22 Ağustos 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

22 Ağustos 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Bugün 16 sahife Sene 21 — No. 7484 — Fiati her yerde 5 Kuruş AKŞAM SALI 22 Ağustos 1939 Almanya ile Sovyet Rusya bir ademi tecavüz paktı akdediyorlar Von Ribbentrop, bu paktın akdi için | ;..... 23 ağustosta Moskovaya gidiyor - Danzigte büyük hazırlık var, şehrin ilhakı bekleniyor Alman matbuatına toptan ve zaruri bir cevab Milletlerarası siyaset tarihinde bir memleketin, politika vasıtası olâ- rak safsata ile mugalatayı bu derece benimsemesi hiç görülmemiştir. Ge- lecek nesiller, alman omatbuafının, Almanya politikasını haklı göster- mek, yahut başka devletleri tenkid etmek için kullandıkları muhakem? tarzını, mantık kitaplarına hezeye- nın misali diye iktibas edeceklerdir! İnsanlar gibi devletlerde arasıra sapıtabilirler. Onun çaresi o vardır. Fakat sapıtma, geçici: hastalık ol- maktan çıkar, devamlı bir hâl şek- liri alırsa; o zaman tehlike büyük- tür, Alman matbuatı-işte böyle şlia bulmaz bir illete müptel& görünüyor. Yüksek irfan sahibi, çok medeni bir tahmil ettiler, Türkiye iIk anında bu haksızlığa isyan etti, yeniden 'ıarbe Büyük bir imparatorlük kay- Fakat kaybettiğimiz ududunu evvelden ğimiz küçük anâyatanı için kan döktük, Düşünmeli ki har. bin sonunda bizden alınan toprakiar üzerinde beş ayrı, büyük memleket za kurulmu r, Türkiyenin hiçbirinde gözü ka meddin Sudak (Devamı 10 ncu sahifede) EBpikika hex: Bu “ kaza ,,ların tikten sonra «Nü! desini de ilâye ediyorlar Nasreddin Hocanın hesabı «<Kesliğim daldan düşeceğim! nereden bildin? Sen veli misly?. demi: Bu gibi hadiseleri önceden zmek için,degii keramet sahibi, değ'i mühendis, kınca yıkılacak! Altında da tbmm veren kaç dü- dikkatli İstanbulluların has adam ölebilir! Neymiş? Olagan şey. Bu kazaların - Kaza. hattâ vukvundan evvel » | “ i Dokuma” 1 py KaPLA pe ze kurtarmak | am sna ağ be hacet | (© Bü sabahki Paris Mondial radyosu | | şu telgrafları vermiştir. | Berlin 22 — D, N. B. ajansı tebliğ | | ediyor: Alman hükümeti ve Sovyet | İ Rusya hükümeti bir ademi tecavüz | paklı akdetmeğe karar vermişlerdir. | Von Ribbentrop, bu paktın akdi için | 23 ağustosta Moskovaya gidecektir. Paris 22 —, Tass ajansı tebliğ edi- yor: Almanya ile Sovyet Rusya arasin- da akdedilen son iktisadi anlaşma- dan sonra İki taraf siyasi münaşö betlerindeki gerginliği kaldırmak ve harp tehlikesini izale etmek için bir ademi tecavüz paktı akdetmeğe ka- rar vermişlerdir. İ Berlin 22 — B. Hitler, Berchtesga- den şatosunda Almanyanın Ankara sefiri Von Papeni ve Von Ribbeniro- pu kabul ederek görüşmüştür. Bu mülâkat Almanya ile Sovyet Rusya arasında akdedilecek ademi tecavüz paktı etrafında cereyan etmiştir. | Berlin 22 — Havas muhâbirinin İs. İ tihbaratına göre, Almanya, Sovyet Rusya ile aktedeceği paktı istismara kalkışacak ve şerefi muhtel olmak- sızın içine gir kmazdan çıkmak imkânını bulacaktır. Ademi tecavüz paktı, Alman - Sov- yet münasebetlerinde bir yenilik teş- kil etmiyecektir. Zira Rapallo müâ- hedesi iki hükümet tarafından feshe- dilmemişti. Rapallo muahedesi bir Ademi” tecavüz paktı addedilebilir. Yeni paktın beynelmilel gerginliği izâle edeceği söyleniyor. p Berlin gazeteleri, Alman - Sovyet ademi tecavüz paktı haberini, mü- talân beyan etmemekle beraber büyük manşetle neşrediyorlar. Maamafih Berlin mahaf'li bu paktı Avrupada mevcud vaziyetleri yıkacak bir mahi- yette telâkki ediyor. Vaşington 22 — Alman - Sovyet ademi tecavüz paktı haberi, burada beklenmedik” bir sürpriz teşkil edk yor. Paktın hakiki değeri hakkında hiç bir mütalâa beyan etmemek- tedir. Siyasi mahfiler, B. Hitlerin cüretkârane bir şantajla Varşova, Londra ve Parisin mukavemetlerini kırmak İstediği beyan edilmektedir. Danzigte Alman hazırlığı Paris 22 — Danzigde büyük bir ha- Danzig, nasyonal sosyalist maha- füi, önümüzdeki günlerin Lehistan için pek çetin ol: ını ve şehrin Al- manyaya ilhakına intizar etemk lâ- | zımgeldiğini beyan ediyorlar, Lehistanın Berlin sefiri B. Libski tayyare İle Varşovaya gitmiş ve B. Bek tarafından kabul edilerek yeni vâziyet hakkında görüşmüştür. | İngiliz | . Beynelmilel! buhran ve Fransız Kabine- leri bugün toplanıyorlar Polonyada halk, harbe karşı müteyakkız bulun” imağave 15 günlük erzak tedarikine davet edildi Londra 21 — Yarın (bugün) top- | lanacak olan Kabine içtimamda bu- lunması için Başvekil B, Chamber- lain İskoçyadan, o Hariciye Nazırı Lord Halifax da Yortşayiden Lon- draya dönmüşlerdir. Başvekil, Lord Halifaxla görüşmüştür. oNiste bulu- nan İngiliz Harbiye Nazır Hoar Be- Iisha Londraya dönüşünde Paristen | | geçerken, Fransız Başvekili ve Har- biye Nazırı B:; Dâladier ile görüş- müştür. İ Muhalif İngiliz gazeteleri, beynel- | milei vaziyetin vehameti parlâmentonun içtimaa mesini talep ediyorlar. Bütün İngiliz ve Fransız gazetele- ri, İngiltere ile Fransanın kati ka- rarlarını verdiklerini, hâdiselerin in- kişafını sükün ve itidalle bekledikle- rini müttefikan yi Fransız Kabinesi de yarın (bugün) toplanarak beynelmilel vaziyeti tet- kik ve icap eden Kararları verecek- tir, İngiliz ve Fransız Kabinelerinin (Devamı 19 uncu sahifede) karşısında davet edil Telefon: Başmuharrir: 20565 — Yazı işleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür; 20497 MİLLİ ŞEF DÖNDÜ Manevra bitti. Kırmızılar mavi kuvvetleri atıl bırakarak kati zafere ulaştılar bugün ve yarın istirahat edecekler, öbürgün manevraların tenkidi, cuma günü de büyük geçid resmi yapılacak Reisicümhur İsmet İnönü, dün manevra sahasındaki (tetkiklerini müteakip otomobille Babaeskiye git- | hareket etmişlerdir. Vali B, Lütfi | Kırdar Mihi Şefi Çorluda karşılamış» tır, Riyaseticümhur treni Babaeskiden hareket ettikten sonra Alpullu, Çer- kesköy ve diğer istasyonlarda -kisa tevakkuflar yapmış, 22,30 da Çatal- caya gelmiştir. Burada Milli Şef? Dahiliye Vekili B. Faik Öztrak, Ça- talca kaymakamı B. Hikmet Arar mülâki olarak beyanı hoşâmedidi Relsitcümhur, istikbale gelenlerle kısa bir musafahada bulunmuş, mü- teakiben tren, İstanbula doğru yolu- na devam etmiştir. Mili Şefe bu 5e- yahatinde Dahiliye Vekilinden başka Başvekil doktor Refik Saydam, Ha- mişler, orada hususi trenlerine geçe- .| rek 19,30 da İstanbula müteveccihen | İ İ Milli Şef orduyu tebrik ettiler İstanbul 21 (A.A) — Allı gün- denberi Trakyadaki büyük mâ- nevralarda bulunan Mili Şef İnönü, manevraların neticelen- mesi münasebetile Genel Kurmay (Devavmı onuncu sahifede) rieiye Vekili B. Şükrü Saracoğlu, Nafia Vekili general All Fuad Cebe- soy ve Riyaseticümhur umumi kâti-. bi refakat etmekte idi, Reisicümhür, saat 23,00 de Kü- çükçekmeceye gelmiş, “Adliye Vekili, B. Fethi Okyar, Cümhuriyet Halk Partisi genel sekreteri B, Fikri Tu- zer, İstanbul Parti müfettişi B. Ter. (Devamı 10 uncu sahifede) KAİ keli an SAMİ anak,