24 Temmuz 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

24 Temmuz 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Paris 24 — İspanyâdan gelen mev. suk haberler, orada bir darbeli hükü- met hazırlandığını göstermektedir. Halk arasında hoşnudsuzluk mevcut- tur. Memlekette iaşe müşkülâtı, ve ga- lip generaller arasında da ikilik ve wddiyet vardır. İkinci mıntaka ku mandanı general Kepo Delianonun azlinden sonra dün de Madridde ge- neral Yague tevkif edilmiştir. Bu tev- kil general Kepo Deliano'nun azlile alâkadardır. Gayet mevsuk bir membadan öğre- nildiğine göre general Kepo Dellano dün öğleden sonra Burgostan ansızın bir otomobile binerek Fransız hududu is. tikametine hareket etmiştir. Dün ak. şam saat 19 a kadar general Deliano Londra 24 — İngiliz Başvekili B. Chamberlain bugün İngiliz - Japon prensip itilâfı hakkmda Avam Kama. rasında beyannatta bulunacaktır. İngi- liz Kabinesi bu sabah toplanarak cu» ma günü Japon Hariciye Nazirile yap- tığı mülâkat neticesinde iki taraf ara- sında hasıl olan prensip itilâfı için Tok- yo İngiliz sefirinden gelen raporu ted- kik edecektir, Bu sabahki İngiliz gazeteleri, itilâ- fın Japon siyasetinin bir zaferi ve İn- giliz siyasetinin bir mağlübiyeti oldu- ğu şeklindeki Tokyo gazetelerinin id- dialarını tekzip eylemekte ve B. Cham. berlâinin bugün yapacağı beyanatta, meselenin esasını izah edeceğini yaz- maktadır, Tokyo 23 — İngiltere ile Japonya arasında yapılan müzakere esas İti. barile anlaşma ile neticelenmiştir. Şimdi teferrüat hakkında görüşül. mektedir. Anlaşma hakkında malü- mat verilmemekle beraber esasın şu olduğu zannediliyor: Japonya, İngil- terenin menafiine hürmet etmeği,ka- bul etmketedir, Buna mukabil İngil- tere de Çindeki bugünkü vaziyeti ka- bul ediyor, Almanyanın alâkası Berlin 23 (AA) — Gazeteler, İn. gilizlerle Japonlar arasinda cereyan etmekte olan müzakereleri büyük bir alâka ile takib etmektedirler. Gaze- teler, İngilterede 'Tokyoya karşı şim. Vali dün Adada teftişlerde bulundu Vali ve Belediye Reisi B. Lutfi Kır- dar dün Yalovaya gitmeden evvel Büyükadada teftişler yapmıştır. Vali, eğlence yerleri yeni tarifelerinin bu- günden itibaren tatbikini emretmiştir. Gümrük ve İnhisarlar Vekili dün İzmire gitti 10 gündenberi şehrimizde bulunan Gümrük ve İnhisarlar Vekili B. Raif Kapisi dün ilde b gö B. Ghamberlain, İngiliz - Japon itijfı hakkında bugün beyanatta bulunacak Londra gazeteleri, itilâfın Japon siyasetinin bir zaferi olduğu iddiasını tekzip ediyorlar Fransız hudud karakollarından geç- memişti. Dahiliye Nezareti, neşretti- ği bir emirname ile evvelce müsaade | alınmadıkça bütün içtima ve tezahür. leri menetmiştir. Yalnız dini içtima. | Jar, bu yasaktan hariçtir. Harbiye Nezaretinin emrile son za- manlarda terhis edilmiş olan birçok zabit ve küçük zabitler, tekrar hizme- te davet edilmişlerdir, Bu tedbirin da- hili bir harekete karşı koymak maksa- dile yapıldığı beyan edilmektedir. İspanya tahtına kim geçecek? Havasın ohusu- diye kadar takib edilmiş olan hattı hareketin değişmiş olmasından dola- yı hayret izhar etmektedirler. Correspondance diplomatiğue et Polrtague, Çin « Japon harbindenberi Çindeki beynelmilel imtiyazlı mınta- kalarda hasıl olan yeni vaziyeti göz- den geçirdikten sonra, şöyle demek- tedir: «İngilterede Londra ile Tokyo ara- sında bir tesviye sureti bulunabilece- ği kanaati hasıl olmuştur ve İngiliz | hükümetinin şerefine halel gelmek- sizin bir itilâf vücuda getirilebileceği mütaleası serdedilmektedir. Ekseriya olduğu gibi İngiltere, yeni vaziyeti pek geç olarak anlamakta. dır. Uzak Şark meselesinde İngiltere, üzün müddet bundan yüz sene evvel büsbütün başka ahval ve şerait altın- da akdedilmiş olan muahedelere bağ- lı kalmıştır, Halbuki böyle bir statü. ko hiç bir veçhile muhafaza edile. mezdi. Konferans bu sabah toplanıyor Tokyo 23 (A.A.) — Tienisin mese- lesinin esasını teşkil eden umumi me- seleler Üzerindeki İngiliz - Japon an- laşmasının imzası üzerine, bizzat Tenisin hadisesinin (teferrüatına mid meseleleri müzakere edecek olan konferans, ilk celsesini, pazartesi gü- nü sübah saat 9 da hariciye nezareti konağında aktedecektir. B. Ali Çetinkayanın İzmirdeki tedkikleri İzmir 23 İki o gündenberi şehrimizin misafiri bulunan Müna- kalât Vekilimiz B. Ali Çetinkaya dün vali, komutanı ziyaret etmiş, vilâyet- te Ziraat Vekili ile görüşmüş, Beledi. ye reisine kart bırakmıştır. B. Ali Çetinkaya bundan sonra Demirspor klübü lokalini, tenis kort- larını gezmiş ve âeniz lokalinin açıl ma törenine riyaset etmiş, #poroula- rın harâretli tezahüratile karşılanmış- Ispanyada dahili yeni bir harp patlamak üzere Generaller ikiye ayrıldı, general Deliano Fransız hududuna doğru kaçtı Halk arasında hoşnudsuzluk ve iaşe müşkilâtı — vardır. Içtimalar yasak edildi vukua gelmiştir. Bu toplantının hedefi, kraliyet par- tisinin İspanyadaki son hadiseler karşısındaki hattı hareketini tedkik eylemekti. Bir çok delegeler, 13 üncü Alfinsun oğlu prens İnfant don Juan'ın tahta namzed gösterilmesinin yüksek siya- si faydalarm tebarüz ettirmiştir. Fakat 13 üncü Alfons, buna şiddetle itiraz eylemiş, kendisinin katiyen taht Üzerindeki hukukundan vaz geçmiş | bulunmadığını ve herkesten daha ziyade bizzat prens de Asturies don Juan'ın yegâne İspanya kralı olarak 13 üncü AHonsu tanıması icab eyle. diğini söylemiştir. Sıcak dalgası devam ediyor Dün plâjlarda larda görülmemiş kalabalık vardı Dün İstanbulda yine şiddetli bir sıcak hüküm sürmekte idi. Termo- metre 33 dereceye kadar çıkmıştır. Rüzgâr lodos estiği ve hava tazyikı düşük olduğu için rahatca nefes al- mak kabil olamıyordu. Sıcak dalgası yüzünden dün halk plâjlara akın etmiştir. Bütün plâj- lar dolu idi. Hele Floryada insanlar karınca gibi kaynaşıyorlardı; Dün | Flioryaya gidenlerin miktarı 60 bin- den fazla idi. Boğaziçinde de büyük kalabalık vardı, Floryada bir işçi boğuldu Dün Floryada bir işçi denizde bo- gulmuştur. Tophanede oturan Ma- naslırlı Rıza oğlu 35 yaşlarında kal- dırımcı Adem Floryada boğulmuş, ce- sedi sahile çıkarılmıştır. İkinci bir hâdise Şehremininde Baruthane yoku- şunda oturan Ayvaz kızı 10 yaşla- rında Nigâr Floryada boğulmak üze- re iken kurtarılmıştır. Ziraat Vekili bugün geliyor Ziraat Vekili B. Muhlis bugün saat 11 de vapurla İzmirden İstanbula ge- tiyor. Ingiliz - Fransız - Sovyet müzakereleri Moskova 23 (A.A) — B. Seeds, Naggiar ve Sirang bugün saat 16 dan 17/15 e kadar Kremlin'de B. Molotof- la görüşmede bulunmuştur. Alman Sovyet ticaret müza- keresi hakkında Moskovo 23 (A, A.) — Havas muha- biri bildiriyor: Alman - Sovyet müzakerelerinin ye- niden başlaması hakkında Sovyet mahfillerinin nokta! nazarına göre, bu müzakerelerin İngiliz . Fransız - Sovyet görüşmelerile her hangi bir #lâkası mevcut değildir. Aeman » Sov- yet ticari görüşmelerine başlanması daha ziyade B. Von Papen'in Mosko- vaya gönderileceği ve yahut bir Alman askeri heyetinin Moskovayı ziyaret edeceği gibi yabancı memleketlerde do- Jaşmış olan gezaa bir tekzib rin Dün Geceki ve Bu Sahalki ZElakerler Son dakika Heybelide dün büyük bir yangın oldu 34,000 metre murabbalık tuuda ve 3000 küsur çam yandı, Dün Heybelide Çam limanı çam- lıklarında bir yangın çıkarak altı saat sürmüştür. Tahkikatımıza göre yangın dün saat 11 de çıkmış, çam bekçilerinden Bati ateşi görerek derhal telefonla zamtaya ve İtfaiyeye bildirmiştir. O sırada esmekte olan cenup rüz- gârının tesirile yangın süratle geniş- liyerek Rum papas mektebi istika- metini takip elmiş ve ve önüne gelen çamları kasıp kavurarak nihayet Burgaz adasının karşısında kâin olan "Taş değirmene dayanmış, buradan da asfalt yol üzerinde Emin efendi gazinosuna kadar uzamıştır, Yangın saat 17,30 a kadar sürmüş ve niha- | yet Büyükada ve İstinye itfaiye grup- larının ve halkın da yardımile söndü- rülebilmiştir. Yangını söndürmeğe çalışırken itfalye efradından Yaşar ile Satılmış dumanlar arasmda kalarak bayılmışlar ve Heybeli sanatoryomuna kaldınlarak tedavi edil- | mişlerdir. Yangının erkekli, kadını bir grupun şiş kebabı pişirmek için yakılan ateşten çıktığı söyleniyorsa da sebebi henüz an- Sovyet - Japon iki nefer bayıldı lanşılamamıştır. Bu yangında 34 bin met- re murabbalık fundalık ve bu fundalık içinde mevend olan ve 3,000 kadar tahmin edileri çam ağacı ve fidanı yanmıştır. Za- Bta, bu yangın hakkında tahkikata de- vam ediyor. Büyükadada yangın Dün Büyükadada sanatoryom civarında yangın çikmiş ve vakiinde yelişem Jtfalyo tarafından söndürülmüştür. Yangın 10 metre mursbaaında fundahikr yanmıştır. Ateşin atılan bir sigaradan çıktığı tahmin edilmektedir. Üç yerde otlar tutuştu Dün Şehremininde, Floryada . ve Zeytinburnunda da ot tutuşmaları ols muşsa da sirayetine meydan verilme- den söndürülmüştür. Marpuççularda dün geceki yangın Dün grec saat iki buçuk sıralarında Marpuççularda Barlatan hanında hırda- vatçı Yakonun 18 numaralı dükkünindan, yangın çıkmıştır. Ateş yanındaki 17 nu- maralı hırdavatçı dükkâünma da geçmiş, her iki dükkânın dahili kısımları ve bir çok eşya yandıktan sonra ilfalye tarfan- dan söndürülmüştür. Yangının sebebi he- nüz anlaşılamamıştır. Zabıta ve illaiye müdürlüğü tahkikat yapıyorlar, muharebeleri 12 temmuzdan 21 temmuza kadar cereyan eden muharebeler hakkında bir tebliğ neşredildi Moskova 23 (A.A.) — Tass ajansı bildiriyor: Mogol « Sovyet kuvvetleri genel (kurmayı aşağıdaki tebliği neşretmiş- tir: Mogölistan halk cümhuriyetinde Buirnor gölü mıntakasında 12 tem- muzdan 20 temmuza kadar Japon - Mançu kuvvetleri, hususi bir faaliyet göstermemekle — beraber, Kaikıngöl nehrinin şark cihetindeki Mogol - Sov- yet mevzilerini topçu ve makineli tü- fenk ateşine maruz tutmuşlardır. Yalnız 12 temmuz gecesi, Nomon Han - Burdoba'nın cenubu garbi mın- takasında, Japon piyade kuvvetleri, topçu kıtaatının da yardımı İle, Mo- gol - Sovyet kıtalarının arasına girme» ğe teşebbüs etmişse de Mogol - Sovyet kıtaları derhal bu muhasim kuvveti abloka ederek imha eylemiştir. Japon- lar, muharebe meydanında yüz ölü bırakmışlardır. Dört top, 8 tank dafi topu, 500 obüs, bir çok makineli tü. fenk ve daha sair harp levazımı iğti- nam olunmuştur. Mogol - Sovyet kı- talarının zaylatı pek azdır. 21 temmuzdan 23 temmuza kadar Japon - Danço kuvvetlerinin faaliyeti artmış ve müteaddid defa Mogol - Sov- .yet kıtalarına hücüma geçmişler ise de bütün hücumlar geri püskürtül. müştür. Mogol - Sovyet kıtaları, Kal- kıngölün şarkında sıkı surette tutun. maktadır. 12 temmuzdan 20 temmuza kadar, Japon tayyareleri, yalnız istikşaf hü- cumları yapmışlardır. Bir defa 16 tem- muzda 50 kadar Japon âvcı tayyaresi görülmüşse de Mogol - Sovyet tayya- relerinin karşı çıkması üzerine Japon tayyareleri, muharebeyi kabul etmi. yerek geri kaçmışlardır. 21 temmuzda Buirnor gölünün şark ve cenubu şürkt mıntakasmda, Japon tayyareleri hududa bir kere daha te- cavüz etmişlerdir. Mogol halk cüm- huriyeti arezisi üzerinde vukua gelen bu hava muharebesine 120 Japon tay- yaresile 100 kadar da Mogol - Sovget tayyaresi iştirak etmiştir. Şiddetli muharebe, bir saat kadar sürmüş ve Mançuri arazisi üzerinde nihayete er- miştir. Bu muharebede Mogol - Sov- yet tayyareleri 14, Japon - Manço tay- yaresi düşürmüşler ve iki Japon pilo- tunu esir etmişlerdir. Mogol - Sovyet tayyaresinin Teitsi. har civarında Fulaerdi istasyonunu bombardıman ettiği hakkında Kuan. tung genel kurmayının yaydığı haber. ler tamamile asılsızdır. Yeni bir çarpışma başladı Tokyo 23 (AA.) — Domei ajansı bildiriyor: Hsingking'den gelen haberlere göre, Nomonhan mıntakasında yeni bir çar- pışma başlamıştır. Mogol - Sovyet kuv- vetleri bügün öğleden sonra bütün gün devam eden hava bombardıma- nından sonra, bu sabah şafakla bera- ber Kola ve Hosten nehirlerinin iltisak noktasında hücuma geçmişlerdir. 100 kadar tank ile beraber, aynı zamanda kuvvetli topçu yardımı ile bin kadar piyade nehri geçmiş ve Balşanger'de- ki Japon - Manço mevzilerine taarruz eylemiştir. Japon topçusu, sazt 7 de mukabele. i de bulunmuş ve şiddetli Sovyet tay- yareleri de Japon - Manço mevzilerini. bombardıman eylemektedir. Çekyada siyasi ricalin servetleri tedkik edilecek Prag 23 — B. Hacha, Çe koslovakya cümhuriyeti zamanında mühim bir Tol oynamış olan kimse- lerin mali vaziyetini tetkike memur bir «Milli mahkeme; vücuda getiril mesini tasvip etmiştir. Mahkeme, bu zevatın malik olduk. ları emlâki gayri meşru yollarla ele geçirip geçirmemiş olduklarını tayin edecektir. Bu sevat üç ay zarfında ellerinde cekler ve bu listede bu emlâki ne gi- bi vesaltle elde etmiş olduklarını tasrih edeceklerdir. Müerimiyetleri otahakkuk ettiği takdirde «Milli tesanüd'den ihraç edilecekler, umumi (teşekküllerdeki vazifelerinden ayrılacaklar, emlâkle- ri içtimai yardım menfaatine müsa- dere edilecek ve dosyaları bir ceza mahkemesine verilecktir. Eski Çek devlet adamlarının vü# o nin ekeni ki edilmesi