları saat. 6 dan evvel yapılacaktır. Şemsipaşa mesiresi Mütehassıs B. Prost bir proje hazırladı Şehrcilik mütehassıs B. Prostun Üsküdarda Şemsipaşa mesiresi için” hazırladığı bir projeye göte bahçede güzel bir antre yapılacak, o kademe- ler vücuda getirilecek, sahanın çir- kin görülen manzarası izale edilecek, Kızkulesi açıklarından mimar Sina- nın eserlerinden Şemsipaşa camiine kadar mükemmel bir rıhtım yapıla- cak, bu suretle Şemsipaşa sahası gü- zel bir park haline getirilerek Saray- burnuna mütenazır bir vaziyete 80- kulacaktır. Sütten zehirlenme İçirdiği sütten çocuğu zehir- lenme alâmetleri gösterdi Dün yeniden bir sütten zehirlenme vakası olmuştur. Karagümrükte Ka rabaş mahallesinde oturan B. Eşrefin karısı bayan Rahime, evvelki gece, iki yaşındaki çocuğu Günaya içirmek üzere, kapıdan geçen seyyar bir süt çüden yarım kilo süt almıştır. Bayan Rahime, sütü çocuğuna içir- miş, fakat az sonra yavrucakta zehir. lenme alâlmi başladığı görülmüştür. Rahime; derhal polise baş vurarak keyfiyeti anlatmış, Günay hastaneye kaldınlarak tedavi altına alınmıştır. Bayan Rahime; sütçüyü ismen ta nımadığını, yalnız simasını görürse Ns Sanayi odaları Nizamname Vekiller Heyetine “ . gönderilecek Yeniden ihdası mukarrer Sanayi Odaları hakkındaki nizamnamenin ya- kında Vekiller Heyetine sevkedileceği haber verilmektedir. Sanayi odaları teşkil edilirken Ticaret odaları ve Sa- nayi birlikleri teşkilâlından istilade edilecektir. İstanbul Ticaret odası Sanayi Şu- besi müdürlüğü, Sanayi odasının ku- rülması kararı tatbik edilirken lâğ- vedilecektir. Bu şubeden açıkta kalan müdür ve memurlar Sanayi odasın- l da vazife alacaklardır. Ayrıca Sanayi birliği teşkilâtı da mevcud kadrosile | Sanayi odasına devredilecektir. Ticaret odasında olduğu gibi, Sa- nayi odasında da bir kâtibi umumi, bir müdür, lüzumu kadar raportör, me- mur ve daktilo bulunacaktır. Gohe Ti- caret odasında olduğu gibi, Sanayi odasında da reisler fahriyen vazife göreceklerdir. Sanayi odasına birer vekillerile beraber iki rels intihap edi- lecektir. Birinci ve ikinci reis olmadı- ğı zamanlar, vekilleri bunlara vekâlet edeceklerdir. Diğer taraftan hâlen Ticaret odası- na bağlı Esnaf işleri müdürlüğünün de Mıntaka ticaret müdürlüğün: bağ- lanacağı tahmin edilmektedir. Bunun tahakkuku halinde Ticaret odası teş- kilâtı kendiliğinden daralmış olacak- tır. Istanbul limanı Islahata limanlar umum mü- dürlüğü devam edecek Denizbank teşekkül etmeden önce İstanbul limanının ıslahı işleri bir pro-| grama bağlanmış ve bu programın tatbikine geçilmişti, Denizbank ku- rulduktan sonra da limanda ıslahat işlerine devam edilmiş ise de Alman- yaya ısmarlanan vapurlar meselesi- nin dalbudak salması, diğer işlerin teahhurunu icab eltirmişlir. Yakında faaliyete geçecek olan ye- ni Tâmânlaf umüm müdürlüğünün ilk iş olarak, evvelce hazırlanan ıslahat programını tedkik ve icab eden tai- lâtla tatbikine devam edeceği anla- şülmuştar. Rıhtımların tamir ve tevsi işleri- nin ikmalile, yeni antrepolar kurul ması, kömür mıntâkasının $anzimi meseleleri yapılacak işlerin başında gelmektedir, Tırhan ve Doğu vapurları yakında geliyorlar Denizbankın Almanyadan ısmaria- dığı 3500 tonluk vapurlardan Tırhan ile 3,500 tonluk Doğu vapurunun ayın on beşinde yola çıkacakları tahmin edilmektedir. Mersin hattına tahsis edilecek olan Tırhan vapurunun : tecrübesi ikmal edilmiştir. Karadeniz hattına tabsisi müukarrer Doğu da tecrübe edilir edi- mez vapurlar tesellüm edilip yola çi- karılacaktır. Her iki vapurun da temmuz baş- larında seferlere başlamaları muhte- meldir, Valinin tedkikleri Vali ve Belediye reisi Lütfi Kırdar, dün sabah refakatinde Yollar müdü- Tü B, Galib olduğu halde Vali konağı önündeki yeşil sahayı ve burada ya- pılan yolu tedkik etmiş ve inşaatın tesriini emretmiştir. Yolda fenalaşarak düştü Beyoğlunda Yeniçarsıda oturan Os» man isminde biri, dün evine gelmek- te iken birdenbire fenalaşarak yere düşmüş, muhtelif yerlerinden yara- landığı cihetle polis tarafından hastas neye kaldırılmışttır. Halki rahatsız eden sarhoşlar Evvelki gece Cemil, Rifat ve Ahmed isimlerinde üç kişi son derece sarhoş olarak halki rahatsız ettiklerinden po- tarafından yakalanmış ve mahke- erilmi Elimi ki li nl ,. Sanite 9 İSTANBUL HAYATI Kısıklıdan Çamlıcaya Ard arda sıralanan tramvaylar mü. temadiyen Kısıklı meydanına yolcu boşaltıyorlar. Manev dükkânlarının önü adım atılamıyacak kadar kalaba- lık... koltuklarını paketlerle dolduran çoluklu çocuklu kafileler Çamlıca yo- kuşuna tırmanıyorlar. İleriledikçe yol dikleşiyor, dizlerin dermanı kesiliyor, ellerdeki paketler her adımda biraz daha ağırlaşıyor. Şakaklardan sızan terler silinerek şikâyetler başlıyor: — İyi yer, hoş yer amma, ah şu yo- kuş olmasa!... — Yokuşsuz tarafı da var. Sen pa- radan haber ver. Lirayı feda edersen otomobil seni hiç yormadan çıkarıve. rir, — Yook... O işime gelmez. Zaten bir pazar eğlencesi için avuç avuç para döktüm. Bir de otomobil kabadayılığı- na kalkışırsam bu eğlence de burnum- dan gelir, — O halde şikâyetle kendini yorma, tabana kuvvet yürü bakalım. Yol yükseldikçe manzara ile beraber havanın da değiştiği hissediliyor. Pa. patya, yaban gülü kokulu, lâtif bir rüzgâr göğüsleri şişiriyor. Her nefes- te bacakların mukavemeti biraz daha artıyor. Biraz evvel gölgesinde dinle- nip geride bıraktığımız koca çınarla- rn Şimdi tepelerini seyrediyoruz. Uzakta, sık yapraklar ardından arasi- ra göz kırpan deniz, tül perde arkasın- da soyunan bir nazenin letafetile ya- vaş yavaş açılıyor. Ufuk genişliyor, , ağaç kümeleri alçalıyor, tâ ötelerde kara bulutlarla kucaklaşan mor tepe- ler farkediliyor. Yol kenarmdaki ça- yırlıklara, tektük çınarların diplerine sofralar kurulmuş. Biraz daha ileriledikten sonra cad- deyi bırakıp sağa saplık, Böğürtlen dikenleri arasından kıvrıla kıvrıla na tırmanmağa başladık. Etrafta tek bir ağaç yok. Göz alabildiğine uzanan kümelerile örtülü. Son bir gayretle, sırsıklam ter için. * de yokuşu bitirdik, tepeye çıktık. Üze- rinde tek bir çam fidani bile bulun. mıyan büyük Çamlıca tepesi... Geniş meydanlık; etrafını çevreleyen ve or. tada büsbütün seyrekleşen kayın ağaç- Jarile, yeni tedavi olmuş kel bir başı andırıyor. Yiyecek paketlerini ilk rasladığımız ağacın altına bıraktıktan sonra etra. Ta göz attım: Bir yanda çıplak bayır. lardan sonra göz alıcı bir ağaç deni- zi, tâ çukurda savatlı bir gümüş zin- cir gibi uzanan Boğaz ve bu zincirin ucuna takılmış gene savatlı bir gü- müş madalye gibi Marmara... Kızku- Tesi incecik bir çubuk, adalar, kum üzerine dökülmüş minimini çakıllar gibi görünüyor. Mavi sisten bir tüle bürünen İstanbulun minareleri, yan- gın kuleleri zorlukla farkedilebiliyor. Arka tarafta gözler, uçsuz bucaksız bir arazinin derin ufuklarına dalıyor. İrili ufaklı, yamrı yumru tepeler, yeşil bayırlar, kuytu dereciklerin kıyıların. da güneşin pırıltılarile göze çarpan köyler... Manzaranın cazibesi, havanın leta. * feti yol yorgunluğunu ünutturuyor. Tepeye çıkan her grup bir müddet de- rin derin nefes aldıktan sonra kolları sıvayıp sofra hazırlığına girişiyor. Cemal Refik —eanansssanasasaranesssasssnssasaasasasasmaz Ekmek fabrikaları : Belediyenin ekmak fabrikası açmak için tedkikata başladığı yazılmıştı. Vali ve Belediye reisi B, Lütfi Kırda- rın gazetelere vaki beyanatı üzerine fi rıncılar, cemiyetleri vasıtasile Bele- diye tarafından gösterilecek tiple asri fırın inşasına Tazı olduklarını riyaset makamına bildirmek için ha- rekete geçmişlerdir. Diğer taraftan Belediyenin de bu hususta fırıncılarla temasa geçeceği haber alınmıştır. Belediye ekmek fab- rikalarını, mevcut fırınlara nümüne- lik ekmek ve fırın vermek maksadile açacağından fırıncılar Belediye tara- fından vaki taleplere karşı hazırlık- larını ikmale başlamışlardır. Belediyenin tesis etmek istediği nü- mune ekmek fabrikası etrafında Be- lediyeye yeniden bazı ecnebi firmalari müracaat etmiştir, Bunlar ellerinde- ki katalogları Belediyeye vermişler ve nasıl şartlar altında fabrika tesisine talip olduklarını bildirmişlerdir. Belediye bu muhtelif teklifleri ted- ,