20 Temmuz 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

20 Temmuz 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

20 Temmuz 1839 ARÇŞAM HAFTANIN VAKALARI mma. Spor pedagojisi | KÜREK ÇEKME Pariste 14 temmuz geçid resminde Fransız kıtaatı | Adaleleri terbiye, ciğerleri tenmiye eder Yazan; Selim Sırrı Tarcan Vücude tenasüp, ciğerlere kuvvet, adalelere işleklik ve ahenk veren sporların birincisi yüzme İse, t€- reddüd etmeden diyebilirim ki Ikin- cisi kürek çekmektir. Bilhassa hufzi sıhhat bakımından her mizaca, her bünyeye, her yaşa elverişlidir. Sakin bir denizde her sabah usul tahtında yapılan kürek idmanları hem ciğer- lerin neşvü nemasına, hem &dalele- rin inkişatına hâdim bir terbiyevi jimnastiktir. Yarışlarda ise vücud Azami cehdini sarfetmek mecburiye- tinde olduğu gibi, buna inzımam eden geçmek, birinci gelmek, rekor elde etmek arzusu dolayısile bu ter- biye vasıtası bir mücadele sporu ma- hiyetini alır. Bizl daha ziyade alâkalandıran çift kürektir. Bir sandalda kürek çek- meğe başlamadan vücude mükemmel bir vaziyet vermek lâzımdır. Baş dik, göğüs ileride, sırt doğru bulun- malı ve kalde mahalline oyluklar ta- mamile yerleşmeli, Sandallarda umu- miyetle oturma mahalli sabittir. Ayaklar tabandan ince bir ağaca da- yanır. Kürek çekerken denizin her hamleye göslerdiği mukavemeti yen- mek için vücudün iki istinad noktası vardır: Biri ayaklarda, diğeri kalça- lardadır. Sarfedilen kuvvetin de iki iyeline geçmek Üzere vücud öne rken . ciğerlerdeki hava dışarı Çok basit olan bu iki hareketle sandal ön alır. Yalnız güzel ve mun- tazam kürek çekmek sayesinde hem sandal hızlı gider, hem de vücud sıh- hat ve terbiye bakımından istifade eder. Kürek çekerken boyun, kol, bilek, omuz, sırt, göğüs, batın, bel ve ba- cak adaleleri mütemadiyen faaliyet- te bulunur. Her kürek darbesinde bütün bu adaleler inkıbaz ve inbisat eder, Alelâde bir gezintide veya sah- hi ekzersizde dakikada yirmi, spor mabiyetinde ise dakikada kırk kürek çekilirken bu hareket muntazam yapılırsa ciğerlerin teneffüs kabili yeti yükselir, Sık sık vukua gelen hâ- va mübadelesi ise kanın mütemadi- | yen tasfiyesine hâdim olur, Bir kararda olmıyan deniz dalgâ- ları kürek darbelerine muhtelif şekil de mukavemet ibraz edeceğinden ça- buk yorulmamak, az kuvvet sarfile çok iş görebilmek için önceleri çok dikkatli kürek çekmek ve istical et- memek lâzımdır. Dikkat ve itina ile ve tedrice riayet ederek çekilen kürekler yavaş yavaş insiyaki bir şekil alır. O vakit şuu- run müdahalesine lüzum kalmadan insan muntazam kürek çeker. Ve bunun aksine ilinasız çekilen kürek- ler öyle fena itiyadlar husulüne 46- bep olur ki bunun neticesinde insa- nın hem sihhati, hem vücudünün biçimi bozulur. İsveçte o güzellik, tenasüp diyarın- da bulunduğum sırada yâzın zarif (Skiff) lerde kürek çeken sülün gi- bi delikanlıların işlek ve biçimli vü- cudlerine hayran olurdum. Memle- kete döndükten sonra sporun bu şu- besi hakkında bazı tedkiklerde bu- tundum. O tarihte, Üsküdarda, Beşiktaşta, Salacakta, Eminönü ile Balıkpazan a m a Eş arasında müşteri taşıyan profesyonel kayıkçıların vücudlerini teikik et- tüm. Bu adamlar günde üç, dört saat kürek çektiklerine göre kol ada- leleri iri, göğüsleri geniş olması lâ- zımgelirken hemen hepsinin de gü güsleri kupkuru, kollarının değnek gibi ince, sırtlarımın kambur olduğu- nu gördüm. Halbuki gene o tarihte Boğaziçinde bazı ağniyanın yahla- rındaki hususi kayıklarında kürek çeken, şalvarlı ve çepkenli ka; ise bunların tamamile Zıddu mân ve kâlın idiler. Bunun sebebi şu idi; Karşıdan karşıya müşteri taşıyan ve bir usul tahtında muntazam kü- rek çekmesini bilmiyen okayıkçılar çok cehd -satfediyor, iyi beslenmi- yor. Aldıkları gida, yaktıkları yağları telâfi etmiyor, tabiatile vücudleri hem takattan düşüyor, hem de biçi- mini kaybediyor. Yalılarda çalışanlar ise baftanm bir veya iki gününde efendilerini gez- meğe götürmek için bir kaç sâat kü- rek çekiyor, sair vakitlerini atalette geçirdiklerinden, az çalışıp fazla gıda aldıklarından şişip yağlanıyorlardı, Vücüdün terbiyesi için çift çekmek lâzımdır. (Skiff) tabir edilen Teşekkül eden deniz klüplerimizde kürek çekmeğe heveskâr olan genç- lerimiz sandalda, kikte, (skifr) de oturuş vaziyetlerine ve kürek çekiş hareketlerine dikkat etmezler, itinalı ve dikkatli çalışmazlar fena vazi- yette işliyen azmı kaş ile ane arâ- sında kabız adaleleri mütemadi te- kallüsler yüzünden kısaldığı gibi Atıl kalan adalâtı zahriyeler de elâs- tikiyetini kaybederek sırtın kambur. , Jaşmasına sebeb olur. Şurası muhakkaktır ki güzel yö- zen, güzel kürek çeken, yani bu İki sporu yolile yapmasını bilen gençle- de ciğerleri mükemmel inkişaf eder, Selim Sırrı Tarcan Abone ücretleri Türkiye Ecnebi SENELİK 1800 kuruş 70 Kuruş 6 AYLIK —ç ». M0 » 3 AYLIK —ş . 1 AYLIK Posta ittihadına dahil olmıyan ecnebi memleketler: Benetiği 3600, altı aylığı Cemasiyelâhir 3 — Hızır 76 B. İmsak Güneş Öğle İkindi Akşam Yatsı E. 658 908 443 342 1200 1 Va. 235 4461220 1618 1937 2133 İdarehane: Balnâli civarı Acımusluk sokak No. 15 Yer değiştirecek kiracılara tavsiye! Akşam'ın “KÜÇÜK İLANLA. RI'nı dikkatle okursanız kendi- nize en elverişli yurdu yorulma- dan bulabilirsiniz, mahiyeti vardır: Belden aşağısı te- | ve istinad kaideleri müteharrik vazüni, yukarısı kuvvai çalışır. Yal kikler adalelerin inkıbaz ve | İİ İ niz bu iki nevi hareketin tam olma- | bakımından sendallara mür ae sı şarttır (8kiff) lerde adale cehdi va Sapından kavramılmış olan kürek- | ve tamdır. Her kürek darbe gir lerin uçları, yani palaları iyice geri | uzviyet iyice toplanır. Bir ipi giderken, kollar tamamile gergin Olâ- | kaidenin alt kısmı tobraki ar, 4 rak öne gelir, sirt ta belden büküle- | diğer taraftan göğüs dizlere temas | wi rek öne meyleder.' Dizler ise birbirin- | eder ve küreklerin palası denisi iter İs den hafif ayrılarak, bükülür. Ciğer- | ken vücud enseden topuklara kadar 1s lerdeki hava tamamile boşaltılır, VÜ- | pir hattı müstakim heline gelerek lie . isti gel ze cud. ayak ve kalçalara istinad ederek | gam inbisat'eder, hulâsa diyebilirim e heyeti umumiyesi ile geri uzanırken Ki (skift) lerde'kürek çekerken in- İ İl a pi a bir inbisst yapar. sanın hiç bir adelesi gayri faa) kal yi mz irsekten bükülür, Bu yaralan” ikinci vaziyete geçerken gö Tai En hepsi de hakkile vazifesini gö- | ie ile doldurulur ve müteakip hamle dai Kİ ek ikili OE RN