24 Temmuz 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

24 Temmuz 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

Izmir mektupları İzmir fuarının açılma programı hazırlandı Muhtelif paviyonlar ve büyük sergi sarayı ay sonunda tamamlanacak Fuar sahasından güzel bir görünüş İzmir (Akşam) — İzmir dokuzun. entemasyonal fuarmın açılma merâ» simi programı fuar komitesince ha urlanmıştır. Fuarın açılma merasimine Vekil ler, Vekâletlere bağlı umum müdür. ler, mebuslarımız davet edilecekler. dir, Davetiyeler bugünlerde gönderi- lecektir. Haber aldığımıza göre fyarın açıl. ma törenine Başvekilimiz B. doktor Refik Saydam riyaset edeceklerdir, Vekillerimizden birçoğu, Başvekili- mizle birlikte İzmire gelecek ve 20 ağustos pazar günü saat 18 de yapı- lacak açılma merasiminde obuluna- caklardır. Fuarda muhtelif paviyonlar ve bü- yük sergi sarayı binası inşaatı bu ây sonunda tamamlanacaktır. Belediye, şimdi inşaatı v: hazırlık faaliyetini fuarın. $ eylül kapısı civarında te- merküz ettirmiştir. Burada asfalt meydan ve caddeler inşa ettirilmek- tedir. Bir taraftan da tarhlar, par- terler vücuda getirilmektedir, Sümerbank paviyonunun boyanma işlerine başlanmıştır. İnhisarlar pa» viyonunda da bazı tadilât yapılmak. tadır. Hâber aldığımıza göre İnhisarlar idaresi paviyonunda bu yıl muhtelif inhisar maddelerinin fazla miktarda salış için tedbirler alınacak, geniş mikyasta salış yapılacaklır. 1 ağustoslan itibaren bira inhisa- Ti da İnhisarlar idaresine geçeceğin- den fuardaki inhisar paviyonunda ucuz ve soğuk bira satışı için geniş bir yer ayrılacaktır. Burada bira imali işinde birçok kızlarımız çalışa- cak. Bu hususta ziyarelçilere bir &- kir vereceklerdir. İzmir Ticaret ve Sanayi odası pa- viyonu, on bin lira sarfile büyük bir eser haline getirilmektedir. Bu ps- viyonda Ege ve İzmirin İstihsalât ve ihracatına ait grafikler, broşürler bulunacak, muhtelif ihracat mah- sullerlmizin mümuneleri de teşhir olunacaktır. Fuar müsabakaları: İzmir spor bölgesi futbol afanlığı, fuar mevsiminde İzmirde yapılacak “temsili ve milli müsabakalar için ha- “zirlanmaktadır. Muhtelit takım kad- rosu tesbit edilmiştir. İzmir muhteli- “ti, İzmir bölgesindeki klüplerin en iyi © oyuncularından seçilmiştir. An. trenmanlara 25 temmuz salı günün. den itibaren her hafta salı ve cuma © günleri devam edilecektir, Futbol müsabakaları, İzmir, İstanbul ve An- kara muhtelitleri arasında yapıla öak, ayrıca İzmire küvvetli bir de ecnebi takım davet edilecektir. Be- den terbiyesi genel direktörlüğü, İz- İmire getirilecek eönebi takımın, kuy- vetli ve tanınmış bir takım ölması- na ehemmiyet vermektedir. Üç kuy- vetli bölgemizi temsil eden muhtelit- ler, kendi aralarında bir imtihan gö | öirecekleri gibi ayni zamanda bu İküvretli ve mühim cdnebi takımla dır. İzmir futbol ajanlığı tarafından teşkil olunan İzmir muhteliti kadro- suna şu sporcular gireceklerdir; Üçok spordan: Nejad, Halim, Zi- | ya, Namık, Fehmi, Nurullah, Said, Adil, Nama, Alay İdmanyurdun- dan: AH Enber, Rasim, Nuri, Hakkı, Sald, İlyas. Doğanspordan: Mahmud, | Reşal, Abdullah, İrfan, Mehmed, Fuad, Feth, Aleşspordan: Cemal, Se- zai, Ömer, Ferid, Avni, Salih. Yaman- lardan: Melih. Demirspordan: Mu. | harrem. Muhtelif takım kaplanı Üçok spordan B. Sâidüir. Antrenmanlar onun nezaretinde yapılacaktır, Vakıflar paviyonu Fuar sahasındaki Vakıflar paviyo- nunda bazı inşaat ve tadilât yapıl maktadır, Bu sayede Vakıflar pavi- yonu, geçen seneki fuarda kazandığı birinciliği bu sene de kazanabilecek- tir. Paviyonun iç kısmına 12 aspira- tör yerleştirilmiştir. 31 temmuza ka- dar inşaat bitecek, sonra dekorasyon işine başlanacaktır. İş bankası paviyonu, yeniden inşa r edilmektedir. Bu paviyon da temmuz | sonunda tamamlanacaktır, Aydın valisinin tedkikleri Aydın (Akşam) — Aydına geldiğin. ! denberi tedkik ve teftişlerine devam eden kazaları gezen vali B. Sabri Çı- | tak hafta içinde belediye reisimiz bay Etem Menderesle beraber halkın yaz günlerinde istirahat için koştuğu ılıca» başına gitmiş. Buradaki iptidai vazi. yeti ve gayri sıhhi yüzmeyi görerek belediye reisimizle bu sıcak sudan gü- zel yüzme havuzları yapılarak istifa. de edilmek hususunda görüşmeler yapmıştır. Pazar günü de eski valilerimizden bay Fevzi Toker tarafından bir sayfi- ye mahalli yapılmak istenilen şehre dört beş saat mesafedeki Paşayaylâ, sına gitmiş ve buranın yolu ıslah edi. lerek mükemmel bir sayfiye yeri ola- bileceğini, bu sayede yaylâ ihtiyacı hissedenlerin Gölcük, Bozdağ, Bozdo- ğan yaylâlarına kadar gitmekten kur- tulmuş olacaklarını, Aydının bir say- İiye yeri kazanacağını söylemiştir. — Akşamın neşriyatı Meşhur Arsen Lüpen Serisi resimli 6 büyük cild her cildin fiatı 80 kuruş Tevzi yeri: Akşam gazetesi Ankara caddesi Acımusluk sokak 13 numara Yüzde yirmi iskonto kuponu; Bu kuponu kesip «Akşam matbâ- ası kitap servisine» getirir veya gönderirseniz fiatleri üzerinden AKŞAM Eminönü Halkevi İnşaat birdenbire durdu Eminönü Halkevindeki inşaat, 80- na ermek üzere iken birdenbire dur- muştur, Buradaki inşaat eski binaya ilâve- ten yapılacak olan büyük ve modern paviyona aittir. Yeni binn başlıca iki kısımdan ibaret olacaktır; 1 — Jimnaslik salonu, 2 — Temsil ve toplantı salonu. Bu salonlar, şehrimizde büyük bir ihtiyaca cevap vermek üzere İnşa edilmekte idi, Rminönü Halkevinin temsil şubesi, günden güne artan faaliyetini, Alay köşkünün küçük salonlarına hasretmek mecburiyetin- de olduğundan daha fazla inkişaf et- mek imkâni elde edilememektedir. Halbuki bütün müteharrik sahnesi Ne modem bir tiyatro müessesesi olarak hazırlanmakta bulunan &- minönü Halkevi temsli salonu, bü- tün amatör sahne sanatkârlarmın İstifadelerini mucip olacaktır. Salon bittikten sonra yalnız evin temsil koluna inhisar. ettirilmiyecek talip çıktığı takdirde serbes truplara da muvakkaten kiraya verilecektir. Yeni salonun istiap hacmi, balkon ile beraber 750 kişidir. Bu nisbet Şe- hir tiyatrosunda 800 küsur, Fransız ( lyatrosunda ise 1000 kadardır. Bu bina için şimdiye kadar sarfedilen para miktarı şudur: Evvelce, arsa İ için yapılan istimlâk bedeli 15 bin, bilâhare bitişkleki evler için Sarfe- dilen istimlâk bedeli 47 bin ki ceman yekün altmış iki bin Hira tutar, İnşa masrafı da 50-55 bin lira kadardır. Bütün binanın ikmali için daha 90 bin lira lâzım Tefrişat masraf bu rakamdan hariçtir, Yerli mallar sergisi Dün pazar olmasına rağmen hazırlıklara devam edildi Dün pazar olmasına rağmen, bütün paviyonlarda hasırik yapılmakta idi, Ser- gi dekorasyon heyeti, pariyonlara verile- cek şekillerle sıkı bir surette alâkadardığ. Heyetin kararına uygun ölmiyan dekor, İ sekiller ve yazılar değiştirilmektedir. Bu seneki sergide satiş için bir yer ay- rılmıştır. Şimdiye kadar sergi dahilinde satış yapılmakta idi. Bilhassa küçük do- kumacılar ve küçük imalâthane sahipleri, hatırlatacak şekilde müşteri için gürülüü çıkarmakta idi, hadiseler serriyi ziyaret edenler üzerinde iyi bir tesir yapmamıştır. Bu s9- neki sergi komitesi sergi dahilinde bu gibi satışların önüne geçmiştir. Geçen sene tayyare paviyonu iftiham edilen geniş saha bu sene satış paviyonla- rini ayırmıştır. Sergi komiserliği emrin- deki dekoratörler bu paviyonları ayni ahenkte tertip etanişlir. Burada daha zi- yede küçük sanat erbabı eşyalamı teşhir edeceklerdir. Valimiz B. Lütfi Kırdarın Şile Kayma- kamlığına verdiği emir üzerine Şile bes müstahsilleri bir araya gelerek burada eş- yalarmı teşhir edeceklerdir. İstanbul ve diğer piya yerlerinden uzakta bulunan piyasa ile irtibat ve münasebet tesisine pek ax imkân dulıman Şile bez müstah- silleri ji inci Yerli mallar sergisinde sa- taş yapmağa, bu suretle müşteri bulmağa muvaffak olacaklardır. Şile bezleri en zi- yade iç çamaşır yapmak hususunda ter. cih edilen dokumalardır. giye işlirak ederken AUWİ sanayi birliği bu. vesileden istifade ederek Şile bez müstahzilleri arasında bir Kooperatif teş- kiline #avassut öğöcektir. Bu surede ser- giye iştirak edip ve ekserisi fakir aileler- den mürekkep olan bu müstahsiller koo- mallarını kolaylıkla sü- klerdir. si tarafından, sergi bal- çesinde açılacak olan kitap sergisinde © 20 tanzilâtla kitap satılacaktır, Kitap sergisi şefi ve Maarif Vekâleti derleme dergisi müdürü Selim Nüzhet tarafından bir kitap kataloğu tertip edilmektedir. Yüz binlerce nüsha basılacak olan bu ki- tap kataloğu sergiyi ziyaret edenlere tev- zi edilecektir. Taşra gazete bayilerinin nazari dikkatine. Bazı taşra bayilerinden aldığı mız mektuplardan «AKŞAMsı mutlaka şu veya bu mutavassıt- lardan tedarik etmek hususunda kendilerini mecbur addettikleri anlaşılmaktadır. Bu zehab hakikate uygun de- ğildir. Binsenaleyh taşra bayile- rinden arzu edenler her zaman «AKŞAM; iönrehanesine müra- caatla doğrudan doğruya mua- meleye girişebilirler. Bu hususta «AKŞAM: idaresine mektup yao- zarak bayi şartların öğrenebi- koza e 2 a Şile bez müstahsilleri toplu olarak sef- 24 Temmuz 1039 Yumurta hâli Belediyeye yılda 40 bin lira getirecek Salâhiyettar bir zat “Yumurta ihracatçılarının şikâyetleri varid Haliçte bir yumurta hâli kurulması etrafındaki tedkikler devam etmekte. dir. Evvelki gün, mıntaka ticaret mü- dürlüğünde, ticaret müdürü B. Meh- med Alinin riyasetinde toplanan yu- murta tacirleri böyle bir müessesenin kendileri için de faydalı olacağını, dağınık bir halde bulunan yumurta ticarethanelerinin hem gayri sıhhi, hem de pahalı binalarda oturdukla- rını beyan etmişlerdir. Yumurta hâlinin Haliçte ve Sirke- ci rıhtımı civarında İnşası mutasav- | verdir, Hâlin, Belediyeye senevi kırk | bin lira kadar bir varidat getireceği hesaplanmıştır, Bu hususta kati bir karar vermeden önce, Belediye, şehir- cilik mütehassısı B. Prostun da fikri- ni soracaktır. Diğer taraftan, mınta- ka ticaret müdürü, yumurtacılar bir- liğinin niçin iş görmez bir halde oldu- ğunu, yumurta tacirlerinden sormu» tur. Yumurta ihracatçıları bu sunle; «Birliğin seneyi 1000 liraya ihtiyaci vardırr cevabını vermişlerdir. Mıntaka ticaret müdürü, bu para- yı Vekâletlen temin etmek imkânla- rını araşlıracağını, maamalih, her ihracatçının senevi 100 lira gibi iş hacmine nazaran az bir aidat vermek Suretile matlüp paranın temin edile- bileceğini söylemiştir. Yumurta ihracatı ile alâkadar bir sat, dün, bir muharririmize şunları söylemiştir: « — Yumurta ihracatçılarının şi- kâyet ve dileklerini gazetenizde gör- düm, Yumurtacıların bu şikâyetleri, değildir, diyor asla bitmez. Kontrolden şikâyet olu- nuyor. Halbuki ihracatı kontrol usu- lü ihdas edilelidenberi, yumurta ihra- catında arbitraj kalmamıştır. Bunlar istiyorlar ki, yumurtalar, Anadoludan geldiği gibi doğrudan doğruya Avru- | paya sevkedilsin. Bir takım tüccarla- rın bu yüzden kârları fazla Olabilir. Lâkin memleket yumurtacılığının, bu yüzden göreceği zarar meydanda. dır. Yumurta standardizasyonu, her memlekette vardır. Bulgaristen, bu sayede yumurta ihracatçılı birinciliği kazanmıştır. İddia edildiği gibi, yumürta ihracatını kontrol işi, sevkiyalı durdurmuş değildir. 938 se- nesinde bir hazirandan yirmi tem- muza kadar 3796 sandık yumurta İhraç edilmiştir. Bu rakam, bu sene ayni tarihlerde 8317 dir. Azatma de- gil, artma vardır. Şimdiye kadar tek ihracatçı üç defa mahküm olmük su- retile icrayı sanatler menedilmiş de değildir. Bu iddlaları da çürüklür. Bugün piyasada 12 ihracatçı tacir yardır. Bu rakam 1936 da 15, 1937 de 12, 1938 de 11 di. Sandık fiatlerine g» lince, büyük sandık fiatleri 90 - 100, yenileri ise 120 - 125 kuruştur. Ma- amafih, ihracat tacirlerinin ekserisi, yumurta sandıklarını Anadoludan geldiği gibi, yalnız üstlerini kazımak- la iktifa ederek Avrupaya gönderiyor. lar. Talaşın kilosu 8 kuruştur. Büyük sandığa 7, küçük sandığa ise 4 kilo talaş dökülmektedir, Het halde bu sebebler, yumurta ihracatında leden- ni doğuracak sebebler değildir.» Tokat sulama tesisatının temeli atıldı Tokat (Akşam) — Kazova sulama tesisatının temelatma merasimi ya. pılmıştır. Kalabalık bir davetli kütlesinin önünde yapılan bu meresimde ah. nan yukarıdaki resim vali B. Salâhaddin Üner, Tokat mebusu B. Sıdkı Atanç, Sular idaresi müdürü B. Sabri ve diğer davetitleri göstermektedir. Diş İzmir Parti müfettişi Manisa Parti iyönkurul üyelerile bir te Manisa (Akşam) — İzmir « Manisa bölgeleri Parti müfettişi İstanbul mebusu B, Dr. Galip Bahtiyar Göker, buraya gelmiş, parti teşkilâtını teftiş etmiş, Manisa Parti başkanlığı intihabında hazır bulunmuştur. Manisa Parti başkanlığına Bağcılar bankası müdürü B, Kenan Çapan seçilmiştir. Seçim neticesi, Manisalıları memnun etmiştir. Parti müfettişi B. Doktor Galip Bahtiyar Göker, seçimden sonra beyanatla bulunarak demiştir ki: — Manisa ilyönkurul başkanlığına seçilecek arkadaşın intihabında bu- lunmak ve Manisa Parti işlerini gözden geçirmek üzere geldim. İlk iş olarak ilyönkurul toplantısına riyaset ettim. Bu toplantıda Manisalıların çok sev. a dür © Benan Çapan ii ttifakla başkanlığa seçil çize çmenn