22 Ağustos 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

22 Ağustos 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Dün Geceki ve Bu Sabahki Enberler Ticaret Vekili dün de | fuarda paviyonları gezdi Izmirde Kültür parkta bir askeri müze kurulmasına karar verildi Manisada üzüm bayramı İzmir 21 (Telefonla) — Ticaret Vekili B. Cezmi Erçin, Sovyet sefiri tarafından şerefine Fuar gazinosun- da verilen ziyâfetle bulunduktan son- ra Vali B. Etem ile birlikte otomobil Ye Manisaya gitti. Manisada üzüm bayramı açılma merasimine Tiyaset eden Vekil, akşam üzeri İzmire dön- müş ve Fransız sefirinin İzmirpalasta şerefine verdiği ziyafette bulurnmuş- tur. Ticaret Vekili ziyafetten sonra fu- ara giderek milli müesseseler pavi- yonlarını ziyaret etmiştir. İhracatölar bugün, Vekilin riyase- tinde Ticaret odasında bir içlima ya- pacaklardır. Vekil çarşamba günü aksam üzeri İstanbula hareket ede- cektir, Kültürparkta bir askeri müze kurul. ması takarur etmiştir. Mareşal Fevzi Çakmak bu kıymetli eserin meydana getirilmesine müzaharet etmekledir, İstanbul askeri müzesindeki fazla eserler buraya gönderilecektir. Aske- ri müze için Kültürparkla bir bina inşa edilecektir. İzmir 21 — Ticaret Vekili B. Cez- mi Erçindün akşam Fuarı açtık- tan sonra vilâyet erkânı ve açılış me- rasiminde hazır bulunan sefirlerle birlikte büyük bir trambus'e binerek parkta ve Fuarda umumi bir gezinti yapmıştır. Sırasile Fransız, İtalyan, Finlandiyanın vaziyeti Her türlü müdahalelere bitaraf kalmaktan ibarettir » Helsinki 21 (AA) — Hariciye Na- zn B. Erko, matbuat kongresinde söylediği bir nutukta Pinlândiyanın enternasyonal Yaziyetinin esasını her ne taraftan gelirse gelsin her türlü müdahalelere karşı bitaraf kalmak teşkil ettiğini bildirmiştir. Moskova müzakerelerine telmih eden B. Erko, teklif olunan garanti- erin, sarahatsizlikleri dolayısile ka- bul edilemiyecek mahiyette bulundu- gunu söylemiş ve nihayet, sulhu mu- hafaza eden görüşmelerin uzamakta bulunmasından dolayı memnuniyeti- ni izhar eylemiştir. Trabzon Belediye reisliği Trabzon 21 (Akşam) — Bir müd- detlenberi B. Bahri Doğanay tara- fından idare edilmekte olan mansup Belediye reisliğine bu kere intihapla eski Belediye reislerinden B. Temel Nücuni Göksel ittifakla seçilmiştir. Mebuslar Aydında halkla temaslar yapiyorlar Aydın 21 (A.A.) — Şehrimizde bu- Yanmakta olan mebuslarımız, halkla temaslar yaparak mahalli ihtiyaçla- rı tetkik etmektedirler. Mebuslarımız » dün de Ortaklar köyüne giderek ta- rm kooperatifinin umumi heyet toplantısında hazır bulunmuşlar ve bu münasebetle gerek kooperatif or- taklarmın ve gerek halkın dilek ve #btiyaçlarını dinlemişlerdir, B. Tahsin Uzer şehrimizde Üçüncü umumi müfettiş B. Tah- “ sin Uzer, dün, Tarı vapuru ile Erzu- Orumdan şehrimize gelmiştir. Umumi müfettişin bir müddet şehrimizde © kalacağı anlaşılmıştır. Mısır askeri heyeti geliyor Dünkü manevralarda bulunan Mı- « Bir askeri heyeti bügün Edirneden şeh- k Sovyet, Yunan, Filistin, İran ve Al- man paviyonları birer birer gezilmiş ve takdir edilmiştir. İzmir fuarında çok ince bir zevk ile tanzim edilen ziya tertibatı ak tında dün gece sabaha kadar büyük bir neşe İçinde eğlenilmiştir. l i Mareşal Voroşilof, Bovyet büyük elçisi Terentiyef'e gönderdiği bir telgrafta, İzmir beynelmilel fuarının Açılması münasebetile gönderilmiş olan davetiye dolayısile Belediye reisi 'B. Behçet Uza sâmimi teşekkürlerini bildirmekte ve bazı sebebler dolayısile güzel İzmiri bu defa ziyaret edeme- diğinden büyük teessür duymakta ol- duğunu da İlâve eylemektedir. İzmir 21 (A.A) — Pazartesi gün- leri intişarı mutad olmıyan İzmir ga- zeteleri bugün fuarın açılışı şerefine intişar etmişlerdir. Bütün sahifeleri- ni fuar hakkında malümat ve resim- leri ile süsleyen gazeteler, halkın bu münasebetle izhar ettiği büyük se- vinei tebarüz ettiriyorlar. Pilhakika dün gece geç vakte kadar fuarı ziya- ret edenlerin sayısı elli bin beş yüz on altı kişiye baliğ olmuştur. Halk bilhassa, Mili Şefin İnkılâp meydanında Kültür paviyonu önüne konulmuş olan heykelini sevgi ile seyretmekte idi, İzdiham bu noktada son haddine yarıyor ve yol bulmak güçleşiyordu. | OAmerikada sütcülerin grevi Grevciler, tevziine mâni olmak için sütleri yerlere döktüler Nord - NewYork 21 (A.A.) — New- York devletinin şimalinde grev ya- pan ve yapmayan çifçiler ve sütçü- ler arasında vukua gelen arbedeler arasında çifliklere ve sokaklara bin litreden fazla süt dökülmüştür, Süt- lerin dağıtılmasına mani olmak isti- yen grevciler çifçilere hücum ederek şehre gönderilmek üzere yükletilmiş olan sütleri dökmüşler veya teneke- lere petrol karıştırmışlardır. Grev al tı gündenberi devam etmektedir. New.Yorkun süt istihlâkı bugün hemen yarıya inmiştir, Hamond'dan New-Yorka giden trenin yürümesine mani olmak için grevciler rayları yağlamışlardır. Sa- in - Laureut civarında vukua gelen bir arbede esnasında grevcilerden 12 kişi yaralanmıştır. Grevciler süt fiatlerini iştemektedirler. New-York Belediye reisi Laguardia ihlilâfı halletmek üzere alâkâdarları bugün bir içtiman davet etmiştir. artırmak Ticaret ve sanayi odaları kongresinin ruznamesi hazırlandı Beşinci ticaret ve sanayi odalar kongresi 23 teşrintevvel (pazaftesi günü, Ticaret Vekâleti salonlarında açılacak, 28 teşrinlevvele kadar de- vam edecektir. Kongrenin füznamesi alâkadarla- Ta gönderilmiştir. Buna göre, ilk gö- rüşmeler, Vekâletçe hazırlanan avan proje üzerinde yapılacak, müteaki- ben ticaret ve zahire borsalarının teşkilâtlandırılması, tağşişin men'i, standardizasyon işleri, oda ve borsa- Jarın vazifeleri görüşülecektir, Kon- greye, odalardan ve borsalardan en aşağı üçer murahhas gönderilecek- tir. Murahhaslar borsa ve ticaret odalarınn munamelâtını yakından takip eden memurlardan seçileCek- tir, Türk - Rumen ittifakı Ankarada iki memleketi alâkadar eden meseleler etrafında görüşüldüğü tahmin ediliyor Ankara 21 (Telefonla) — Romanya ile Türkiye arasında bir ittifak akdi maksadile Türk - Rumen askeri he- yetleri ârasmda Ankarada temaslar yapıldığına dair son günlerde bir ki- sm İngiliz ve Fransız gazetelerinde çıkan haberler etrafında burada alâ- kadar mahafilde «ıkı bir ketümiyet muhafaza edilmektedir. Buna mukabil, bazı mahfiller, Ru- men erkânı harbiye ikinci reisi gene- ral Pupesku, yarbay Ieonida'nın ağustosun yedisinden dokuzuna ka- dar Ankarada devam eden ikametleri esnasında umumi vaziyet ve iki mem- Jeketi alâkadar eden meseleler üze- rinde bazt görüşmeler yapmış ola- cağıni tahmin etmekle beraber bu temasın, yakın ve sıkı menfaailerle birbirine bağlı olan iki taraf arasında tebii görülmesi lâzım geleceği müta- lâasındadır. General Pupesku'nun Ankarayı zi- yareti esnasında kendisine madam Pupesku da refakat etmekte idi, — Ziraat Vekili Ankaraya döndü Ankara 21 (Telefonla) — Ziraat Vekili B, Muhlis Erkmen Boludan şehrimize gelmiştir. General Cemil Tanerin beyanatı Gençlik klüplri tşkil edilmeğe İzmirden başlanacak İzmir 21 (A.A.) — Burada bulun- makta olan Beden terbiyesi genel di- rektörü general Cemil Taner, Anado- Ju ajansının bir muhabirine şu beya- natta bulunmuştur: «İzmire, Belediye reisinin Fuar için yaptığı davet üzerine geldim. Fuar vesilesile İzmirde yapılacak güreş ve futbol müsabakalarını da bu arada göreceğim. Fakat asıl bu vesileden is- tifade ederek İzmire gelmemden mak- sat, İzmir vilâyet istişare heyetile bir- likte İzmir gençliğinin beden terbi- yesi mükellefiyetini ne şekil ve ter- tipte yapması uygun olacağı hakkın. da müdavelel efkâr 4tmek aynı za- manda beden terbiyesi kanunu ve be- den terbiyesi nizamnamesi hakkında heyeti tenvir etmektir. İstişare heye- tile müzakereden sonra Halkevinde umumi bir müsahabe ile kanun ve nizamname hakkında İzmir efkârı umumiyesini de tenvir edeceğim. Biliyorsunuz ki Beden terbiyesi ge- nel direktörlüğü, spor kurumunun istihalesi değildir, Vazifesi de yalnız spor müsabakaları tertib etmek ve klüp ihtilâflarını halletmek değildir. Bu işlerde vazifesinin bir kısmını teş- kil eder. Nizamname mucibince kanu- na uygun gençlik klüpleri teşkil etmek ve mevcut klüpleri de gençlik klüple. rine intibak ettirmektir. Bu işe evvelâ İzmirden başlıyacağız. Tekirdağ mahsulü Buğday ve ketentohumu bu yıl bereketli oldu Tekirdağ 21 (AA) —Buyl Te- kirdağında buğday ve keten tohumu bereketli olmuştur. Kuş yemi zeriyat sahasi geçen yıla kıyasen yüzde elli nisbetinde az olduğundan bü yıl kuş yemi rekoltesi yüz bin çuvaldır. Geçen seneden müdevver otuz bin çuval stokla beraber halen Tekirdağında yüz otuz bin çuval kuş yemi vardır, Hariç piyasalarda kuş yeminin iyi fiatle satışını temin maksadile Te- kirdağındaki ihracatçı tacirleri ara- sında bir blok yapılması düşünülmek- tedir. Şarköy kazasının bu seneki tütün mahsulü yüz elli bin kilodur. Mürefte önleğinde tutulan kolyoz ve sardelya balıklarının kilosu yedi buçuk kurüş- tan Yunanistana satılmıştır. Türk - Ingiliz ittifak muahedesi hazırlandı ittifak muahedesi iki hükümet arasında yakında imza olunacak Almanca Weolkischer Beobahter ve Wiener Tageblatt gazeteleri Londra- dan aldıkları haberlere atfen Lehis- tan Hariciye Nezareti hukuk müşavi- rinin Londraya muvasalatı Üzerine Leh - İgiliz ittifakının imzalanması pek yakınlaşlığını bildirdikten sonrâ diyorlar ki? <İngiliz - Leh askeri ittifakı için cereyan eden müzâkerelerle beraber İngiliz - Türk ittifakına son şeklini vermek için yapılan hazırlıklar da ilerlemektedir. Times gazetesi tara- fından bildirildiğine göre, bu hazır. ingiliz - Japon liklar oldukça terakki etmiştir. Yeni &kdedilecek mukavelelerde mütekabil muavenet için yapılan sarih taahhüd» ler kati bir çerçeve İçine alınacaktır, , Türk - İngiliz ittifakının da İngiliz- Teh ittifakını müteakib hemen imza lanması beklenmektedir. Tabi bu mukavelenin ihzan, daha teferrüatlı olduğu için, Leh mukavelesinden uzun sürmüştür. Türkiyenin Londra sefiri Rüştü Aras'ın son zamanlarda sık Sık İngiliz Hariciye Nazırmı ziyaret etmesi ittifak mukavelesin'a alacağı “kille alâkadar bulunuyordu.» müzakeresi ng zaman tekrar başlıyabilir? Japonya, Çin parasinı müzakere etmek isterse diğer devletleri de müzakereye çağırmalı Londra 21 (AA) — İngiliz Ja. | cağı içtimada dikkatle tedkik edile pon münasebetlerine dair dün neş- redilen tebliğ hakkında hariciye ne- zâretine yakın mahfillerde söylendi- ğine göre müzakereler Japonyanmn arzusile inkıtaa uğramış olduğundan Japon hükümeti arzu ettiği takdir- de müzakerelere 24 tenimuz formülü- nün çerçevesi içinde devam edilebile- cektir, Japonya müzakereler esnasın» da Çin parası ve Tlentsindeki Çinlile- rin mevduatı meselelerinin de tedkik edilmesini arzu ettiği takdirde bu hususta alâkadar devletlerin fikrini alması ve onları da müzakerelere İş- tirak etmeğe davet etmesi lâzımdır. Paris 21 (A.A) — Jour - Echo de Paris gazetesinin Londra muhabiri yazıyor: «Tokyo müzakerelerinin akamete uğraması ne gibi bir netice verecek? Japonya Hongkong'u abluka etmek tehdidini yerine getirecek mi? Bu takdirde İngiltere ne yapacak? Bütün bu sualler Kabinenin salı günü yapa- Alman istihbarat bürosunun | bir tebliği Berlin 21 (A A.) — Alman istih- barat bürosu Alman - Macar müna- sebetleri hakkında yeniden neşretti- ği bir tavzihte Almanyanın Macariğ- tanı tazyik ettiğine dair dolaşan ha- berleri tekzip etmektedir. Büro Şöy- Je demektedir: «Almanya İle Macaristan arasında siyasi, tarihi ve coğrafi sebeplere müstenid siyasi bir teşriki mesai mevcuttur, Kont Csaky Macaristan- la Almanya arasında kati bir muta- bakat görülebileceği noktasında hiç bir şüpheye yer bırakmamıştır. Şimali Fransada şiddetli fırtınalar Paris 21 (A.A) — Bordesux'da Fransanın şimal mıntakalarında pek şiddetli fırtınalar çıkmıştır. Bağlar doludan harap olmuştur. Birkaç kişi ölmüştür. Zarar ve ziyan birkaç mil yon İranga baliğ olmaktadır. Amerikada bir kasaba, yangından harab oldu San Fransişke 21 (A.A.) — Kali. forniyanın muhtelif mıntakalarında çıkan orman yangınları neticesinde takriben 600 kişi mekânsız kalmış- tır. Pine Ridge Oregon kasabası ta- mameh harap olmuştur. Dağınık bir halde bulunan yüz kadar çiflik ha- rap olmuş veya hasara uğramıştır, Adliyede nakil ve terfiler Aldığımız malümâta nazaran Ad- liye Vekâleti hâkim ve adliye memur- ları arasında yeniden yapılacak na. kil ve terfiler ve yeni tayin olunacak adliye memurları üzerinde üç yüz ki- şilik bir Diste hazırlamıştır, Liste &1 tasdika arzolunmak üzeredir, cektir, Uzak Şarktaki vekayiin vas hametini gizlemek beyhudedir. Bu vakaların Avrupa buhramna İnzimam etmesi şüphesiz bir tesadüf eseri de- ğildir. Esasen geçen hafta Londraya gelen diplomatik raporlarda Alman - İtalyan - Japon siyasetinde tam bir teşriki mesaj ve insicam görüldüğü kaydedilmekte idi. Tekyo 21 — İyi haber alan mahfil. lerin kanaatine göre, Tokyo tebliği. nin en mühim noktası, Japon hükü- metinin İngiliz - Japon konferansı. nm tatil edildiğini söylemekten bü- yük bir dikkatle tevakki eylemesi ve görüşmelere yeniden başlamak için açık kapı bırakmasıdır. Tokyo 21 (A.A.) — Hükümet namı- na söz söylemeğe selâhiyettar zat, bugün gazetecilerle yaptığı görüşme- de, İngiliz - Japon görüşmelerinin tatil değil fakat talik edilmiş olduğu üzerinde bilhassa israr etmiştir. Hitlerin 27 ağustos nutku Varşova 21 (A.A)— Yarı resmi «Gazeta Polskaş neşrettiği bir Berlin mektubunda ezcümle şöyle demekte- dir: «Salâhiyettar Berlin mahfillerinde hasıl olan kanaate göre, Hitlerin 77 ağustosta söyliyeceği nutuk sansas- yonel bir mahiyet arzedecektir. Hit- ler bu nutkunda ya 5 mayıs tarihli Polonya muhtırasına bir cevap ve- recek, yahut da arkasındaki bütün köprüleri yıkarak şimdiki buhran son haddine götürecektir, Moskovada askeri müzakereler Moskova 21 (A.A.) — Üç günlük bir fasıladan sonra İngiliz - Fransız Sovyet askeri müzakereleri bu sabah Spiridowevka sarayında yeniden baş- Tamıştır, Japonya, Amerikaya karşı © şiddetli siyaset takib edecekmiş 'Tokyo 21 (A.A.) — Aşahi gazetesi büyük başlıkla neşrettiği bir yazıda Japonyanın Amerikaya karşı şiddetli bir siyaset takip etmeğe karar verdi- ğini ihtar eylemektedir. Bu gazeteye göre Harbiye Nezâreti nin Amerika dairesi bü bapta bir plân da hazırlamıştır. Taksim Belediye bahçesi Taksim Belediye bahçesinde inşa edilen gazinoya aid mobilyenin nü- muneleri hazırlanmış ve vali tarafın» dan tedkik edilmiştir. Manisada yağmur İzmir 21 (Telefonla) — Manisa havalisine şiddetli yağmur yağdı. Üzüm mahsulü epeyce zarar gördü. gi ağa Gb gi