4 Temmuz 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

4 Temmuz 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

in binası talkikatı Satye binası yolsuzluğu tahkikatı- dördüncü sorgu hâkimi tarafın- devam edilmektedir. Bu işten lik Kevkep, Atıf Ödül ve Mateoş alınan 12 bin lira komisyonun altı Mirasını B, Refi Bayarın aldığını dia etmeleri üzerine müddelumu- oMmilik B. Refi Bayar aleyhine de dava Mizum görmüş ve kendi- evvelce müddelumumilikte şahit tile dinlenmişken bu defa da maz- sıfatile sorguya çekilmek üzere B; Refi Bayar kendisine gön- ni eelbnameye verdiği cevapta ız olduğunu bildirmiş ve birde göndererek cumartesi günü gelmemiştir. kendisinin dördüncü sorgu imliğine gelmesi beklenmişse de ri gibi yeni bir haber de gön- evine gidilerek orada istievap edilecek - veyahut da kendisi adliyeye getiri- e reisi doktor Lütfi Kırdarı iret etmiştir. Vali, dün Yügoslavya esine giderek konsolosu etmiştir. p Üsküdar ve e Kadıliy Tram- vay şirketi müdürlüğü > Manyası, dün Vali ve Bele. reisi doktor Lütfi Kırdar maka- ziyaret ederek yeni vazifesi et- bazı talimat almıştır. © Almanya yulaf alıyor © Almanya yeniden piyasamızdan Eş yüz ton alivre yulaf satın almış- Mersin malı olan bu yulafların 3,25 ile 3,30 arasında satılmış- al Silivrinin imar plânı dün ak- n Vali Dr. Lütfi Kırdar tarafından in bütçesi kâfi gelmediğindeen, yardımı istenecektir. Siliy. imarı için 150 bin lira sarfı lâ. 8 bir deği soktu Büyükderede Çayırbaşında 28 nu- evde oturan Hasanın karısı 28 ya: Emine, dün öğle üzeri, çayır- ot toplarken, otlar arasında çö- nmiş bir yılan Man sokul- eli derhal şişmiş, ve vü- B. Refi Bayar maznun sıfatile sorguya çekilecek Gön mderilen celbname üzerine rahatsız olduğunu bil- iştir. Sorgu hâkimliği bugün bir karar verecektir lerek ifadesi alınacaktır. Bazi güzeteler B. Refi Bayarın da tevkif edileceği hakkında neşriyat yapmışlarsa da henüz sorguya çekil. Evvelce Salye binasında yapılan araştırma neticesinde oradan alınıp #orgu hâkimliğine getirilen evrak üzerinde ehli hibre heyeti tedkikatını bitirmiş ve dün raporunu sorgu hâ- kimine vermiştir. Bu raporda ted- kik edilmektedir. İki gün evvel mamunlardan Yu- Sut Ziya Önüşle Malik Kevkep, Tahir Kevkep, avukat Atıf Ödül ve İsmail İsanın evlerinde ve yazıhanelerinde yapılan araştırmada tedkikine lüzum görülerek mühürlenip dördüncü #or- gu hâkimliğine verilen evrak maz- nunların huzurlarile açılarak tedkik edilecekti. Fakat dün maznunlar geti- rilmemişler ve tedkikata başlanma- miştir. Bu tedkikatın da bugün yapıl ması muhtemeldir, Sorgu hâkimliği dün bu mesele etrafında şahit de din- lememiştir. Gazete ve mecmua sahiplerine Basın kurumu reisliğinden: Basın birliği kanunu hükmünce bir- liğin merkez ve mıntaka idare heyet- lerile yüksek haysiyet divanının ve mıntaka haysiyet divanlarını ilk de- faya mahsus olarak seçmek için top- lanacak olan kongre Dahiliye Vekâ- letince içlimaa çağrılmıştır. Kongre temmuzun onuncu Pazar tesi günü sabahı saat onda Ankarada toplanacak ve kongreye bugün çık- makta olan bütün gazete ve mecmu. aların murahhasları iştirak edecektir, Her gazete ve mecmuayı kim tem- sil edecekse, bu murahhasın hüviye- tini, hangi istasyondan hareket ede- ceğini, gazete ve mecmua sahibinin kendi imzasile yarın saat 16 ya kadar kurum merkezine bildirmesini ve üc- retsiz gidebilmesi için murahhaslara vesika temin etmek üzere üç tane de fotografisinin verilmesini vilâyetten aldığımız emir üzerine bildiriyoruz. Bir taksi, yoldan geçen birine çarparak yaraladı Veznecilerde oturan Gaziantep oteli müsteciri B. Ahmed Çarşikapı- dan geçerken bir taksi kendisine çarpmıştır. B. Ahmed muhtelif yerle- rinden yaralanmış, tedavi için Cer- rahpaşa hastanesine nakledilmiştir. Londra 1 Sterlin 59 Nem-York 100 Dolar 126.195 Paris 100 Prank 3.355 Mü&no 100 Liret 6.6625 Cenevre 100 İsviçre Pr. © 28556 Amsterdam (100 Florin 612525 Berlin 100 Rayhışmark o 5083 Brüksel 100 Belga 31535 Atina 100 Drahmi 10825 Botya 190 Lava 156 Prag 100 Çekoslovak Er. 433 Madrid 100 Pezeta Varşova Budapeşte Bükreş Belgrad Yokohama &tokholm Moskova Klübümüzün senelik kongresi 9/7/ 1939 Pazar günü saat 10 da Şehzade- başında Letafet apartımanındaki Yurt , merkezinde toplanacağından üyelerin teşrifleri rica olunur. 4 Beydilu Halkevinden: Keman, Di no, mec te şalan amşi toplu çalışmalara AKŞAM | F. abrikalarda kurs meselesi Fabrikatörler Ankaraya bir heyet gönderiyorlar Yüzden fazla işçi çalıştıran mües- seselerin, çırak, kalfa ve usta yetiş tirmek için birer kurs açmak mecbü- riyetinde olduklarını, bunun için İk- tisad Vekâletince verilen mühletin bu ay içinde biteceğini yazmıştık. Dün, bu maksadla şehrimizdeki sa- nayi erbabile fabrikatörler, İstanbul sanayi birliğinde bir toplantı yap- mişlardır. Toplantıda, kurs tâtbika- tının zennedildiği kadar basit olma- dığı neticesine varılmış ve gerek bu hususu, gerekse diğer dilekleri arzet- mek üzere Ankaraya bir heyet gön- derilmesi karar altına alınmıştır. Gönderilecek heyete, sanayi birli- ğinin ikinci reisi B, Mehmed Ali Ke- rimoğlu riyaset edecektir. Heyet âza- sı şu zevattan ibarettir. Fabrikatör- ler namına emekli general Nuri, madenciler namına Feyzi, çimento- cular namına mühendis Kenân, lâs- tik fabrikeları namına Rüştü, Bu heyet, perşembe günü bir da- ha toplanarak tekrar müzakerelerde bulunacaktır. Heyetin önümüzdeki hafta başında Ankaraya gitmesi muhtemeldir. Maarif şürası İzmirden gidecek murah- haslar kararlaştı İzmir, (Akşam) — Maarif şürası- na İzmirden gidecek murahhaslar Bunlar İzmir kültür direktörü B. Ali Rıza Özküt ile ize muallimlerinden B, Esad Çınar, B. Hakkı Baha Pars ve şimdi Maarif Vekâleti müfettişi olan İzmir eski Msesi müdürü B. Necmeddin Halil Onandır. İzmir ilk tedrisat müfettişleri ve İlkokullar başöğretmenleri omektep- ler müzesinde yaptıkları toplantıda talimatname ve müfredat programı maddeleri üzerinde görüşmüş, İzmir- den şüraya gidecek omurahhaslara bazı notlar vermiştir. İzmirdeki lise ve Ortaokullar di- rektörleri de Maarif Vekâleti müfet- tişi B. Besimin reisliğinde yaptıkla- rı toplantıda önümüzdeki ders yılın- da İzmirde yeniden lise ve ortaoku! açılmasına ihtiyaç olup olmayacağı meselesi üzerinde görüşmüşlerdir. Yeni ortaokullar açılması icap ede- eği neticesine varılmıştır. B. Besim, bu hususta hazırlayacağı raporunu Maarif Vekâletine verecektir, TİYATROLAR: EGE TİYATROSU Nuri mem ve arkadaşları, Bu gece: Üs- küdar Pistikağacı Beyleroğlu MAY GÜNAHI HALE imi Kenan Güler ve arkadaşları Bu gece: Yeşilköy Sinema Bahçesinde ZÜPPELER 3 perde, ERTUĞRUL SADİ TEK Şenyol Çinardibi Aile Bahçesinde bu gece: MALIN GÖZÜ 3 perde. TÜK REVÜ OPERETİ Taksim Altıntepe Tiyatrosu EFENİN AŞKI Hüsmü, Bakırköy: Hâl, Aksaray: Ziya Nuri, Fener: Balatlâ Hüsamed- din, Kumkapı: Lâlelide Haydar, Kü- çükpazar: Bensason, Samatya: Erofi- los Çula, Alemdar: Cağaloğlunda Abdülkadir, o Şehremini: O Ahmed Hamdi. Kadıköy: Muvakkilhane caddesin- de Rifat, Söğütlüçeşmede Hulüsi Os- man, Üsküdar: İmrahor, Heybe'tada: Halk, Büyükada: Şinasi Hizâ, Ortaköy, Arnavutköy, Bebek, Bey- koz, Dala. ai Ta- l ( Mahkemelerde Kaza mı, cinayet mi? Suçlu “Ben vurmadım, hâdise bir kaza eseridir,, diyor Çatalcada bir alacak meselesinden kavga ederek arkadaşı Arifi tabanca ile öldürmekten maznun ahçı Hüse- yinin muhakemesine dün ağır ccza mahkemesinde başlanmıştır. Son tah- kikat kararnamesine nazaran vakâ şöyle olmuştur: Ahçı Hüseyin arka- daşı Arife borç para vermiş, Arif bu- nun bir kısmını ödiyememiş, bu yüz- den araları açılmıştır. Fakat bu iki arkadaş sık sik ağız münakaşaları | yapmalarına rağmen > biribirlerine darılmamışlar ve gene konuşmakta devam etmişlerdir. Aradan bir müddet geçtikten sonra bir akşam Hüseyinle Arif bir yerde | fazlaca * şarap içmişler ve beraberce Arifin evine gitmişlerdir. Evde kisi odada könuşurlarken aralarında ge ne bu alacak meselesi açılmiş ve sar- hoşluğun tesirile ağız münakaşası kavgaya dönmüştür. Bunlar yüksek sesle konuşurlarken diğer odada bu- Yunanlar, Hüseyinin yüksek sesle; «Arif, ben seni öldürürüm; dediğini duymuşlardır, Biraz sonra da bir ta- banca patlamış ve silâh sesini mü- teakib Hüseyin lâmbayı söndürerek karanlıkta evden savuşup gitmiştir. Ertesi sabah Arifin vurulduğu du- yulunca Hüseyin yakalanârak Çatal. ca müddelumumiliğinin tahkikat ev- rakile birlikte muhakeme edilmek üzere İstanbul ağır ceza mahkeme- sine gönderilmiştir. Dün başlanan muhâkemede evrak okunduktan sonra Hüseyin sorguya çekildi ve suçunu inkâr ederek de- di ki; — Arifle samimi arkadaştık. Ken disine borç para vermiştim. Parayı ödemedi, bu yüzden aramız açıldı ve birkaç defa ağız kavgası yaptık. Fakat biribirimize darılmadık. Vaka akşamı Arifle beraber şarap içtik; Sonra çarşıdan geçerken Arif bir dükkâna girdi. Ben biraz ileride bek- liyordum. O sırada muhtar Hamza yanıma geldi ve Arifin dükkânda tabancasına (fişek doldurduğunu söyledi. Biraz sonra da Arif geldi. Yolda ben ayrılıp eve gitmek iste- dim. Fakat Arif; #Gel bizim eve uğ- rıyalım da bir kahve içelim. Biraz da konuşuruz.» diye İsrarla beni alıp kendi evine götürdü, Ben odaya gir- dikten sonra Arif de kahve takımla rını getirdi ve cebinden tabancasını çıkanp minderin Üzerine bırakarak kahve pişirdi. Bu iş bittikten sonra Arif bir aralık lâmbayı benim elime İ vererek; «Sen şunu biraz tut. Taban- cam bozulmuş, düzelteyim.. dedi. Ben Tâmbayı tuttum, Arif tabancasından fişek şarjörünü çıkarmağa uğraştı ve çikaramayınca ben cebimden kapının anahtarını çıkarıp kendisine verdim. Arif bu anahtarla tabancanın şarjö- rünü çıkarırken silâh patladı, çıkan kurşun Arifin sol memesine saplan» dı, Arifi ben vurmadım. Bu bir kaza eseridir, Hazırlık tahkikatındaki ifa- demde Arifi benim vurduğumu söy- lediğim yazılmışsa da bu yanlıştır. Ben böyle ifade vermedim. Şahidlerin çağırılması için muha- keme başka güne bırakıldı. Kadınlara sarkıntılık eden erkekler Biri 15 gün hapse, biri 16 lira para cezasına mahküm oldu Geceleyin sokakta kadınlara sar- kıntılık yapan ve adam döven Osman ve Fethi adlarında iki genç dün Sul- tanahmed üçüncü sulh ceza mahke- mesinde muhakeme edildiler. Dava- nın mevzuu şudur: Mehmed adında İ bir delikanlı ile nişanlısı Havva, bal- dızı Dilâra ve arkadaşı İbrahim pa zar günü gezintiden dönmüşler ve Falih durak yerinde tramvay bekle- meğe başlamışlardır. O sırada karşıdaki manav dükkâ- nından bir salatalıkla bir karpuz alan Fethi ve Osman dükkândan çi- kıp tramvay durak yerine gelmişler ve bekliyenlerin yanlarına sokularak Havva e Dilâraya sarkıntılık yap- mağa, münasebetsiz sözler söyleme- ğe başlamışlardır. Uzun müddet bekledikleri halde tramvay gelmeyince Mehmedle İbra- him iki sırnaşığın yanında daha faz- Ia durmamak için Havva ve Dilârayı alıp yürümeğe başlamışlardır. Bup- lar biraz ilerleyince yolun karanlık bir yerinde Osmanla Fethi tekrar ar- kalarından yetişmişler ve yollarını kesip kadınlara karşı sarkıntılığa kalkışmışlardır. Bu vaziyet karşısın- da İbrahim kendilerine ihtarda bu- Junarak: — Doğru yolunuza gidiniz. Yap- tıklarınız ayıptır. Demiştir. Sırnaşık delikanlılar bu ihtardan hiddetlenmişler ve bunlar- dan Osman birdenbire İbrahimin üzerine atılarak yumrukla dövmeğe başlamıştır. Gürültüyü duyan polisler yetiş mişler, Fethi ile Osman yakalanıp İÇKİSİZ SAZ Bu akşam mumu Cağaloğlu Çifte Saraylar Sinema Bahçesinde İstanbul halkının arzusu üzerine kıymetli san'atkâr MÜNİR NURETTİN İİ haklarında evrak tanzim olünarak adliyeye verilmişlerdir. Dün Sultanahmed üçüncü sulh ceza mahkemesinde yapılan muhâ- kemede davacılar vakayı yukanda yazdığımız şekilde anlattılar, maz“ nunlar bu iddiaları reddettiler. Bun: lardan Osman, İbrahimi dövdüğünü inkâr etti, sarkınlılıktan maznun Fethi de: — Söyledikleri yalandır. Ben yük- sek bir aileye mensubum. Böyle ter- biyesizlikler yapmam, Bana iftira ediyorlar, Dedi. Fakat gerek tahkikat ev raki ve gerekse dinlenen şahidlerin ifadelerile ikisinin de suçları sabit oldu. Mahkeme bunlardan Osmanı, döv“ mek suçundan dolayı 16 lira para cezasına mahküm etti. Fethi de so- kata kadınlara karşı âdeta muga- yir söz söylemek ve sarkıntılık yap- mak suçlarından dolayı 15 gün hap- se mahküm oldu. Mahkümiyet ka- rarı üzerine Fethi mahkemede tev- kif edilerek tevkifhaneye gönderildi. İstanbulun beş senelik imar plâni İstanbulun beş senelik imâr proğ- ramının esasları Nafia Vekâleti ta- rafından tasdik edilmişti, Şimdi Be- lediye imâr müdürlüğü bu beş sene- lik programın teferrüatını gösteren ikinci bir program hazırlamıştır. Bu program, Vali tarafından tedkik edil. dikten sonra Daimi encümene verile- cektir. Dalmi encümen, kanuni sa lâhiyeti haricinde görürse, progra- mın tasdiki için Umumi meclis fev- kalâde bir toplantıya çağrılacaktır,