20 Temmuz 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

20 Temmuz 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

MEİN ŞE rar aka H | | i ; ii | 1 EE il | | | i yama ap m a Aİ Rİ A EE Ginlilerle Japonlar şid- .. detli harbe giriştiler » mubu garbisindeki tepelere çekilmiş- © Olursa bundan dolayı sıkılacak deği- 20 Temmuz 1939 Dün Geceki ve Bu Sabahki Elfaberler Son dakika İngiliz tayyareleri dün de Fransa üzerinde uçtular Bu manevralarda, bombardıman tayyareleri uçuşlarını cenubi Fransaya kadar uzatmışlardir Londra 20 — İngiliz hava nezare- inin tebliğine göre dün 100 İngiliz tay- yaresi Fransa toprakları üzerinde ma- nevralar yapmışlar, Paris ve Orlean Üzerinde uçmuşlardır. Bombardıman tayyarelerinden mü- rekkep birkaç İngiliz tayyare filosu da, cenubi Fransada saatlerce süren uçuş- lardan sonra üssülharekelerine dön- Mmüşlerdir. Bombardıman tayyareleri- nin mânevralarını İngiliz hava müs- teşarı Kapiten Balfour, Velington Sis- teminde bir bombardıman tayyaresin. den takip etmiştir. Londra 20 — Dün Avam kamarasın- da mebus B. Dalton İngiliz tayyare- erinin Fransa üzerinde yapmakta bu- Yundukları uçuşların Lehistan, Ro- manya, Türkiye gibi dost memleketle- re kadar uzatılıp uzatılmıyacağını sor. Mmüştur, Hava nazırı B. Kingsley Wood! Şu cevabı vermiştir: — Bava nezareti, bu uçuşların Fran- sadan başka yerlere temdidi kabil oldu- ğu fikrindedir. Maamafih bu dakika- da bu hususta izahat verilemez. B. Dalton İngiliz hava kuvvetlerin- den bir kısmının Lehistanda bulun- durulması kabil olup olmadığını sor- muş, Hava Nazırı bu suale şu cevabi vermiştir: — Bu, tamamile başka bir şeydir. İngiltere Genel Kurmay baş- kanı şark sahillerini teftişe gitti Londra 19 (A.A) — İmparatorluk Genel Kurmay Başkanı General Vi- kont Gort ile Harbiye Nezareti parlâ- mento müsteşarı Kont Münster bu sâ- bah tayyare ile İngiltere Şark sahil- leri mıntakasına hareket etmişlerdir. Vikont Gort ve Kont Munster bü sa- hildeki milis depolarını teftiş eyliye- ceklerdir. Almanya Ukrayna ile meşgul olmağa başladı Slovakya, Büyük Ukrayna için temel vazifesini görecekmiş Prağ 19 — Ecnebi mahafilin b-ya- | mına göre Ukrayna yakında Alman propagandasında birinci mevkii İş | gal edecektir. Birçok alâmetler bunu teyid etmektedir. Slovakya, Alman- yanın hülyası olan Büyük Ukrayna. yı vücude getirmek için temel vazi- #esini görecektir. Slovakya matbuat. idaresi sık sık Ukrayna meselesinden bahsetmekte İ İktisad Nazırı: «Zafere iti- madımız mutlaktır» diyor Hong « Kong 19 (A.A.) — Suaçeu- mun 50 kilometre şimalinde kâin Ça- oçeu'da şiddetli muharebeler- vukua gelmektedir. Şehrin Çinliler tarafından geri alındığını dün bildirmiş olan Çin ajansına göre, Japonlar, şehrin ce- lerdir. Bu tepelerde şiddetle mukave- met eylemektedir. Japon «Dome ajansı ise, Çaoçeu- ya çok ciddi bir Çin mukabli taarru- zu yapıldığını kabul eylemekte, fakat bütün Çin hücumlarınm püskürtül düğünü de ilâve etmektedir. Chungking 19 (AA) — Çin milli İktisnd Nazırı ve Çinin garbindeki ye- ni sanaylin müceddidi B. Ang. Wen Has, ecnebi muhabirlerine beyanat &a bulunarak ezcümle şöyle demiştir: «Altın ihtiyatımız, iki seneden faz- Ja bir müddet için masarifimizi temi- ne kâfidir. Hattâ Avrupada bir ihti- 1âf çikmış olsa dahi bütün ihtiyaçla- rımızı kendi vesaitimizle tatmin ede- bilirz. Eğer ileride ithalât tenakus edecek Jiz. Bizler, tasarrufu, sabrı, namus- Kârlığı, tahammül ve alâyişi istihkarı malüm clan bir milletiz.» Nazır ilâveten demiştir ki: «Esasen âcilen ihtiyacımız olan röaüdelerle hergün İstihlâk edilen maddeler her zaman dahilde yetişen mill mahsuilerdir, Çinin garp eyalet- e her tarafta yeni sanayi ihdas erind ve bu neşriyat Alman gazeteleri ta- rafından İktibas edilmektedir. Diğer taraftan Karpatlar Ukray- nasının eski ricali, bu arada monsen- yör Voloşin, Revai Bratislavada yer- leşmişlerdir. Sık sık Viyana ve Berli- ne giderek büyük bir faaliyet gösteri- yorlar, Slovakyadaki radyo merkezin- den birinin Ukraynalıların emrine verilmesi muhtemeldir. Amerikada bitaraflık kanunu Riyaseticümhur sarayında büyük bir toplantı yapılıyor Vaşington 19 (A.A.) — Bugün riya- seticümhur sarayında bitaraflık me. selesi hakkında fevkalâde bir konfe- rans akdolunacaktır. Bu konferansa B. Roosevelt, Hul), âyandan Barkley ve Pittman ve keza cümhuriyetçi âyandan üç zat iştirak edeceklerdir. Toplahtı netice vermedi Vaşington 19 (A.A) Beyaz Sarayda üç saatten fazla süren bir konferanstan sonra matbünta veri- len tebliğde, senatonun bitaraflık me- selesini müzakereye muhalefet etme- si dolayısile bu hususta kongrede derhal müzakere açılmasının fayda- 8iz olduğu izah edilmektedir. B. Roosevelt ve Hull mevcud bita- raflık kanununun süratle tadili icab edeceği hakkındaki noktai nazarla. rnı muhafaza etmektedirler. Maarif Vekâleti müsteşarlığı Ankara 19 (Telefonla) — Maarif Vekâleti müsteşarlığına, mezkür müs- teşarlık vekâletinde bulunan Talim, terbiye heyeti reisi B. İhsan tayin edil. miştir. ün ar letilmektedir. Mali işler ise, dikkate şayan bir surette, harp devam ettik- çe salâh ve kuvvet bulmaktadır. Bunâ mukabil Japonyanın altını, her gün bir az daha budud haricine atılarak imparatorluğun mali müya- zenesini sarsmaktadır. Kuvvetimize ve tükenmez vesait ve menabilmize olan itimadımız mutlaktır. Şu halde “nihal zafere olan itimadımız da mut- Dolmabahçe hadisesi B, Salih Kılıç'ın muhakemesi İstanbulda görülecek Ankara 19 (Aksam) — Çorum va Mel ve İstanbul eski polis müdürü B. Salih Kılıç hakkında, “Dolmabahçe hadisesinden dolayı, Devlet Şürası mülkiye dairesince verilmiş olan İü- rumu muhakeme kararı Şüra umumi heyetince tasdik olunmuştur. B. Salih Kılıç mülkiye dairesince verilen lüzumu muhakeme karanna Atiraz etmişti. Bu suretle itirazı gayri varid görülerek yeddedümiş oluyor. EB. Salih Kılıcın muhakemesi İstan bulda görülecektir. 33 se Türkkuşu İnönü kampı dün merasimle açıldı İnönü 19 (A.A ) — İnönü Türkkuşu kâmpı bu sabah 'Türk Hava Kurumu başkanı Erzurum mebusu Şükrü Ko- çak tarafından açılmıştır. Başkan, kısa bir nutukla kampta toplanmış olan 468 gencin büyük ga- yeye karşı gösterdikleri bağlılığı tebrik! ve takdir etmiştir. Uçuculuğun temiz bir spor olduğunu ve ayni zamanda yarının, hava ordusunda ve Devlet Ha- va yollarında kanatlı gençlikten çok şeyler beklediğini ilâve eden başkan, bu mesleğin taşıdığı hususi kıymeti tebarüz ettirmiş ve milletin maküs ta- Mihini yenen kahramanlar kahramani Mili Şef İnönünün büyük adını taşı- yan bu havacılık yuvasında çalışma- nın derin zevki üzerinde bilhassa du- rarak, Türkkuşu gençlerine muvaffa- kıyet temenni etmiştir. Halk ticaret biletinden isti- fade edecek gazete paketleri Ankara 19 (Telefonla) — Bazı İs- tasyonların gazete ve mecmua paket. derinin halk ticaret bileti He meccanen nakiedilip edilemiyeceğinde tereddüd ettikleri görülmüştür. Devlet Demir. yolları, alâkadarlara gönderdiği ta- mimde, halk ticaret biletile meccanen nakline cevaz verilen nümünelik eş- ya kaydi her nevi ticarel eşyasına şâ- mil bulunduğundan, gazete ve mec- mua paketlerinin de bunlar gibi nak- inin caiz olduğu bildirilmiştir. Paket- Jer yalnız gazeteyi ihtiva ediyorsa 25 kilogram, mecmua ve kitapla karışık ise 50 kilogram meccanen nakledile- cektir. Parti idare heyeti âzalığı Valilerin Parti başkanlıklarından infikâikleri dolayısile İstanbulda in- hilâl eden Parti idare heyeti azalığı- na idare heyeti toplantısında nizam- name muçibince çekilen kur'a neti- cesinde yedek azalardan Faruk De- reli geçmiştir. Başkan intihabı bugünlerde yapı- Jacaktır, Bir sandal devrildi, sekiz kişi denize döküldü Lütfi kaptanın idaresindeki motör dün Karaköyden Balık pazarına geç- mekte iken bir sandala çarpmış ve sandaldaki sekiz yolcu deniz: dökül- müştür. Yolcular etraftan yetişenle- rin Yardımile kurtarılmıslarsa da Galatada tütün deposunda çalışan istifci Müslim ve Beşiktaşta oturan Ahibaz adlarında iki kişi denizde kendilerini motörün pervanesine kap- tırmışlar ve vücutlarının muhtelif yerlerinden yaralanmışlardır. Yaralı- lar Cerrahpaşa hastanesine kaldırıl- mıştır. Parlıyan otları söndürmeğe çalışırken ağır yaralandı Galatada Serçe sokağında oturan Kızılkaya, çalıştığı hurda deposunda parlıyan otları söndürmeğe uğraştığı sırada çatının çökmesile aşağıya düş- muş, ağır surette yaralanmıştır. İngilterede tedhiş Londra 19 (A.A.) — Dahiliye Na- uırı, Irlanda Cümhuriyetçilerinin faa- Miyetini bastırmamağa matuf icraatı kolaylaştırmak maksadile Avam ka- marasına bir kanun lâyihası vere. cektir. Hükümet bu lâyihanın çabuk çi- i Moskova müzakereleri ingiliz Başvekili, müzakerelerin parlâmentonun tatilinden evvel biteceğinden ümidvar Londra 19 (AA) — Kabinebu | sabah saat 10,30 da B. Chamberlain'in riyasetinde haftalık toplantısını yap- İ mıştır. ' Bu toplantıda bilhassa Tientsin me- selesinin halli için 'Tokyoda yapılmak- | ta olan müzakereler ile Moskova gö- | rüşmeleri bahis mevzuu olmuş ne Na- | sırlar, bilâhare İrlanda Cümhuriyet | ordusu mensuplârına karşı alınacak | tedbirlerde polisin selâhiyetini tak- | viye edecek ve teferruatı bir kaç güne | kadar neşredilecek bulunan bir kanun! projesinin metni üzerinde mutabık | kalmışlardır, Londra 19 (A.A) — İngiliz - Fran- &ız - Sovyet görüşmeleri hakkında Avam Kamarasında sorulan bir suale, | Başvekil B. Chamberlain şu cevabı vermiştir: Pazartesi günü B. Moloto! İle yap- tıkları görüşmeden sonra İngiltere ve Fransanın Moskova büyük elçilerinin yolladıkları rabor halen, Paris hükü- meti İle istişare halinde olarak, İngi- Uz hükümeti tarafından tedkik edik mektedir. Bunu müteakib, işçi partisinden bir mebus, Alman hükümetinin Sov- yet hükümetine 25 milyon liralık bir borç vermek istediği hakkında da Başvekilin bir haberi olup olmadığını sormuş, Başvekil buna «Hayır» diye mukabele etmiştir. Nihayet, Moskova müzekerelerinin, parlâmento tatilinden evvel Avam Kamarasında bir deklarasyon yapıl- masını mümkün kılacak derecede €r- ken bitip bitmiyeceği sualine de, Başvekil «Ümidvârım» cevabini ver- mekle iktifa eylemiştir. İngiliz - Japon görüşmeleri Tokyo 19 (A.A.) — B. Arita ve B. Craigie, Tientsin meselesi etrafında bu sabah başladıkları müzakerelere, saat 16,50 de devam eylemişlerdir. Bu konferans, saat 18,10 da nihayete ermiştir. B. Arita ve B. Craigie, 21 femmuzda yeniden buluşacaklardır. Münakalât Vekili Afyonda Yeni gar, makine deposu ve istasyon tesisatının resmi küşadı dün yapıldı Afyon 19 (A.A) — Münakalât Ve. | kili B. Ali Çetinkaya, bu sabah şehri. | mize gelmiştir. Şehir namma bir he- yet Duger'de kendisini karşılamış, İs- tasyonda da kalabalık bir halk kütlesi #le kumandan ve subaylar, memurlar ve bir askeri kıta tarafından İstikbal edilmiştir. Öğleden sonra yeni gârın, makine deposunun ve istasyon tesisatının açıl ma töreni yapılmıştır. Muhtelif demiryolların iltisakı, ye- ni hatlar inşası ve münakalâtın çoğal- ması dolayısile ihtiyacı karşılıyamaz bir hale gelmiş olan eski istasyon bina sı yanında yapılmış bulunan yeni gar, Cümhuriyetin Anadolu ortalarında yükselen sayısız eserlerinden güzel, modern ve büyük bir yeni örnektir. Açılma töreninde Devlet Demiryol. ları yedinci işletme Müdürü Galip Güran'ın Cümhuriyetin demiryolu $i- yasetinin feyizli neticelerinden ve bu inkişafın Afyonkarahisar üzerindeki tesirlerinden bahsöden ve büyükleri- mize Türk şimendifercilerinin şükran- larını ifade eden nutkuna, Ali Çetin- kaya cevap vererek, yaptığı işlerin bir vekil sıfatile uhdesine terettüp eden vazifeler uğrunda çalışmaktan ibaret bulunduğunu ve her şeyin millet ve devletin eseri olduğunu söylemiş, ve eski küçük, basit bina ile yeni garın muhteşem yapısını göstererek demiş- tir ki; «Bunlardan biri Osmanlı saltanatı. nın verdiği imtiyazlardan vücude ge- len bir binadır. Yenisi de müstakil, hiir bir devletin ve dâvasını fedakârlık- larla halletmiş bir milletin eseridir. Milli devletin kendi azmi ile ne yapa- Milli Piyango idaresi Ankara 19 (Akşam) — Mili pi. yango idaresi teşkili hakkındaki ka- nunun tatbikalına geçilmek üzere alâkadar dairelerce hazırlıklar ya- pilmaktadır. Bir müdür ve üç zattan mürekkep olacak olan milli piyango idare heyeti azaları bugünlerde seçi- lecek ve idare heyeti teşekkül ettik- ten sonra da piyango işleri Hava ku- rumundan devralınacaktır, Ankarada tayinler Ankara 19 (Telefonla) — Dahiliye Vekâleti Hukuk müşavir muavinliği. ne mülkiye müfettişlerinden B. Saim, Nüfus işleri umum müdürlüğü mua- vinliğine Tabilyet müdürü B. Fuad, Ankara Vali muavinliğine Mahalli ida- reler umum müdür muayini B. Dilâ- verin asaleten tayinleri yüksek tas- bileceğinin misalidir. Bu eseri, çahş- manın ne gibi mesud hâdiseler hazır- ıyabileceğinin bir delili olmak üzere açabiliriz.» Münakalât Vekili, son söz olarak Atatürkün aziz hatırasını andıktan, Milli Şef İnönüyü hürmetle yad ederek sadakat ve merbutiyet hislerini beyan ettikten sonra kurdeleyi halkın alkış- ları arasında kesmiştir, Nafia Vekili Erzuruma hareket etti Ankara 19 (Aşkam) —, Nafla Veki- M General Fuad Cebesoy bu sabah saat 9,25 de kalkan Kayseri - Erzin- can trenine bağlanan hususi bir va- gonla Erzuruma hareket etmiştir. Nafia Vekilimize Demiryolları inşaat reisi B. Razi ile Nafia kalemi mahsus müdürü refakat etmektedirler. General Ali Fuad Cebesoy bu söy hatlerinde bilhassa inşaatı bitmek üzere bulunan Erzincan - Erzurum demiryolunu tetkik ve teftiş ede- ceklerdir. v Ziraat Vekili Antalyada Antalya 19 — Antalyada Evkaf U. müdürlüğü tarafından yapılan baraj ve su kanalı ile Ziraat Vekâleti tarafından yapılan narenciye ve $i- cak iklimler nebatatı istasyonlarının açılması törenini yapmak üzere Baş- vekil adına Ziraat Vekili Muhlis Erk- men'le Evkaf U. müdürü Fahreddin Kiper ve maâiyetleri erkânı, mebus Arif Bayatın, Kâzım Duru, Haydar Öcalan, Hüsnü Pekit ve Kemal Ünal dün saat 17,30 da Antalyaya gelmiş- lerdir. Açılma merasimi bugün yapi- Jacaktır B. Hüsnü Çakır Maliye Veki- Tine vekâlet edecek Ankara 19 (A.A.) — Tedavi cdil- mek üzere mezunen Fransaya giden Maliye Vekili B. Fuad Ağralıya İkti- sad Vekili B, Hüsnü Çakır'ın vekâlet etmesi tensip edilmiştir. Gümrük işleri ikinci müdürlüğü Ankara 19 (Akşam) — Gümrükler umum müdürlüğü gümrük işleri ikin- ci müdürlüğüne, mezkür müdürlük vekâletinde bulunan B. Emin Gerçin asaleten ve terfian tayin edilmiştir. General Franconun İtalyayı ziyareti Madrid 19 (A-A.) — General Fran- conun evvelce bahsedilmiş olan İtal