20 Haziran 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

20 Haziran 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

20-6-939 BUGÜN Ziyaretin İlk ve En Mühim Neticesi Yazan: Ömer Riza DOĞRUL ANKARADAN : sırlı misafirlerimizin omemle. ketimizi ziyaret etmelerinden alınan ilk netice, benim görüş göre, Türkiye ile Mısır arasındaki dostluk ve kardeşlik münasebetlerin- de kuvvet ve samimiyetin yeniden tecellisidir. Gerçi, bu hakikatin şüphe götürü bir tarafı yoktu ve hu hakikat her - kesce malümdu. Fakat, en şüphe gö- türmez hakikatler de yepyeni maddi tezahürlerle kuvvet kazanır. Mısır Hariciye Nazırı Abdülfet » tah Yahya paşanın ziyareti de bu yeni ve çok samimi tezahürlere ve sile vermiş, bu yüzden çok iyi bili.| - nen ve bütün kuvveti ile hissolunan bu hakikat her tarafı hoşnut eden bir şekilde ortaya çıkmıştır. Resmi makamların Mısırlı misa. firlerimize gösterdiği en hararetli kabul, şuurlu halkımızın dost ve kar. deş millet mümessillerini alkışlayan gönülden, samimi (o tezahüratı, iki memleket arasmdaki dostluk ve kar-| deşliğin en kuvvetli delilleriydi. Bil. hassa, Musirlr misafirlerimizin Milli Şefimiz tarafından kabul olundukla. rı sırada gördükleri iltifat ve tevec. cühten hissettikleri derin memnuni- yet, kendileri tarafından da tarif edi. lemiyecek derecelere varmış ve en derin bahtiyarlıkla yaşanan, unut! - masına imkân bulunmıyan “mutlak muhabbet ve samimiyet” gibi tâhir lerle de kısmen ifade | edilebilecek bir mahiyet almıştır. Türk milletinin Milli Şefi ve en yüksek O mümessili tarafından Mısırlı dostlarımıza gös - terilen muhabbet ve teveceihün dost Tarımıza yaşattığı samimiyeti idrâk edebilmek için evvelki gün Yalova dönüşünde muhterem misafirlerimiz. le beraber bulunmak ve otlarla bir. likte Ankaraya kadar uzanmak ge - rekti, hep Wlli Şefimizden, onun güzide hasletlerinden, yüksek meziyetlerin. den, insanları teshir eden samimiye- tinden bahsediyorlar ve içlerinden bir kaçı kendi aralarında konuşmayı kâfi görmiyerek hislerini en derin heyecanla bize de anlatıyorlardı. Milli Şefimizin dostlarımız. üze. rinde bıraktığı bu tesir, Türk . Misir dostluğunu tahkim ve teyit eden) misafirlerimizin memleketimizi ziya. | ret etmekle yakından şahit oldükla- rı hakikati bütün kuvvet ve kudre- tiyle tecelli ettiren şumulü haizdi Mısırlı dostlarımızm — Türkiyeyi ziyaret etmelerinin bu ilk © neticesi çok büyük bir kıymeti haizdir. Çün. kü, bu derece kuvvetli o rabıtalarla bağlı olan milletler ve memleketler arasında her sahada en verimli feş . riki mesai imkân: vardır. Temel «aj lam olduktan sonra onun üzerine ku. Türkkuşu Filosu Konyada Konya, 19 (A.A.) — Bu sabah 8.15 te İzmirden hareket eden Türkkuşu filosu Germencik, Nazilli, Aydın, Sarayköy üzerinden geçerek 10.40 ts Çivrile inmiştir. Bütün Çivril halkı meydanda Türkkuşu filosunu karşi. lamışlar, genç tayyarecileri hasretle kucaklayıp bağırlarına basmışlardır, Çivrilde filonun beş saate yakın ka- lış müddeti sırasında bütün köylüler Hava Kurumuna teberrülerde bulup | mak hususunda birbirlerile yarışa Birmiş, boynundaki altınını, tarlası mı, öküzünü, parasını seve seve Ha- va Kurumuna bağışlayanlar olmuş- tur, 15.25 te Çivrilden kalkan filo, 1.25 te Konyaya inmiştir. Meydan- da vali, korgeneral, hükümet ve par- ti ileri gelenleri, mektepliler, Türk- kuşu talebeleri ve bütün Konya hal. kı tarafından sevinçle karşılanmış, Konya Türkkuşu talebeleri filo ko- mutanı yarbay Osman Nuri Baykal tarafından teftiş edilmiştir. Tayyareciler bu gece Konyada ka. bp yarın gösteriş uçuşları yapacak- lardır, Romanyanın Milli Bayramı, geç, ECE en hafta merasimle kutlandı. Bu resim, Bükreş stadyomunda bu münasebetle yapılan büyük top- Wa yi” Mi pi ee pr LK lantıya ait bir intıbaı tesbit ediyor: Romen gençleri, milli birliğin ve gençliğin remzini, yürüyüş halinde stada çiziyorlar. Filistinde Bombalar Patladı 18 Kişi Öldü Hayfa, 19 (A.A.) — Bu sabah pa- zar yerinde bir bombanın infilâkı ne- ticesinde 18 kişi telef olmuştur. Bu!| infilâkı takip eden güleyan Arapları bir Ingiliz polis merkezine taş atsrak || hücum etmiye sevketmiştir. Bir polis kamyonu tahrip edilmiştir. Kamyo - nun şoförü yaralı olmasına rağmen kaçmıya muvaffak olmuştur. Bir İngiliz polis müfettişi de yara- lanmıştır. İki Yahudiye o bıçaklarla hücum edilmiştir. Hükümet makam- lart ateş söndürme Santi ilân etmiş ŞE ERMEZ 2 LİLİ eleğin polis devriyeleri dolaşmaktadır. Bü. || tün fabrikalar ve mağazalar kapa mıştır. Bombanın patladığı mahal korkunç bil vaziyet arzetmektedir, Tabanca İle Oynarken Arkadaşı Vuruldu Eskişehir, 19 (TAN) — Superen köyünde bir kaza olmuştur. Çobanlık eden 18 yaşinda bir çocuk, 14 yaşın: | daki arkadaşının tabancasını karıştı. nrken silâh kaza İle ateş almış ve yambaşmda duran tabancanın sahi- bi yaralanarak derhal ölmüştür, Müd deiumumilik tahkikata başlamıştır. Eskişehir, 19 (TAN) — Dünkü ka- rga sırasında bir kişinin ölümü ve bir kişinin yaralanmasile neticelenen kaza dolayısile, belediye, bütün şe hir içindeki ve İstasyon civarındaki bina ve barakaları tetkike başlamış. | tehlikeli olanlarını yıktırmıştır. .i * için İngiltere, Fransa, Almany miştir. * edecektir. * Almanlar Çekoslevakyada, cum için hazırlıklarına devâm Sovyet Rusya Uzak Şarktaki donanmasını takvi- ye etmiştir. Bu donanma pek yakında manevra- lara başlıyacaktır. Rus donanması bu münasebet- le muhtelif Uzak Şark şehirlerini ziyaret edecek, bu arada Şanghaya da uğrıyacaktır. İngiltere, Polonyaya koridor ve Danzig meselesini hal kile bir dörtler konferansı teklif etmesini tavsiye et- İtalya donanmasının mühim bir kısmı pek yakın- da İspanya, portekiz ve Fas limanlarını ziyaret Polonyaya cenuptan hü- l Hatay, Vatana İ iltihak Edeceği| Günü Bekliyor Muazzam Şenlikler İçin Hazırlık Antakya, 18 (A, A.)— Her an Hatayın anavatana ka - vuştuğunun ilânı, heyecan ve sabırsızlıkla beklenmek - tedir. Şimdiden her tarafta | bayraklar asılmıştır. Ogün pek muhteşem şenlikler va - pılacaktır. Bayram progra- vazzzea İnme le di zeneet” kevi başkanı Samih Azmi E- | zerine reisliğinde bir komis- İngiliz - Sovyet Müzakeresi İlerliyor Londra, 19 (Hususi — Sovyet - İngiliz müzâkereleri Moskovada ol - . dukça ümitli bir şekilde ilerlemekte-| yon teşkil edilmiştir. Ko- misyon çalışmalarına başla- tır. Antakya, 19 (Tan Muha- | İr birinden) — Hatayın anava- İ tana ilhakı ilân edildiği gün. Fransız askerleri Hataydan atma niğde GE kr büyük gü- nü kutlamak icin muazzam hazırlıklar yanılıyor. Hamidiye Mektep Gemisi Samsunda Samsun, 19 (A.A.) — Dün Hami. diye mektep gemimiz limanımıza gel. miş ve bugün mektep gemisi komu- dir. Wilyam Strang, bügün Moskova tanr tarafından vilâyet merkezi zi - daki Fransız sefiri ile görüşmüştür. Londranın son Sovyet — tekliflerine karşı olan cevabı bir iki güne kadar Moskovaya gönderilecektir. * Epogue gazetesi, Uzak Şark hâdi- seleri münasebetile yazdığı bir ya zıda, Moskova görüşmelerine de te mas ederek şöyle diyor: İngiliz - Fransız - Sovyet anlat masinin pek yakın bir âtide imzalan- ması elzemdir, Zira pek yakında bu anlaşma imzalanmaz ve ayni zaman. as HADİSELERİN İngiliz ihtiyat bahriye efradından 2500 kişi tiç ay için silâh altına davet olunarak seferber edilmişlerdir. Bu fevkalâde tedbir için sebep olarak ta ihtiyat filonun hazır bulunması lüzumu ileri sürülmüştür. a ve Polonyanın iştira- ediyorlar. Slovakya ve yaret edildikten sonra genç deniz su- baylarımız ve bir deniz müfrezesi şehre çıkarak Atatürk anıtına tören- le çelenk koymuşlardır. Kahraman denizcilerimizin geçişi halk tarafın- dan içten gelen sevgi ve gururla al- kışlanmatır. Saat 17 de valimiz ge- miye giderek komutanın ziyaretini iade etmiş ve bu ziyaret 21 pare top atılmak suretile selâmlanmıştır. da da Uzak Şarktaki vaziyet karışır- sa, Hitlerin sergüzeşte atılacağı mu-| hakkaktır, İÇYÜZ manlara gönderilen edilmektedir. Jamıştır. Şehir sokaklı ludur. Arn yerlilerin s h altıma Almanyada Yaşıyan i Polonyalılar Tazyik Artıyor Varşova, 19.(A.A.) — Almanyada yaşıyan Polonyalılar birliği Alman- yadaki Leh ekalliyetinin vaziyeti hakkında Friek'e bir muhtıra tevdi || etmiştir. Notada şöyle denilmektedir: “Almanyada yaşıyan Polonya- Uların vaziyeti yeniden vahimley- miştir. Genç Leh nesli üzerinde yapılan ve gittikçe artan tazyik- lerin Leh analarını ve babalarını | derin bir endişeye bildirmek içim tine müracant lonisi âzasının maruz kaldığı cev- rü eefanın çocuklara tatbik edil- memesini Alman zimamdarların- dan rica ediyoruz,” Muhtıra hakkında tefsirlerde bu- Inan Warzawski Dziennik Marodüy gâzetesi diyor ki: İların yaptıkları bu teşebbüsün bir netice vereceğinden şüpre ediyoruz. Polonya hükümetinin uzun müddet tahammül edemiyeceği bu vaziyete nihayet vermenin bir tek çaresi var- dır: Polonyadaki Alman ekalliyetine karşı mukabil tedbirler almak.” ye Rumen Gazetecileri Londrada Londra, 19 (A.A) — Romanyanın | başlıca gazetelerini temsil eden on İlki gazeteci bu akşam buraya gel mişlerdir. British Councilin misafiri olarak on beş gün kalacaklardır. T Moravyada 400 bin asker bulunduğu söylenmektedir. Prag'da bu askeri hazırlıklar endişe ile takip edilmek- tedir, Çekler, bir seferberlik ilâm vukuunda Prag Çek mallarını yağma edecekle- rinden endişe etmektedirler, * Almanlar Romanyada da taatiyete başlamışlar. dır. Romen zabıtası Berlinden Romanyadaki Al- talimatı elde etmiştir. Bu ta- limatta Almanlara hâdiseler çıkarmaları tavsiye > İtalyanların Trablusla, Mısır hududunda ve Arnavut- lukta askeri hazırlıklar Badoglio tayyare ile Bingazideki kuvvetleri teftiş et- miş ve Mısır hududuna 80 bin asker tahşit etmiştir. Misira son günlerde bir Alman ve İtalyan akını baş- yaptığı görülüyor. General arı bu esrarengiz turistlerle do- utluğa da asker gönderildiği, ve dahilde almarak İtalyan sabitleri tara- fından yetiştirildiği haber verilmektedir. düşürdüğünü | ediyoruz. Leh ko.) — Şunu bir okü hazret! Dedi. “Almanyada bulunan Polonyalı- İ 3 “ELE Kurtarılan Sevgilinin Akıbeti Yazan: B. FELEK prim pek iyi | bilmiyorum. Zannederim Neyzen Tevfik dostumuza ait bir fıkradir. Üstat, bir kaç ahpabiyle bir sine- maya gitmiş. Bir filim seyrediyor - muş. Filimde bir genç kız bilmem ne sebeple kendini denize atmış veya düşmüş. Orası lâzım değil. o Hulâsa canı tehlikedeyken bir delikanlı he. men kendini suya atıp kızı kurtar - mış, Lâkin filmin akıp gidişi öyle ol- muş ki; nihayet o delikanlı kurtardı ğı kızla evlenmiş. Bunu görünce Neyzen Tevfik; — Yahu! Hep kurtardıklarını ger. değe koyuyorlar. Demiş. Orta Avrupada inkişaf © etmekte olan hâdisat bana bu fıkrayı hatır - lattı. Cümlenin malümudur ki; Çekos- İlevakyanın Slovakya, Moravya, Bo » hemya gibi kısımları Almanyanın hi. mayesine girmek suretiyle kurtarıl - mış () idiler, Çekya da ayni sekilde ya! Son günlerde öğreniyoruz ki bu. ralarını Almanya kendi memleketine ilhak etmek istiyormuş. Demek ebedi hâkikat tekerrür e. diyor, herkes kurtardığını gerdeğe alıyor. Bilet karnesi bahsi: Ben Akay vapurlariyle (seyahat etmek saadet ve zevkinden mahru « müm. Gerçi yazlıkta oturduğumuz yer denizaşırıdır ama Üsküdar iske. lesine Şirketihayriyeden başka va - pur uğramadığı için bu eski ve emek. tar müessesenin tekneleriyle seyahat ederim, Ama bu o demek değildir ki; Akayın geniş, güzel, gıcır gicir ve maç günleri hıncahınç Oo vapurlarına hiç binmiş değilim. Onları da tanırım. İçinde seya - hat edenleri de. Nitekim bunlardan birisi dün bilhassa beni ziyarete gel. açık tirşe rengi bir bilet karne- çeneme dayayıp — Estağfirullah! Cevabını ver - dikten sonra sol elime karne kapağı. ni ve sağ elime de ( gözlüğümü alıp dikkatle okudum ve anladım ki; “Abonman biletlerinin muayene İkaponları memur tarafından kopa « İrılmalı ve abone defterleri memurla» ira mutlaka gösterilmeliymiş.” | Ve bu defter her talep vukuun - İda da gösterilmek lâzımmış. Eğer kazara deltersiz bir bilet ve. ilirse hem o bilet istirdat edilir, hem de vapur ücreti iki kat almırmış.,, — Gördün yal Ne kadar külfete marüz bulunuyoruz. — Neden? Dedim, — Neden olsun! Bu karnenin asi) biletten farkı beş on para kadar te - nezzül edilmiyecek bir miktardır. Bu karneleri alanlar bunu halka satıp jkâr etmeğe tenezzül etmez. İçlerinde bir iki tane de böyle yapan var diye, benim, senin gibi dürüst yolcuların rahatını bozmağa ne lüzum var. Me- selâ ben bu biletle karımı, çocukla » rımı seyahat ettiremem. Böyle bir şey nerede görülmüştür, Nihayet bi. zim bu karnelerden beklediğimiz hiz. met ucuzluk değil, sabah akşam bi - let kişelerinde beklememek mesele. sidir. Böyle yolcunun biraz da haysiyetine taallük eden bu hususa nazarı dikka. ti celbetsen fena ölmaz, Dedi. Doğrusunu söyliyeyim, Avrupa - da da bizim limanda işleyen şirket vapur - larındada vardır. Lâkin onlar bu kar. in başkalarına verilme - sine muaraza etmezler, Kaldı ki; bu gibi şeylerin ucuzluğu, çök alınmış olmasından mütevellittir. Yoksa kar. nelerin şahsa münhasır olması için değildir. Acaba böyle işlerde biraz | daha yolcuya yakın ve biraz daha pratik olamaz mıyız? RR m 10 Ölü, 16 Ağır Yaralı Viyana, 18 (A.A) — Avrupanın en mürtefi yolu olan Grossglotkner yolu üzerinde köylü ile dolu olan bir kamyon bir uççuruma devrilmiştir. Kamyonda bulunan 26 kişiden on kişi ölmüş, geri kalan on altısı da ga- yet ağır yaralanmıştır.