25 Temmuz 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

25 Temmuz 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

LE Mg Kiyetlerden dolayı sizi bilhassa teb- Sahife 4 Ziraat Vekili dün Istanbula geldi “ Mahsul vaziyeti iyidir. Her tarafta büyük bir çalışma vardır,, Ziraat Vekili, Vi Bir müddettenberi Akdeniz hâvza- #ında tedkik seyahati yapmakta bu- Tünan Ziraat Vekili B, Muhlis Erkmen! dün, şehrimize gelmiştir. Ziraat Ve- kili, refakatinde Vakıflar umum mü- dürü B. Fahri Kiper olduğu halde pâzar günü İzmirden hareket eden Çanakkale vapuruna binmiş, dün 11,30 da limanımıza vasıl olmuştur. Vapur, Sirkeci gümrüğü açıklarında durduğu için Vekili istikbale gelen- Jer, sandallarla vapura kadar giderek beyanı hoş âmedi etmişlerdir. Karşılayıcılar arasında İstanbul Vali ve Belediye reisi B. Lütfi Kırdar, B. Muhlisin ailesi erkânı, güzeteciler vardı. Ziraat Vekili, vapurda bir muharririmize şu beyanatta bulun- muştur; — Antalya seyahatinden (çok memnun olarak dönüyorum. Gezdi- ğim havalide hummalı bir faaliyet var, Muratpaşa kanalı Antalyanın mühim | bir hayat sahasıdır. Narenciye ve sıcak ıklım nebalları istasyonunun dört, beş senelik mesaisi neticesin- den çök memnun oldum. Oradaki ar- kadaşlar iyi çalışmışlar ve çalışmak- tadırlar, Ayni neticeyi İzmirdeki müesse- safta da gördüm. Seyahatimden çok Memnunum. Seyahatim esnâsında gör- düğüm serinletici manzaralar, ha vaların maddi sıcaklığını unuttur- maktadır. Buradaki tedkikatıma ya B. Lütfi Kırdarla beraber rın başlıyacağım, Bir kaç gün sonra da Ankaraya giderek 15 gün kadar orada kalacağım. İki hafta sonra tekrar İstanbula döneceğim ve bu- radan da Bursaya gideceğim. Bursâ- da bilhassa Merinos fabrikalarında tedkikler yapacağım. Merinos işi iyi gitmektedir, Bu mevzu üzerinde Bur- sa dönüşünde uzun uzadıya konuşa- biliriz. Bursadan sonra firsat bulursam 'Trakyaya gitmek istiyorum. Diğer taraftan, Muradpaşa kanalından sonra Adananın, bilhassa irva ve iska hususunda çok İşe yarayacak bir ka- nal daha açtırmak istiyoruz. Vekâ- let Manavgat sularından istifade ede- rek böyle bir kanal açlırmağa karar vermiştir. Gelecek sene de bünün resmi küşadını yapacağız. Bu seneki mahsulât vaziyeti İyi- dir. Zirai istasyonlar her tarafta memnuniyet verici bir surette çalış maktadır. Bazı muntakalarda kurak- lık olmakla beraber umumiyetle buğ- day ve diğer hububatta da endişe edilecek birşey yoktur. Buğday ihra- catı yapılıp yapılmıyağı, yeni rekolte idrak edildikten sonra anlaşılacaktır. Her halde ortada buğday flatlerini artıracak bir sebeb yoktur. Vekil, vapurdan çıktıktan sonra allesi erkânı İle birlikte Erenköyün- he evine giderek dün istirahat et- Münakalât Vekilinin İzmirde tedkikler — İzmir 24 (Telefonla) — Münaka- Yât Vekili BAS Çetinkaya bugün Ve- kâlete ait teşkilât ve müesseselerin tetkiki ile meşgul olmuştur. Vali ve Belediye Reisi ile Kültürparkı gez- miş, Sergi sarayı, hayvanat bahçesi, devletler paviyonları, açık hava ti- “yatrosu ve fuar hazırlıkları hakkın- da da Belediye reisinden malümat | almıştır. Münâkalât Vekili, Belediye reisine; — İzmirde gördüklerimden çok merinunum, Gösterdiğiniz muvaffa- “ Münakalât Vekili İzmirde Demirspor lokalini açarken Vekil bilâhare motörle İnciraltı Plâjına gitmiş «ve orada vilâyetin 72,000 liraya inşa ettirdiği plâj ve gazinosunu ve diğer tesisatı tetkik etmiştir. Vekil ayni motörle Karşı- yakaya geçerek oradan ötomobil ile Yamanlar dağındaki verem mücade- le cemiyetinin kampına çıkmıştır. Vekil kampta iki saat kadar kal Ğıktamn sonra gece Belediye reisliği tarafından şehir gazinosunda şerefi ne verilen ziyafette hazır bulunmuş- tur. Makale Vekili see saat yirmi AKŞAM Sohbet (Baş tarafı 3 üncü sahifede) mistikler var: şiirlerinde, makalelerin- de mütemadiyen Allah'tan, dinden, ruhun esrar içinde vecde gelmesinden bahsediyorlar, Bu tiyatro evliyaları in- sana tiksinti veriyor. Hiç biri dünyayı birakip bir manastıra kapanmağa, itikâfa çekilmeğe kalkmıyor: dini ha- kikatlere dair parlak cümleler söyle- mekten başka ruhi bir endişeleri yok. Dinin, itikadların, imanm edebiyat mevzuğu olması kadar çirkin birşey var mı?... Hele zamanımızın katolik edebiyatı! Fransızların bazı romancı. ları var: «Ben günah işledim... Bunun azabını çekmek, cehennemde yanaca- Zımızı bilmek kadar ruha elemli bir haz veren şey var mı?» diyip duruyor. lar. Hiç şüphesiz en bayağı, en yalan. cı edebiyat. Kolay olduğu için birçok kimseleri, bilhassa gençleri celbediyor. Dikkat edilecek birşey var: dindar- larda değilse bile hakiki mistiklikler- de dalma bir tevazuğ, bir bhumilitö yardır; gurur ile mistiklik bir arada gitmez. Halbuki zamanımızın bütün mistik edebiyatçılarında, bazen son dereceyi bulan bir gurur, bir enaiyet görülüyor. Bir tevaruğ hâli takındık- Jarı da oluyor; fakat bunun arkasın- dan: «Bak ben ne kadar mütevazığım!» dedikleri belli, Tevazuğu, humilit&'yi de taklid ediyorlar, Onların indinde dün- ya bir maskeli balodan ibaret: ken- dileri Saint François, Sainte Theröse veya Yunus Emre kıyafetinde gezmek istiyorlar. İşin tuhafı dünyayı maske» li bir balo saydıklarının, kendileri kı. yafet değiştirdiklerinin farkma varmı- yalım istiyorlar, Yalanlarına biz ina- nacak olursak belki nihayet kendileri de inanacaklar, Asıl istedikleri de bu. Blaise Pascal: «Hidayete ermek ister- sen ibadete başla» der; onlar da iba- det ede ede, dindarlığın zevahirini, | mistiklerin lehçesini taklid ede ede s0- munda hidayete ereceklerini umuyor. lar... Elbette bir gün bu moda da ge- çer. Asaf Hâlet Çelebi'nin Mevlâna rü. bailerini tercümesi bilmem iyi mi? Herhâlde güzel, temiz bir türkçe. İyi farisi bilenlerimiz bu tercümeyi şüp- hesiz aslı ile ve bundan “evvelki ter. | cümelerle mukayese edip mez ni ve kusurlarını söyliyeceklerdir. Asaf | Hâlet Çelebi eski nazmı da, yeni naz- mı da kolaylıkla ve oldukça meharet- le kullanan bir şairdir; belki bir gün rübaileri manzum tercüme etmek he- vesini de duyar, O günün gecikmeme- sini temenni ederiz. o Nurullah Ataç İki işçi havagazı borusundan sızan gazla zehirlenerek bayıldı Şişlide . Osmanbey civarında yer altındaki telefon kablolarını tamir | eden Reşid ve İsmail adlarında iki | işçi dün oradaki hava gazı borusun- dan sızan gazla zehirlenerek bayıl- mışlardır. İ İki işçi ifade veremiyecek bir hal- de hastaneye kaldırılmışlardır. 24 Temmuz 99 Esham ve Tahvilât 1930 PARA » ve ÇEKLER (Kapanış fiatleri) Londra i Sterlin 543 New-York 100 Dolar 1266325 Parls 100 Prank 3355 Milâno 100 Liret 866 | Cenevre 100 İsviçre Fr. 28595 Amsterdam — 100 Florin ns1 “| Berlin 100 Rayşmark 50025 | Brüksel 100 Belga 2152 | Atina 100 Drahmi 10825 Bofya 100 Leva 186 Prag 100 Çokoslovak Kr 43373 Madrid 100 Pezeta 14035 Varşova 100 Zioti 238425 Budapeşte 100 Fengo 2455 Bükreş 100 Ley 0905 Belgrad 100 Dinar 20925 Yokohama 100 Yen 3462 Stokholm 100 İsveç Fr. 30855 Moskova 100 Ruble 2300 Müessif bir Irtihal Şehrimiz muteber tüccarlarından Halıkanlı Hüseyin Erkan| irtihal etmiştir. Cenazesi 25/| 7/939 bugünkü salı günü saat 12 de Kadıköy Hâle Sineması! karşısındaki hanesinden kal- dırılarak namazı Kadıköy İskele camiinde kılınacak ve Karacaahmetteki aile makberesine defnedilecek- tir. Allah rahmet eylesin. 25 Temmuz 1939 Mahkemelerde Torununu zehirledi mi? Suçlu kadın bunu inkâr ediyor ve “Vaka kazadan ibarettir,, diyor Beyoğlunda &slti aylık torunu Se- han adındaki nı sürürle 26 hirliyerek öldürmekten maznun alt- mış yaşlarında Omorfiya adında bir kadın yakalanarak adliyeye verilmiş- tir. Yapılan tahkikata nazaran vaka şöyle olmuştur Omorfiyanın kızı Efstratya bir müd- det evvel Şahap adında biri ile ta nışmış, beraber yaşamağa başlamış- tır. Kızının bu hareketinden hiddet- lenen Omorfiya bunları biribirlerin den ayırmak için uğraşmış, evde sık sık kavgalar çıkarmışsa da Şahapla Efstratya ayrılmamışlardır. Bundan altı y evvel, Efstratya bir kız çocuğu dünyaya getirmiş, İs- | mini Sehân koymuşlardır. Eistratya daha hamile iken Omor- fiya ilâç alarak çocuğunu düşürme si için kızına çok ısrar etmişse de Etfstratya dinlememiştir. Çocuk dün- yaya gelince Omorfiya büsbütün hid- detlenmiş ve kızını: — Ya bu çocuğu denize at, yahut Dartilâcezeye bırak, Diye sıkışstırmağa başlamıştır. Efs- tratya bu teklifleri de reddetmiş, ço- cuk da altı ayhk olmuştur. Geçen cumartesi günü saat Üç sırala” rında Efstratya çocuğunu odada kar- yolasının üzerine bırakârak-alt kata | inmiştir. Bu fırsatı kaçırmayan O. | morfiya derhal bir bardağa süt dol- | | durmuş ve içine de bir avuç sürür atıp karıştırdıktan sonra çocuğa içirmiştir. Sürürden zehirlenen yav- rucak biraz sonra sancılar İç za) kıvranmağa ve kusmağa başl O sırada odaya gelen Efstratya çocu- gunun bu halini görünce yavrucu- ğun zehirlendiğini ve bu İşi annesi- nin yaptığını anlamış, etrafa bakın ca sürür döküntülerini de görmüş- tür, Efstratya telâşla” — Çocuğu bununla zehirledin de- gil mi? Diye bağırarak avrucağı alıp Basın Birliğine âza kaydı - başlıyor Basın Birüği İstanbul mınlakası idare heyeti reisliğinden: Basın Birliği İstanbul mıntakası idare beyetinin teşekkül edip 15 temmuzdan itibaren faaliyete başladığı, merkez ida heyetince 11 temmuz 1599 tarihli gazeti lerle ân olunmuştu. Mıntaka idare heyeti, İstanbul Basin kurumu binasında çalışmakta ve İstanbul odası vazifesini de kendisi görmektedir. Mınlaka idare heyeti tarafından, ka- B) fıkrası mucibine Birliği teş- n azadan İstanbul dahilinde bulu- 1 ağustos 1939 dan itibaren niha- nanlar yet bir ay içinde merkezimize müracâate davet olunurlar. iması mecburi olanlar Biriiğe aza Y: şunlardır; 1 — Bir gasele veya meğmuanın sahibi olan, gazete veya mecmuanm veya 2, haber, resim, foloğraf, tashih telif hakı alarak) de- surette yapan. gelerek veya birisini Bunlar kendileri göndererek büzırlanan kayıt varakaların- dan birini dolduracaklar ve üçer tane 4x6 ebadında fotoğraflarin birlikte idare heyeti kâtibine imza mukabilinde tesilm Gazete mecmua sahipleri ayni 20- manda çıkarmakta oldukları gazele ve mecmualara aid hükümetten slınmiş be- | yanname ilmühaberlerini aslı iade olun- mak üzere, aslı ile - bir kopyasını “yahud musaddak bir suretini ve çıkardıkları ga- | gele ve mecinuaların müracaatleri günün- | de çıkmış olan son züshasından iki sayı- sını teydi edeceklerdir. AAzalık için müracaaii mecburi olanlar- ! dan muharrir, muhbir, muhabirlerie yes- da matbuat kanumü- lesi mucibince taşımaları zım gelen hüviyet varakalarını veya bunların suretlerini tevdi edeceklerdir. e yazılmaları ihtiyarlarına obıra- ar da Mir ilmiş gazeteciler (ve | mecmugcilar 2 — Bir ga taki yazı işi bağlı ölmi ete veya m ret İstanbulda çıkan ecnebi gazete & üc veya telif hakki mukabilinde devamlı ve zoun- tazam. olarak, gerek ücretle. veya . telif âçlar maya- doktora koşmuş, tedavi için verilmişse de çocuk kurtar rak ölmüştür. Çocuğun babası Şahap, bunu ha- ber alınca derhal karakola gidip O- morfiyanın cinayetini anlatmış *€ Omorfiya yakalanmıştır. Kadın za- bıtada verdiği ifadede: — Başım bitlenmişti. Sürür merhe mi yapmak: istedim. Bunun için Mısır çarşısmda bir aklar dükkân dan beş kuruşluk sürür satın aldm. Evde sürürü çocuğun karyolasının üstüne koymuştum. Çocuk bunu bil- miyerek ağzına almış ve yutmuş, Ço- cuğu ben zehirlemedim. Çocuk kus- mağa başlayınca annesi sordu, fa- kat ben korktuğum için o zaman bir şey söylemedim, sürür aldığımı giz ledim. Demiştir. Omorfiya dün öğleden sonra adliyeye getirilerek Sultanah- med birinci sulh ceza mahkemesin- de sorguya çekilmiştir. Kadın mah- kemede vakayı söyle anlatmıştır: — Cumartesi günü evde yemek dolabını temizliyordum. Dolapta bir kâğıdın arasına sarılmış sürür eli» me geçti. Acele İle bunu da çocuğun bulunduğu karyolanın üzerine koy- muşum. Esasen benim gözlerim iyi görmediği için kâğıttaki şeyin sürür olduğunu da fark edememiştim, Bir az sonra çocuk ağlamağa ve kusmağa başladı. Dikkat edince ağzında bur. mızı sürür bulaşıklarını gördüm, Ço- cuğu kurtarmak için derhal süt içir. dim. O sırada annesi de geldi, Çocu- gun zehirlenmesinde benim kasdim yoktur, Bu bir kaza eseridir, Kızım Efstratyaya evvelce çocuğunu düşür- mesini veya denize almasını söyledi- gim de asılsızdır, Böyle bir şey söy- lemedim. Hâkim Omorfiya hakkında tahki- katın mevkufen devamına karar ve. rerek kendisini tevkif edip tevkifha- neye göndermiştir. Çocuğun cesedi de morga kaldırılmıştır, Kanadada evlenenler Monreal 24 (A.A) —, Dün Base bal stadyomunda 105 çiftin izdivaç resimleri yapılmıştır, Bu merasimde 20,000 kişi bulunmuş ve merasim pek muazzam olmuştur, Merasimi «genç katolik umumi teşkilâtı, tertib et. miştir, Maksad, talakların &leyhindeki tesirlerini izaledir. Bütün çiftlere hediyeler ve papa larafından takdis edilmiş alyanslar verilmiştir. TİYATROLAR. EĞE TİYATROSU Nüreddin Gençler “ve- arkadaş'n Ba gece Üsküdar Beyleroğlu Baliçesinde ŞEKSPKRİN ÖLMEZ ESERİ OTELLO » CEMAL SAHİR OPERETİ Bu gece Deflerdar İskele Bahçesin MEÇHUL SERSERİ 3 perde, * “ HALK TİYATROSU Kenan Güler ve arkadaşları Bu gece Beykoz İskele Gazinosünda MEMİŞ ÇELEBİ 3 perde. ERTUĞRU! SADİ TEK Bakırköy Milttyadi bahçesinde Bu gece KARILARIN EMRİNDE 3 perde ŞEHZADKBAŞI - TURAN 2 filim SON PUSE, PARİS HAYATİ Pazartesi, sab, çarşamba bayanlara 5 kuruş , ” TÜRK REVÜ OPERETİ Bu gece m Altıntepe Alle bahçesinde 6 Bunlardan m merkez ki olanlar, nat maktan menalunacak, mem etle çalışan ve çe! uya kadar pera cezas hükme- de cera ki kab alis da 251 lecek, tekerrüründe Dacaktır.