3 Temmuz 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

3 Temmuz 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

(Baş tarafı 1 inci sahifede) «Ingiltere, sulhü korumak için, A ndar bir çek fedikiriiler “da bulundu. Fakat bundan ileriye gi- demez. Yeni bir taarruz olursa der- hına mensup eski nazırlardan Amery de Birminghamda bir nutuk söyle- miş ve demiştir ki: «Sade söz kâfi değildir. Ancak ha- Tekete geçersek Hitler azmimizin kati olduğunu anlıyacaktır, Harbin önü- one geçmek için yegâne vasıta ordu- muzu ve donanmamizi hemen sefer- ber etmek ve harp başladığı takdirde Fransaya ne kadar tayyare göndere- » ceksek hemen sevkeylemektir.»> B. Eden de Londrada bir nutuk - Eski Hariciye Nazırı nut- ba İngiliz milletinin her hangi © bir tarruza karşı harekete hazır bu- . Yunduğunu söylemiştir. © Churchill ve Eden İngiliz Kabinesine girecekler mi? Nevyork 2 — Buraya gelen haber- © lere göre B. Churehill ve Eden İngiliz © Kabinesine girmek üzeredirler. Nev- york Herald Tribun bü haberi mem- © nuniyetle karşılayarak diyor ki: © <B. Hitler geçen sene söylediği nu- itin bu iki zatın İngilterede iş ba- şına gelmesine müsamaha etmiyece- a söylemişti. Bunların veya içle- rinden birinin Kabinyeye girmesi İn- giiterenin azmini gösterecektir.» - Bir Alman gazetesinin makalesi « Berlin 2 (A.A.) — <İhate ve tahak- ii k Zeitung'un diplomatik muharrir, Nu Danzig'in sulhen Almanyaya avde- -tine mani olmak, Polonyada Alman- ağı iade etmek ve İngilterenin ken- Polonyalılar, bundan başka İngiliz- i lerin himayesi altında bazı taleblerde - bulunmağa da başlamışlardır. Çün- kü onlar, yeni sulh muahedesinde er gin; Lord Ha. Iifax ve Churchill tarafından söyle yine ansızın şiddetli bir poy- fırtınası çıkmış ve hayli telâşa olmuştur. Bu esnada mendere- girmek üzere bulunan bir Hollan- , vapuru geri dönerek liman açi i demirlemek o mecburiyetinde uştır. Fırına 10 dakika kadar ete devam ettikten sonra bir i sebebiyet vermeden tedricen şmaştir, Gerede su altında Gerede 2 (A.A.) — Bugün I4te iğan şiddetli yağmurlardan kasaba- hemen yarısı bir müddet su altın- kalmıştır, Hasarat yoktur. | Mi wi | küm» başlığı altında Berliner Boersen Polonya hükümeti Danzig EE nmdeirizabat istiyecek nen nutukların, gerginliği izale ede- cök mahiyette olmadığını kaydetmek- tedir. İngiltere ve Fransa teahhüd- lerini yerine getirmeğe hazır Paris 2 (A.A.) — Almanların Dan- zigdeki faaliyetinden bahseden Petit Parisien gazetesi diyor ki: Hariciye Nazırı B. Bonnet, dün Almanyanın * Paris büyük elçisi ile yaptığı görüşmede, Danzigde ve Şark- ta ve bilhassa Polonyaya karşı Al mariların faaliyetlerile alâkadar İn- giliz - Fransız hattı hareketini ken. disine bildirmiş, - İngiltere ve Fran- sâyı Polonyaya bağlıyan teahhüdleri hatırlatmış ve bu teahhüdün zama- nında tamamile yerine getirileceğini de Hâve etmiştir. İşte Almanya, Danzig hakkındaki Hitler plânlarının tatbik mevkiine ko- nulduğu zaman, birbirini takib ede- cek hadiselerin teselsülünden tama- mile bugün haberdar edilmiş bulu- nuyor, Bu suretle eğer ihtimallerin en fenası bir gün tahakkuk ederse hiç: kimse ben bunu istemedim: diye- miyecektir. Matin gazetesi diyor ki: Bir kere daha hatırlatalım ki, Danzig statü- sünde vukua gelecek her hangi bir değişiklik, Fransa ve İngilterenin Polonyaya karşı olan tam garantile. ri mekanizmasını harekete getirecek. ir. Bu harekete gelme, Danzig sta- tüsünde gerek hariçten silâh kuvve- tile gerek dahilden tek taraflı bir ka- rar veya bir kurnazlık vukua gelebi- lecek her türlü teahhüt için mute. berdir. Jour gazetesi diyor ki: Almanların hududu aştıkları dakikayı tayin etmek Polonyaya aittir. Bu dakikada ise Fran- sa ve İngiltere istişareye bile lüzum görmeden derhal otomatik surette bü- tün kuyvetlerile Polonyanın yanı bâ- şında bulunacaklardir. Epogüe gazetesi diyor ki: Bazı Al- man. mahfilleri, hattâ dün - sabah dahi Fransa ve İngilterenin Polohya- ya yardım için müdahale etmiyecek- “lerini . sanıyorlardı, Fakat B. Hitler; bir kuvvet darbesinin muhakkak su- rette doğuracağı aksülameller üzerine bugün her halde artık şüphe etmese gerektir. Forsterin nutku Danzig 2 (A.A.) — Tietennof'da bir nasyonal sosyalist tezahüründe nutuk söyliyen B. Forster, ezcümle şöyle de- miştir: «Danwzigin Alman halkı, Danzigin Rayh'a dönmesi için, mallârile ve ka- nile lüzumlu bütün fedakârlıklari yap- mağa hazirdir. Danziğ halkıni hiç bir şey. korkutmıyacaktır. Polonyalılar Danzigde gümrük konttolörlerinin âdedini daha ziyade fâzlalaştırabilir. ler. Bu ancak Danzigiii oAlmanyaya dönmesini çabuklaştıracaktır. — Fransada yeni bir tayyare Krallar İtalyadaki düğünden dönüyorlar Floransa 2 (A.A.) — Dük de Spole te'in düğünü merasiminde bulunmak üzere buraya gelmiş olan Yunan kra- lı ve Yunan prens ve prensesleri, Yu- nanistana - dönmek - üzere bu akşam hareket etmişlerdir. Bunlar, yolda, bir kaç saat Venedikte kalacaklardır. Yugoslavya kral naibi prens Paul'un refikası prenses Olga, Belgrada hare- ket etmiştir. Sabık -Bulgar kralı “ Ferdinand dâ | Almanyaya gitmek üzere bu akşam Floransayı terketmiştir. Kral Zogu Bükreşte Bükreş 2 (A.A.) — Kraliçe Jeraldin yanlarındaki vezat He birlikte İstanbuldan buraya gel- mişlerdir. Bükreşte kısa bir ikamet. ten sonra Varşovaya gidecekler ve oradan da pek muhtemel olarak Fransaya geçeceklerdir. Tırtılsız kırk paralıklar teda- vülden kaldırılacak Ankara (Akşam) — Maliye Vekâ. leti, gümüş 25 kuruşluklarla karış. makta olan nikel tırtılsız kırk para. lıkların tedricen tedavülden kaldırıl. masını kararlaştırmıştır. Tırtılsiz kırk paralıklar malsanıklarına geldikçe ye- niden tedavüle ik Darp- haneye gönderilecektir, -. Trakyada bolluk ve bereket yılı Her tarafta büyük ve verimli bir çalışma var Edirne 2 (A.A) — Onbeş gün- denberi bölge dahilinde teftişte bu- lunan ve buakşam Edirneye avdet eden umumi müfettiş her yerde gör- düğü çok dikketli ve verimli çalış- malardan memnuniyetle bahsetmek- tedir, Bu yıl Trakyanın toprakları ve hayvanları için bolluk ve bereket yı- lıdır. General Kâzım Dirik her yerde halkı dinlemiş ve dilek sahiplerini memnun edecek tedbirler almıştır. Yeni köprüler Şarkta üç mühim köprünün inşası bitti Elâziiz 2 (A:A) — Cümhuriyet hü- kümetinin şarkta yaptırmakta oldu- gu üç mühim köprünün inşaatı tamamlanmıştır. Bunlar Pertek Palu yolları üzerinde Alişan ve Gü- lüskür Hozat yolunda Singeç, Ke- ban yolunda Çıpsuyu köprüleridir. Eski devirlerde yolsuzluk ve köp- rüsüzlüğün çok acısını çekmiş olan Elâağ ve havalisi halkı cümhuriyet idaresinin ve onun nafiasının vücu- da getirdiği bu eserlerden dolayı çok sevinç içerisinde büyüklerimize ve Milli Şefimize karşı derin bağlılıkla rın; kalbten gelen duygularla bir de- fa daha izhar etmektedirler. Bu köprülerin açılma törenleri önümüzdeki hafta umumi müfettiş general Alpdoğan tarafından yapı lacaktır, Telefon hattındaki bozukluk tamir edildi Dünkü sayımızda, - telefon kablo- larında husule gelen bir arıza neti- cesinde şehrin Kadıköy, Erenköy, Kartal, Adalar, Bebek, Paşabahçe, Büyükdere ve Trabya arasında 16,25 den itibaren telefon muhaberatı ya- pılamadığını yazmıştık. Arıza berta- raf edilmiş ve dün yeniden şehrin bu semtleri arasındaki telefon . muha- beratı başlamıştır. Bir küçük kız kamyon altında kaldı Nişantaşında Çınar sokağında Atıf- bey apartımanında kapıcılık yapan Alinin üç yaşındaki kızı Neclâ, dün, sokakta oynarken şoför Mustafanın idaresindeki kamyonun sadmesine maruz kalmıştır. Yaralı çocuk, Şişli Etfal hastanesine kaldırılmışsa da biraz sonra ölmüştür.-Şoför yakalan- muş, adli tahkikata nöbetçi müddel- umumisi el koymuştur. Az daha boğuluyorlardı Kasımpaşada otüran Mişon oğlu 16 yaşındaki Vitali dün Floryaya git- miş, plâjda - soyunduktan sonra bir sandala binmiş ve plâja gelerek deni- ze girmiştir. Mişon bü esnada yüzme Floryada yine böyle bir tehlike ge- çiren Hasan isminde bir çocuğu da sandalcdar kurtarmıştır. Otobüsü kurcalarken İetanbul - Çatalca hattında işliyen- bir otobüs; dün Demirkapıdaki istas- yon yerinde dururken, şoför mudvini Tramvayla kamyon çarpışti Dün, Turanın idaresindeki kamyon Cümhuriyet câddesinden geçerken vatman Recebin kullandığı tramvay arabası ile karşılaşmış, manevra yap- muışsa da araba çarpışarak hasara uğ- ramıştır, Bir çocuk, başına çarpan salıncakla ağır yaralandı Çarşı içinde makineci OKirkorun kızı 4 yaşında Lulz Dizdariyedeki çocuk bahçesinde gezerken sallanan Profesyonel güreş karşılaşmaları (Baş tarafı 7 nci sahifede) ve Karacabeyli İsmail 29 dakikada tuşla galip gelmiştir. MÜLÂYİM - BABAESKİLİ İBRAHİM İlk mühim müsabaka Mülâyim ile Babaeskili İbrahim arasında yapıl- mıştır. Hakem Sami Karayelin idare- “sinde mindere çıkan pehlivanlar hal- ka takdim edilerek-alkışlandılar ve müsabaka 15 dakikadan dört devre olmak üzere İlk dakikalar her iki pehlivanın bir- birini denemsi İle geçti. Sekizici da- kikadan itibaren - Mülâyim - üstün vaziyette güreşmeğe başladı veon üçüncü dakikada Babaeskilinin aya- gını yâkalıyarak- mengene vaziyetin» de tazyik etli, Babaeskili düştüğü bu çok müşkül pozisyondan büyük bir enerji sarfederek kurtuldu ise de ayü- £ı zedelendiğinden- güreşe topallıya- rak deyam etti ve devre (Mülâyimin hâkimiyeti ile nihayet buldu. İkinci devreye - büyük bir atakla başlıyan Mülâyim Babaeskilinin aya- yağından tekrar ayni vaziyette ya kaladı ve ezdi. İki defa üstüste fena vaziyete düşen Babaeskili İbrahimin. artık güreşe devamına doktorlar mü- saade etmediler : ve Mülâyim güreşi 17 nci dakikada hükmen kazanmış | oldu. KARA ALİ - FERİŞTANOF Günün ikinci mühim karşılaşması- nı yine : Sami Karayelin idaresinde | Bulgar Ferişlanof İle Kara Ali yapt- tılar. Bulgar 115 kilo sikletinde Acı bir kuvvete sahip, ayni zamanda tek- nik bir güreşçi. Müsabaka çok sıkı hücumlarla ge- çiyordu. İlk odkikalarda Bulgar pehlivanın kol Oyunlarında, Kara Alinin ayak oyunlarında hâkim ol duğu görülüyordu. Dakikalar ilerle- dikçe Bulgar favullü güreşmeğe baş- ladı. Kara Ali de kendisine mükabele edince müsabaka bir dövüş haline girdi ve birinci devre müsavi bir şe- kilde nihayetlendi. İkinci devreye Kara Ali sert atak yaparak başladı. italyanın hayat sahası (© (Baş tarafı 1 inci sahifede) Telegrafo, Akdenizde . İtalyanın bilhassa alâkadar olduğu. bir.saha- dan bahsediyor. Bu saha Balkan Yarımadasını Boğazlara kadar kapla. makta imiş, Hatta boğazların hin: terlandı da buna dahilmiş. Hatırlardadır ki Alman - İtaiyan anlaşması imza edildiği sırada İtal yan gazeteleri nüfuz muntakaların!, tayin için komisyonlar teşkil edildi- ğinden bahsetmişlerdi. Telegrafonun makalesi acaba Al- man - İtalyan anlaşmasının bazı giz- li maddelerini meydana vurmuyor mu? Diyarbakır Avcılar klübü umumi toplantısını yaptı Diyarbakır (Akşam) — Avcılar klü- bü evvelki gün vali Dr. Mitat Altıokun başkanlığında umumi ve fevkalâde bir, toplantı yapmıştır. Bu toplantı. da, klübün umumi vaziyeti uzun boys lu görüşülerek, klübün . (Diyarbakır Şehir klübü) ünvanını alması muva- fık görülmüş ve yeniden nizamname- | si yapılmıştır. : Şehir klübünün idare heyeti GN de yapılmış, - Telgraf müdürü * Emin Ağca, avukat Âgâh Arman, öğretmen Osman Ocak, Sıtkı Tarancı ve Borsa komiseri Salâhaddin eh çok rey almak suretile idare heyetine intihap edil. mişlerdir. İdare heyeti Emin Ağca'yı başkan- lığa seçmiştir. Meriç üzerinde yapılacak köprü Ankara (Akşam) — Kuleliburgaz ile hududumuz arasinda ve Meriç Üüze- rinde yapılacak müşterek köprü için bugünlerde Dedeağaçta toplanacak olan Türk - Yunan muhtelit komis- yonunda hükümetimizi temsil edecek heyetimiz tesbit olunmuştur. Heyeti. miz şu zevattan terekküp edecektir; Nafin Vekâleti başmüşaviri Namık Kiper, Salâhi Demirbilek, Zühtü Yi- gitkan ve albay Ferid, i ladı. Bulgar pehlivanı bir yumruk vurarak mukabele etti, Hakem müdahale et- mek istedi ise de birbirine kızan peh- Jivanlar dinlemediler ve devre sert hamleler arasında bitti, Üçüncü ve son devreye Bulgârın hüçumile başlandı. İkinci devredeki sertlik tekrar başgöstermişti ki, her iki pehlivan ihtar aldılar. Bu sırada halk hakemin aleyhine tezahürat yap- ti ve müsabak sert bir didişme altında nihayet bulduğu zaman, hakem her iki pehlivanı berabere ilân etti, DINARLI MEHMED - HABEŞ TAFARİ Günün son ve en mühim karşılaş- ması çoktanberi şehrimizde müsaba- ka yapmamış olan Dinarlı Mehmed ile Habeş Tafari arasında oldu. Cemalin hakemliği altında mindere çıkan peh- livanlar halka takdim edildiği zaman Dinarlının Habeşin yanında ufak kal- dığı göze çarpıyordu. Uzun münakaşa- lardan sonra müsabakanın yenişinci- ye kadar devamına karar verildi. Ve müsabaka başladı, İlk dakiküları her iki pehlivan bi. ribirini denemekle geçirdi Habşli kuvvete dayanan zor oyunlar yapıyor. Dinarlı çevik hareketlerle mukabeleye çalişiyordu. Dinarlının çok hareketli güreşi halk tarafından tutuluyordu. İlk devre Habeşlinin hâkimiyeti altın» da nihayetlendi. İkinci devreye Dinarlı çok arkı baş- Bilhassa rakibinin ayaklarını bükmekte muvaffak oluyordu. Bu si- rada Habeşli Dinarlının midesine diz vurdu. Ve Dinarlı bir müddet baygın lik geçirdi. Bu hareketin favul olma» dığını hâkem ilân edince müsabaka tekrar başladı ve iki taraf biribirine tekme tokat giriştiler. 33 üncü daki- kada Dinarlı biranlık tereddüdden istifade ederek iki kuvvetli dirsek dar- besile Habeşli pehlivanı sersemletti. Ve birdenbire üstüne çullanarak yete bastırdı. Ne olduğunu şaşıran Habeşli sırtüstü yerde uzun müddet kaldı. Ve hakem Dinarlının galebesini ilân edince halk çılgın tezahürat yaptı. Ve müsabakalar nihayet buldu. Milli küme müsabakaları (Baş tarafı 7 nci sahifede) ederek Fener kalesine üstüste hücüm.- larla-İnmeğe başladılarsa da başka sayı kaydına muvaffak olamadılr ve devrenin sonuna kadar Beşiktaşın baskısı altında göçen maç 4 -2 Fon rin mağlübiyetile bitti, NASIL OYNADILAR? Beşiktaş takım itibarile Fenerbah- çeye faik bir oyun oynadı, Mehmed Ali ve müdafilerle tiaf hattı mükem- meldi. Hücum hattında Hakkı bermu- tad takımını galip getirdi. Şeref ve Eşref normal oyunlarını öynadılar. Hayati ile Sabri vasattan yukarı çıka» madilâr. Fenerbakçe, Hüsameddin iyi bir gü- nünde değildi. Yaşar bermutad aksı- yordu. Lebib bir gole sebeb olmakla beraber arkadaşından daha İyi oy- nadı, Haf hattı, hücum hattını iyi destekliyemedi. For hattında Melih, Fikret çok çalıştılar. Rebii ve Basn isteksiz ve durgun bir oyun oynadılar, Naci bu oynda mütemadiyen .ihmal edildi, Kupa maçları me maçından evvel Hilâl - Kurtuluş. da Hilâl - oyundan sonra 5 . 3 rakibini yenmiş- tir, İstanbul D Dekatlon birinciliği İstanbul atletizm ajanlığı tarafın. dan tertip edilen İstanbul Dekatlon birinciliğine dün Fenerbahçe stadın- da devam edilmiş ve yapılan on mü- sabaka neticesinde Fenerbâhçeden futbolcu Melih 5317 puanla birinci, Beşiktaştan Şerif 4473 puanla ikin- ci, Galatasaraydan Yavru 4457 pu- ânla üçüncü olmuşlardır. Küçüklerde Fenerbahçeden Üçtek 3807 puanla birinci, Galatasaraydan Ali 3703 puanla ikinci olmuştur, ner ğini