25 Temmuz 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

25 Temmuz 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

25 Temmüz 1939 m AKŞAM Sahife * AKŞAMDAN AKŞAMA Kül kömür olan cennet Heybeliadada o Çamlimanı yandı. Yürekler acısı! Burası, İstanbulun en güzel yerlerinden biriydi, Yüzlerce dönüm cennet kül kömür oldu. Aynı gün zarfında, daha evvel, Hey- belinin Sanatoryom tarafından da bir yangın çıkmış. Orada da on dört ağaç yandıktan sonra ateş söndürülmüş. Büyük yangını müteakib başka yerde Hayat pahalılığı Ticaret Vekaleti Belediyeden ŞEHİR HABERLERİ Karilerimizin mektupları Karamürsel posta Ekmek meselesi Bir Alman firması fırıncılarla temas SOHBET EDEBİYAT MİSTİKLER, — Asaf Hâlet Çelebi'. nin tercümesinden Mevlânanın Rübâ nun ayrı bir tadı da var: kariğe fari- « . er * » . ö vü lay ön egim malâmat istedi merkezinin faaliyeti ediyor etse iyice elde edeceği vehmini veri- yirmi emmeli Haftada üç gün (al, DM yor. Şüphesiz sadece bir vehim; emi. Her pazar bu böyleymiş. Ada sakim- | çacayet Vekâleti İstanbulda hayat | | #ar) sabah saat (9) da Tophaneden Bir Alman firması ekmek fabrikası | mim ki farisi, bizim gibi vaktile mek- «At çalındıktan sonra ahurın kapı- sını kilitlemek» diye bir tabir vardır. Tavsiyemiz biraz ona » Fa- kat bari geri kalan ağaçlarımız gözü- müzün bebeği gibi esirgiyelim: 1 — Ateş yakanı yangın çıkarmış gibi tedib ederek. 2 — Çamları bürüyen fırtılları te- mizliyerek, 3 — Yeni fideler ekerek, * “.. Köylerde bile orman bekçileri olur. Öğrendiğimize göre, bütün Adaların çamlarını korumak üzere ancak altı bekçi varmış. Bu mikdar hele pazar günleri tabiatile kâfi gelmiyor. Adaların hayatımı iyi bilen bir za$ da şu tavsiyede bulundu; — Halkı her tarafa, bilhassa ağaç- ların sık olduğu cihetlere bırakmama- li. Ancak muayyen, mahdud bir kıs- m umumun istifadesine açmalı, böy- lelikle buraları göz hapsine alınır; pahalılığı ile mücadele şekli hakkın- da Belediyeden malümat sormuş ve bu işin tahkikine raportörlerinden iki kişiyi memur etmiştir. Vali ve Belediye Reisi Dr. Lütfi Kır- dar evvelki gün Büyükadada tesbit edilen eğlence ve istirahat yerlerine aid yeni tarifenin henüz tatbik edil mediğini görmüştür. Vali tarafından verilen emir üzerine bugünden itiba. ren bütün kazalarda yeni tarlfeler tat- | bik edilecektir. Bundan başka Vali dün bütün kazalara bir tamim gönde- | rerek Belediye tarafından tebliğ edi- len tarifelerin tatbikinin bizzat kay- makamlar tarafından kontrol edilme- sini ve tarifesini tatbik etmiyen mües- seselerin derhal kapatılmasını bildir. miştir, Kaymakamların yapacakları kontrolün neticeleri muntazaman Be- lediye Reisliğine bildirilecektir. Bon günlerde bu gibi müesseselerde pazar günlerine mahsus yüksek tari. feler tatbik edildiği görülmüştür. Ye- ni tarife her güne mahsus olarak tatbik edilecektir. kalkan Denizyollarının Uğur adlı va- püru öğleden sonra saat on dörtle Karamürsele gelir yanaşır. Gazete ve mecmua, resmi evrakı, taahhüdlü ev- Kak mektupları, para havalelerini, Adi mektupları Karamürsel merkez posta, telgraf ve telefon İdaresine teslim eder. Uğur adlı vapur İzmitten cuma, çarşamba, pazartesi günü saat on bir buçukta Kuramürsele gelir, iskeleye yanaşır. Posta merkezinde biriken bütün posta paketlerini alır, sİstanbula bareket eder. Karamürsel - Yaloya yoluyla günü gününe posta paketlerini nakletmek için kamyon olmadığından sevkiyat ancak İzmit tren yoluyla ve İstanbula vapurla yapılmaktadır. Karamürselin bir kaç nahiyesi, 40 köyü vardır. Nüfusu kalabalıktır. Mu- amelât çoktur. Posta merkezinde gef ve müdür, iki müvezzi memuru, hat çavuşları vardır. Şef ve müdür mer- kezde bütün muamelâtı idare etmek- tedir. Oünün yirmi saatini vazife başında geçiriyorlar. İşlerin daha çabuk görülüp yapıl- mas için alâkadarları yapılan müra- caatler henüz bir netice vermemiştir. Yeni bir memur tayin edilmemiştir. Nazarı dikkati celbederir. e meme Ticaret ve zahire tesis etmek için şehrimizdeki fırıncı» larla temasa başlamıştır. Aksarayda B. Mehmed Ali isminde bir fırıncı gün- de beş bin ekmek çıkaracak bir fabri- ka tesisi etrafında bu firma ile anlaş- mıştır. Diğer bazı fırıncılarla da bu firma arasında temas başlamıştır. Eeiediye, ekmek fabrikası tesisine karar vermekle beraber fırmeların da kendi sermüâyelerile fabrika tesisine müzaheret ettiğinden Alman firma- sının teşebbüsünü bulmaktadır. Bundan başka Befoğlundaki ekmek salışı etrafında Belediye tahkikata başlamıştır. Beyoğlundaki fırıncılar. dan çoğu, bayilere satış payı verme. diklerinden bayiler ekmek satmaktan vazgeçmişlerdir. Beyoğlu fırıncılarının bir nevi ek- mek çıkarmak üzere aralarında bir şirket teşkil ettikleri görülmüştür. Belediye halkın aleyhinde olan bu nevi şirketlerin teşkilini doğru bulma- maktadır. Bundan başka Büyükada, Sarıyer gibi bazı yerlerde ekmeğin 9,5 kuruş olan narhından fazlaya 10 kapamayışımın sebebi de acaba sade- ce bu değil mi? İtiraf edeyim ki mistiklerden bir türlü hoşlanamıyorum. Mevlâna'nın ne kadar büyük bir mütefekkir, ne ka- dar büyük bir insan olduğunu bili- yorum; onun kitabını hayranlıkla, vecd ile okumak isterdim, Bunu Yunus Emre ile de tecrübe ettim: elimden gelmiyor, bir türlü muvaffak olamı- yorum. Şüphesiz bir zaaf, bir eksiklik: Mevlâna gibi, Yunus gibi insanlara hayran olamamak, onların Sözlerin- den, şürlerinden zevk duyamamak ru. humuzda bir eksiklik olduğunu gös- terir, Fakat ne yapayım? Yalandan coşumıyorum: © şiir bana işlemiyor. sonuna kadar bana kapalı kalacak. Bu. ateş yakılamaz. yayi m vi Vs id Yüksek İkti VE EĞ kuruşa satıldığı görülmüş ve bu fırm- | na, içimde büyük bir üzüntü ile katla ieceği için elemi atay | mektebi mezunlar cemiyeti- borsasında ei Pİ en mimik mpi z nin toplantısı v. A BRE ED kadar hakiki bir sevk alamadım. ... Yüksek iktısad ve ticaret mektebi | Dün seçim yapıldı, 6 kişi Tamiri kabil olmıyan gin anlıyamadığımız, nüfuz ede Serviler üzerine de dikkati celbe- | mezunlar cemiyeti, eski ve yeni ar. seçildi binalar yıktırılacak güzelliklere sonunda bir deyim: kadaşları tanıştırmak üzere Anado- ye 3 e fidanlarına raslamıyoruz desek müba- lâğa değildir. İstanbul hakkında, bütün dünya edebiyatı «Servi şehri» der, Dibine nur indiği halkımızca rivayet edilen bu pek tipik ağaç pek yavaş büyür. Hiç raslamadığımı. lu hisarında bir toplantı tertip etmiş- tir, Davetliler, önümüzdeki cumar- tesi köprüden hareket edecek olan 17,15, 17,50, 18, 18,45, 19,35 vapurla- rı ile Anadoluhisarına gideceklerdir. Satye tahkikatı B. Yusuf Ziya Önişle B. Neşetin talepleri reddedildi Satye binası tahkikatına dün de devam edilmiştir. Birkaç gün evvel kefaletle tahliye edilen maznunlar. dan B, Tahir Kevkep dün dördüncü sorgu hâkimliğine çağrılarak yeni- den ifadesi alınmıştır. Mevkuf maznunlardan sabık De- nizbank müdürü B. Yusuf Ziya Öniş- le mühendis B. Neşet de kefaletle tahliyeleri için müracaatta bulun. muşlar, dördüncü sorgu hâkimi mü- Ticaret ve zahire borsası idare he- yeti seçimi, dün, yapılmıştır. 77 seçi- ci tüccar, bay Nuri Kozikoğlu Şera- feddin, Mehmed, Nuri Orak, Hilmi Gürkan, ve Nafiz Özalpdan mürek- çilmediği için yeniden bir aza inti- hap edilecektir. Ticaret odası tarafından da idare heyetine iki namzed gösterilecektir. * Bunun için oda umumi heyeti, önü- müzdeki cuma günü toplanarak 86- çimi tasdik ve iki yeni aza intihap edecektir. Bu sene idare heyetine yeniden üç zatm girmesi, tacirler arasında memnuniyet uyandırmıştır. Ticaret Vekâleti, seçimi yakından takip etmek üzere müfettiş bay Ab- dülkadiri şehrimize göndermiştir. Adaların su meselesi Şehrimizde harab, bozuk bir çok binalar vardır. Bunlar içinde tamiri mümkün olanlar derhel tamir edile- cek ve tamiri kabil olmıyanlar hemen yıktırılacaktır. Şişlideki hursızlık Anahtar uydurarak eve girmişler, eşyaları aşırmışlar Şişlide Jilbert adında birinin için- de eşya dolu ve kendisinin oturmadı. ğı evine girerek hırsızlık yaparken yakalanan Teologos ve Vasil adların- da iki kişi dün asliye ikinci ceza — Vasil bana, amcasından miras kaldığını söyliyerek o eve kendi evim diye beni götürdü. Ben işin hırsızlık olduğunu bilmiyordum. (Kabahat dereceye kadar hasım olmamız da ta- bildir, İnsan kendi nazarında küçük kalmağa tahammül edemez. Ben de günün birinde, en büyükleri de da- hil olmak üzere, bütün mistiklere düş man kesilmekten korkuyorum. Bir zamanlar mistikleri severdim; anlardım demiyorum, sadece severdim. Bilhassa Yakub Kadri Karaosman'ın Erenlerin bağındanı yazdığı sıralarda. Biz o mensur şiirleri mistik diye kar- Şilardık. Yine o senelerde Fransız şa irlerinden Paul Claudeli, Francis Jammes'ı okurdum; onların dindarlı- ğını da mistiklik sanırdım. Sonradan farkettim ki sadece dinin dekorunu, mistik sözlerdeki ruhu değil, edayı s6 viyormuşum. Erenlerin bağından'ı mistik sanmak ne kadar çocukluk. muş! Bugün o mensur şiirlerde tama- mile maddi bir haz buluyorum, Yakup Kadri tabiatten, Pan'dan bahsediyor, biz ise onun sözlerinde İsa'nın çarmı- hanı, daha bilmem neler görmek isti- iyi bakıyoruz diye de iddia olunamaz. | yacaatlarını reddetmiştir. Büyükadaya su vermek üzere Bele. | Vasildedir: i Bilhassa Çamlimanı yangınından son» | O Bunlar sorgu hâkiminin red kara | diye sular idaresinin İsviçreye sipariş Demiş Vasil ise: kremi mele ra... rına itiraz etmişler ve evrak asliye | ettiği motör gümrüğe gelmiştir. Mo- — Beni Teologos kandırdı. Sen kü- | Halbuki onu, Andre Gide'in les Nour , Gelecek nesiller bizi bir çok cihet | dördüncü ceza mahkemesine veril tör bugünlerde gümrükten çıkanlacak | çüksün, yakalansan da çok ceza ye- | tures terrestres'i gibi okumak lâzım- *rden hayırla yadedecek. Fakat muhak.| miştir. Dördüncü ceza mahkemesi | ve montaj ameliyesine başlanacaktır, | mezsin diye beraber hursızlığa götür- | dır, ancak o zaman asıl manasını if. kak ki ağaç ve orman katili diye afle- demiyecek. (vâ - Nü) Küçük bir çocuk fazla sütten boğuldu Kasımpaşa civarında Ruşenin ka- "isı Ayşe dün gece altı aylık çocuğu 'Yaşara süt emtirirken çocuğun ağzi- evrakın tetkiki neticesinde sorgu hâkiminin kararını yerinde bularak itirazın reddine ve mevkufiyetin de- vamına karar vermiştir, Tahkikatın birkaç gün içinde bitirilmesi ve işin mahkemeye intikali bekleniyor. Sanayi umum müdürü geldi Kazoflu su deposunda esaslı tami- rata ihtiyaç görülmediği muayöne ne- nacak ve 15 ağustosta Büyükadaya su verilecektir. Bu münasebetle o gün dü, Bir seyyar XKoltukçu bulduk. Kendisine bu evin ve şa eder. Gide'den siyade Barrös'in, kelimeleri bir haz unsuru diye kulla- nan bir Nourritureş terrestres, Ede- na fazla süt dolmuş ve boğularak öl- Sanayi umum müdürü bay Reşad, Büyükadada merasim yapılacaktır, slim ondaki di Zamanı- müştür. dün, şehrimize gelmiştir. Umum mü. | Bu Sene yalnız Nizam tarafı ve civa- | yerken memesi. Bre Vi Nurullah Adliye doktoru B. Enver Karan | dür, şehrimizde bulunduğu müddet | rına su verilecek ve yeniden yapıla. | dir. Gelmiyen şahitlerin “a cesedi morga göndermiş, ölüm vaka | zarfında sanayi müesseselerinde tet | cak bir depodan sonra gelecek Senede | için muhakeme başka güne birakıl- Gooyama & Hneli enğilinün) 41 etrafında tahkikata başlanmıştır. — Yazık oldu güzelim Heybeli Maden ve civarına su verilecektir. çam- B.A — lerde . tina bay Amca... Miz sisl Sy se ateş