4 Haziran 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

4 Haziran 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

& samimiyet ve bağlılığı kuvvet- k, milletimizin teşkilâtımıza muhabbet ve alâkasını arttıra- esasları ihtiva etmektedir. enin yeni hükümlerine £ teşkili karar altına alınan Meclis takil grupunun, mili mürakabe takviye edecek ve bu N e milletimiz için bir iyacak mahiyette oldu- kadar, Cümhuriyet hükümetleri- de esaslı yardımlarda bulunacs- samimiyetle İnanmaktayız. fıdas etmiş olduğunuz, daimi tef- |teşkilâtınım, Parti ve Halkevleri İliyetini teşvik, tanzim ve müraka- edecek müfid bir cihaz olacağına Şüphe etmemekteyiz. İziz arkadaşlarım, İ ve istikbal (Baş tarafı 1 inci sahifede) in ihtiyaçlarını ihtiva eden dilek Hlalkımızın bütü İrini ün tabakaları, ide- #lar ve bulmuşlardır. Beşinci büyük irullayca alman kararların da hi kıymet ve isabette olduklarında ; #üphemiz yoktur. Her imkândan ifade ederek bunları tahakuk ettir- tin, hükümetleriniz için milli ve ikaddes bir vazife olacağını söyle- kle en büyük hazzı duyarım. mazideki ağır şartlara e mağ eketin yükselmesi yo- ğı mesafeleri göz önüne ge- Rikçe, istikbalde de milletimize ve anımıza daha parlak hizmetler Feceğine büyük İmanımız yardır. neticeler vermiştir. muhabbeti, e Millet Meclisimizin rehberliği, Şet'imizin cihandeğer yardım ke bu ümid ve imanımı- &n büyük teminatıdır. (Alkışlar) hürmetle, muhabbetle se- Cümhuriyet. Halk y Partisinin beşin- kurul ayi ka kapıyorum. (Şiddetli İnti a Gama EH. Partisi inci büyük Kurultayı bugün öğ- en ÖNCE saat 10 da beşinci toplan- ini Abdülhalik Rendanın başkan- Yapmıştır. a açılışmı müteakib Kurul- Nin vekili Abdülhalik Renda Ku- ir is Tüzmamesinde mevcut bütün z eri müzakere edilerek netice- 7 olduğunu bildirmiş ve söz iü Teis vekilinindir diyerek ri- ni m terkeylemiştir. ii umumi reis vekili ve Başvekil 1k Saydam alkışlar arasında riya» t Mevkiine gelerek kabul ni- anâme mucibince umumi idare he- z uştur. irti umumi idare heyeti Parti umumi İdare heyeti için nam- Kİ gösterilen zevat, şunlar idi: Doktor Fikri Tüzer (Erzurum) evfik Fikret Sılay (Konya) Halil ürkmen (Zonguldak), Ai Riza em (Çorum), Cevdet Kerim İnce- Yi (Sinop), doktor Zihni Ülgen (Bö- ). Hamdi Yalman (Ordu), İsken- Artım (Erzincan), İsmail Sabun- i (Giresun), Mümtaz Ökmen. (An- BE Nafi Atuf Kansu (Giresun), ahmi Apak (Tekirdağ), Salâh Cim- — (İstanbul) Sırrı Day (Trabzon) vket Erdoğan (Gümüşhane), Şük- m Özel (İstanbul)! Wultay bu namzedleri Parti umu Parti Kurultayı kapandı mi idare heyetine ittifakla seçmiştir. Parti müstakil grupu Kurultay Parti genel başkanlık divanmca Parti müstakil grupu için gösterilen ve aşağıda isimleri yazılı namzedleri de tasvib etmiştir. Bu namzedier de şunlardır: Doktor Hüsameddin Kural (Ağrı), Atıf Akkuç (Bursa), Fazlı Güleç (Bur- sa), Emin Aslan Tokat (Denizli), Ze- ki Mesud Alsan (Diyarbakır), Azis Akyürek (Erzurum), İzzet Arukan (Eskişehir), AH Rânâ Tarhan (İstan- bul), Ahmed Şükrü Esmer (İstanbul), Ziya Karamürsel (İstanbul), Şehine Yunus (İzmir), Ali Riza Türel (Kon- ya), Sudri Ertem (Kütahya), Emrul- lah Barkan (Malatya), Ridvan Nafiz (Manisa), Hüsnü Kitapçı (Muğla), Fuat Sirmen (Rize), Kemaleddin Kâ- mi (Rize), Abdurrahman Naci (Sıvas), Nazım Poray (Tokat). Milli Şefe kurultayın candan bağlılığı Parti umumi idare heyetine ve Par- ti müstakil grupuna ayrılacak azala- rın intihabından sonra aşağıdaki tak- rir okunmuştur: «Kurultayımızı ilk celsede yüksek huzurlarile şereflendiren, her xaman larımıza mukaddes vazife aşkını tel kin eden ve Partimize türlü itilâ yol. larmı gösteren, Büyük Mimi Şefimiz ve değişmez genel başkanımız İsmet İnönüne kurultaym derin sevgi ve candan bağlılıklarınm karar altına alınmasını ve bu kararın riyaset di- vanınca delegelerden seçilecek bir heyet vasıtasile yüce huzurlarına n?- sını teklif eyleriz.» 60 tan fazla imzalı bu takrir sürekli alkışlar arasında kabul edildikten sorra genel başkan vekili Dr. Refik Saydam ile İcra Vekilleri heyetindeki mesa arkadaşlarına, beşinci büyük Kurul- tay reis vekillerini Parti genel sekre- teri Dr. Fikri Tüzer ve idare heyetine Kurultayın sevgi ve saygılarını bildi. ren takriri de alkışlarla tasvib olun- muştur, | Kurultay sürekli alkışlar arasnda tasvib eylediği diğer bir takrirle de devletin bu sarsılmaz temeli olan milli varlığı ve inkılâbı kollayan ve koru- yan Cümhuriyet ordusuna kongrenin mümessillerinin ve takrirlerinin bil- dirilmesi teklifi kabul edilmiş ve Ku- rultay başkanı bu vazifelerin yapila- cağını işaret eylemiştir. Antalya delegesi B. Kâzımın! nutku Bu takrirlerin kabulünü mütecakib söz alan Antalya delegesi Kâzım, Parti kurultaylarının Türk milletinin inkılâp ve medeniyet yolundaki ham- lerinin kaynağı olduğunu tesbit ettiği programlarla Türk milletine geniş ve engin bir istikbal hazırlamış bu- Tunduğuna işaret ederek demiştir ki: «Temellerini İstiklâl savaşının kud- si teşekkülünde bulan ve amacını Türk milletinin bünyesinden ve kalbinden alan ve nihayet onun bütün varlığını enerjisini nefsihde toplayan Türkiye C. H, Partisi dün ve bugün bütün Türk milletinin en kuvvetli bir mu- hassalasıdır.» Halip sözlerine şu suretle devam eylemiştir: «Tarihin hiç reva görmediği bir de- rekeden yepyeni ve canlı bir milet yaratan genç, dinç bir millet kuran Ebedi Şef Alalürkün ayni zamanda müşahhas bir manevi varlığı demek olan Partimizin asrın mille ve ce- miyetler idarelerinin ve onların terak- kiyat ve tekâmülâtını iktisadi, siyasi ve içtimai sahalarını nefsinde en kuv- veli hazmetmiş ve siyasi teşekülle- rin mensup oldukları millet camlala- rı üzerinde en derin bir vazife gür- müş ve nihayet milletler tarihi huzu- rTunda, cihan huzurunda büyük inkı- lâbımızın en mühim seyrini, kema- linde bir Parti olduğunu iftiharla ci- hana ilân edebiliriz. Şunu da ilâve et- mek isterim ki, çok kadim, kadim ok duğu kadar asil olan Türk milletinin yaradılışı milli haslet ve necabeti, gösterdiği kabiliyet ve kudretini de Partimizin muvaffakıyet hamleleri arasında en yüksek yeri vermek lâzım gelir, Asrın ve tarihin en büyük ada- mı olduğunu cihanın kabul ettiği Atatürk, işte Türk milletinin mil yaradılışı necabet ve hasletinin ruh- larda taşan bir dehası, bir timsali- dir. Devletimizin ve Partimizin banisi bulunan büyük ve Ebedi Şefin namı- nı bu büyük Kurultayın samimi ve aziz toplantısında derin bir vecdi huşü içinde ebedi minnet ve tazimle tebcil ve takdis ederim. (Alkışlar) Harp cephesinde bizi zaferden zafe- re ulaştıran, sulh masalarında Türk milletinin şerefli mevkiini tanıtan ve nihayet Inkılâb devrelerimizde Türk inkişafının seyri tekâmülünde en mü- him bir âmil olan ve Türk milletinin varlığına, imanına, kendi varlığını ka rıştırmış olar. Büyük Mili Şef İsmet İnönüne de büyük Kurultayın huzu- runda Türk milletinin sonsuz tahas- süsat ve tazimatını arz ve iblâğ etmeği bir şükran borcu bilirim.» (Alkışlar) Hatip bundan sonra Türk milleti. nin barış severliğini işaret ederek Türk - İngiliz anlaşmasile Türk mil letinin tarih huzurunda büyük vazifesini yapmış olduğunu işaret et- miştir. Hatay delegesinin nutku Dr. İbrahim İnal, Hatay delegesi, Sürekli alkışlar arasında ki; «Ebedi Şef Atatürkün yüksek de- hası ve büyük milletimizin sonsuz fe- dakârlığı ile İstiklâl ve hürriyetine kavuşan ve Mill Şef İsmet İnönüne ve asil milletimize o büyük kahramanın armağanı olan Hataylıların sonsuz sevgi ve selâmlarını Ebedi Şef Ata- türkün mânevi huzurlarında eğilerek sunarım. Bizleri esaretten kurtaran bu yük- sek ve samimi toplantıya iştirak etti- ren ve bu mukaddes kürsüden yüksek huzurunuzda Söz söylemek fırsatını bahşeden değerli Hükümet ve Parti erkânımıza ve kahraman ordumuza şükranlarımızı arzeyleriz. Dilekleri- mizin kabulünde yüksek Kurultayın ve sayın Vekillerimizin göstermiş ol- duğu derin ve sıcak alâka bizleri cid- den mütehassis elmiştir. Hürriyeti mizin kazanılmasında anâ valanın göstermiş olduğu fedakârlığı göz önünde bulundurarak diğer yardım- ların da yapılacağına emin bulun- maktayız. Esasen kanunları, ifhâm kaynakları, imânı ve Ülküsü bir olan bir milletin birbirine yardım etmeme- sine imkân yoktur. Matayın ana va- tanın yüksek yardımı ile bütün mil-* letimizin arzettiği şekle ve gayeye en kısa bir zamanda Yasıl olacağına bütün irmanımızla kani bulunmakta- yız. (Alkışlar) Arkadaşlar, Hatay, sizindir. Orada- ki bütün Hataylılar da emirlerinizi İfaya muntazır bir kıtadır. (Alkışlar) Hataylılar kendilerini ayrı bir dev- let olmaktan ziyade ana vatanın bir vilâyeti olarak telâkki etmekte ve bu haklı düşüncesile de her zaman fti- har etmektedir.» (Sürekli alkışlar) Hatiplerin bu beyanatlarından son- ra genel başkan vekili Dr. Refik Say- dam alkışlar arasında ayağa kalkarak kapanış nutkunu okumuştur, Seferihisar hapishanesinden bir firar İzmir (Akşam) — Seferihisar kazası merkezindeki hapishaneden bir firar vakası olmuştur. Hırsızlık suçundan , kaza mahkemesinde muhakemesi gö- rülen İzmirli İbrahim oğlu İzzet Ge- sek, mevkuf bulunduğu hapishanede gece yarısı helânın tavan tahtalarmı sökmüş, açtığı delikten binanın üs- tüne çıkmış ve karanlıktan istifade ederek kaçmıştır. Zabıtaca aranmak- tadır. Ege mıntakasının 204 türlü ihracat mahsulü İzmir (Akşam) — İzmir Ticaret ve sanayi odası, Ege mıntakasının ihra- cat mahsullerinin nevileri hakkında bir istatistik hazırlamıştır. Bu iztatis- tiğe göre Ege mıntakasından 204 tür- Tü mahsul ihracatı yapılmaktadır. Bunların nevileri şöyledir: 22 nevi kuru meyva, 12 nevi taze meyva, 5 nevi sebze, 9 nevi reçel va şekerleme, 38 nevi toprak ürünü, 10 nevi pamuk, yün ve kıl, 25 nevi deri, 8 nevi av derisi, 8 nevi hayvanat dö“ küntüsü, 4 nevi su ve içki, 27 neri orman mahsulü, 17 nevi maden ve hurda maden, 7 nevi hayvani madde, 12 cins diri hayvan. . Dikkatle okunacak, üzerinde durulacak 1. : . mühim bir vesika (Baş tarafı 1 inci sahifede) Alman ve İtalyan gazetelerinin «ihata politikası» diye, aleyhine fer- yad ve isyan ettikleri sulh tertibatı, hayati sahaları harbsiz almaya en gel olan anlaşmalardır. «Biz sulh İs- tiyorus, demokrasiler harbe hazırla” nıyors diyen totaliter devletler, bu yeni edebiyatla anlatmak istiyorlar ki: Daha bir kaç memleketi, hiç harb etmeden işgal! etmek niyetindedir. ler, İngiltere, Fransa ses çıkarmaz, eskisi gibi uslu dururlarsa harb ol- maz. Şayet, zayıf buldukları memle- ketlere, mukavemet imkânı verilirse harb olur. Şu halde sulhü koruma. nın tek çaresi vardır: Hayati saha olarak Avrupanın şarkını iki devlet aralarında taksim etsin, gürültüye ne lüzum var? Devletleri bir gün içinde ortadan kaldırmaktan, memleketleri askeri gezinti halinde işgal etmeklen da- ha tehlikeli, daha şümullü bir niyet var, Okumakta devam edelim: «Almanya ve İdalya, tarihin kendi- lerine çizdiği bu yol üzerinde, bulanık ve inkıraz halinde bir dünya ortasın- da, Avru4piş kültürünüm temelierini temine hasrı nefsetmek istiyorlar.» Bu satırlar Avrupanın tam bir ehli salib cihadı karşısında bulun- duğunu gösteriyor. Almanya ve İtal- ya, Avrupaya yalnız askeri kuvvetle değil, fikriyatla da tahakküm etme- ye azmetmişlerdir. Bir nevi yeni din gibi neşredilmek istenen bu kültürü tarife hacet yoktur. Ne olduğunu hep biliyoruz. Büyük tehlike, bir mil. letin, #ki milletin dünyayı diledikleri gibi düzeltmeye mintarafillih me mur edildiklerine inanmış olmala- rıdır. Almanya - İtalya ittifakı, iki dev- let arasında askeri, siyasi bir ittifak olduğu için değil, (çünkü bu, en ba- sit ve tabil bir hadise olurdu), fa kat çok yeni mahiyeti, garib gaye- leri bakımından son devir politika âleminde en mühim, ayni zamanda en hayret edilecek vesikadır. Öyle bir vesika ki dolambaçlı ve kapalı edebiyatına rağmen mihver devletle- rinin politikasmı hiç bir tereddüde meydan vermiyecek kadar aydınla- tayor. Necmeddin Sadak İtalya veliahdı Sardenyaya gitti Napoli 3 (A.A.) — İtalyan veliahtı ve zevcesi, dün vapurla Sardenyaya hareket etmişlerdir. Prens Plemon, orada Sardenya kolorodusunu teftiş edecek ve adadaki sınai ve zirai mü- esseseleri gezeceklir. Normal ve anormal çocuklar ayrıldı alata Çocuk Kurtarma Yur- du kapandı. Kadro ve anormal çocuklar Darülacezeye naklediliyor Doktor İbrahim Zati Öget, Necati Kemal, maarif sıhhat müfettişi En- verden müteşekkil üç kişilik bir heyef dün, Vali ve Belediye Reisi B. LOtf Kırdarın emrile Darülacezeye gitmiş. ler ve oradaki küçük çocukların mor- mal olanlarını ayırmışlardır. Bu ço cuklar Büyükçekmece Köy yatı mek» tebine naklolunacaklardır. Heyet, öğleden sonra da Galata Ço- cuk Kurtarma Yurduna geçmiş ak- şam sekize kadar meşgul olarak bu yurttaki «wormal çocukları da ayır. muşlardır. Bunlar da Büyükçekmece Köy yatı mektebine nakledilecekler- dir. Galata Çocuk Kurtarma Yurdu ida- recileri ve yurttaki anormal çocuklar bugünden itibaren Darülacezeye nak» ledilecekler ve yurd kapanacaktır. Bu suretle anormal çocuklar Darülace- zede, normaller de Büyükçekmece Yatı mektebinde toplanmış olacaktır. Adana şehir meclisi azalığına seçilenler Adana (Hususi) — Adana Belediye seçimi sona erdi. Yapılan rey tasnifin- de şehir meclisi azalığına şunlar seçildi. Coşkun Güven, Ziya Akverdi, Velh- bi Necib Savaşan, Kasım Ener, Recai Tarımer, İsmail Hakkı Somer, Emin Dolunay, Hakkı Salih, Hasan Ataş, Basri Arsoy, Şevket Çekmeğil, Fazlı Meto, Hazım Savcı, Bahri Erlam, Ma- cid Güçlü, Tevfik Kadri, Ali Naim, Rifat Yaveroğlu, Mustafa Özgür, Ek- rem Avni, Ahmed Erzin, Mahmud Barlas, Nihad Oral, Mustafa Rifat, Mahmud Kibaroğlu, Müveddet Altr- kulaç, Memduh Pekbilgin, Hulusi Akdağ, Şekib Beriker, Ziya Kurttepel!, Belediye hukuk işleri müdürlüğü Belediye hukuk işleri ve muhako- mat müdürlüğüne tayin edilen sabık Kayseri mebusu B. Hasan Ferid Per- ker yeni vazifesine başlamıştır. B. Hasan Ferid, bundan evvel Mec- lisin iki devresinde mebustu, uzun müddet avukatlık etmiş, maruf hu- kukşinaslarımızdandır. B. Ferid Be- lediye hukuk ve muhakemat işlerine dair dosyaların ve eldeki davaların birer listesinin hazırlanmasını arka- istemiştir. Buna göre hu- kuk işleri müdürlüğünün muamele- leri esaslı surette tanzim edilecektir. Manisada yapılan kupa maçlarında ihtilâf çıkt Sakarya klübü oyuncu ları ve idarecileri bir arada Manisa (Akşam) — İlimiz Halkevi tarafından ortaya bir kupa konul muş ve bunun üzerine mevcut klüb- ler arasında kupa maçları tertip edil- miştir. İlk maç Sakarya ile Manisa- spor arasında olmuş ve bu maçta Sa- karya külübü Mânisasporu 1-0 mağ- Tüp etmiştir. Bu maçı müteakib Yıl- dırımspor ile Bozkurt arasındaki maç başlamış ve arada çıkan kavga neti- cesinde maça devam edilememiştir. Mımtakanın verdiği karara göre kav. gacı her iki klüb diskalife edilmiş, tekrar Sakarya klübüne karşı mağ- Yüp olmuş olan Manisaspor klübü- nün maç yapmasını istemiştir. Sa- karya klübü bu tekilfe iptida itiraz etmiş ise de bilâhare kabul ederek maçi yapmıştır. Manisaspor da Sa karya klübünün İzmirdeki oyuncula- rma itiraz etmişler ve bu suretle ye- Pilan maçta bu kere de Manisaspora Sakaryahlar 1-0 mağlüp olmuşlardır, Bölge, bu kupa maçları tertibinde gereken disiplin ve İntizamı maalesef lâyıkı vechile idare edememiştir, Diş- kalifye edilen klübden sonra galibine verlimesi lâzım gelirken tekrar maş yaptırılması bilmem ne dereceye ka- dar doğru olur. Gönderdiğim fotoğraf Sakarya klübü oyuncularını ve ida recileri bir arada göstermektedir.