20 Haziran 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

20 Haziran 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

BEŞİNCİ YIL — Ne. 1395 5 KURUŞ GÜNLÜ K SİYASİ HALK GAZETESİ dımcım, çocuğun en dir. Müessesemiz ta: tane bulundurunuz. ÇOCUK ANSİKLOPEDİSİ Muüsilimlerin ve mektep ven her babanın yavrusunu verebileceği en güzel hediye. talâbesinin ©n kuvvetli yar. zengin kötüphanesidir. Çocuğunu se rafından neşredilmiştir. Evinizde bi? Baremde Tadiller Ücret Usulünün Kaldırılması İçin Teklifler Yapıldı Maliye ve Nafıa Vekilleri Hatiplere - Bim. Mümtaz ÖKMEN Mihverciler Münih Havası Yaratmak İstivorlar Mihver devletlerinin son zamanlardaki bütün faa- liyetleri, bir kaç aylık te- vakkuf devresinden son- ra yeniden harekete geç- mek üzere bulundukları- na bir işarettir. İ Yazan: Sadri ERTEM | ngiltere - Sovyet müzake- leri ilerledikçe (mihver hükümetleri yeniden tehdit po- litikasına hız verdiler. Uzak - $arkta japonların Tiençinde İn- giliz mıntakasına taarruz etme- lerinden sonra Almanyanın Ro-| manyadan İngiliz - Sovyet pak- tını kabul etmemesini isteyece- Bi, hattâ Romanya - Türkiye konuşmaları ve Boğazlar hak - kında bazı istizahlarda buluna - cağı bildirilmektedir. Ingiliz — Sovyet anlaşmasına mi- ni olmak için sarfedilen gayretler, bu anlaşmanın mihver ; devletlerini ne kadar ciddi sürette slâkadar et- tiğini göstermektedir. Sulhü koru- mak için yapılan anlaşmalara muka- bele için kâh bir avantürder, kâh â- kıbeti meçhul vaatlörden istifade et- mek suretilş İspanyayı ve Macaris- tanı, bir peyk halinde göstermiye ça- lişmâkla ve kendi kadroları arasına sok gayret etmektedirler. B bu faaliyetler, mihver dev- letlerinin bir kaç aylık tevakkuf dev- resinden sonra yeniden harekete geç- miye hazırlandıklarını da İşaret et- mektedir, Sulh cephesine karşı, harp cephe- sini kuvvetlendirmek için her şey- den önce milletleri ölüme sevkede- cek derecede kuvvetli ruhi sebepler bulunmak lâztmdır. Bunu ciddi ola- rak göze'nlacak bir millet mevcut de- gildir. Bunun için harp cephesi, mil- letlerin ciddi alâkasına değil, maske- lenmiş propaganda “kuvvetine ve a- yı bir imtiyaz haline soktuğunu, üc- İza alarak ücretli maaş verme usulü- nün yerinde bir hareket olmadığını üzerinde söz alarak baremin arzu © dilen hükümleri tamamen ihtiva et mesi için ücretin yalnız odacı, bek: çi ve şoför gibi hizmetlerde kullanı» lan kimselere verilmesinin doğru o İscağını söyledi. vekili), kürsüye gelerek yapılan iti- razlâra ve sorulan verdi. Yüksek tahsil görmüş bir gen- | cin maaşlı memuriyete girerken an- cak 30 lira (e tayin edildiğini, halen bazı vazifelerin daimi olmaması ha- sebile bunları maaşlı olarak bu para Cevaplar * Dün Projenin 19 Maddesi Daha Kabul Edildi, Muvakkat Maddeler Meclisi; Müstakil grup namma &öz alan Fuat Sirmen de syni noktai nazarı müdafaa etti, Nafia, Maliye Vekil - leri, bir kalemde bütün ücretlileri maaşa çevirmeğe imkân olmadığını, Salaş ölerek ave edil. meleri cihetine gidildiğini söyledi- ler, Bazı hatipler de mütehassıs ke- limesi üzerinde durdular, mütehas- ss kelimesinin ve ihtisasın memle- ket işlerinde bazan çok büyük zarar. lar tevlit ettiğini tebarüz ettirdiler, Ücretlilerin tekaütlüğü işi 12 inci maddenin müzakeresi sıra- sında Recep Peker (Kütahya), ücret- li memurların kafasında daima maaş- hlar arasina geçmek arzusu bulun- duğunu, günün birinde onların da tekaüt haklarından istifade etmek ça- relerini aradıklarını söyledi. Ucretli memurun bu tekaüt hakkından mah- rum olmamaları için ücretlilere bir derece fazla maaş verildiğini işaret ederek bir takrir verdi. Bu takrirde, yeni kanun ücretlilere bir üst dere- ce temin ettiğinden, ilerde ücretliler için bir tekaüt vaziyeti bahis mev - zuu olursa bu geçmiş zamanın naza- rı itibara alınmaması hakkında bir formül bulunmasını istiyordu. Tak- rir kabul edilerek bütçe encümenine havale edildi, Ücretli ve maaşlı memur Ziya Gevher Etili (Çanakkale), bu maddenin barem kanununun ruh ve maksadına muvafık olmadığını, çün- kü memurlar arasında ücretli olma- retli ve maaşlı farkının artık kaldı- rilması zamaninm geldiğini, memur alınırken işin devamını nazarı itiba- ifade etti. Fuat Sirmen (Rize), ayni mevzu Faik Baysal, (bütçe encümeni reis suallere cevap çıkça diktatörlüklere dayanmaktadır, (Sonu: Sa. 10, si. 1) ile istihdam etmeniA kabil olmiya- (Sonu: Sa, 10,sü. 4) "Ankara, 19 (TAN Muhabirinden) bugünkü toplantısında yihasının müzakerelerine devam etti ve on dokuz maddenin daha müzakeresini tamamladı. Bu; 12 inci madde görüşülürken hayli münakaşalar oldu. alan hatipler, ücretli memurluklara itiraz ettiler. Ücretli -mâ- aşlı farkının kaldırılmasını istediler. Verdiler Yarın Konuşulacak — Büyük Millet BAREM kanunulâ- bilhassa Soz ünkü toplantıda i il İmtiyazlı mıntaka hadudunda İngiliz ve Japon askerleri.. Ingiliz Kabinesi Toplandı Arnavutlukta İtalya 120 Bin Asker Tahşit Etti Roma, Balkanları Tehdit Edici Bir Vaziyet Alıyor Paris, 19 (A, A.) — Arna- vutlukta İtalyan kıtaatının mev cudu bir ay evvel 80 binken bu- İgün 120 bin olarak tahmin edil jmektedir. Bu rakam mahalli a- |sayiş icin icap eden mıktardan çok yüksektir. Libyada bir tef- tiş seyahatinden dönen mate - şal Badoglio bugün Tirana git- miştir. Seferi ordunun sebebi Öyle anlaşılıyor ki, İtalyanlar bu | hakiki sefer ordusunu Adriyatik ki- yıllarında tutmakla, icsbındaBalkan n herhangi bir noktasında, İtal nın “yıldırım süratile riyesine uygun bir şe- ilde müdahale edebilecek vaziyette bulunmak istiyorlar. Arnavutluktaki bu İtalyan kı- talarının Yugoslavya üzerinde bir tazyik yapmıya matuf olduğu fa- raziyesi İtalyanın bu istisnai gi | lm | Japonyaya Karşı Jktısadi Tazyik Tedbiri Alınıyor Tokyo Nezdinde Son Bir Teşebbüs Yapacak Londra, 19 (Hususi) — İngiliz kabinesinin hariciye ko- mitesi bu sabah Chamberlain'in riyasetinde toplanmış ve Tiensindeki vaziyet hakkında tetkiklerde bulunmuştur. Bu arada, japonyaya karşı tatbik edilecek olan mukabelei bilmi: sil tedbirleri de görüşülmüştür. İyi malümat almakta olan Osman Şevki ULUDAĞ | i Mısır Hariciye Nazırı Ankarada Büyük Merasimle Geceki Ziyafette Saracoğlu ve Abdülfettah ühim Birer Nutuk Söylediler Yahya Paşa M Abdülfettah Yahya Pş. mahafile göre, japonyanın hâdiseyi her iki tarafı memnun edecek şekilde halletmeyi isteyeceği ümidi daima mevcuttur. ”—) Japon hükümetinin şimdiki hattı | hareketini muhafaza etmesi takdi- rinde bu sabah derpiş edilmiş olan sl tetbikine girişile- İngiliz elçisine talimat İ Kabine hariciye komitesinin top- İlantısından sonra Tientsin hââdisesi hakkında Toklodaki ( İngiliz ü elçisine yeni talimat verilmiştir. Bundan maksat Japonyanın hattı ha- reketini daha kati olarak öğrenmek- tir: Tokio hükümeti T'entsin “mevzii bir hâdise” olarak kabule âmade bulunduğu takdirde, İngiliz hiçbir tarzı halli . Aksi takdirde, e- konomik tazyik tedbirleri itihazının önüne geçilemiyeceği anlaşı dır. Bu akşam parlamentodaki diplomasi yolu ile memnuniy: cip bir tarzı hallin dalma mümkün olarak kaldığı merkezindedir. Öğle- den sonra Japonyanin “Londra bü- yük elçisi Şigemitsu Hariciye Neza- retinde Halifaâla üç çeyrek saat gö- rüşmüştür, Karşılandı Ankara, 19 (Tan Muhabirinden)—| Mısır Hariciye Nazırı Ekselans Ab- dülfettah Yahya Paşa ile Hariciye Vekilimiz Şükrü Saracoğlu, refakat ve maiyetlerindeki zevat ile birlikte hususi bir trenle bu sabah 8.30 da şehrimize gelmiştir. Muhterem misafirimiz Mısır, Türk bayraklarile donatılmış olan İstas - yonda Hariciye Vekâleti umu: âti- bi Numan Menemencioğlu, Ankara Valisi Nevzat Tandoğan, Ankara Mevki kumandanı General Kemal Gökçe, Hariciye Vekâleti | protokol dairesi relsi Şevket Fuat Kaçeci, Ha- riciye birinci daire reisi vekili Sedat Zeki Ors, Ankara merkez kumanda- ni Albay Demir Ali, Emniyet direk- törü Şinasi Turga tarafından karşı - Janmiştır, haber alan mahfellerde söy- lendiğine göre seri bir hal şekli bu- lunmadığı takdirde İngiltere hükü- tihaz edecektir: 1 — 1911 tarihli İngiliz-Japon Gi- caret muahedesinin feshi, 2 — İngiliz müstemlekelerinde ja- pon eşyasına ağır vergiler tarhi, 5 — japon eşyası ithalâtının kon tenjana tâbi tutulması, (Sonu: Sa, 10, Sü: 6 da) Iran, Afgan ve Irak büyük elçileri de muhterem misefiri karşıliyanlar arasında bulunmakta idiler. (Sonu: Sa. 10, sü, meti tedricen aşağıdaki tedbirleri it! retini izaha kâfi değildir. İtalyan İ mevcudunun bu mikları bulması İ dün B Gafenko ve B. Metaksas a- İ rasında mevzu teşkil eylemiştir. | i | Türkiye ve İngiltereye karşı Fransiz Hariciye nezaretile teması ““Arnavatiğtaki Tat yan kuvvetlerinin artırılması, Türkis ye ile İngiltereyi düşündürmek için- dir. Zira Yugoslavya ve Romanya, yakında imzalanacak olan Türk - In- giliz kati anlaşması ile ve garanti e- dilecek olan mıntakalar arasında Bal- kanların isim tasrihi suretile göste- rllmemesini Türkiye ve Ingiltereden İ istemektedirler. Fakat her şey gös- İteriyor ki, Arnavutluktaki İtalyan kıtastının takviyesi Türkiyeyi müda faa tedbirleri almaktan vazgeçirmek şöyle dursun, bilâkis bu tedbirleri miya teşvik edecekti: Moskova | Teması Ilerliyor William Strang (Yazısı üçüncü sayfada)