4 Temmuz 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

4 Temmuz 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Son dakika Rus - Ingiliz - Fransız itllâfı perşembeye aktediliyor Yağmur ve doludan İzmir bağları çok zarar gördü 11000 hektarlık mahsul mahvoldu. Kemalpaşada üzüm rekoltesi üçte bire, zeytin mahsulü de yarıya indi B. Molotof dün Sovyet cevabını verdi esas metinde itilâf oldu kuvvetleri teşkil edilmesi, muhtemel bir tecavüze karşı şehrin halkını müdalaaya Katuf bir tedbir olarak gösterilmek isten- mektedir. Berlin mahafilinde, Almanya- © mun vaziyeti azami dikkatle takip ettiği ilâ- ye edilmektedir. İngütere ve Fransız rica- inin son beyanatı, yatıştırıcı bir tesir yap- yaret edeceğini ve orada üç gün DB Varşova hükümetine bildirmiştir. Var- Berlin 4 — Bulgar Başvekili B. Küseivano! refikası ve kerimesile be- raber, yarın 1430da Berline var- yor. B. Hitler, öğleden sonra Bulgar Başvekilini kabul edecektir. Bulgar Başvekili kudutta teşrifat memurları bir askeri müfreze ve Ber- Bn Bulgar sefiri tarafından İstikbal edilecektir. B. Köseivanof Belvü şa tosunda misafir edilecektir. Yarın akşam, şerefine büyük bir ziyafet (verilecektir. Cuma günü, Karinghald mareşal Göringin misafi- ri olarak öğle yemeğini yiyecek ve Cuma günü akşamı Berlinden Sof- yazi mareket edecektir. Alman - Bulgâr siyasi müzakerele- rine perşembe günü başlayacktır. Sofyadan gelen malümata göre, bütün Bulgar gazeteleri, bu seyaha- $in ehemmiyetini tebarüz ettirmek- te Bulgaristanın Umumi Harpte Al- manyanın mağrur müttefiki oldu- ğunu kaydeylemektedir. Sofya 3 (Hususi) — Temmuzun beşinden yedisin kadar Berlinde bu- Iunacak olan Bulgar Başvekili gos- podin Georgi Köscivanof'a Hariciye Nezareti başsekreteri İvan Altınof, Matbust müdürü G, Serafimof, elçilik sekreterlerinden Dr. Hr. Şişmanof, Başvekâletin Kalemi mahsus müdü- rü Dr, K. Peel ve 8 gazeteci refakat edecektir. Almanlarla iktisad müzakerelere Hitlerin Danzige gitmesi şüpheli Almanya hadisatı tacil niyetinde değildir, merkezi Almanyada büyük manevralar yapılıyor 'Danzigde alınan tedbirler halkı müdafaa için imiş #ova hükümeti, bu ziyarete itirazda bu- Junmamıştır. Maamafih o Königsbere | kruvazörünün Danzige bu ziyaretine ve 26 ağustosta Ta- nenberg muharebesinin yıldönümü müna- sebetile irad edeceği nutka büyük bir ehemmiyet verilmektedir. Avam kamarasında B. Cbhamberlainin beyanatı Londra 4 — Avam kamarasında Danzig- deki Alman askeri hazırlıkları hakkında soruları bir suale çevap veren B. Chamber- Jain demiştir ki: — Almanya, tulrist kisvesi altında Dan- #ige asker ve mühimmat göndermeğe de- vam ediyor, Danzigde Himlerin idaresi al- tında bir polis kuvvetli kurulmaktadır. Königsberş kruvazörü 25 ağustosta Dan- sige gidecektir. Leh hükümeti bu ziyarete( itiraz etmemiştir. İngiltere, Fransa ve Varşova hükümetleri Ne daimi temas ha- Bulgar başvekili yarın Berline vasıl oluyor B. Hitler yarın Köseivanofu kabul edecek siyasi müzakerelere perşembe günü başlanacak Jof dönmüş ve gazetecilere beyans- tanda, Berlin görüşmelerinden mem- nun olduğunu, Almanyaya yapılan ihracata mukabili, Almanyadan to- hum ekimi için muhtelif zirai maki- neler alınacağını söylemiştir. Von Papen Bu sabah yolcu tayyaresile Ankaraya gitti «Hususi bir vazife ile> Sovyet Rus- yaya gönderileceği bildirilen Alman- yanın Ankara sefiri Von Papen bu- gün Yeşilköy hava istasyonundan hareket eden Devlet hava yollarına aid yolcu tayyareslle Ankaraya git- miştir. Von Papenden manda, tayya- rede 10 yolcu bulunmakta idi. Berlin 3 (A.A.) — B: Von Papen'in hususi bir vazife İle Moskovaya gön- derileceği hakkındaki haberler, bu akşam resmen tekzip edilmiştir. Salâhiyettar Alman mahfilleri, Ak man - Sovyet ekonomik müzakere. lerinin halen mer'i anlaşmalar çerçe- vesi dahilinde kalmakta olduğunu ilâve eylemişlerdit. B. Hasan Reşid Tankut Ankara 3 (Telefonla) — Adana, Antakya ve Mersin bölgelerini inti- va eden Cümhuriyet Haik Partisi wiakm teşkillt müfettişliğine B. tedir. Bu ümid tahakkuk ederse, bu hâdise fevkalâde büyük bir ehemmi- yeti haiz olacaktır. Sovyet Rusya ile yapılacak bu itilâf, Lehistanın gerile- rini tamamile temin edecek ve Lehis- tan Berlinin tazyiklerine karşı azami mukavemeti gösterecektir. Mindedir.» İşçi mebuslardan B. Dalton, Lehistan hükümetinin Alman tabrikâtina karşı gös“ terdiği itidal ve soğukkanlılığı karşı İngil- terenin duyduğu takdir hislerinin Varşo- vaya bildirilmesini talep etmiş B. Cbam- beriain bu talebe şu cevabı vermiştir. — İngiltere hükümeti, Lehistanın gös- terdiği itidal ve soğukkanlılığı takdir edi- yorı Merkezi Almanyada manevralar Berlin 4 — Merekzi Almanya muhabere kıtaatının büyük manevraları yapılmak- tadır. Bu manevralar muhtelif ve biribirin- den çok uzak yerlerde yapılmaktadır. Bu manevralarda muhabere kıtaatı bulun- makta ve 10000 mütehassıs iştirak eyle- mektedir. Bu manevralar, şimdiye kadar Almanyada yapılan bu tarz manevraların en büyüğüdür. Mareşal Fevzi Çakmak Bugün Çeşmeden İzmire gi- decek ve merasimle cak İzmir 3 (Telefonla) — Genel kur- may başkanı mareşal Fevzi Çakmak, refakatlerinde orgeneral Fahreddin Altay, İzzeddin Çalışlar ve maiyetleri olduğu halde yarın (bugün) saat on- da Çeşmeye gelecek ve merasimle İs- tikbal edilecektir. Vali, kumandan ve Belediye Reisi mareşalı karşılamak üzere bugün Çeşmeye gittiler. Mareşal, yarın (bugün) akşam üze- Ti Çeşmeden İzmire gelecek, şehre gi- rerken, Güzelyalıda tayyare komutan- lığı önünde merasimle karşılanacak. tır. Bir İstikbal programı hazırlan. mıştar. Mareşal Fevzi Çakmak burada se- kiz gün kadar kalacak, Atatürkevinde misafir edilecektir. Yarın (bugün) ak- şam Orduevinde kumandanlık, müte- akip gecelerde de Şehir gazinosunda Vilâyeet ve Belediye tarafından mü. teaddid ziyafetler verilecektir. i Bu sabahki kaza Sirkeci istasyonunda bir ame- lenin kaburga kemikleri kırıldı Dün akşam sabaha karşı 330 da Sirke- «ci garında bir kaza olmuş, ameleden İ Trabzonlu Tahsin kaburga kemikleri kı- rılmak suretile yaralanmıştır. Kadirgada Cömertler sokak 9 numarah €vde oturun ve Sirkeci istasyonunda baş manevracı bulunan Tahsin, dün gote sa- baha karşı manevra yaparken müvasene- #ini kaybederek kenarda bulunan bir kus yuya düşmüştür. Kendisi o sirada vağonların Üzerinde bulunduğu için düşme neticesinde kabur- ga kemikleri kırılmış, imdadı sıhhi oto- mobili ile Cerrahpaşa, hastanesine kaldı- rılmmaştar.. rı e İzmir 3 (Telefonla) Evvelki günkü şiddetli kasırga, yağmur ve | ceviz büyüklüğünde yağan dolunun İzmir ve havalisinde oldukça mühim zararlar husule getirdiğini bildirmiş- tim. Zarar dereceleri tesbit edilmeğe başlanmıştır. o Öğrenildiğine göre, Âfetten en fazla zarar gören yer İz- mire bağlı Kemalpaşa kazası bağla- ndır. Yüzlerce müstahsil hükümet- ten yardım istemektedir. Bu hasarın Kemalpaşa tarihinde misli görülme- diği anlaşılmaktadır. 11,000 hektar- dan fazla arazideki mahsul mahvol- muştur. Bundan 6,000 hektarı bağ- dır ki hiç işe yaramaz bir hale gel miştir. Dölu ve kasırga esnasında tarla ve bağlarda çalışan işçiler başlarına çu- val, kova ve tahta parçaları koymak | suretile hayatlarını koruyabilmişler, birçokları ağaç kovuklarına gizlen- mişlerdir. Kemalpaşa bağlarının bu seneki üzüm rekoltesi (12,000 ton tahmin ediliyordu. Âfetten sonra bu rekolte- nin üçte bire indiği tesbit edilmiştir. Zeytin rekoltesi oyarıya inmiştir. Armudlunun aşağı ve yukarı köy- lerinden Çambel, Ansurca, Akalan, Ekmeksiz köyleri bağlarının dâ ta- mamen hasara uğradığı, bağlarda tek bir yaprak kalmadığı bildirilmek- tedir. Bu köylerden gelen heyetler bugün Vali B. Etem Aykutu ziyaret ederek Âfet hakkında izahat vermiş- ler; vergi ve banka borçlarının teçi- Yini rica etmişlerdir. Kaza kaymakamı, ile ziraat me- müru ve ticaret odası hasar saha- sında tedkikler yaptırmaktadır, Val B. Etem Aykut ile konuştum bana dedi ki: — Hasara uğrıyan mıntaka ve bu mıntakalardaki yarar dereceleri tes bit edilmektedir. Bu işe ziraat mü- dürü memur edilmiştir. Tedkikat yapmaktadır. Elde edilecek neticeye göre, köylünün yergi ve banka borç- larınm tecili ve kendilerine yeniden kredi açılması icab edip etmiyeceği anlaşılacaktır. Bu arada Kızılay ku- rumunun da yapması icab edeceği yardımın derecesini tesbit etmeği dü- şünmekteyiz.» Türk - Fransız ticaret müzakereleri Bugün Pariste yeni bir mua- hede akdi müzakerelerine başlanıyor Paris, 4 (Radyo) — Bu ay sonun- dn müddeti bitmekte olan Türk ve Fransız ticaret muahedesinin yerine yenisini akdetmek için bugün bura- da Türk ve Fransız murahhasları arasında müzakereye başlayacaktır. Türk murahhası heyetine ticaret müsteşarı riyaset ediyor. B. Fethi Okyar Pariste Paris 3 (A.A.) — Türkiye Adliye Vekili B. Fethi Okyar ve ailesi bu sa- bah Londradan Pârise gelmişlerdir. Hatayda teşkilat Vilâyet kadroları Hatay- dan Ankaraya bildirildi Adana 3 (Telefonla) — Hataydan vilâyet teşkilâtı kadroları hazırlana- rak Ankaraya bildirildi. Hatay teş kilât kanunu Meclisten çıkar çıkmaz kadrolar aynı gün Hataya tebliğ edi- Jecektir, Hatayın kalkınmasına fiilen 1 ağustosta başlanıyor. Umumi büt- çeye şimdilik konulan 5 milyon lira Hatayın iktisadi, zirai kalkınmasına harcanacaktır. İskenderun limanının inşasına ağustosun ilk haftasında başlanacak- tır. İlk hamlede sıhhi teşkil olarak İskenderun ve Amık ovasının batak- lıkları kurutulacak ve Antakyadaki şelâlelerden istifade edilerek elektrik temini için büyük tesisat vücude ge tirilecektir. Kati olarak öğrendiğime göre, Ha- tay valiliğine tayin edilecek olan B. Şükrü 10 Temmuzda Antakyaya gel- miş olacaktır. Emniyet umum müdürü Ankara $ (Telefonla) — Mezun bulunan eraniyet işleri umum mü- dürü B. Şükrü bu akşamki ekspres- le İstanbula hareket etti. Devlet Şürası birinci daire reisliği ve üç âzalık Ankara 3 (Telefonla) — Büyük Millet Meclisinin bugünkü toplantı- sında Devlet şürasında açık bulunan birinci daire reisiliğile üç âzalık için intihab yapılmış B. Şefik Yürekli bi- rinci dalre reisiliğine, B. İhsan Peh- Yiyanlı, B. Fazil Özelçi ile B. Kâzım Sargın da Şürayı devlet âzalıklarına YA Ğ ğ Mogol hududunda yeni çarpışmalar Bu defa tanklar ve toplar da iştirak etmiş Tokyo 3 — Resmi bir tebliğe göre Japon ordusu Khala nehri cephesinde Moğol kıtaatına karşı taarruza geç- miştir, Londra 3 — Buraya gelen haber. lere göre Moğolistan hududunda yeni çarpışmalar olmuştur, Bu çarpışma» lara tanklar ve toplar da iştirak eb miştir. Tokyo Japon kuvvetlerinin Çiângçin'in 20 kilomtre batısındaki Ganijajinopo yakınında 20 kadar Sov- yet tankı zaptettikleri bildirilmekte. dir. B. Abidin Daver İtalyan hududunda çirkin | bir muameleye uğradı Mebus arkadaşımız B. Abidin Dave İlalyada çirkin bir müsmeleye uğramış tır. B. Abidin Daver Londradan dönüşle Fransanın Cote a'Azur sahillerine uğratmığ, oradan bir otokara binerek San Remoyu görmek istemiştir. Fakat O otokaf hudut üzerinde Vintimile varınca, pasa- Abidin Davere İtalyaya girmesi memnü olduğunu tebiiğ etmiştir. B. Abidin Daver, diplomatik pasaport Me seyaha: ettiğini ve Ankamdaki İtalyan selarethanesinin de lesepasesini İ bulunduğunu söylemiş ve bu muameleyi protesto ederek Türkiyeye dönerken Jtal- yadan şimendiferle transit olarak geçme- sine de müshnde edilip edilmi;eceğini sor- muştur. Italyan zabıla memuru, memnu- iyet emrinin transit olarak geçmesine de gümll bulunduğunu maamafih Romadan sorarak arkadaşımıza Kan şehrindeki ad- resine bildireceğini söylemiş ise de bu va- adini de yerine getirmemiştir. Ankara İlalyan sefarethanesinin passesini hamil olan arkadaşımıza yapı- lan bu munmele çirkindir. Bu hususta hü- kümetimizin nazarı dikkatini celbederim Sirkeci - Haydarpaşa feribot tesisatı Ankara 3 (Telefonla) — Sirkeci ile Haydarpaşa arasında yaptırılacak f& ribot tesisatı hakkındaki kanun lâyi- hasının encümenlerce müzakeresi bi- tirildi ve ruznameye Alındı. ies Adana valiliğine kim tayin edilecek? Adana 3 (Telefonla) — Adana va- Wiğine Kastamonu valisi B. Avni Doğan, yahud da Balıkesir valisi B. Recai tayin edilecektir. ;