20 Haziran 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

20 Haziran 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

anı 20-6-939 ————— Yeni Barem Projeleri Üzerinde Anket | it Bn Memurlar Barem Ne Düşünüyorlar ? (Yeni barem pjrojeleri üze- rinde memurlarımızın düşün- celerini tesbit için açtığımız ankete gelen cevapları neşre devam ediyoruz. Okuyucula » rımızın, dileklerini en kısa şe- kilde yazarak göndermelerini rica ederiz. Bunları sıra ile neşredeceğiz.) * Diploma Meselesi *1 — Kuvvetli hâmiler sayesinde pek kısa bir zamanda tahayyül edemedikleri yükselmiş olan bazı memurla. sep hakları tanındıktan sonra, adâlet ve muvazene temini Bu itibarla, müktesep halkın ye- unta uydurulması Iârımdır. 2 — Takdirname alanların kidemlerine ram yapılması keyfiyeti de çok sulü müsaittir, Çünkü, evvelce tavsiye ile de yapılabilen terfiler, bu defa da takdirna- me ile yapılacaktır. 3 — Tuhsil meselesine gelince: Şahsen yüksek tahsil gördüm, yüksek tahsil dip- lamasının bir kıymti olmadığı kanaatinde değilim. Paket, yüzsek tahsili olmadığı halde, pek çok yüksek tahsillilere, her nok» tadan tafevvuk eden birçok elemanlar bu- lunduğumu yakinen bil Bunün için, muayyen bir müddet ko- bile, terfiin tahsile göre değil, fkti- dar ve liyskate, ortaya konul sere göre yapılması tarafda, den evvel şu zoktayı gözönünde bulundur- mak lâzımdır ki, bilhassa taştolı olan bir-| çok vatandaşlar, yüksek tahallin istilzam | mevruubalış orum. eylediği ma rı ikdiham edecek vazi-| yete olmadıkları için, münhasıran kendi zekâ, istidat ve kabiliyetlerile yükzek tab sil mezunu derecesinde müktesebata sahip | olmuşlardır. Harbiumum! nesli ise, kendi irade ve ihtiyarlarına taallâk etmiyen se- bepler dolayıslle yüksek #ahsile devan edememişlerdir. Binaenaleyh bu gibilerin İnkişaflarına sed çekmek, adiletle telif edilemer. Har eray eyi yüpmen — Ekrasanale” vardır. ki, tam ve mutlak ;bir.aciz içinde- dirler. Bu gibilere fazla bir hak ve İm yaz vermek, yine adalet mefhumile kabili | teli değildir. Lisan bilmek, iktidar ve liyakati haiz o). mak şartiye, bir memurun tercihan bir va- zleye alır bir sebep teşkil edebi Ur; fukat hiçbir zaman kendisine deha fazla bir huk bahşedilnesini (cap ettirmez. Su hale nazaran büremdeki bu kaydın da tâdili icap eder, Çocuklu memurlarla, çocuksuz ve be- kâr memurların bir tutulmaması da çok yerinde bü Çok nüfusa ihtiyaç gösteren memleketimizde bü noktanın 6- hemmiyetle gözününde tutulması mijit bir vazifedir." olur. şey AG Memurun Üç Derdi: Memurun, üç büyük derdi vardır. Terfi, refah ve oturduğu sandalyenin emniyeti imeselesi, Kanuna göre, memur 3 veya dört senede terfi edecektir. Otomatik terfi bi? şey temin etmiş değildir. İki terfi müd. detini bir derecede geçirenler bir üst de rece maaş: alacaklar. Yani bir decered pekir sene bekliyecekler demektir. Sekiz sene sonra alacağı zam, sekizinci dereceye kadar, azarn! on liranın içinde tehalüf © der, Bu, kanunun cazip bir noktası olarak sayılamaz. Refah keyfiyeti de, şöyle temin edilebilir: Meselâ; b bine Yi laşan memur kadrosu yüzde yirmi nisbe- tinde tensik edilebilir ve birkaç dal tisma edilince, bütün dairelerin bu nisb: dahilindeki tensikata ee) tahammülü ve maslahat mülees kisin vücude getireceği tasarruftan, müs- tahdem memurların maaşları, en küçü Bünden başlanılarak münasip nisbetlerle ot beşer, yirmişer Jira daha arttırılarak ve Biylelikle küçük memürlur refaha, hiç değilse bir kademe daha yaklaştırılabilir. Bunu yapmak için, bugün birçok me- murun kapı dışın edilmesi ve birçok va- tandaşın işsiz kalması hatıra gelir. Fakat| bence, tehlikeli oyunu oynamağa da) Müzür Kimseyi işinden çıkarı mak şartile ar bir zamanda bu da yapıla- bilir. Devtet, bugün fill bir kadro yapar, bugünün yüzde yirmi noksenile bir o yapar, ve bu, devletin fil kadro- su olur, Bugünkü mevcut kadroda her ne ölürsa olsun vukua gelecek mün- kimseyi tayin etmeksizin imha adedi elde edilinceye kadar bu usule dikiks'le devam edilir ve birkaç sene zarfında full kadro tahakkuk etmiş olur ve elde edile- cek tasarrufla mevcut memur terfih edi. Mir, Sendalyerin emniyeti meselesi; memu- Yun bir de Vekâlet emrine alınması me- selesi vardır. (Görülen lüzum üzerine) esbabı mucibesile bir karar verilir. Bunun Miran, temyizi de yoktur. Bu Vaziyette, momur can acısı İle Şüreyi Devlete ko- par. Bu teşekkül, ya bana * ir olmaz. İşte bu ten- bu yoktur. halleri, der. Her derecenin fili kadrodaki mesele değildir, diye dâvayı reddeder ve- yahut kabul eder. Şayet kabul ederse, İşl yapan Vekâlet, iki satırlık bir müdafaa ile işi keser atar ve dâva da reddedilir. Müdalan şu, (Kendisinde görülmüş olan ahval, idarenin itimadını selbetmiştir.) Zaten könun, memurun ne gibi suç telicesinde Vekâlet emrine alınacağını tax yin ve tasrih etmemi tamamen idarenin başındaki musul şahsi yete bırak hakkı takdir onundur. Farrmuhal, Şürayi Devlet, bu kararı nak- zederse İş daha sarpa sarar. Bu defa da, Vekâlet emri vaziyeti zel) olmuştur, diye #çık maaşı da vermezler. İndel rem deyince de, doğru, hakkınızdır, münhalimiz yoktur. Münhal vukuunda bir #izi buluruz, derler. Bu haklı söze de bir şer diyemezsi Münhal Dereye tayin ets ve bu salâhiyeti, olmayınca ler İşte, Bü Millet Vekilleri, memurun bu Üç derdine bir çare bulmak için ba- teme esaslı hükümler koyarlar ve memu- run bu haklarını birez daha alâka ve hassasiyetle müzakere ve tetkik ederlerse hem biylik bir hakşinsslık yapmış © lar ve hem de koyacakları kanun temiz ve il bir eser olur MAK (Adresi mahfuzdur). Etiketsizler Ne Yapsın? “Barem projesi şüphesiz ki içtima in- kişafimizın yeni bir zaruretidir. Ansak devlet hizmetine giren o mütehassıslarda, bu ıslahın reaksiyon doğurmanı şüphesiz- ir. Messi, Ben. Orfa teknisiyenim. Bir ecnebi şirkette, bugün baremin 8 ncı de- recesinden maaş alıyorum. Yarın devlet hizmetine geçersem (19 üne dereceden yara alacağım. Bu İş, teknlsiyenlerin a- leyhinedir.. İkinci bir Edisin yarın Türkiyede tü- rerse; ver şuna 40 lira aylık m denecek?. Saniyen: Yüksek veye lise tahsilini gör- meden ha; atılmak mecburiyetinde çalanların yüzde doksan beşi okumak İm- kârüni bulamıyan fakirlerdir. İlkmektep eamastimeem seren SEMUENNEA Hatayesileri ve zeki çocukları devlet himayesine alırsa, şüphesiz barem çok iyi netice verir. Ak- de okumak imkânını bulamıyan eğer hayatla sivrilecek olu: llılara larsa bunların önüne kanunu bu şektile| yetiş koymak muvafık değildir zannederim." S.B. (Adresi ve Imzasi mahfuzdur) Az Maaşlı Memurlar: 1000 kufuş asli maaşlı bir mı On senedir bu hizmette ayni maaşla çalı- rum, şiyorum. Bugüne kadar hiçbir zam, terfi görmedim. Evvelce yapılan barem kanu- nundah İstifade edemedim. Aynı zamanda (4) çocuklu bir yim, Asli maaşım 1000 | | bunların maaşla İbu sure ur İçin kuruş olduğuna göre tutarı Kazanç, buhran v. s, vergiler kesildik sonra elime göçen (34) Lira küldür Kuruş- tur. Bu para İle (8) nüfuslu bir aileye ba- kıyorum. Ara ne gibi. Ne kada riayet etsem de bir türlü, alemin ihtiyaç larına, kâfi gelmiyor. Benim gibi küçük memurların fevkalâ- ie değil de normal bir şekilde yaşama: için büyüklerimiz bizleri de düşünseler bizim gibi az maaşlı ve çok çocuklu si- islere alla zammı verilse artmasına da bir yol açmış olurlar, Veye- hut, bizim gibi az maaşlı memurla; kazanç, buhran v. 8. kesilmese. Or. (40) Bradır. iktisada Bülusumuzun MM. Bankalar Baremi İçin “Bankalarla halen büreme tâbi olmadan çalışın müesseseler hakkındaki mütaleam; bildiriyorum. Çünkü, hüzümet baremi &- sesen mevcuttur ve yenisinde ufak “tefek değişiklikler vardır. Bu sahiplerine "zararı değil, maktadır. tadilâtın da maaş faydası dokur 1 — Barem kanununda hakkı müktesep tanımamak büyük bir haksızlık olacaktır. Bündân sonra #linacak memurların mü-| centselere giriş ve oralarda terfi ge'siller bir usule bağlanabilir. Fakat bundan ev- vel müesseseye İntisap etmiş bir merurun bugünkü maaşına dokunmak doğru bir hareket olmıyacaktır. 8 - 10 - 15 sene bu mülesmselerde emek sarfetmi Tun maaşından 25 - 50 - 100 lira kesmek ük bir haksık teşkil edecektir. Burdan 15 sene evvel bir memur maaşi- nin filân miktarda kalacağını ve böyle bir barem yapılacağını bilseydi beliri de b: müesseseye intisap etmiyecekti; veyahu Ali tahsilini ikmal ettikten sonra intisap ederdi, Binasnaleyh böyle bir barem yas pılacaksa buna ancak bu kanunun meğrin- den sonya memuriyete girecekler tâbi tu- tulmalıdır. 3 — İlk hüleümet bürenil yapılırken nis- betler hükümetin esasen verdiği pek yakın nisbetlerde tarzim' edilmiş ve bir memu- müaşata Halbuki halen bireme (âbi olmıyarak çalışı baremdeki nisbet tatbik edilecek olursa bu zavallıların| kısmı Azat büyük zarar göreceklerdir. 120 - 140 İlrahık bir banka memu- zundan da tevkifat yapılması icap edecek, da 85 - 100 Kiraya ine- cektir. Bu memurların hepsi kendi kazançları çerçevesi dahilinde bir takım taahhütlere girmişlerdir, bir yuva kurmuşlar, bülçe- lerine göre yaşamaktadırlar. Bunların ka- zançlarını böyle mühim bir nisbette azalt- mek hepsini içinden çıkamıyacakları müş. Kül bir vaziyete düşürecektir. Milli Banka memurlarından A. Yücel Neşeli bir cenaze alayı : Atina yanındı ki bir köyde ga- ip bir censze nerasimi (yapıl nıştir. Cenaze &- ayı başta tabut ılmak üzere ne eli şarkılarla ve nızıka ile sokak- lardan geçmiştir. Ölen Kosta Gregori olup köyün, hattâ bütün kazanın en neşeli ve şen bir adamıymış. Dalma hayatın- da, “Ölüm insanın kurtarıcısıdır!, Diyormuş. “Yalnız ahmaklar, ölene ağlarlar. Bunun için, benim cena- zemde de, herkes gülsün ve gülme- Mâir!..,, Dermi; Nihayet Kosta Grogori, ağır has- talanmış ve artık hayatının sonuna ini hissederek Vasiyetnamesini yazmış. Zengin köylü, bütün emlâ- kini, parasını kendisi için hiç göz yaşı akıtılmamak şartiyle yakınla» rına bırakmıştır. Şayet, arkasından ağlamakla, göz yaşı dökülerek teçs- sür içinde kalınacak olursa bu, şe- raite muhalif addedilerek bahşedi- len emlâk, belediyeye kalacaktır. Bundan başka Kosta Gregori, va- siyetnamesinde öldüğü gün, ölümü şerefine büyük bir ziyafet çekilmesi için 5000 drahmi ve bu ziyafette|azmettiği için Kosta Gregori'yi pa- davetlileri eğlendirmek için mızıka İpazsız cömmüstür. | P DÜNYA Mahpusları kaçıran fırtına: Amerikada Ar- kanzas arazisin- de çıkan kuvvet U bir kasırga binaları evler yıkmış, duvarla. rı, ağaçları de- virmiş ve netice de büyük lar yapmıştır. Bu kasırganın bütün devam ettiği bir sırada Li! hapishanesinde garip bir hâdise ol- muştur. Kasırga esnasında © uçan kuş ve her türlü diri mahlük ve insan Si ğındıkları yerden çıkamadıkları Si- rada, kasırgadan hapishanenin de bir duvarı çökerek yıkılmıştır. Du- zarar- varı çöken kovuşta bulunan 10 mah- küm, hemen kaçmışlar, enkez ma- halline muhafızlar gelinciye kadar, ortadan kaybolmuşlardır. ———— — parası olarak ta 3000 drahmı bırak- mıştır, Müteveffanın bütün bu arzuları, bütün teferrüatiyle ifa edilmiş, yal | nız köy papası düğün, bayram ala-! yını, eğlenceleri protesto etmiş ve cenaze alayından kaçmak istemiştir. Fakat halk, vasiyetnameyi yapmağa TAN İngiltereye giden Türk gazete- cilerinin çok iyi kabul gördükle- i, muhtelif hükümet ricaliyle temaslar ve mülâkatlar yaptıkla- rı yazıldı. Türk gazetecileri Colchtester- de yeni silâhlar üstünde yapılan talimlere de davet edilmişler ve bu suretle bir günlerini de ordu- nun misafiri olarak geçirmişler- dir. Resimde Türk gazetecilerini yeni bir İngiliz topu hakkında izahat alırlarken görüyoruz. Fransız Başkumandanı General Gamlen İngiliz kıtalarını teftişi esnasinda İngiliz tank dafii toplardan birini gözden geçiriyor... İngilizlerin yeni yaptıkları Mori- tanya Transatlantiği bu ayın 27 sinde yapacağı ilk Amerika se- yahatinde rekor kıracağı umuluyor. ” & Uzak Şark harbinde Japonlara karşı güzel harp eden Çinliler a- çık şehirlere karşı yapılan hava taarruzlarını protesto için bir toplantıda.. İngilteredeki teftişlerini bitirip Fransaya dönen General Gamlen erkânı harbiyesiyle beraber muhtemel bir taarruzun plânları arasında tetkikler yapıyor.. Hamburgtan Kübada Havana limanına gelen 450 Yahudi muhaci- rini karşılamıya giden akrabaları vapura girmek müsaadesini ala- madıkları gibi gelenlerin karaya çıkmalarına da izin verilmedi- ğini haber alıyorlar..