20 Haziran 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

20 Haziran 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

a.” Haziran 1939 AKŞAM Sahife 13 Barem kanunundan on altı maddenin müzakeresi yapıldı. (Baş tarafı 1 inci sahifede) Mezun olanların derecelerinin terfii ımdaki noktai nazara iştirak edil- Müediği zikredilmekte, maamafih yurd dahilinde yüksek tahsilini gördükten aynı tahsili bir de yabancı mem- te Ikmal etmiş olanların yüksek lerini “beraberce (bitirenlerden âşağı derecede kalmamalarını temin için lâyihaya bir madde ilâve- in kabul edildiği bildirilmekteydi. Bundan başka, doktora tahsilini Yaparak muayyen tezini kabul ettir. MİŞ olanların da bir derece yükseğe Alınmış olmaları terviç edilmekteydi. eümenin teklifi reye konuldu ve | &ynen kabulden. sonra 8 inci r3adde- Min wüzakeresine geçildi Bir derecede iki terfi müddeti kalanlar 8 inci madde, ehliyetleri ve sicille- Tİ İtibarile terfle hak kazandıkları halde kadroda münhal yer bulunma- Masından dolayı bir derecede iki ter- li müddeti kalmış olanlara bir defa- mahsus olmak üzere üç derece Maaşı verilmesinden bühis idi. Manisa mebusu B. Hikmet Bayur, Mâddenin, son fıkrasına itiraz ede Tek maddenin neşri tarihinden itiba- Ten meri addedilmesini adaletsizlikle tavsif etti. B, Refik Şevket İnce de fikre iştirak etti, Tokat mebusu B. Hasib Ahmed, Yeni vazifeye başlıyacak © ilkmekteb Muailimlerinin bu kanuna g Bari maaş olan 20 Vira ile te Seklerini halbuki senelere Bören ilkmekteb o muallimlerinden hâla bu maaşı alamıyanların aded- “rinin çokluğuna nazarı dikkati cel- erek bunun düzeltilmesini istedi VE dedi ki — İkmekteh muallimlerinin mu. bâsebei hususiyeden maaş “imaları Meselesini kökünden halletmek mec- buriyetindeyiz B. Hasib Ahmed iki derece imti. andan geçtikten sonra Gazi Terbiye #nstitüsüne gelerek bu mekteplen Mezun olanların 11 inci dereceye ta- Yin edildiklerini, halbuki enstitüye Birmemiş olan omeslekdaşlarının bu Müddet içinde aynı dereceye yüksel- diklerini söyledi. Enstitüye giderek | “radan çıkan * ilkmekteb muallim- rinin yüksek meklep mezunları gi- DI 35 hira ile vazifeye tayin edilmesi- Mİ istedi ve bu noktaj nazarını müda- İla eden bir takrir verdi. Manisa mebu- #u B. Refik Şer. İ üzerinde ilk sözü müstakil grup na- ket İnce, mad. denin son fıkra- sından ne kasde- dildiğin; anliya- Mmadığımı © söy- ledi; — Terfi müd. deti işken terti edem iyenles TİR hakkını hiç “olmazsa bir de- taya mahsus ol Mak üzere te “delim. Bu h Yete gireceği ta n itibaren mute- T tutulması, zaten senelerce bekle- | Miş olan memurları daha ziyade be letmek demek olacaktır. Dedi. B, Refik Şevket İnce, b müallimlerinin iztrap V İlleri üzerinde durdu. Kayseri : mebusu B. Faik Baysal, bu madde ile yeni bir hak tesis olun- “duğunu kaydetti ve encümenin ka» Yubu hazırlarken bütçenin o umumi Vziyetini muhafazaya bilhassa itina Sttiğini söyledi; ilkmekteb muallim. lerinin maaşlarının bu madrle ile mü- hasebeti olmadığını kaydederek de- ki: — İlkmekteb muallimlerinin vezi Yeti, kabul edilen üçüncü msdde ile €sâsen tesbit edilmiştir. B. Refik İnce: — Muallim Devlet emuru değii midir. Ehliyet ve sicik | *İ İtibarile terfle hak kazandıkları lde münhal olmamasından dolayı ili edemiyen memurlar için kabul gel kmek- i ter. İ murlara nisbetle B, Frik Baysal: — Gayet tabiidir ki tatbik edilecek. Madde bu hakkı ifade ediyor. Seyhan mebusu Damar Arıkoğlu; — Bu maddenin bütçeye yapacağı tesir nedir? B. Faik Baysal: — Bunu tesbit et- meğe imkân yoktur. Maamafih mil. yanlarca bir tesir yapacak değildir . B. Naci Demirağ — Tasavvur eği- niz ki, 10 senedenberi ehliyet ve liya- kati olduğu halde terfi edememiş bir memur vardır, Bu memur bir derece üstün maaş almak için yeniden altı sene bekliyecektir. Bu, tam mânasile adaletsizliktir. Bundan sonra Manisa mebusu Hikmet Bayurla Tokat mubusu Ha- sip Ahmedin takrirleri teye konuldu ve kabul edildi. Maddenin son fıkrasının muvak- kat bir madde halinde kanuna ilâi- vesi kabul edildi. Bundan sonra 9 ve 10 uncu mad- delerin müzakeresine geçildi ve mü- nakaşasız kabul edildi, İşten el çektirilenler Vazife ve memuriyetlerine âit hu- suslardan dolâyı işten el çektirilen, men'i muhakeme ve beraet kararı | almış olan memurlara verilecek ya- rm maaşa ait olan ll inci madde mına Rize mebusu Fuad Sirmen al dı. Bu hükmün bu kanundan ziyade maâş kânununda yeri olacağından bahsetti. Refik Şevket İnce, işten el çektiri- len bu memurların ailelerinin izti- rTaplarından bahsetti, kendilerine ve- ! rilecek yarım maaşın muhakeme ne- ticesinden evvel ve el çektirik | meleri tarihinden itibaren aybeay verilmesinin doğru olacağını söyledi ve bu naoklai nazarımı müdafaa etti. Konya mebusu Ali Rıza Türel, umumi af kanunları neticesinde hak-| larındaki takibat durdurulacak olan- | ların da berset veya men'i muhake | me kararı alanlar gibi muameleye tâbi tutulmasını istedi ve maddeye «affı umumi kanunu neticesinde müc- rimiyetleri zail olacakları» kelimele- rinin ilâvesini temenni ederek bu hu- susta bir takrir verdi. Bitlis mebusu Süreyya Örgeveren bu noktai nazara iştirak etti. Uzun mü. nakaşalardan sonra Ali Rıza Türel (Konya) in verdiği takrir kabul edi- lerek maddeye İstenilen kelimeler ilâve olundu. Ücretli vazifeler 12 inci madde üzerinde söz alan Recep Peker şu suali sordu: — Bu kanuna göre ücretli vazi- felerde © buluna cak memurların kendi tahsil de- recelerinde bulur nan maaşlı me bir derece fazla ücret alacaklar. Buna sebep nedir? Bütçe encümeni reis vekili Kayseri mebusu B. Faik Baysal bunun, ücret- ) murların malik oldukları tekaüd vesaire gibi bazi hak ve teminatlardan İ Tunduğunu kaydetti. | dar mer'i bulunmakta olan teadül | dedeki ihtisas ke- İ tehassıs olacağına şek ve şüphe yok- | mahrum bulunmalarından ileri geldi- ği cevabını verdi, B. Receb Peker, ücretli sınıf diye ayrılan bu memur arkadaşlafrın yakın veya uzak bir âtide tekaüdlük hakla- rını isteyebileceklerini ve © zaman bu- gün kendilerine verilen bu fazla üc- retlerin mükteseb bir hak teşkli ede- bileceğini bazı misaller de zikrederek anlattı. Rasih Kaplan (Antalya), her mad- İ denin bütçedeki memurin tahsisatını İ arttırmakta olduğuna nazarı dikkati celbetti. B. Ziya Gevher Etli: — Ücretli memurlar vermek lâzımdır. dedi, inn nine 1 Bad Kirman Ka, ne nihâyet bulunmasının memurlar arasında bir nevi ikilik demek olduğunu işaret etti, Müstakil grupun daimi memuriyetle- Te ücretli memurlar alınmaması mü- talâasında bulunduğunu beyan etti, B. Faik Baysal hatiplere ayrı ayrı cevab vererek madde ile ücretli me- muriyetlere yapılacak tayinlerin te. takyit ve tahdit edilmek istenildiği- ni söyledi. Afyonkarahisar mebusu B. Cemal Akçın; — Şimdiye kadar olduğu gibi 200 Ira veya daha fazla fiatlerle daktilo alacak mısınız? (Gülüşmeler) Tekrar söz alan B. Recep Peker, maaşlı memurlara nazaran bir dere. ce daha üstün maaşla memuriyete ka» bul edilecek olan ücretli memurların ekaüdiyeleri 'meselesi üzerinde israr etti, Bundan evvel İnhisarlar ve Devlet Demiryolları müesseselerindeki me. murlar için olduğu gibi bundan son- ra da yeni teşekkül etmekte olan Der- Jet Denizyollarında ve mümasil mües- seselerde ücretli çalışanların tekaüdi- yelerine doğru gitmek ihtimali olaca- ğına nazarı dikkati celbetti. Bunlara verilen fazla ücretin tekâüdlükte bir hakkı mükteseb teşkil etmemesi nok- tal nazarını müdafaa etti, Bu husus- ta verdiği temenni takrir heyeti umumiyece tasvib olundu. Nafia Vekilinin izahat Nafia Vekili, B. All Fuad Cebesoy, Nafia Vekâletinin uhdesine tevdi edil- miş olan vazifelerin mahiyetlerini kay- dederek bu mevkilere getirilmeleri lâzım gelen mütehassıslar için istisnai hükümler kabulünde zaruretler bu- Maliye Vekili diyor ki: Muliye Vekili B. Fuat Ağralı, Dev- Jet memurlarında manş ve ücret diye iki sınıf esasının yeniden teklif edi- len bir esas olmadığını, bügüne ka- kânununda bu esasın mevcut bu- Yunduğunu, ücretli memuriyetlerden hangilerinin maaşa kalbedilmeleri hususunun seri bir karara bağlan- masındaki mahzurların göz önünde bulundurulmasına işaret ederek mad- denin aynen kabul edilmesini temenni etti, Madde âynen kabul edildi, İhtisas 13 üncü mad- limesi üzerinde çok hararetli mü- nakaşalar oldu. İlk söz alan Ça- nakkale mebusu Ziya Gevher Btilt (mütehassıs) ke- Jimesile ne kasd edildiğinin tari- fini istedi: — Eğer tarif edilmezse bugün hepimizin mü- dedi. , İhtisas işlerinde memleketin çok cani yanmış olduğunu zikretti. Misal olarak elektrifikasyon müessesesin- den bahsetti. Bu müessesenin sene lerdenberi çalıştığı halde ancak İki proja hazırlıyabildiğini, bu iki pro- Jenin memlekete 450 bin liraya mal olduğunu söyliyerek dedi ki; — Her hangi bir yerden getireceği- miz mütehassıs bunu, 20-30 bin liraya yapabilirdi. Manisa mebusu Hikmet Bayur, Ziya Gevherin. bu sözlerini ihtisas işlerini hafife almak şeklinde beyan etti, Elektrifikasyondan maksad ne olduğunu anlattı ve bu müesesenin memlekete hizmet ettiğini kaydetti, Saim Ali Dilemre mütehaşsısların tayinlerinin Vekillere bırakılmasının doğru olduğunu söyledi. Ziya Gevher tekrar söz alarak de- di ki: — Geçen İktisad Vekâletinin yalnız aisirtritikaavon b benzer, n | vebuhususta birtakrir verdi. | takrir Heyeti umumiyece tasvib olun- Ankara mebü- . su Mümtaz Ök- men mütehassıs- ların tayinlerinin Vekillere ve Ve- killer Heyetine bıradalmasının sliistimallere yol | açabileceğini söy-. liyerek bunların Meclisçe (o tayin edilmesini iste- di Mebrure Günenç, Ziya Gevherin sözlerine iştirak etmediğini, elektri- | fikasyon müessesesinin memlekete | hizmet ettiğini beyan etti. Ziya Gevher, Devlet demiryolları umum müdürlüğü gibi bazı makam- lara tahsis edilen ayda 100 lira ih- tisas ücretinin kaldırılmasını istedi Bu du. Bundan sonra 14, 15, 16 ve 17 nel maddeler müzakere edilerek müna- kaşasız kabul olundu. * Münakaşası uzun süren madde Umumi mülhâk ve hususi bütçe- lerle Belediyeler bütçesinden ve bun- ların tâbi oldukları teşekküllerden maaş ve ücret almakta olanlardan aynca bir vazifeye tayin edileceklerin alabilecekleri ücretlerden bahseden 18 inci madde üzerinde bir çok hâ- tipler söz söylediler. Fuad Sirmen bu gibilerin alabilecekleri munzam üc- Gönende imar faaliyeti ret ve maaş miktarının baremin kü, bul ettiği &zami haddi geçip geçmi. yeceğini sordu. i Ziya Gevher Etili: — Üç karpuz bir koltuğa sığamaz, deği, Kütahya mebusu Ali Süha, doktor- ların bu madde çerçevesi haricinde bırakılmasını temenni etti. Bilhassa bir kaç vilâyet müstesna olmak Üze- re bütün vilâyet ve kazalarda dok- tor azlığı dolayısile munzam vazife verilmesindeki lüzum ve zaruretein uzun uzadıya bahsetti. Siirt mebusu Ali Riza Esen, bay- tarların bu maddeye alınmasını İs tedi. Bu husustaki takrirler kabul olundu. N Ziya Gevherin, doktorların ikiden fazla vazife alamamaları hususun- daki takriri de kabul olundu. 19, 20, 21, 22, 23 üncü maddeler de cüzi ta- dillerle kabul edildi, Maaşlı hizmetlere tayin edilecek mütekaidlere verilecek tahsisat hak- kındaki 24 üncü maddeden malülle- rin müstesna tutulması ve bunlardan bir vazifeye tayin olunacakların te- kaüd maaşlarınm kesilmesi hakkın- daki Konya mebusu Şevki Uludağ tarafından verilen takrir alkışlarla kabul edildi. Bundan sonra bir mebusun €kse- riyât kalmadığı yolundaki ifadesi üzerine yoklama yapıldı ve ekseriyet bulunduğu ânlaşılarak müzakereye devam edildi, 25 inci madde üzerinde Refik Şevket İnce söz aldı. Vakıt ge- eikmiş olduğundan müzakereye çar- şamba günü devam edilmek üzere içtimaa nihayet verildi. / Modern kaplıca binasının öden görünüşü Gönen (Akşam) — Gönende imar faliyeti devam etmektedir. Bandırma. ya 43 kiloretre mesafede bulunan Gönen muntazanı bir şose üzerinde, ye gillikler içinde güzel bir kasabâ halini almıştır. Kasabadan beş dakika İleride yapılan modern kaplıca binâsının da etrafı tanzim edilmiş, ağaçlar dikilmiş ve önünde bir park vücude getirilmiştir. Elektrik fabrikası binasının inşaatı da ilerlemektedir. Ağustosta kasaba- ya ışik verecek hale geleceği söyleniyor. Gelibolu (Akşam) — Geçen senelerde olduğu gibi bu sene de Kasabamız. da muhtar ve kâtip kursları açılmış ve 15 gün devam etmiştir. Köy kâtip ve muhtarlarının iyi yetişmelerine büyük rolü olan bu kurslar. da muhtelif dersler ve bilhassa köy bütçe işlerinin tanzim ve tutum şekilleri gösterilmiştir. Köy kâtiplerinin ve muhtarlarımınn bu kurslardan edin. dikleri fayda büyüktür,