2 Temmuz 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

2 Temmuz 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Fransa, Almanyaya kati ihtarda bulundu D anzigde vaziyeti değiştirmeğe kal- arsa Fransa derhal harekete geçecek 2; h etmşitir. Hariciye Nazırı, Şarki Ay- vaziyetin değişmesine Fran- | sanın asla lâkayd okalamıyacağını, “böyle bir teşebbüsün vahim neticeler “vereceğini bildirmiştir. © Paris mahafili bu suretle Fransa- “nın Danzigde her hangi bir harekete kalk n harbe sebep olaccağını | Almanyaya açıkça bildirdiğini söylü- yor. Şimdi icap eden kararı vermek “Almanyaya düşmektedir. o Danzigde bir hareket teşebbüsü üzerine Fransa ile birlikte İngiltere de harekete geçecektir. Moskova müzakereleri Paris 2 — İngiltere ve Fransa yeni tekliflerini dün Sovyt Rusyaya bil Fevkalâde pi dirmişlerdir. Sovyet Başvekil ve Hari. tiye Nazırı B. Molotof teklife çabuk osvap vereceğini bildirmiştir. Pek yakında bir anlaşma olacağı ümid ediliyor; Fransanın tedbirleri Paris 2 — Resmi gazete bugün bir çok kararnameler neşretmektedir. Bu kararnameler milli müdafaayı kuvvetlendirmek için hazırlanmıştır. Dün”Harbiye Nezaretinde B. Dala” dier'nin reisliği altında Dahiliye, Ad- liye Nazırlarile emniyet müdürün- den mürekkep bir toplantı yapılmış- tır. Toplantıda son vaziyet münase- betile menfi propagandalar ve her nevi tahrikât için alınacak tedbirler görüşülmüş, kararlar verilmiştir. Paris 2 — Fransa tarafından milli müdafaayı kuvvetlendirmek için ih- tiyatların silâh altına daveti hakkın- da bir karar yoktur. Izmirde kasırga matbuat kongresi ! 20 dakika sürdü 10 Temmuzda Ankarada | Ortalığı kaplıyan kurşuni toplanacağı tebliğ edildi , Ankara 1 (A.A.) — Dahiliye Vekâ- ii alâkadarlara yaptığı bir tamim 14 temmuz 1938 tarihli ve 351 nu- maralı basın birliği kanununun mu- “Yakkat maddesinin A fıkrası mucibin- /©e fevkalâde kongrenin temmuzun Onuncu pâzartesi günü saat 10 da Da- hiliye Vekâletinde toplanacağını bil- “dirmiştir. Fevkalâde kongre bu top- Jantısında basın birliği idare heyetle- “Tile haysiyet divanlarını seçecektir. (Resmi güzeteler hariç olmak üzere bütün diğer gazete ve mecmualarm murahhasları kongreye iştirak edebi. leceklerdir. . Viâyetlerden gelecek olan murah- baslar vilâyetçe kendilerine verilecek “fotoğraflı ve tasdikli birer vesikayı “göstermek suretile vilâyet merkezi is- “tasyonlarından ücretsiz bilet alabile- ceklerdir. pi i lar hakkında bir tebliğ © Ankara 1 (A.A.) — Merkez banka- yazılı müddet içinde bankaya ibraz “edememiş olan alâkadar tüccarların “bu husustaki mücbir sebebleri tevsiki vesaik suretile birlikte en geç temmuz 1930 sonuna kadar Ticaret Vekâleti. ne tahriren müracaatları lâzım gel- fevkalâde murahhası Strang ile Fran- mz ve İngiliz büyük elçileri öğleye doğru Kremline giderek Fransa ve İn- giterenin yeni tekliflerini Sovyet e tevdi etmişlerdir. Bu dip- k saat 14 e doğru Kremlinden ayrılmışlardır. Sovyet cevabı yakında verilecektir. Hariciye Nazirımin Atina seyahati © Alina 1 — Balkanlarda seyahat ey- Je e olan Mısır Hariciye Nazır Abdülfettah Yahya paşa 11 temmuz- Ba Atinaya gelerek 3 gün kalacak ve Yunan hükümetinin misafiri olacak. | © Misir eğ karışık toz bulutundan on metre ilerisi görülemiyordu İzmir 1 (A.A) Dün akşam 18,40 da İzmir büyük bir kasırga geçirmiştir. İzmirlilerin hiç görme- diklerini söyledikleri bu kasırga tam yirmi dakika sürmüş ve şehirde cid- di bir heyecan doğurmuştur. Gayet kesif kurşuni bir toz bulutu bütün şehri çevreliyen daglaları ve denizi kaplamıştır. Sokaklarda on metre ilerisini görmek kabil olmadığı gibi evlerden de karşı evleri ve damları bile görmek mümkün olmamıştır. Fırtına şehirde bir hayli cam kırmış, kiremit uçürmüş ve hatırı sayılır tah» ribat yapmıştır. Kasırganın Karşıya- kadaki tahribatı daha büyük olmuş- tur, Kiremit ve camlardan başka bir dükkânın da vitrini tamamen uçmuş- tar, Karşiyakadaki fırtınadan sonra on beş dakika kadar şiddetli bir yağ- mur veonu takibendefındık bü. yüklüğünde dolu yağmıştır. Dolu ve yağmutun ciyara da düşmüş olması muhtemeldir. Hava bu sabah açılmış ve biraz serinlemiştir. Tahribat İzmir 1 (A-A.) — Dünkü kasırga nüfus zayliatına sebeb olmamıştır. Yalnız o esnada deniz komutanlığına aid kotra ile denizde bulunan komu- tanlık erbaşlarından Şemsi denize atılmak suretile canımı kurtarabilmiş, kotra da bilâhare kurtarılmıştır. Kar. gyakada Kenan adında bir genç de bi rarkadaşının sandalını kurtarma. ğa teşebbüs etmiş ve bu esnada sol kolu çıktığından Memleket hastane. sine kaldırılmıştır. Bulgaristandaki seylâpta 37 ölü, 50 kayıp var Sofya 1 — Bulgar ajansının aldığı son haberlere göre, seylâp felâketi- nin bilançosu şudur: 37 ölü, 50 kadar kayıp. 250 ev ta- mamile yılkılmış, 450 ev olurulmiya- cak hale gelmiştir. Zirai mahsulât ciddi hasara uğramıştır. Büyük mik- tarda hayvan telefatı vardır. Maddi hasar yekünu 100 milyon leva kadardır. Yunanistanda 50 ev yıkıldı, 40 kişi öldü. Atina 1 — Yunanistanın Ftiotl mıntakasında şiddetli bir yağmurla müthiş bir fırtına çıkmış 10 50 ev de yıkılmıştır. Bursadaki Atatürk köşkü Bir inkılâp müzesi haline ifrağı kararlaştırıldı Bursa (Akşam) — Hükümetçe sö tan alınmış bulunan Bursa elektrik Belediye meclisi bumeseleyi görüşüp istikraz salâhiyetini reise verdikten sonra, rusnameye alınan «Atatürk köşküs ne dair halk tarafından hazır- Janıp elli imza ie verilen bir takriri de kabul etmiştir. Bü takriri aynen veriyorum: «Devle- timizin banisi, milletimizin fedakâr sadık hadimi, insanlık idealinin âşık ve mümtaz siması eşsiz kahraman Ebedi Şefimiz Atatürkün, Bursalılar arasıhda en mesud günlerindeki ika- metleri hatırasını saklıyan ve bu İti- barla manevi kıymeti ölçüye sığmi- yan, Çekirge yolundaki Atatürk köş- künün, son ikametlerindeki şeklile bir inkılâb müzesi olarak muhafazası için lâzım gelen kararın derhal alın- ması hususunda müessir teşebbüsatı kanuniyenin ifa ve Ikmaline delâleti- nizi Bursalılar namına rica eder ve bu hususta maddi fedakârlık icab et- tiğ takdirde tensib buyrulacak yardı- mı Bursalıların asla esirgemiyecek- lerinden emin olmanızı saygılarımız- Ja arzederiz; 'Takrir, umumi tasvib seslerile kar- #lanmış ve köşkün, bir inkılâb müze- si olarak muhafazası için, “menafli umumiye kararı istimlâ- kine karar verilmiştir. Meclis, bu işin biran evvel neticelendirilmesini daimi encümene tevdi etmek suretile, Bur- sahların bu güzel arzularını yerine /B. Chamberlain bu gece bir nutuk söyliyecek Ingiliz Başvekili bu mühim nutkunda her teca- vüze şiddetle mukabele Londra 1 (AA.) — Önümüzdeki pazar günü akşamı Chamberlain İn- giliz milletine hitaben radyo ile bir mesaj söyliyecektir. İngiliz Başveki- Minin söyliyeceği bu nutka büyük bir ehemmiyet verilmektedir. Chamberlain hafta tatilini de Lon- dra civarında, dostlarının nezdinde geçirecektir. Londra, 1 — İngiliz mahafili, Dan- zig meselesi hakkında Lord Halifaxn son nutkunda İngilterenin vaziyetini oldukça kati bir şekilde tayin ettiği- ni ve bu hususta mülalea beyanına lüzum beslenmediğini söylemekle ik- tifa ediyorlar. Varşovadaki Oİngiliz sefiri mezuniyet alarak Londraya vaziyeti hakkında bir rapor verecek- tir. Press Associatlona göre, B. Chem- berinin yarm söyliyeceği nutukta Lord Halifax'tan sonra İngilterenin her tecavüze koymak hususundaki azim ve kararını tekrar teyid edecek- tir. Polonyadaki Çekoslovak emlâki Lehistan, menkul ve gayri menkul mallara vazıyed etti Varşova 1 (A.A.) — Resmi bir teb- getirmiştir. Telefon kablosu parçalandı Dün bir çok yerlerle m Belediye tarafından asfalt olarak telefon irtibat kablosu kazaen kıni- mıştır. Bu suretle 30 - 40 metre ka- dar kablo tamamen parçalanmıştır. Kaza 16,25 de olmuş ve bu saatten itibaren Kadıköy, Erenköy, Kartal, Adalar, Bebek, Paşabahçe, Büyükde- re ve Tarabya santrallarına bağlı abo- nelerle İstanbul ve Beyoğlu arasında arızalı hat üzerinden geçen aboneler- le muhabere kesilmiştir. Beşiktaş ve havalisi ile de bu arıza yüzünden te- lefonla konuşulamamıştır. “Telefon idaresi dün gece sabaha kadar kablonun tamiri işile uğraşmış- tır. Telefon idaresi müdürü B, Niyazi Tezer muhabereyi biran evvel temin Kral Zogu hareket etti Polonya yolile Fransaya gidecek Kral Zogu, kraliçe Jeraldin ve ma» iyetleri erkânı dün akşam Romanya bandıralı Besarabya vapurile Kösten- teye hareket etmişlerdir. Romanya- dan Polonyaya geçecekler, Letonya, İsveç, Norveç yolile Fransaya giderek Versayda kiraladıkları şatoda otura- caklardır. Mussolini Romaya döndü Roma 1 (A.A.) — 15 gündenberi Ramada bulunmıyan B. Mussolini, bu akşam kendi hususi tayyaresile liktör tayyare meydanına inmiş ve iğde bildirildiğine göre Polonyada bulunan eski Çekoslovak devletine aid emlâkin hukuki vaziyetinin he- nüz tesbit edilmemiş olması ve Polon- ya hükümetinin eski Çekoslovakya- dan bazı resmi taleplerde bulunması üzerine Leh makamları Polonyada bulunan eski Çekoslovak Cümhuriye- tine aid menkul ve gayri menkul em- vale vazıyed etmişlerdir. Çekoslovakya sefareti binası, vazı- yed edilen emlâk meyanında bulun- maktadır, Bitaraflık kanunu Amerika Mebusan Meeclisi- nin kabul ettiği Bloom projesinin son şekli Vaşington 1 (AA) — şekli şudur: Reisicümhur veya kongre ecnebi milletler arasında harp hali mevcut olduğuna hümettikleri zaman bir be- yanname neşredilecektir, Bu beyanamenin neşrini müteakib harp edevatı hariç olmak üzere mu- hariplere silâh ve cephane satılması, tasarruf senedleri bir ecnebi namına devredilmeden evvel her türlü eşya gönderilmesi, 90 günü tecavüz etme- yen kısa vadeli adi ticari krediler müs- tesna olmak üzere muhariplere kredi Açılması ve muharipler namına iane toplanması menedilecektir. İngiliz filosu Yunan sularında Atina | — 7 temmuzda Faler limâ- nına Glorüs tayyare gemisile 4 İngiliz torpitosu gelecektir. Temmuz ve ğUS- tos aylarında 40 İngiliz filosu Yunan adalarını ziyaret edecektir. Romanya milli müdafaayı takviye etmek mecburiyetinde Bükreş 1 Mebusan ve âyan meclisleri mümessilleri, Kral sarayı. na giderek Kral Karola, palâmento. nun açılış nutküna meclislerin ce- vaplarını takdim etmişlerdir. Kral Karol bu münasebetle kısa bir nutuk irad etmiş ve Romanyanın mili mü. dafanyı takviye mecburiyetinde ol gelmiştir. Lord Halifaxa Lehistanın | edileceğini teyid edecek İngilteredeki hizmetçi Alman kadınlarını geri çekmeğe uğraşıyorlar Londra 1 (A.A) — Evening Stan- dard gazetesi, Alman hükümeti İngilterede hizmetçilik yapan bütün Alman kadınlarının Almanyaya dön- melerini temine çalışmaktadır. Almanya büyük elçiliği bu tedbiri muhik göstermek üzere Almanyada iş görecek kimselerin azlığını ileri sürmektedir. Gaydanın bir makalesi Roma 1 (AA.) — Halifax'ın nut- ku hakkında tefsirlerde bulunan Gayda, ezcümle şöyle demektedir Müzakerelere başlamak imkânsız- Uğı hali hazırda tamamile ve doğru- dan doğruya ihata siyasetinin tatbi- | kinden ileri gelmektedir, İşbirliğinin tamamile aksi olan bu siyaset, maskesi altında saklandığı Sulhun tamamile aleyhindedir. Mü- nihtenberi İngiliz - Pransız siyaseti her türlü teşriki mesai imkânlarını ortadan kaldırmıştır. İhata siyaseti daha ziyade bir iti- Jâfgizlik ve harp siyasetidir.> Bir Alman gazetesinin . münasebetsiz bir yazısı Kosva meydan muharebesi- İ nin yıldönümünü Yugoslav- İ Tarı aleyhimize kışkırtmak | için ileri sürüyor Berlin 1 (A.A.) — «Börsen Zel- tung>» gazetesi, Sırp milleti üzerinde- ki Türk tahakkümünün başlangıcı olan Kosova muharebesinin 550 nci yıldönümü münasebetile yazdığı bir makalede diyor ki: Londranın müzaharetile Türkiye- nin Balkan devletlerini garp devlet- | lerinin tehlikeli harekât sahasına sü- rüklemeğe çalıştığı bu anlarda, Ko- i sowa muharebesinin hatırası Yugos- | Javya için bir ihtar olmalıdır. Amerikada gümüş fiati Vaşington 1 (A.A.) — Maliye Ne- xaretinden bildirildiğine göre, ecnebi gümüşünün alım flatı onsu 38 çent olarak bırakılmıştır. B. Spaho'nun cenaze merasimi Belgrad 1 (A.A) — Mehıned Spa- onun cenaze merasimi dün öğleden Sonra Bosnasârayda yapılmıştır. Me- Tasime Başvekil Çvetkoviç, hükümet erkânı, bir çok mebuslar ve bir kaç bin kişilik bir kalabalık iştirak etmiş- tir. Bu münasebetle birkaç hatib ve bu meyanda Başvekil söz söyliyerek Spa- honun feyizli olan siyasi hayatında vücuda getirdiği eserlerden bahvet- miştir. Bulgar Maliye Nazırı Berlinden döndü Sofya 1 (A.A) — Bulgaristan Ma- Miye Nazırı Bojilof, mühim iktisadi bir İş için gitmiş olduğu Berlinden dön- müştür. Bulgar Başvekilinin Berlin seyahati Sofya 1 (A-A.) — Başvekil Köseiva» nof, 5 temmuzdan 7 temmuza kadar resmen Berlini ziyaret edecektir. Başvekile Bu ziyaretinde, Hariciye ge- nel sekreterliği vazifesini gören si isler dniresi reisi B. Alfino başkâtibi B. Şişmanov ve hus lem direktörü B. Peev refakat eğr. ek- tir, Ayrıca Başvekil ile beraber Bul. gar gazetecilerinden müreksep bir rup sitmekted