25 Temmuz 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

25 Temmuz 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Ki SR TEE, diş Polonya - » hududunda çarpışmalar Iki taraf müfrezeleri arasındaki çarpışmalar- da yaralı olup olmadığı henüz belli değil Danziğin Almanyaya güvenmeğe İhtiyacı kalmamış Berlin 24 (A A.) — Polonya - Danzig| hududunda yeni bir hadise olmuştur. D Rennenberg müfrezesi, F rında bir Polonya geçerek Danzig ilometre kadar girmiştir. Polonya müferezesi, bir Danzig müfrezesi ile karşılaşmış ve ateş açmıştır. Hadisede yaralananlar olup olmadığı henüz malüm değildir. Polonya mü arazisine dönmüştür. Danzig 24 (A.A) — Foerster, 4.000 dok amelesine hitaben bir nutuk söy- Miyerek ilk defa olarak serbes şehir arazisinde yapılmakta olan pskerf N. B. ye göre, bugün saat 1430 da | rezesi, bilâhara Polonya | Danzig hazırlıklara telmihte bulunmuştur. Mumaileyh demiştir ki; «Artık Almanyaya güvenmeğe ihti- yaç yoktur. Her ihtimale karşı hazır- Janmış bulunuyoruz. Diğer devletler, silâhlanabilirler, fakat bizi gafil av- uyamıyacaklardır. Bizden çalınmış olan bu arazi, bizim hakkımızdır. ve onu istirdad edeceğiz.» Londra 24 (A A.) — Polonyaya si- Yihlanma işini teshil maksadile kredi verilmesi etrafmda hazine delegeleri ile Polonya delegeleri arasındaki mü- zakerelere, bu sabah yeniden başlan mıştır. Ingiliz - Japon anlaşmasının metni Avam Kamarasında okundu Bir kısım Çin kuvvetleri Şanghay'ın garbine girmeğe muvaffak olmuşlar Londra 24 (A.A.) — Tientsin me- #elesinin esasını teşkil eden vaziyet hakkında Tokyoda B. Arita ve Craigie| arasında akdelilen anlaşmanın metni şudur: İngiliz hükümeti, geniş mikyasta muhasamata sahne olan Çindeki fiili vaziyeti tamamile kabul eder. İngiliz hükümeti, bu vaziyetin devamı müd- detince, Çindeki Japon kuvvetlerinin, bizzat kendi emniyetlerini muhafaza etmek ve kontrolları altında bulunan mıntakada umumi nizamı idame ey- Jemek bahsinde hususi menfaatleri bulunduğunu müşahede eyler. İngil- tere hükümeti, ayni zamanda Japon kıtalarını, kendilerine engel teşkil edecek ve yahut karşı tarafa avantaj temin eyliyecek mahiyette gösteren her türlü harekâtı ortadan kaldırmak t bertaraf etmek haklarını da re hükümeti, Japon kıtaları- nın yukanda zikredilen gâyelerinin teminine engel olabilecek her hangi bir harekete ve tedbire müzaheret et- memek niyetindedir. İngiltere hükümeti bu münasebet- le, bu husustaki siyasetini teyid ey- Myecek ve Çindeki İngiliz vatandaş- | Yarının bu gibi harekât ve tedbirler- den tevakki etmelerini kendi makam- Jarma sarih surette bildirecektir. Londra 24 (A.A) — Başvekil B. Chamberiain, Avam Kamarasında İn- gütere ile Japonya arasında yapılan Moskova müzakeresi ilerliyor Yakında yeni bir toplantı yapılacak Moskova 24 (AA) — Bir saat bir çeyrek devam etmiş olan dünkü gö- #rüşmeden sonra müzakerelerin nor. mal surette ilerlemekte olduğu ve yâkında yeni bir toplantı yapılacağı öğrenilmiştir. Dünkü görüşmelerin (neticeleri Londra ve Parise bildirilmiştir. Milli Şefin valideleri ve ço- cukları İstanbula geliyorlar Ankara 24 (Telefonla) — Reisi. cümhurun valideleri ve çocukları bu akşamki eksprese takılan hususi bir vagonla İstanbula hareket etmişler- | lerine göre, bir kaç anlaşmanın metnini okumuştur. Bunu müteakib muhalefet liderle- rinden B. Hendersin, Başvekilden aşağıdaki iki suali sormuştur: 1 — Bu anlaşmadaki tavizler, ha- kikatte halen Jüpon kuvvetlerinin kontrolü altında bulunan Çin mmn- takalarında oJaponyanın hâkimiye- tini fiilen tanımak değil midir? 2 — Bu deklarasyon, İngilterenin Çindeki siyasetinde bir değişiklik ifa- de etmez mi? Başvekil Chamberlain, bu iki suale de «hayır» cevabını vermiştir. Çinliler Şanghayın önüne kadar gelmiş Şanghay 24 (A.A.) Revterin hususi muhabiri bildiriyor: Şangha- yın garp varoşlarında oturan Avru- palı yabancılardan öğrenildiğine gö- re dündenberi, enternasyonal imtiyaz. h mıntaka hudüdunun ötesinde Ja- ponlar ile dördüncü Çin ordusuna mensup kuvveti kıta arasında bir çarpışma olmaktadır, Henüz teeyyüd etmemiş Çin haber- bin Çin askeri, Şanghayın bu mmutakasma girmiştir. Tokya 24 (A.A) — Neşredilen bir tebliğde B. Arita'nın mümessili gene- ral Kato, bugün İngiliz sefiri B. Crai- geyi ziyaret etmiş olduğu bildirilmek- tedir. General, Japon noktai nazarı hak- kında izahat vermiştir. kendisine umumi mahiyetie kısa bir cevab vermiştir. Papa B. Roosevelte mektup göndermiş Mektupta sulhün muhafazası! meselesinden bahsediliyor Londra 24 (A.A.) — Times gazete. sinin Roma muhabiri bildiriyor; Sa- mıldığına göre, cuma günü Napoliden Nevyorka hareket“etmiş olan Kardi- nal Gasparri, Papadan B. Roosevelte hususi bir mektup götürmektedir. Tahminlere göre, - Papa, bu mektu- bunda, Amerika Birleşik Devletleri reisine sulhün idamesi hakkındaki fikirlerini bildirmektedir. B. Nüzhet Nezih Ankara 24 (Telefonla) — 'Ticaret Vekâleti müşavirlerinden B. Nüzhet Nezih İktısad Vekâleti sanayi tetkik heyeti reis muavinliğine tayin edil B. Craigie, | Barem kanunu Maliye Vekâleti bugün alâ- kadarlara bir tebliğ sönderecek Ankara 24 (Teefonla) Yeni Barem kanunlarının İ eylülden iti- baren tatbik mevkiine gireceği ma- â Maliye Vekâleti şimdiye ka- ret ve sanat mü€$$€s€- stahdemler gibi vergiye tabi olan ve kanunla devli kilâtında çalışan ücretliler gik gi verecek olan banka ve diğer mü- esseseler memurlarmın vergileri hak- kında umumi bir tebliğ hazırlamış- tır. Yarın (bugün) alâkadarlara bi dirilecek olan bu tebliğe göre mezkür müesseselerde çalışan ME müstehdemlerin devlet ücretli bi vergiye tabi ol istihkakları tazminata harcırah vesaire hakkında eskisi gibi muame- le yapılacaktır. Aylık ücretlerden kâ- zanç vergisi kanununun 38 inci mad. desinin birinci fıkrası mucibince yüzde 5 ten başlayan nisbeter dahi linde kazanç vergisi kesilecektir. Aylık tutarı 20 liraya kadar olan ücretler kazanç vergisinden müaj tutulacaktır. Muvakkat tazminatın aslından yüzde $ müvazene, yüzde 2 heva kuvvetlerine yardım vergisi ahı- nacak, kazanç ve iklısadi buhran vergileri kesilmiyecektir. Muvakkat tazminat buhran vergisi kanununun 2 inci maddesinde yazılı tarihten son- ra yahsis edilmiş olsa dah! yine alın: mayacaktır Reisicümhurun teşekkür ve tebrikleri Ankara 24 (A.A) — Riyaseticüm- hur umumi kâtipliğinden: Güzel Hatayın anayurda İltibala ve Lozanın yıldönümü münasebetile yurdun her tarafından resmi ve hü- susi zevat ve kurumlardan aldıkları tebriklerden çok mütehassis olan Reisicümhur İsmet İnönü, teşekkür- lerinin ve mukabil tebriklerinin iblâ- ğına Anadolu ajansını memur etmiş. lerdir. Son dakika Alman tahtelhahirlerinin büyük manevraları Baltıkta yapılan bu ma- nevralara bütün Alman tahtelbahirleri iştirak etti Berlin 25 — Bütün Alman tahtel- babhirleri, Baltık denizinde yapılan bü- yük manevralara iştirak eylemişler. dir, Bu manevralarâr Alman filosu başkumandanı amiral Roeder de ha- zır bulunmuştur. Manevraların mevzuu, sefaini har. biyenin himayesinde bulunan bir nak- liye kafilesinin tahtelbahir barajını zorlayıp zorlamıyacağını anlamaklı. Almanyanın halihazırda 7i tahtelba- hiri vardır. Bidayette Alman tahtel bahirleri 250 tondan ibaret iken son- rTadan tonajları 500 ve 700 tonilâtoya çıkarılmıştır. İnhisarlar Vekili İzmirde İzmir 24 (Telelonla) — Gümrük ve İnhisarlar Vekili B, Raif Karade. niz bugün Ege vapurile buraya geldi ve nhtımda merasimle karşılandı. Vekil, inhisarlar ve gümrük teşkilâ- tanı ayrı ayrı gezerek tetkiklerde bu- Yandu. Bügün Çamaltı Tuzlasına gidecek çarşamba günü de Ege vapurile İş- tanbulz dönecektir, lerindeki m Senenin ilk kuru üzüm mah. sulünü yetiştiren bağcı İzmir 24 (Telefonla) — Senenin jik kuru üzüm mahsulü Menemende Mehmed Ünver tarafından yetiştiri!. miştir, Mahsul satışa çıkarılmak üze- re bugün borsaya getirilr Riyaseticümhur umumi kâtibi Ankara 24 (Telefonla) — Riyaseti- cümhur umumi kâtibi B, Kemal Ge- deleç bugünkü trenle İstanbula ha- reket etti, 25 Temmuz 1359 — m Almanya, Sovyetlerle pakt mı yapacak? Şimdilik münhasıran kredi ve ticari mübadeleler görüşülüyormuş İngilterenin Almanyaya bir milyar lira ikraz edeceği şayiası doğru değil Berlin 24 (A.A.) — Hariciye neza- reti, Japon menabiinden gelen ve Al- manya ile Sovyet Rusya arasında bi ademi tecavüz misakı akdi için mü- zakereler yapılmakta olduğunu iddia eden haberleri kati surette tekzib et- mektedir. Sel ar mahafilde şimdiki Al yet müzakerelerinin mün- hâsıran bazı kredi ve ticari mübade- leler mesaili hakkında cereyan etmek» te olduğu tekrar edilmektedir . Almanyaya 1 milyarlık istikraz şayiası Berlin 24 (A.A) — Siyasi Alman | mahafili, Londrada B, Hudson ile Alman delegesi B. Wohltad arasında- ki bir görüşme esnasında teslihatın tahdid ve tenziline müteallik bir iti. | 1âf akdine mukabil Almanyaya ve İn- gillere tarafından bir milyar lira ik- razda bulunmasının mevzuubahsol- duğunu beyan etmektedir. Bu maha- fi, ilâve ediyor: Eğer vaziyet, bu merkezde İse, B. Wohitad, resmi bir vazife ifasına me- mur bir murahhas gibi memiş, arkadaşının noktal nazarını berayı nezaket dinleyen bir ziyaretçi gibi hareket etmiştir. Lord Halifax'ın bu plânın men. şeini öğrenmek (o Üzere bir icrasını istemiş olduğu mıştır. B, Chamberlisinin kendisin. den izahat almak Üzere B. Hudson'u çağır olduğu söylenmektedir. E aşvekil, mumaileyhin vere. ceği izahatı kâfi bulmıyacak olursa, Amerikada kuraklık Mahsul | bozuldu, orman yangınları artıyor Nevyork M4 (AA) Haftalar- danberi devam eden kuraklık, bilhas- sa Amerikanın şarkında büyük hasâr- lara sebebiyet vermiştir. Rekolteler bozulmuş ölüp orman yangınları artmaktadır. Maarif şürasının dünkü içtimaı Ankara 24 . (Telefonla) — Maarif şürası bugün sant 10 da Vekil B. Ha- san » Âli Yücelin riyasetinde umu- mi heyet halinde içtima ederek, muhtelif mevzular üzerinde müzake- rede bulunmuş ve bâzı kararlar almış- tır. Şüra yarın (bugün) de saat onda müzakereye devam edecektir. Mısır ve Bulgar sefirleri Ankara 24 (Telefonla) — Mısır ve Bulgar şefirleri bugünkü trenle İs. tanbula hareket ettiler, Dün geceki yangınlar 1 — Dün akşam Bomeontide Fırın soka» *k yağ fabrikasındaki kazan pat- yangın çıkmış, bu sırada usta- başı Ariski de muhtelif yerlerinden yara- lanmıştır. Ateş itfaiye tarafından söndü- rülmüştür. 2 — Dün akşam üzeri Karacaahmedde yetmiş selvinin yanmasile neticelenen bir yangın olmuştur. Ateş mezarlığın başında bulman. Şevketin gübreliğindeki otların tutuşmasından çıkmıştır. Silivri civarında bir motör kayalara bindirdi Hopa ilmantna bağlı 3 tonluk Bahrise- nd mol dün öğleden sonra, Silivri ile Çöplüce arasındaki Karaburun mevkiin- de kayalara bindirmiştir. İnsanca zayiat olmamıştır. Zi Bu sabahki zelzele Bu sabah şehrimizde oldukça şid- detli bir zelzele olmuştur. Zelzele, 5,40 da hissedilmiştir. Ordu 24 (Akşam) — Bu sabah saat beşte şehrimizde iki saniye devam hareket et- | anket | haber alın. | B. Hudson'un istifası içtinabı naka- bil bir hal alacaktır. Çünkü harekâtı İngiltere hükümetini müşkül mevkle koymuştur. Alman matbuatı, bir istikraz akdi haberlerile alay etmekte ve bu baber- leri «İngiliz blöfün diye tavsif etmek- isch - Westfaclischer Zeltung, gilizlerin istikraz şaylaları hakk da «Beceriksiz manevra» demektec Almanyaya istikraz teklifi yoktur Londra 25 — Avam Kamarasında amele (partisi (liderlerinden OB Greenvood, Alman delegesi Wol ile ticareti hariciye müsteşarı Hu arasına vukubulan mülâkat nda bir sual sormuştu. B. Cham berlâin hükümetinin böyle bir zakereden haberdar olmadıklarını, sade hariri ticaret müsteşarı B. Hud- son, Alman delegesi Wohltad ile yap- tığı mülâkat esnasında harici ca i görüşlüklerini, bu » 1 kambiyo, kon gibi ticareti harlciyedeki tekayyid tın kaldırılması, evvelemirde siyas meselelerin halline, yani beyr emniyet ve itimadın avdetine müte- vakkıf olduğunu Alman delegesine söylmiş olduğu ve bunlar B. Hudsw- nun şahsi müfalâaları olduklarını, Almanyaya bir istikraz vermek ! bir teklif vaki olmadığını, ve bir ime busun sualine cevaben İngilterenin sulhü para ile satın almak niyetinde bulunmadığını beyan etmiştir !Ingiliz bahriyesi Silâh altında 145 bin zabit ve efrad bulunacak Hükümetin ihtiyat ni» Londra 24 (A A) | bahriye zabit mütekaidleri zabitlerinin bir kısmını ağustos ve eylül aylarında yapılacak müşterek | deniz ve hava manevralarına iştirak | etmek üzere davet etmesi kararı üze- rine bu devre esnasında hizmette bu- | lunacak olan zabitlerle, bahriye ef- radımın ve babriye silâhendazlarının yekünü, tahmin edildiğine göre, 145 bin kişiye baliğ olacaktır. Cebelüttarık garnizonu kuvvetlendiriliyor Lendra 25 — Hükümet Cebelhtia- nktaki topçu, işaretle muhabere ve #âire kuvvetlerini artltırmağa karar vermiştir. Doğu vapurunda noksanlar görüldü Almanyada inşa edilen 53000 ton- luk Doğu vapurunu tesellüm etmek için giden heyetimiz yapılan tecrübe- ler esnasında vapurda şarinameye ay- kırı bazı noksanlar görmüş ve bunlar izale edilmedikçe vapuru teslim maktan imtina etmiştir. | o Doğu tipinde olup elyevm inşa edi. | mekte olan diğer iki vapurda da ayni tadilât yapılmaktadır. Kral Zogo Londrada Londra 25 — Kral Zogo fle kraliçe Geraldin buraya gelmişler, Bukingham sarayına giderek defteri mahsus im- İ salamışlardır. İzmitte 31 inci piyade alayı İ sancağına İstiklâl madalyası «takıldı İzmit 24 (Telefonla) Bugün Atatürk anıt meydanında, 3i inci pi- yade alayının sancağına İstiklâl madalyası tellik merasimi (yapıldı. Madalyayı osancağa, Reisicümhur adına Tümkomutanı Tümgeneral! Hüsnü Akın taktı Bu merasimden sonra kahraman askerlerimiz halkın sürekli alkışları arsında bir geçit ak. RM EA