August 22, 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

August 22, 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Sahife 4 AEŞAM ünün meselesi: Danzig Şehir bir barut fıçısına benzedi her taraf askerle dolu, tacirler müstesna herkes üniformalı ... Bir Fransız muharririnin Danzig şehrinde müşahedeleri Danrig dışındaki kırlarda Nazilerin yaptığı terahürattan bir sahne | metre uzakta bulunuyoruz. Ziran | Danzig Alman programının ancak Danziğe giden Journal muhabiri Plerre Lyâutey müşahedelerini şöyle Anltıyor: Danzig 16 — Vistül nehri üzerin- de yapılıp askerlerin resmi geçidile açılacak olan köprüyü gören ik Fransiz benim. Fakat yirmi dört saattenberi, askerden başka bir şey görmüyorum. Ne manzara! Hiç bir zaman bu kadar asker na, burada herkes üniformalıdır. Ha- va limanı yanında, evvelâ parlak ve yeni eğerli süvarileri ve topçu beygir» i gördüm. Şehirde her renkten üniformalar göze çarpıyor. En nazik askeri men- uzun pantalon giymiş, zayıf ünifo ar, lardır. Bunlar, in sivili idi. Hâki renkte gömlek giymiş, kollarında gamalı haçtan yar pilmiş kol manşetleri takmış, bunlar rın bakışları daha az hoştur. Sonra da Prusyadan gelmiş, çizmeleri ile kaldırımları çiğneyen babayiğitleri az kaldı unutuyordum. Yolların or- tası yalnız ve yalnız kamyonlarla doludur. Bu kamyonlar, mütemadi. yen mekik dokuyorlar, Siyah ünifor- malar giymiş, koyu miğferli, silâh omuzda düzinelerce eşhas, tehdidkâr gözlerini yaya kKâldırimlarınâ dikmiş duruyorlar, Şarkı söyliyen askerler ile dolu kamyonlar, caddelerden geçiyor ve ağır sesleri Vistül nehrinin iki sahi- lini dolânruyorlar. Şimdi vitrinlere geçelim, vitrinler- de teşhir edilen eserler, afişler de- koru tamamlıyor. Hitlerin kitabı Mein Kampf, kitapçıların şeref mev- kiini işgal ediyor. Yanında; Fransa ve koridor», «İngiltere, hakikaten kuvvetli midir?», «Lehistan hakkında hakikat» ünvanlı eserler duruyor. Bu propağanda, mele mahallelerini masun bırakıyor. Maamafih «İş cep- hesis merkezinin önünde; «Fakir 1e- Tacirler ve gazeteciler ekipi mü i | Bağ » Dansigde günün iki adamı: Salda: Âyan meelisi reisi B. Greiser, sağda: Leh kemiseri B, Cladaeki histan> ünvanlı bir manzume göze çarpıyor. Danzig barut fıçısı gibi... Bu suretle Danzig her gün asker- le, silâh ve mühimmat ile doluyor. Bütün bunlarda Lehistanm iti lâfgirizliği nerede? Bu sabah bir Leh askerinin öldürüldüğü yerden dön- düm, Lehler, tarafınadn bir tecavüz vaki olduğunu anlayabilmek için hadisenin cereyan ettiği yeri görmek kâfidri. Fakat Fransız mantiğlle mu- hakeme yürütmekten vâzgeçelim de meseleyi bugünkü şeklile ele alalım. Düşünelim ki, Şarki Avrupada bulu- nuyoruz. Hile ve hudalar, gündelik hayatın icabatındandır. Milletler Cemiyeti komiseri B. Burckhardtın, Berchtesgadendeki gi- yaretinden döndüğü gün Danzige yardım. Fikrini sorduğum pek müm- taz bir şahsiyet bana deği ki: — «En vahim hadiselerden bir mi- #zigde halk Alman propaganda Iktaplarr ie kitapçı dükkinlarının vitrinleri önünde bir noktasıdır. Odamın penceresin- den fevkalâde komiserlik makamına bakıyor, ağır mesuliyetlerini düşünü- yorum. Bir gün evvbi Varşovada iken meçhul asker mezarının önünde yö» pılan bir geçid resmi esnasında, gös- terdiği vakur ve ciddi tavır ve hare- keti aklıma getiriyorum. Ne bir ses yükseldi, ne de bir nümayiş yapıldı. Fakat Leh Cümhurrelsinin Vilna şehrinde söylediği veçhlie, Lehista- nın askeri kuvvetleri sarsılmaz bir azmile mücehhez bulunuyorlar.» Balkön çöktü Karagümrükte İpekkaytan soka- ğında oturan Halil isminde biri, Sa- ih ustanm yaptırdığı bina inşaatın. da çalşmakta iken bir balkonun çökmesile yere düşmüş, ağır surette yaralandığından .hastaneye kaldınl- mıştır, 21 Ağustos 939 Esham ve Tahvilât Sıvas - Erzurum'JI ui 1034 e 5 Hazine tahvili 20.— PARA ve ÇEKLER (Kapanış fiatleri) Londra 1 Sterlin 593 New-York 100 Dolar 128.075 Paris 100 Frank Milâno 100 Liret Cenevre 100 İsviçre Pr. Amsterdam (100 Florin Berlin 100 Rayşmark Brüksel 100 Belge Atina 100 Drahmi 100 Leva yanl 100 Çokostovak Kr Madrid 100 Pezeta Varşova 100 Zioti Budapeşte 100 Pengo Bükreş 100 Ley Belgrad 100 Dinar Yokohams 100 Yen Btokholm 100 İsveç Pr. Moskova 100 Ruble Evlenme Aydonatlı Yusuf Dino paşa merhu- mun kızı bayan Esma Dinoile Ps- neryolunda eczacı Şevket (Korolun nikâhları cumartesi günü Kadıköy Belediye dairesinde yapılmıştır. Ta- rafeyne saadetler temenni ederiz. Üç gün sonra yeni sezonu | Büyük filim sergisini | Açıyor... Bekleyiniz. TİYATROLAR: BAŞİT RIZA — ERTUĞRUL SADİ TEK Bu gece Bundiye Şeyol Çinardibi Mile bahçesinde SAÇLARINDAN UTAN Yanı nakşam Tepebaşı bahçesinde BEŞTE GELEN Vodvll 3 perde Sanatkâr NAŞİT ve ARKADAŞLARI Çarşamba günü akşamı KOCA İSTERİM SURPİK DUDU MAHKEMEDE EGE TİYATROSU Nureddin Genç ve arkadaşları bu gec0 Kasımpaşa Yavuz sinemasında MİÇK PENÇEP VARYETESİ Rami civarında devrilen kamyon tahkikatı Şoför kazanın vukuunu, yoldan geçen arabacıya atfediyor Evvelki gün sabahleyin şoför Hâ- midin idaresindeki toprak kamyonu Rami caddesinden Küçükgöl denilen yere giderken hendeğe yuvarlanmış, kamyonun içinde bulunan Hakkı adında bir amele ölmüş, diğer amele Bedri ağır ve Hasanla Bayram hafif yaralanmışlardır. Şoför Hâmid hak- kında zabıta tahkikati Ikmal edilmiş, dün kendisi adliyeye verilmiştir Hâmid müddelumumilikte verdiği ifadede vakayı şöyle anlatmıştır — Toprak taşımak üzere kamyon- | la Topkapıdan Küçükgüle gidiyordum. Ramiyi geçtikten sonra yoldaki vira- jın karşı tarafında uzaktan bir ara- banın bana doğru gelmekte olduğunu gördüm. Arabacının da benim kâm- yonumu görmesi pek tabii idi. Ara- baya iki yüz metre yaklaşınca korne çalmağa başladım. Fakat arabacı arabanın içinde uyuyordu. Çaldığım ce birdenbire düdüğe aldirış etmediğini görünce nizamname mucibince kamyonu yo- Yun sol tarafına alıp arabanın yanın- dan geçmek “istedim. Araba tam yo- iun örtâsından ge u. Ben kam- yonu sol tarafa çevirirken arabacı uyandı ve ki ıda kamyonu görün- a arabayı k 1 İS tikametime çe Ju vaziyette ara- ıuhakkaktı, Ka- k için bu defada nu süratle Yolu çevirdim. Bu” âni" dönüş pek seri ol- duğundan kamyon birdenbire yolun sağ tarafındaki hendeğe yuvarlandı, içindeki ameleler de yaralandılar Bu kazada benim hiç bir kabahatim yoktur. Arabacı yolun ortasından git- mese ve arabanın içinde uyumasay- dı kaza olmazdı. Kabahat arabacıda- dır. Kaza etrafında müddelumumilik tahkikata devam ediyor. Seyhan nehrinde büyük barajın inşasına başlandı Ikiye bölünen nehrin son, kısmındaki sular boşaltılıyor, kanallar açılıyor Adana (Hususi muhabirimiz yazi- yor) — Seyhanı bir Nil gibi faydalı, Çukurovayı Mısır kadar feyizli yapa- cak olan büyük su santralının inşa- atı nihayet, gözle görülebilecek bir şekilde gelişmiş bulunuyor. Ankaraya gidenlere muhakkak Çu- buk barajını görmüşlerdir. Ne büyük bir açık su haznesi değil mi? İki dağ arasındaki vâdi bendienmiş, su veri- lerek koca bir göl haline getirilmiş, Faknt şunu söyliyeyim ki, yapıl makta olan Seyhan barajı yanında, Çubuk barajı pek küçük kalacak. Seyhanın üzerindeki bu muazzam regülâtörün sondajları tamamlanmış ve ortadan bölünen nehrin sol kısmı sularının tahliyesine başlanmıştır. Sol kısım bendi yapılır yapılmaz sular sola verilecek ve sağ taraf #u- ları tahliye edilerek'ikinci kısım in- şaata başlanacaktır. Önümüzdeki kışa kadar barajın sol kısmı tamamlanmış olacaktır. Bikaç gün evvel yazdığım gibi, Nafia Vekili general Ali Fuad Cebe- soy bu ay İçinde şehrimize gelecek, temelatma merasiminde bulunacak- tar, Kanallara gelince: Bu işler hiç aksamadan ilerlemektedir. Kanallar Solda; Yukarıda Seyhan neh. rinin sol kısım suları boşal- tahyor, aşağıda: Seyhan tüze rinde baraj İnşaat faaliyeti, sağda şahmerdan İle, suları çevirmek için Seyhan neh- rine demir potreller çakılıyor üzerindeki köprüler inşaatı tamam lanmaktadır. Bu ağaç dikme mevsiminde de ka- Dallar iki taraflı ağaçlanacaktır. Dİ- kilecek fidanların mecmuu 8,000,000 nu bulacaktır. Büyük su kanallarının yanındaki duvarların üstleri birer yol haline getirildi, Çifçiler kış ve yaz bu temiz yollar vasıtasile tarlaları başına ka- dar gideceklerdir, Adanadan baraja kadar da peniş bir yol yapılmaktadır. Baraj ve ba raj civarı, yalnız ovanın sulanmasın- da değil, halkın gezinti ve eğlönce- sinde faydalı olmaktadır. Daha şimdiden baraj yanında ya- pılan büfe çok rağbet görüyor. Bü- fenin yanında zarif bir de bahçe var. Tatil günleri şehrin sıcağından ka- çanlarla burası tıklım tıklım doluyor. yor. Yeşilay gençlik kısmının vapur gezintisi Yeşilay Gençilk Kısmı Umumi Kâtipli- ağustos 939 cuma gü” kalkan va- pürle, Altınıkui tir, Üyelerimiz gelmelerini rita ederiz. Bu akşam BEŞİKTAŞ bahçesinde MUNIR NUREDDİN « daşları Yarın Akşam: SAADETİM SENSİN - BENJAMİNS GİGLİ