10 Temmuz 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

10 Temmuz 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Sahife 10 “KIZILAY,, haftası münasebetile BEREKET NEHRİ (Baştarajı 6 ncı sahifere) — Var, var. Artık bol bol yiyecek var size, Hepinize ya, hepinize; biz hanidir hep sizin gibileri arıyor, top- Tuyoruz. Ne vakittir buradasınız ba- kalım? Dört ay ? Aman ne söylü- yorsunuz, Alın alın bakalım, şu *k- mekleri yiyin! Var, var, daha çok var! Un da var, Amma çok acele et- ineyin. Evvelâ azardan başlayıp, mi- denizi alıştıra alıştıra yiyeceksiniz... «Ayşe Gül» onlar «gemiz ye atla- yıp kucakları dolü dolu çıkıp geldik- ce, gözleri yerlerinden uğrarcasına açılmış, bakıyordu. Kendide pek farkına varmadan” elini uzattı. Ne. fesi, tıpkı çok yorulmuş, bitkin bir hayvanınki gibi kesik kesik çıkıyor- du. Sade bir tek şeyin farkına varıyor- -du: Yiyebilirdi, yiyecek bir şey var- dı, artık yemeli idi işte. Ağamlardan: biri, yuvarlak koça bir ekmeği orta- sından böldü, bir parça. kopararak ona uzattı. <Ayşe Güb dişlerini buna geçirdi -ve birdenbire yere oturuver- di. Her şeyi unuttu. Bütün aklını, fik- rini şu “elinde “tuttuğu ekmeğe. ver: di. Açların hepsi de'ayni haldeydiler ve böylece yediler; Sanki başka bir dünyadan gelmiş :gibi-şişman, renkii ve düzgün kıyafetli olan öteki adam- Jar da, «kıtlıktan çıkmiş gibi yeme- nin» he demek olduğunu - görmeğe dayanamadıklarından . başlarını çe- virip «gemi, lerine döndüler, Kimse konuşmuyordu. Böyle idi işte. Uzun uzun, bir şey diyen olmadı. Nihayet içlerinden “bi- ri, karnını fazla doyurmaktan korka- Tak, ağzını, çiğnememek için değil de, bir Af söylemek için Kıpırdata- bildi. Elindeki enimeti; öptü, başına koydu: — Şunun beyazlığına bakın! Bi- zim unlardan bu kadar beyaz ekmek yapıldığını ömrümde görtgedim! de di, Hepsi de baktılar. Gerçekti. Bu &kinek pamuk gibi, kar gibi beyaz- dı. «Gemi, deki adamlardan biri şöyle analattı: — Has ekmek bu, evet ekmek. Si- zin yetiştirdiğiniz buğdaydan yapılı- yor.. Amma unu fabrikalarda çıkı- yor... Istanbul ekmeği... Başınıza ge len felâketi işittiler de bizi yolladı lar... Köylüler kalan parçaları alıp evire çevire baktılar. Erkekler bu ekmeğin beyazlığına, tadına bayılmışlardı. Bir şeyler fısıldaşıp duruyorlardı; <sAyşe Gül» ün babası birden başını salladı: — Şu buğdaydan azıcık olsun Yer- seler de, sular çekilince toprağına ekseimi. Elde avuçta bir şey kalmadı... Ne, tohum var.” Öteki hemen atıldı: — Vereceğiz, hepinize vereceğiz, korkmayın artık «İstanbul» un gönderdiği bu adam, söylediği lâfın büyüklüğünü, kıyme- tini bilmiyor, tıpkı çok ağlamış bir çocukla konuşur gibi söğlüyordu, Bir çiftçi için, toprağıhı tekrar sü: Tüp ekebileceğini işitmenin ne de Basımevi ve Klişe Fabrikası Sahip ve müdürü: Kenan Dinçman Son sistem makinelerle mücehhez klişe atölyesi - En mükemmel tabı makine- leri ve mücejlidhane takımları Alelümum klişe ve tabı işlerinde en titiz müşterileri bile memnun bırakacak vaziyette bir müessesedir. Mecmua, Broşür, Kitap, Defter, Nefis renkli baskı işlerini en ehven fiatle deruhte eder, Babıâli civarında Narlıbahçe sokağında No. 15 Telefon: 20113 mek olduğunu sezemiyordu. Amma «Ayşe Gül» çiftçi kızı idi, Bunu an- ladı. Göz ucu ile hemen babasına baktı, Adamcağızın başını çevirdiğ ni, yüzünde yorgun bir gülümseyiş belirirken, gözlerinin nasıl yaşla dol- duğunu gördü. «Ayşe Güls ünde hıçkırıklar boğazına kadar çıkıp, dü- gümlendi. Boğulacak gibi oluyordu, ayağa kalktı ve gelen adamlardan birinin usulca kolunu dürttü, çekti. O dâ başını döndürüp, gözlerini in- dirip kıza baktı: — Ne var yavrum? diye sordu. * — Adi ne? Bize bu ekmeği; tohum- luğu gönderenin adı ne? Kim yolladı sizi? âlye fısıldadı. Adam: — Kızılay, dedi. Galiba bir şey daha söyledi amma, Ayşe Gül pek duyamadı. Takatsiz bacaklarını azıcık öteye sürdü, otur- du ve fazla yemeden, elinde paha bi- çilmez derecede kıymetli ekmeğinden kalmış bir parçayı sıkı siki tutarak gözleri sulara daldı, baktı durdu. ” Daha da vereceklerini söylemiş ol- dukları halde, bu «nimetler nimeti- hi-ne sikı tubüyordu. Birden üstüne bayılacak gibi bir hal geldi, başı dö- nüyordu.- Birazdan... Birazdan yine yiyecekti, öyle birden karın doldur. | mağa da gelmez demişlerdi. Ah, ne mis gibi ekmekti bu! İçinde korkusu Kalmadan nehre baktı. Bir vakit «Bereket suyüs diye andıkları bu hain, ister iyi, ister kö- İ de hatalı idi. Müdafi ve hatlar her za- tü olsun, yine yiyecek ekmek bulmuş- | lardı ya! Kulakları çıngırdar, başı dönerken, sonsuz bir minnetle tatlı tatlı gülümsiyerek usulca: — Aman şu isim aklımdan çıkma- sın, unutmayayınm sakın: Kızılay! Kızılay! diye mirıldandı. — SON — Sokakta düşerek bacağı kırıldı Beşiktaşta Yenimahallede Fırın 80 kağında 22 numaralı evde oturan Ab- dülvehap oğlu 12 yâşında Abdülka- dir, Beşiktaştan geçerken, karakol önünde düşerek #ol bacağı - kırılmış, ifade veremiyecek bir vaziyette Beyoğ- “lu hastanesine kaldırılmıştır. Banka Komerçiyale İtalyana /UBELİ İngiltere, İsviçre, Avusturya, Maca“ ristan, Yugoslavya, Romanya, Bulga- ristan, Misir, Amerika Cemahiri müt- tehidesi, Brezilya, Şili, Uruguay, Arjantin, Peru, Ekvatör ve Kolumbiyada Afilyasyonlar İSTANBUL ŞUBE MERKEZİ Galata Voyvoda caddesi CTek #4841 2/45) iyan Telef. 22900 /3/11/12/15 Weyoğ- lunda: il caddesi Telef. 41046 İZMİRDE ŞUBE i yapmağa muvaffak olamadı ve bu çok İ kısmen müdafaa oyunu oynadılar, AKŞAM Beşiktaş - Demirsporla 1-1 berabere kaldı (Baş tarafı sekizinci sahifede) bu harikülâde şütü fevkalâde bir plonjonla yakalıyarak takımını mü- hakkak bir sayıdan kurtardı. Beşiktaşlılar tekrar hücumlarını sıklaştırdılar. o Beşiktaşın bu tazyiki muhacimlerin müteaddid fırsatları kaçırmaları yüzünden gemere vermis yordu. Demirsporlular vaziyetin teh- İlkeye girdiğini görünce müdafaaya daha fazla ehemmiyet verdiler, Müsa- baka 30 uncu dakikadan itibaren asa-| bi ve heyecanlı bir şekilde geçmeğe | başladıysa da bu asabiyet mevzii kaldı. Demirsporun müdafaa tabiyesi önün. de Beşiktaş mütemadiyen hücum yap” mış olmasına rağmen bir türlü gol mühim olan maç da iki tarafın çetin bir mücâdelesinden sonra 1-1 beraber» likle hihayetlendi. NASIL OYNADILAR ? Demirspor bir gün evvelki oyununa nazatan ii enerjik ve dâha rând- manlı bir oyun gösterdi. Bilhassa ikin- ci devrede Beşiktaşın o müteselsil hü- cumları karşısında başta kalecileri olmük üzere müdafsalarının cansipâ- rane çalışması şayanı dikkattir. Hücum hatları Arif ve Salihten maadası çok durgundular. Beşiktaşın karşısında omeğlüb çıkmamak için Beşiktaşlılar rakiplerini tazyik et- melerine rağmen hücum hatlarındaki durgünluk gol yapmalarına ve maçı kağanmalarına imkâri bırakmıyan bir oyun çıkardılar. Kalecileri yediği gol- mân geçebilecek bir haldeydiler. Hü- cum hattı Hakkıdan maadsı gol fır. satlarını kaçırmakta biribirile yarış ettiler. “ Milli kümenin bu sonuncu karşt- laşması Galatasaray ile Demirsporun müsavi puanla beraber ve başta gel- meleri neticesine bağlanmıştır. İki ta- kımdanı hangisinin 1939 milli küme şampiyonu olacağı « gol averajla fut- bol federasyonu tarafından tayin ©- dilecektir. Şimdiye kadar yapılan maçlarda müsavi puan alan bu iki takımdan Galatasaray 43 gol atmış 19 gol yemiştir. Buna mukabil De- mirspor 35 gol atmış, 16 gol yemiştir. —. Umum Emniyet müdürü Bir müddettenberi şehrimizde bu- lunan umum emniyet müdürü B. Şükrü Sökmensüer dün akşam An- karaya avdet etmiştir. Bakırköy jandarma kumandanı Bakirköy jandarma kumandanı B. Dursun Giresun vilâyeli jandarma kumandanlığına tayin edilmiştir. Bu gece Nöbetçi eczaneler Beyoğlu ciheti: Tünel başında Mat- köriç, Böstanbaşında İtimad, İstiklâl ceddesinde Kemal Rebül, Pangaltıda Halâskâr Gazi caddesinde halk, Ka- raköyde Hüseyin Hüsnü, Sarıyer: Os- man, İstanbul tarafı: Fatih: İsmali Hak- kı, Karagümrük: Fuad, Eminönü: Bir- kecide Beşir Kemal - Mahmud Cevad, Bakırköy: Hilâl, Yenikapıda Sarım, Fener: Balatta Hüsumeddin, Kümka- pı: Cemil, Alemdar: Çenberlilaşta Sırrı Rasim, Şehremini: Ahmed Hamı Kadıköy: Eski iskele caddesinde Bü- yük etzüne, Yeldeğirmeninde -Çula, Üsküdar: İmrahor, Heybeliada; Ata- naş, Büyükada: Halk. Selânik Bankası “Tesis tarihi: 1888 ———— İdare merkezi : İstanbul (Galata) Türkiye şubeleri : İSTANBUL, (Galata. Yenicamı) MERSİN ADANA Bürosu “ Yunanistan şubeleri; SELÂNİK, ATİNA Her türlü Banka muamelâtı Amerikada silâh Ambar- gosunun kaldırılması AÂyandan iki demokrat âza- nın reyine bağlı | Vaşington 9 (AA) — Muharip- lere gönderilecek silâhlara konulan ambargonun kaldırılmasını tavsiye eden raporun âyan meclisinin hari- ciye encümeni tarafından demokrat- lardan iki muhalif âyan âzasının, Gillette ile George'nin reylerine bağ- lıdır. Filhakika encümeni teşkil eden 23 âzadan on biri ambargonun kalk dırılması, onu da kaldırılmaması tâ- raftarıdır. Hükümet mahfillerinde salı günü yapılacak mücâdele karşi- sında asabiyet (o gösterilmektedir. Çünkü Gillette ile George geçen in- tihabat mücadelesi esnasında demok- rat partisi ricâlinin husumetini çel- betmişlerdi. Hükümet mahfillerinde bu iki âyan âzasıhın son dakikada hükümetin projesine muhalif olanla- rın tarafına tiçihak etmelerinden kor- kulmaktadır. Sarhoş kavgası Tophanede Boğazkesende oturan Mesud ve Kadri isimlerinde iki arka. daş sarhoşlukla kavga etmişler, Mesud | Kadriyi bıçakla . yaralamıştır. Suçlu yakalanmıştır. dc # 10 Temmuz 1939 Amerika manevraları İki yerde yapılacak manev- ralara 70,000 asker iştirak edecek Vaşington 9 — 5 ağustostan 19 ağustosa kadar Virginia vilâyetinde yapılacak manevralara 50,000 ve 13 ağustostan 21 ağlustosa kadar Cham- plain gölü civarında yapılacak ma- nevralara da 20,000 asker iştirak ede. cektir. Bu manevralar, şimdiye kadar Amerikada sulh zamanında yapılmış olan manevrâların en ehemmiyetlile. ri olacaktır. Harp tayyareciliği müs- tesna olmak üzere, bütün askeri sınıf- lar bu manevralarda temsil edilecek- tir. Bir motosiklet otomobile çarptı. İki kişi yaralandı Dün Bostancıda bir kaza oldu. 207 numaralı motosikletle Bostancıya git- mekte olan İsmail ve arkadaşi Tahsin mukabil taraftan gelen şoför Halilin idaresindeki 852 numaralı otomobile çarpmıştır. İsmail ve Tahsin başla- rından ağır surette yaralanmışlar ve berayı tedavi Nümüne hâstanesina Kaldırılmışlardır. Abanozda bir cerh vakası Mecidiye köyünde oturan dokuma. cı Adil isminde biri, Abanozda umu. mi bir evde bulunan Nedimeyi bıçak- Ja yaraladığından “yakalanmış ve mahkemeye verilmiştir. AKŞAM NEŞRİYATI AKŞAM okuyucuları bu güzel ve faydalı kitapları YÜZDE 20 iskonto ile alabilirler FAİK SABRİ DURAN'ın eserleri Kuruş Kva —— ; > Nereden geliyoruz? 40 Yeryüzü Gökyüzü 150 Çocuklara coğrafya kıraat- Bir Türk kızının Amerika leri s0 yolculuğu 75 Coğrafyada ilk adim 50 Cüceler ve devler memleks- Dön Kişot 25 tinde Gülüver'in seyahat- Arzın merkezine seyahat 25 leri 7 EN tanınmış muharrirlerin güzel romanları , Kuruş Küçük İlânlar VA -NÜ 5 Kıvırcık paşa Sermed Muhtar 5 Deli Selâmi İzzet s9 Yalı çapkını Bürhan . Cahid 30 Bu perdenin arkasında z.İ “0 Düğün gecesi , Bürban Cahid» 100 Sümer Kızı İskender Fahreddin 125 Asyadan bir güneş doğuyor İskender Fahreddin 80 Penbe maşlahli hanım Sermed Muhtar 70 Bir kadın geçti #lâmi İzzet 20 Devler kaldırımı Halid Fahri 75 Aşk fırtınası Muazzez Tahsin s9 Dipsiz kuyu VA - Na 25 Penbe pırlanta » > 2. İki cinayet gecesi : Hikmet Feridun 25 Karacaahmedin esran VA - Nü 25 Kardeş katili © “© si 3 2 Meşhur ARSEN LÜPEN serisi | Seri tamamlanmıştır, Resimli 6 büyük cild- Her cildin fiati: 80 kuruş MuHtelif eserlerin listesi Fazıl Ahmed Sinema yıldızları İttihad ve Terakki tarihinde esrar perdesi İtalyadan Amerikaya nasıl uçtular? Bu kopunu kesip «AKŞAM matbaası kitap servisines getirir veya gönderirseniz bu listedeki fintler (üzerinden size yüzde 20 iskonto yapılacaktır. Kuruş Hüseyin Cahid w (Kıymetli edibin muhtelif Necdet Rüştü Ahmed Refik AKŞAM neşriyatı tevzi yerleri «AKŞAM» matbaası - İstanbul Muallim Ahmed Halid kitapha- nesi - Ankara caddesi, İstanbul Para yerine mektup içinde poş- fa pulu kabul edilir.