25 Temmuz 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

25 Temmuz 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

AKŞAM Bene 21 — No. 7456 — F'lati her yerde — — —— — 5 kuruş SALI 25 Temmuz 1939 Bu akşam: Kadıköyünde “İNCİ Gazinosunda Bayan Muallâ Kemani SADİ'yi dinleyiniz Telefon: Büşmuharrir; 20565 — Yazı işleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür: 20497 OZAN GÜNÜ 16 sene evvel kazandığımız sulh zaferi yurdun her tarafında tesid edildi “Lozan muahedesi Ismet Inönü için Avrupanın göbeğinde dikilmiş ebedi bir sulh A Lozan zaferinin 16 nci yildönümü dün İstanbul Üniversitesi konferans salonunda merasimle kutlanmıştır. Bu münasebetle salon buhçesinden itibaren bayraklarla süslenmiş, kür- sünün üzerinde bir Türk bayrağının iki yanına Atatürkle İnönünün resim. Yeri konmuştu. Gene kürsünün ârka- sında bölünmez Türk vatanını çeşid çeşid nüfuz mıntakalarına, ve yaban cı ellere taksim - eden bir Sevr hari. tası asılı idi İnönünün Lozan muahedesini im- zaladığı ve sonra İstanbul Darülfü- nununa hediye ettiği altın kalem de kürsü üzerinde bulunuyordu. Üniversite talebesi salonu doldur- muştu. Saat 16 da Vali ve Belediye Reisi B. Lütfi Kırdar, Üniversite rek. törü B. Cemil Bilsel, Türk ve ecnebi profesörler, (doçentler (konferans salonuna girdiler ve Şehir bandosu- nun çaldığı İstiklâl marşile merasi- me başlandı. (Devamı 13 neti sahijede) İspanya yeniden karışıyor mu? Rektör B. Cemil Bilsel konferans verirken Sevilde ciddi karışıklıklar başladı. Tole- doda hükümet met sarayında yangın çıktı Bir general tevkif edildi Londra 24 (A. A) — Times gas zetesinin Hen- daye hususi mu- habirinia bildir. diğine göre, İs | panyada general Yague tevkif edil miştir, Sevil'de ciddi | karışıklıklar baş- Jamıştır. General Gucipo de Llano'nun Pi- rene hududunu Tevkif edilen ge- geçerek Fransa. meral Yapve ya iltica ettiği söylenmektedir. Fakat bu son haber, henüz teeyyüt etme- miştir. Buryos 24 (A.A) — General Guei- po de Liano, hâlen Burgos'da bulun- makta ve bir otelde oturmaktadır. 'Toledo 24 (A.A.) — Hükümet sa- rayında bir yangin çıkmıştır, İtfaiye, | sarayın - büyük kliseye - müteveccih olan cephesine bol su sıkarak, yangı- nın Toledo katedraline sirayetine mâni olmuştur. Fransız gazetelerinin mütalâaları Paris 24 — Paris gazeteleri, İspan- yadaki hadiselerden bahsederken, general Gulepo de Llanonun Dal Nazırı Serrano Sünerin tesiri netice. si olarak atıldığını yazıyorlar. Bu ha- | dişe, ehemmiyetli ve ibretâinizdir. Evvelemirde bu hadise gösteriyor ki, Ingiltere ve Ingilizler Parlâmentolar anası Yazan: Halide Edib Yarınki nüshamızda | | İ İ | İspanyada vahdet, hüküm - sürmek- ten çok uzaktır, Ordunun ve ahali. nin büyük bir kısmi, memnun değil. | dir. Başka generallerin de alılması mevzuubahistir. General de Llano'nun | gözden düşmesi gösteriyor ki, uzun müddet ordu ile falanj arasında te- reddüd etmiş olan . general Franco, Falanj tarafına iltihak eylemiştir, Paris gazetelerine göre Fransa, bu vaziyette kendisini tebrik edemez. General Franco, yanlış bir yol takib ediyor. İhtiyat ve tedbire macerayı ve sergüzeşti tercih etmekte haksız- | dır. Şimdi almakta bulunduğu ted- birlerin İspanyada disiplini iade ede- biteceği şüphelidir. (Devanu 13 üncü sahifede) Aknin iülâkmma Yala ! i İ ! | Samsunda seylâp Nafia Vekili dün Trabzondan İ Samsuna geçerek sellerin tahribatını tedkik etti Samsun 24 (Akşam) — Son daki. kada alınan malümata göre, seller. | den Bafra yolunda Musta, Karaköy, | Civere köprüleri yıkılmış, şose ha- rap olmuştur, Bafranın bazı mahal lelerini seller basmıştır. Halk mek- teplere sığınmıştır. Enkizde bir kişi sellere kapılmıştır. Bafraya hirçok yıldırımlar düş- müştür. Bir ahıra düşen yıldırım al. tı hayvanı öldürmüştür. Sel dur. muştur. Zararın tesbitine çalışılıyor. Samsun 24 (Akşam) — Nafia Ve. kili general Ali Fuad Cebesoy bugün Güneysu vapurile Trabzondan şehri. mize gelmiştir. General Ali Fuad Cebesoy, öğleden sonra seylâip mınfakasına (giderek tetkikatta bulunmuştur. Vekil, yıkı- lan Kurtun ırmağı köprüsü ile diğer köprüleri de bu arada görmüştür. Nafla Vekili İstanbula dönmek üzere ayni vapurla hareket etti, Heybeliadadaki yangının nasıl çıktığı i henüz anlaşılamadı 3024 çam ağacı yanmıştır. Bunlardan bir kısmının yeniden filiz vermesi ümid ediliyor Evvelki gün Heybeliadada Çam Ulmanında bir çok ağacın yanıp kül olmasile neticelenen facia hakkında başlıyan tahkikat gece geç vakta ka- dar devam etmiş, ancak yangının kimin tarafından ve nasıl çıkarıldığı etrafında henüz birşey arılamak kabil olamamıştır. Bu sebeple hiçbir şahsın zabıta ve adliye tarafından sorguya çekilmesine - imkân gürülememiştir. İddia edildiği gibi pazar münasebe- tile Heybeliadaya giden bazı kimse- lerin şiş kebabı pişirmek üzere ateş yakmalarından yangının çıktığı ta- hakkuk etmemiştir. Dün de yazdığımız gibi Çamlima- nında bu yangın saat on bir buçukta çamlık bekçisi Sati tarafından görü- lerek koruculara bildirilmiş ve ko- rucular da Heybeliada itfaiyesini ha- berdar etm rdir. Bir aralık Heybe- liadâ itfaiyesi Heybelizdanın en yük- sek mevkiinde bulunan mebus mu- harrir B. Hüseyin Rahmi Gürpınarın köşkündeki sarmıçtan su almak su- relile ateşin söndürülmesine çalış- muştır. Fakat sarnıçtan alınan suyu aşağı doğru vermek kabil olamadığı gibi; orman yangınının bu su ile söndürülemiyeceği de anlaşıldığından Büyükada, İstinye ilfaiyelerinden yardım istenmiştir. Bunlar yangın yerine geldikten sonra ateşin söndü- Tülmesi için Su ile çalışmak usulüne nihayet verilmiştir. (Devamı 13 ncü sahifede) Istanbul mebusları dün halkın dertlerinidinlediler Mebuslar Beşiktaş Halkeyinde halkın dileklerini dinlerlerken İstanbul mebuslarından B, Abidin Daver, general Hakkı Şinasi, B. İb- rahim Alâeddin, B. Şükrü Âli, B. Ali Kâmi, general Kâzım Karabekir, bayan Fakihe, B. Ziya Karamürsel, B. Hamdi Deniz dün saat 145da Beşiktaş Halkevine giderek mahalli tetkiklerde bulunmuşlardır. Bu ara- da halkla temas etmişler, Beşiktaş ihtiyacı etrafında malümat almış- lardır, Mebuslarımız, Beşiktaşta Halkevi, (Jupon piâjlarında Avrupa #apkaları, Avrupa plâjlarında Japon şapkaları pek moda! — Gazetelerden — İ vayetler | Bari, | parti binalarının ihtiyaçlarını tesbit etmişler, Beşiktaşın yol, ilkmektep ihtiyaçlarını anlamışlardır. Bu arada Beşiktaşlılardan B, Hay- ri isminde biri mebuslara müracaat ederek eski elektirk şirketi tarafın- dan haksız yere işinden çıkarıldığı halde alâkadar makamlara yaptığı müracaata rağmen işine iade edil- mediğinden şikâyet etmiştir. Mebus- lar, bu müracaatı nazarı dikkate al- mışlardır, Mebuslar, bundan sonra i Beyoğlu Halkevine giderek orada da meşgul olmuşlardır. EDilkizantle m: ———————- Su şehri «Turist celbi. diye bir mesele var. Aca- ba aksi de varid deği mi: «Turist al- koymakı! Bursanın «Çelikpalas» 1, Yalovanın «Otel Termalsi bunda hiç muvaffak olunamadı denemez. Zira Avrupaya seyahat edecek yerde orülara gidenlere ve memnun ka- lanlara raslanıyor. Fakat asıl turist ihracatının, içmeğe mahsus sular yüzünden olduğu muhakkuk- tır. Bir çok vatandaşlar da, muhtaç ol- İ dukları halde, parasızlık yüzünden Avru- İ panın su şehirlerine gidemiyorlar. in eviye. gücü, bizim Karahisar, ete di tesisat yapılsa pek çoklarına , rağbet kazanırmış, öyle raklâm- balâğayla « aklımızda, Kendimizinkileri $s6 & taranda duymuşluğumuz var. malüm ols: «Bizim memlekete Allah vermemiş! Ne yapalım! Ebediyen başkalarınkilere gitmeğe mecburuz!s diye mühim Fi- M.T.A. ilân