3 Temmuz 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

3 Temmuz 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

b... Son dakika pi Ing iltere ile Fransa Almanyanın bir hareketine karşı N 3 > b I | | K ie derhal Lehlerin yardımına koşacaklar Mısır hükümeti Süveyş kanalını müdafaa haline koyuyor B. Bonnet, dün bütün gün vazifesi başında kaldı © Benin 3 — Bura ecnebi siyasi ma- © hafili, Dantziger Posten gazetesinin | © bir makalesine fevkalâde ehemmiyet © veriyorlar. Bu makalede deniliyor ki: «Danzigin Almanyaya avdeti kararlaş- tırılmıştır. Yalnız avdet tarihini B. Hitler tesbit edecektir.» » Dantziger Posten, Danzig nazi fır. kasının organıdır. Makalenin meali, dün Rudolf Hessin söylediği nutukta tamamen uyuyor. Berlin ecnebi mahafilinin kanmati- ne göre halledilecek yegâne cihet, Almanyanın faaliyete geçeceği ve Dan- sigin ilhakı zamanını tayinden iba- Fransa, Londra ve Varşova i Arasında tam bir iülâf hüküm sürüyor. İç Almanya, Danzigde bir harekete kalkışır- © a İngiltere İle Fransa, derhal Lehistanın Ingiliz - Japon müzakereleri Yarın ve » yahud ıd çarşamba — — günü Tokyoda başlıyor “Tokyo 3 — İngiliz - Japon müzake- releri salı ve yahud çarşamba günü burada başlıyacaktır. Japonyanın Ti. © enstin konsolosu buraya gelmiştir. Japon mahafili müzakereden bir ne- tite çıkmak için İngilterenin Şang- Kay-Şek'e yardımdan vazgeçmesi, Ja- | Oo ponlâra müzaheret eylemesi lâzım gel | odiğini beyan ediyorlar. oÇekyada vaziyet © karışık İÜ Müneviyatı b bozulaii Alman “askerleri geri gönderiliyor , Prag 2 (A.A) — Bohemya ve Mo- Tavyaya gönderilen kıtaların hiç ol- ç mazsa bu havalide altı ay kalmaları > hakkında Mitler tarafından verilen “karara rağmen von Neurath'ın mü- o hafız kıtası üç ay kaldıktan sonra © bugün Pragdan ayrılacaktır, © Von Neurath'ın etrafinda bulu — ,manlar, Çeklerinhasmane tavırları "karşısında Almanyadan gönderilen taların maneviyatı bozulduğu için bunların başka bir mahalle nakil “leri lâzım geldiğini söylemektedirler. Von Neurath'ı muhafaza etmek üzere bugün Almanyadan yeni bir “kıtanın gelmesi beklenmektedir. » İskele ve ral geçidlerin- den alınacak müruriye m. ücretleri X Ankara 1 (Telefonla) — Vilâyet hususi idarelerile Belediyelerin elle- — rinde bulunan iskele ve rıhtım geçid- lerinden alınacak müruriye ücretleri. me alt yeni tarife, Resmi Gazete ile © meşredilmiştir. Yeni tarife ile resim- lerde muhtelif nisbetlerde tenziller yapılmaktadır. Bu meyanda Trabzon iskelesinde “İran transit eşyasının bir kısmının tonundan alınmakta olan 500 kuruş » resim, 250 kuruşa indirilmektedir. Adada yangın Dün, öğleden sonra, Büyükndada Hris- © tos civanndaki fundalık ateş almış ve bir e | Almanyanın her tarafından ve bilhatsa Şarki Prusyadan türist bahanesile, Danzi- ge binlerce Alman akın etmekte devam ediyor. Bunların sırtlarında torbalar içinde techizatı ve matraları vardır. Muhtelif yerlerde köprüler tahkim edilmiştir. Yeni yeni kışlalar inşa edilmektedir. Almanya- dan mütemadiyen top, milralyöz ve si- Tâhlar geliyor. Süveyş kanalının müdafaa haline vazı Kahire 3 — Elehram gazetesine gö- re Mısır hükümeti Süveyş kanalının hali müdafaaya vazı için kanal şir- ketile müzakereye girişmiştir. B. Bonnet dün makamından ayrılmadı Paris 3 — Hariciye Nazırı B. Bon- net, beynelmilel vaziyetin ciddiyeti hasebile dün makamından âyrılme- mış, Fransanın Londra sefiri ile uzun Suriyede muhtar mıntakalar Alevilere, Dürzülere ve Cezi reye yarı muhtariyet verildi Paris 3 — Şamdan bildiriliyor: Suriye hükümeti, Alevilere, Cebelidüruza ve Ce- zireye yarı muhtariyet vermiştir. Bu mıntakalar şimdiye kadar muhafız- kıklarla idare ediliyordu. Bu muntakala- rın bayrağı resmi Suriye bayrağı olarak fakat mıntakaların hususi bayrakları da çekilecektir. Suriye hükümetini bu mınta- Kalarda devlet şefi tarafından tayin edi- lecek birer idare âmiri temsil edecektir. B, Hitlerin muavini bir nutuk söyledi Almanya gelecek hadiseleri bekliyor, diyor Kaiserlautem 2 (AA) «Garb seddi kongresi» ismi verilen garbi Al- manya politik şefleri Kongresinde bir (| nutük söyliyen doktor Rudolf Hess, Almanyanın artık yabaticı devletlerin oyuncağı olmadığını, yahudiliğin ve farmâsonluğun Almanyada partiyi / kaybettiklerini, bütün çemberleme te- şebbüslerinin hiçbir şeyi değiştirmiyez ceğini bir kere daha teyid etmiş, Al manyanın «Çekistan» in ortadan kalk- masından sonra kendisini daha ziya- de emniyette gördüğünü tebarüz ettir- miş ve Roma - Berlin - Tokio müsel Jesi devletlerinin mükemmel surette silâhlanmış bulunduklarını söylemiş- tir. B. Hitlerin muavini sözlerini şöyle yardımına dır. | bitirmiştir: «Yabancı memleketler, ne isterlerse onu yapsınlar, varsınlar enternasyo- nal yahudilik âleminin emirlerine itaat, etsinler. Almanya, istikbale sükünetle bakıyor ve gelecek hadise hadiseleri bekliyor.» Satye binası tahkikatı Satye binası yolsuzluğu tahkikatı- na dördüncü sorgu hâkimliğince bu. gün de devam edilecektir. Bugün, ehli vukuf teşkil edilerek binanın kıymeti | tesbit edilecek, suçluların evlerinde bulunup ta mühürlenen evrak açıla- rak okunacaktır. Bugün Milli Reassurans müdürü — Almanyada tahkimatı hızlandırmak için bir çok işçi hizmete çağırıldı müddet görüşmüştür. Almanyada tahkimat tacil ediliyor Paris 3 — Berlinden bildiriliyor; Almanyanın şark ve garp hudutla- nnda Otahkimatın hızlandırılması Üzerine birçok memur ve işçiler, devle- tin müstacel işlerini görmek kaydile hizmete davet edilmişlerdir.» Danzig Almanları her iie hazır Danzig 3 — Danzig Âlmanları şefidün yapılan şenlikte ezcümle (demiştir ki: «Dansig Almanları, şehrin Almanyaya Wi- hakı için her türlü mal ve kan fedakâr- ğına hazır bulunuyorlar. Danzig kork- muyor. Lehler gömrük kontrolğnü şid- detlendirebilirler. : Hirler, Fakat bu hal, şehrin Almanyaya avdet ve ilhakını tecli edecektir.» Von Papen Moskovada hususi bir vazife ile tavzif ediliyor Berlin 2 (A.A.) — Havas muhabiri bildiriyor Dün akşam burada dolaşan fakat henüz teyid edilmiyen haberlere göre, B. von Papen, Moskovada hususi bir vazife ile tavzif edilmiştir. Paris 2 (A.A.) — Birçok Fransız gazeteleri, bugünkü nüshalarında B. İMilli Şef Münakalât Vekilinin! von Papenin pek yakında «Ne niyetle yapıldığı tahmin edilebilen» hususi bir vazife ile Moskovaya gideceği şa- yislâanna sahifelerinde yer ayırmak- tadır, wOrdre. gazetesi, bu şayialardan bahsederken ezeümle diyor ki: «B. von Papenin Ankarada olduğu gibi Moskovada da muvaffak olamı- yacağını ümid ederiz. Fakat bu tayin, ber halde, çok kiymetli bir dersi de ih- tiva eylemektedir! Verdiği söze hür. $ met etmek pek te âdeti olmiyaniB, Hit- lerin, hiç olmazsa bolşevik aleyhtarı fikirlerinde samimi oldüğu - samlabi- lirdi. Fakat bu noktada da hayal in- kisarına uğramak icab ediyor.» Berlin 2 (A.A.) — Havas mühabiri | bildiriyor: B. von Papenin Moskovada hususi bir vazife ile tavzif edildiği ha- beri teyit edilmektedir. Kont Ciano Madrid 2 (A.A) — İtalya Hariciye Nazırı Kont Ciano, 10 temmuzda Barselon'a — gelecek ve İspanya'daki seyahati, 23 temmuza kadar devam eyhiyecektir. / OS. Bir balkon yıl İkon yıkıldı İki kadın ağır: ağır surette yaralandı Baraçhanebağında İbadethane sokağın- de kabz:mal Suphi, Şahap ve Arife alt evde dün bir sünnet düğünü yapılmış ve bunu müteakip de akşam geç vakit mev- Yüt okutturulmuştur. Mevlüt esnasında kadınlardan yedi ki- #; ahşap ve eski bir balkona çıkmışlar- | dar, balkon bu ağırlığa tahammül edemi- yerek çökmüştür. Düşen kadınlardan S'irdi Ârabi ve Bisâ oldukça ağır surette yaralanmış, Ha- 'B. Refi Bayarın dördüncü sorgu hâ- kimliğinde dinlenmesi esi muhtemeldir. Boğulurken “kurtarıldı Dün, Floryada Malatyalı Hüseyin ismin- de bin genç boğulurken kurtarılmıştır. mide, Sabiha ve Emine de kazayı hafif atlatmışlardır. Kazadan haberdar olan Fatih itfaiye grupu tahlisiyesini göndermiştir. Yaralılar gele yerlerden çıkarılarık teda“ i Danzigin ilhakı mukarrer, | aksa Hitler tarihini tesbit edecek | il harpte bizzat sivillerin de ilk safla yer- B. Chamberlain dün Londra 2 (A. A.) — Bugünkü mini hizmet tezahürü münasebetile, Baş- vekil B, Chamberlain akşam üzeri radyo ile neşredilen bir nutuk söy- Jemiştir. Başvekil, evvelâ, modern harbin mazide milletlerin yalnız silâhlı kuv- vetlerinin iştirâk ettiği anlaşmazlık. | larla kıyas edilemiyeceğini ve modem alacağımı tebarüz ettirmiş ve demiş- tir ki: Her vatandaşın vazifesi, memleketin müdafaasına Yardım < etmekür. Bu sebebledir'ki sizlörden, hepinizden, milli hizmette ne iş yapabileceğiniz ve ne gibi bir rol oynıyabileceğiniz soruldu. Sizler cevab verdiniz ve bir kaç ay içinde müdafaa kuvvetlerini bir milyon 250 bin gönüllü ile takvi- ye ettiniz. Mili hizmet gönüllülerin göster- diği feraget ve vatanperverlik zihni- yeti her türlü takdirin fevkindedir. Bir çoklarınız, vatana müessir hiz- met için talim görmek için istirahat ve tatil zamanlarınızı verdiniz. Geçen her gün sivil müdafaa sahasında veni terakkilere şahit olmaktadır. Başka sözler ilâve edecek değilim, yalnız bu hususta majestenin size hitab eden bir mesajım okuyacağım: Burada B. Chamberlain Kralın kır- sa bir mesajını okumuştur. Kral bu mesajında, gerek kendisinin, gerek Eraliçenin bugün Hyde - Park'taki muhteşem geçid resmine iştirakler duydukları büyük memnuniyeti bil- | dirmekte ve bu geçid resminin vata- nı her türlü ihtimallere hazir bulun- lurmak için bütün vatandaşların azmini gösterdiğini söylemektedir. | Eral ayni #amanda gönüllülerin gösterdiği feragat ve vatanperverlik | | gerek istiklâllerini garanti m bir nutuk söyledi iz Başvekili “kritik ve tehlikeli bir devir yaşıyoruz,, diyor zihniyeti karşısında hayranlığını da İfade etmektedir. Kral bu mesajında, bü göhüllülerin karılarım 'da unutmamaktadır. Zira bunlar da kocalarının kendi yuvala- nnda geçirdikleri saatleri mili hiz- mete tahsis etmelerine müsaade ete mekle büvük fedakârlıkta bulunmuş- Jartdır. Kral, herkesin, yatanın emni yetini temine hâdim - oldügünu vie danında Tissetmekle bu fedakârlık- larmın mükâfatlatını görmekte © duklarım da aynca tebarüz ettirmiş” tir. Nihâyet yöni vücüda (getirilen milis'i mevzuubahis etmiş ve genç efradın girdikleri servislerin yüksek ananelerine lâyik olduklarından süp- he etmediğini de bildirdikten sonra mesajımı şöyle bitirmiştir: «Hepimiz biliyoruz ki, bizim mü- dafaa kuvvetlerimiz bir harp yarat- mak için değil, fakat sulhu muhafa- za etmek İçindir. Mületlerin hep bir- likte arkadaşça ve ahenktar bir tarz- da yaşamayı öğreneceklerine ümidi- miz vardır. Maamafih memleketimi- zin emniyetini temin için hiçbir şeyi ihmal etmemeğe azmetmiş bulunu- yoruz. Milli hizmet gönüllüleri ba esere, medyunu şükran olduğumuz bir tarzda yardım etmektedir.» Kralın mesajını okuduktan sonra Başvekil B. Chamberlain bir kaç ke- Wime daha söyliyeceğini bildirmiş ve aynen şu sözleri söylemiştir: Kritik ve tehlikeli bir devirde yaşi- yoruz, Biz sulh seven bir milletiz, Fa- kat yanlış anlaşılmasın, ve lüzum hissedilirse, gerek bize karşı olsun,” ettikleri- mize karşı olsun yapılacak tecavüze mukavemet için bütün sıkletimizi teraziye koymaya hazır olmadığımız sanılmasın. Deniz bayramı | telgrafına cevab verdi Ankara 2 VAKA) “— Kabotaj bay- ramı münasebetile Münakalât Vekili Ali Çetinkayanın çekmiş olduğu tel- grafa, Mili Şef İsmet İnönü aşağıda- | ki cevabi telgrafla mukabele etmiş. lerdir; Kabotajın yıldönümü münasebetile hakkımda izhar buyrulan samimi duygulardan dolayı size ve kıymetli Türk denizcilerine muhabbetle teşek- kür ederim. Bu vesile ile de hür ve geniş faaliyet sahasına kavuşmuş olan gayretli denizeilerimizin yakın bir gelecekte dünya denizciliği ara- sında tarihteki yüksek ve parlak ye- rini alacağı hakkındaki inanımı teb- riklerimle beraber bildirmek isterim. İsmet İnönü Münakalât Vekili Ali Çetinkayanın Reisicümhur İsmet İnönüne çekmiş olduğu telgarf şudur: Dünya tarihinin ve yirminci asrın en büyük hadiselerinden biri olan Lozan konferansında Türk milletinin hayati haklarının ve tarihi şerefinin kurtulması yolunda deha ve varlığı- ızın yarattığı büyük eser ve hizmet- lerden biri de kabotaj hakkının Türk bayrağına teminidir. Bu zaferin 13 Üncü yıl dönümünü tesid etmkte olan 'Türk denizcileri adına minnet ve şük- ran duygularımızı sunar, tazimlerle elerinizden öperim. Münakalât Vekili AH Çetinkaya Reisicümhur İnönü tebriklere teşekkür ediyor Ankara 2 (A.A.) — Riyaseticüm- bur umumi kâtipliğinden: Kabotajın yıldönümü münasebetile resmi ve hu- susi zevat ve kurumlardan aldıkları tebriklerden çok mülehassis olan Reisicümhur İsmet İnönü teşekkür ve mukabil tebriklerinin iblâğına Anadolu ajansını memur etmişlerdir. lili ha anadan ln in Gi Hatayda Milli Şefin telgrafı minnet ve şükranla karşılandı Antakya 2 (A.A.) — Hatay mevli- sinin verdiği kapanma kararı müna- sebetile B. Tayfur Sökmen tarafından gönderilen telgrafa Milli Şef İnönü- nün verdiği ..cevap bütün Hatayda derin bir minnet ve şükran ile birer lanmıştır. . - Hataylılar, İnönünün haklarında. ki büyük iltifatları. karşısında, Mili Şefe karşı içten bağlıhklarını. ve ta. zimlerini bir-daha teyid eylemişlere dir. Mareşalın telgrafı Antakya 2 (A.A.) — Hatayın kur- tuluşu münasebetile B. Tayfur Sök- men tarafından gönderilen telgrafa büyük erkânıharbiye reisi mareşal Fevzi Çakmak aşağıdaki telgrafı gön- dermişlerdir: «Yurdumuzun öz parçası olan Ha- tayın anavatana kavuşmasından do- ilayı mesai arkadaşlarınızla birlikte ulaş» tırdığınız samimi ve candan duygu- larınıza bütün ordu mensuplarile be- raber mütekabilen derin hissiyatımı- Zi Sunarız.» B. Tayfur Sökmen Ankarada Antakya 2 — Sabık Hatay Devlet reisi Antalya mebusu B. Tayfur Sök» men Ankaraya hareket etmiş bir çok zevat ve kalabalık bir balk kütlesi ta» rafından teşyi edilmiştir. Hatayın tahliyesi Hatayın Fransızlar (tarafından tahliyesi kısa bir zamanda ikmal olunacaktır. Hataydaki Fransiz as keri 15 temmuza kadar tamamile çe. kilecekler ve mersimle uğurlanacak. Jardır, ik