26 Ağustos 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

26 Ağustos 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

A DO YA Ş N 25 Ağustos 1939 Dün Geceki ve Bu Sahahki Efaberler Son dakika B. Hitler, B. Chamberlain' e gizli bir mesaj gönderiyor B. Molotof, Alman - Rus paktının tasdikinden sonra Berline gidecek Italya mahafili, Almanyanın Nürnberg kongre- sinden evvel kati bir karar vermiyeceği fikrinde B. Roosevelt Londra 26 — Dün B. Hitlerin da- veti üzerine kendisile görüşmüş olan Berlin İngiliz sefiri B. Hen- dersonun bugün öğleye doğru bu- raya tayyare ile gelmesi bekleniyor, B. Hendersonun İngiliz Başvekiline gizli bir mesajı hamil olduğu 1s- yaral söylenmektedir. Roma 26 — Bura siyasi mahafilin- de beyan edildiğine göre hadisat ta- til edilmiyecek, B. Hitlerin Tannen- bergde ve belki de 2 eylülde Nüm- bergde toplanacak olan Nazi kongre- sinde irad edeceği nutuktan evvel kati bir karar verilmiyecektir. B. Molotof Berlini ziyaret edecek Paris 26 (Radyo) — Mevsuk bir membadan öğrenildiğine göre Sovyet Başvekili ve Hariciye komiseri B. Mo- otof, Alman »- Sovyet ademi tecavüz | paktının tasdikinden sonra Berlini zi- yaret edecektir, B. Rooseveltin B. Hitlere yeni mesajı | Vaşington 26 — Reisicümhur B. Ro- €sevelt, dün akşam gazetecilerle ak- dettiği konferansta sulhu kurtarmak için hâlâ bir şans mevcud olduğu ve bu sebepten dolayı Amerika kongresi- ni fevkalâde bir içtimaa davet etmeğe yim karar vermediğini beyan etmiş- tir. B. Roosevelt, Leh reisicümhuru B. Mocickinin kendisine göndermiş oldu- ğu mesajda teklif edildiği vechile, Leh- Alman ihtilâfının ya doğrudan doğru- ya müzakere ile yahud telifi beyn usu- Yü ile hallini kabul ettiği hakkındaki cevabımı aldıktan sonra B. Hitlere ikinci bir mesaj ile Leh reisicümhuru- nun muvafakatını bildirmiştir. B. Ro- osevelt B. Hitlere bu ikinci mesajın- da diyor ki: «Birçok defalar, Almanyanın ileri sürdüğü talebleri makul ve muhik ol- duğunu beyan ettiniz. Leh reisicümhu- ru B. Mocicki bana verdiği cevapta me- sajımda teklif ettiğim veçhile, ihti- Jâfın ya doğrudan doğruya müzake- re ile yahud da telifi beyn usulile hallini kabul ettiğini bildirdi. Eğer siz ve Almanya hükümeti, ayni teklifi kabul ederseniz, ihtilâfları pasifik bir tarzda halli imkânı hasıl olacaktır. Bu şekilde hareket edeceğinizi ümid ve rica ederim.» İngiliz amele partisinin Al. man amelelerine bir müracaatı Londra 26 — İngiliz amele partisi, Alman amelesine gönderdiği bir hitap- ta ezcümle diyor ki; «Harp yakındır, İngiliz ve Fransız amele teşekkül- leri Hitler Lehistana hücum eder- | B. Hitlere yeni bir mesaj gönderdi se ona Şardım edecek İngiltere, Fran- sa hükümetlerile beraber yürüyecekler. dir. Hükümeliniz size hakikati söyle- miyor. Hükümetiniz Moskova ile bir pakt akdetti. Daha düne kadar can düşmanı telâkki ettiği Rusyayı, tarihi bir dost diye ilân etti, İngiltere ve Fransanın kati vaziyeti değişmemiştir. bunu biliniz, Tannenbergdeki merasimden vaz geçildi Berlin 26 — D. N. B. tebliğ ediyor: Siyasi vaziyet dölayısile Tannenbergde yapılacak merasimden vaz geçilmiş- tir, İngiliterede hazırlık Londra 28 — Birçok otobüsler, hâs- ta otomobiline kalbedilmiştir. 3 bin milis polisi hizmete alınmıştır, Gal memleketinden Almanyaya kö- mür ihracatı menedilmiştir. İngilteredeki Alman vapurları Londra 26 — İngilterenin şark Mi- manlarında bulunan Alman vapurları geri çağrıldıklarından bunlâr yükle- rini tamamlamadan hareket etmişler. dir, Hansa namındaki Alman transat- lantiği Şerburg limanına uğramadan Almanyaya dönmüştür, Rusya, Japonyaya anlaşma teklif etti Tokyo hükümeti Alman - Sovyet paktını Berlinde protesto etti Berlin 25 — Moskovadan bildirildi- ğine göre Sovyet Başvekil ve Harici- ye komiseri B, Molotof, Japon sefirini nexdine davet ederek Mançuko ve Ha- rici Moğolistan hududundaki hâdise- lerin heyeti ümumiyesinin sulhen hak- li için iki hükümet arasında müzake- reye girişilmesini teklif etmiştir. Tokyo 25 — Kokumin gazetenin yazdığına (göre İtsiyanın Tokyo sefareti kâtibi Maechi dün Hari- ciye ONezareti Asya işleri bürosu şefi Kuriharayı ziyaret ederek İtalya- mın Sovyetler lehinde bir siyaset ta- kip edeceğini bildirmiş ve Japonya- nın da Sovyetler Birliği ile bir ademi tecavüz paktı imza edeceğin! ümid eylediğini ilâve etmiştir. Japonyanın Berlinde * , protestosu j Londra 26 — Japonya hükümeti, Sovyet - Alman ademi tecavüz paktını Berlin hükümeti nezdinde protesto et- miştir. Japonyanın fikrine göre paktın dördüncü maddesi oantikomintern paktın hükümlerine mugayirdir. Japonyanın İngiltere aleyhine mü- Hattâ Almanya ve İtalya ile askeri bir ittifak akdin! hararetle müdafaa etmiş olan bir Japön gazetesi Al manya İle dostluğun tarihe karışmış olduğunu yaziyor. Eylülde Nuren- berg'te toplanacak olan büyük nazi kongresine davetli olan Japon mu- rahhasları gitıniyeceklerdir. Japonya, antikomintern pak- tını takviyeden vazgeçti 'Tokio 25 (A.A.) — Resmi bir tebliğe göre, beş nazırlar konferansı antiko- mintern paktını takviye etmek yolun- dâki siyasetten vazgeçmeğe karar vers miştir. Tebliğde hükümetin yeni vazi- yet dolayısile Avrupa hakkında Japon- yanın hattı hareketini tesbit hakkın. daki projesinden kati olarak vazgeç- tiği de tebarüz ettirilmektedir. Müs- takbel siyaset yeni kararlara istinaden büyük bir itina ile tesbit olunacaktır. Japonlar İngilizlere büyük samimiyet gösteriyorlar Londra 26 — Şanghayda Japon as- kerleri İngiliz askerlerine karşı has- mane vazlyetlerini değiştirerek büyük bir dostluk ve samimyeit gösteriyor İn- giliz zabitlerine de selâm veriyorlar, tevcccih bir bloka gireceği “veyahud ilngiliz - Fransız heyetleri Rusya ile bir anlaşma yapacağı Tok- afilinde tekzib edilmek- | Bütün Japon gazeteleri, müttehi- manyaya hücum “etmektedir. Moskovadan ayrıldılar Londra 25 — Moskovada bulunan İ İngiliz ve Fransız - askeri heyetleri- nin bugün oradan hareket etmişlerdir. Sırp - Hırvat itilâfı Yeni Kabineyi kurmağa B. Tsvetkoviç memur edildi Belgrad 25 (A-A) — Sırp - Hırvat uzlaşması, olmuş bitmiş telâkki olu- nabilir, Neşredilen resmi bir tebliğe göre, Maâçek - Tsvetkoviç projesi, eksper- lerin tetkikinden geçtikten sonra, niyabef meclisinin tasvibine iktiran etmiştir. Bu projenin tatbiki, artık bir gün meselesidir, Belgrad 25 (A.A.) — Yeni Kabine. yi kurmağa yeniden memur edilmiş olan Başvekil B. Tsvetkoyiç, Sırp » Hırvat anlaşması dolayisile Kabine. nin daha geniş bir temele dayan. ması icap ettiğini ve eski Kabinenin bundan dolayı istifa eylemiş olduğu. nu söylemiştir. Yunan kralı Atinaya döndü Atina 25 — Korfo adasında yaz mevsimini geçirmekte olan Yunan Kralı Jorj, bir torpito muhribiyle Atinaya dönmüştür. Kral, Başvekili kabul ederek beynelmilel vaziyet hakkında uzun müddet görüşmüştür. Atina 25 (A.A) — Ziraat koope ratifleri asamblesinde bir nutuk söy- yen Başvekil Metaksas, şöyle de. miştir: Dünyanın İçinde bulunduğu fırtı. nada, Elen milleti, askeri bakımdan hazırlanmakla beraber, istikbalde sulh içinde yaşayışını organize et- meğe çalışmaktadır. Mısırlı bir prens İstanbula geldi Mısır prenslerinden Mehmed Ab. dülmümin dün sabahki semplon ekspresile İstanbula gelmiştir. İngiliz - Leh paktı sekiz maddeden mürekkeptir Pakt, beş seneliktir. Iki taraf biribirine yardım adacek, münferid mütareke ve sulh yapmıyacak Londra 26 — İngiltere ile Lehistan arasında karşılıklı yardım paktı dün lord Halifaks ile Lehistanın Londra sefiri arasında imzalanmıştır. İngiliz Hariciye Nazırı iki müttefiğin menfa- Atını koruyan bu paktın süratle akt- olunmasından dolayı memnuniyetini beyan etmiştir. v İngiliz - Leh pakt sekiz maddeden mürekkeptir. Paktın birinci ve fkinci maddesi iki âkidden biri bir tecavüz ve yahud istiklâlini bilvasıta veya bilâvasıta tehlikeye düşürecek bir tecavüz teh- didine uğradığı takdirde diğer âkidin derhal yardıma koşacağını tazammun ediyor. Üçüncü madde: Bir Avrupa devleti, Akidlerden birinin istiklâlini, iktisadi hülül ve yahud başka şekilde tehdiğ | ederse ve o devlet muhasamata giri“ şirse müdafaai meşrua halinde bulu- nacak, diğer âkide bütün kuvvetle rile yardım edecektir, Diğer maddeler mucibince iki âkid, münferid mütareke, münferid sulh akdetmemeği taahhüd ederler. Pak“ tm müddeti beş senedir ve tarihi im zasından meridir. Bu pâkt, İngilterenin vaziyetini s9“ rahatle tesbit ediyor, Romanya, Macaristan ile bir pakt akdediyor Bükreş 26 — Burada dolaşan riva- | arasında bir pakt imzalanmak üzere“ yetlere göre Romanya ile Macaristan | dir. Danzigde Leh gümrük me- murlarının silâhları alındı Hudud istasyonları işgal edildi, Almanlara göre vaziyet büsbütün fenalaştı Varşova 26 — Danzigden gelen ha- berlere göre Danzig Nazi hükümeti oradaki Leh gümrük memurlarının silâhlarını almış, hudud istasyonları- m İşgal ettirmiştir. Lehsitan vaziyet almağa mecbur kalacaktır, Lehistan Danzigdeki men- faatlerine dokunulmasını kabul ede- miyecektir. Çünkü bu, kendisi için bir hayat ve memat meselesidir. Dört Alman tayyaresine ateş edildi Londra 26 — Varşovadan gelen ha- berlere göre memnu mıntaka üzerin. de uçan dört Alman tayyaresine Lehliler top ateşi açmışlardır. Polonya arazisine giren bir Alman askeri de öldürülmüştür. Berlin 25 (A.A.) — Akşam gazete. leri, vaziyetin son 24 saat içinde büsbütün #enalaştığını yazmakta ve Dansigin ani bir tehlike karşısında bulunduğunu ehemmiyetle kaydet- mektedir. Leh tahşidatı Danzig 25 (A.A) — D.N.B. bildi- riyor: Danzig arazisinden, bilhassa Kartsehemkenve Goldkurg hudud istasyonlarından yapılan müşahede- lere göre, Polonya arazisinde asker tahşidatı devam etmektedir. Varşova 25 (A.A.) — Polonya mat buatı, Danzigde ve Almanyada bir çok Polonyalının tevkif edilmiş ol- duğunu haber vermekte ve Almanlar tarafından Polonyalı halka karşı ya” pılan tedhiş hareketleri hakkında birçok malümat ilâve etmektedirler, Varşovada siperler kazılıyor Londra 26 — Varşova belediye reisi halkı, şehir civarında siperler Kapiler ğa davet etmiştir. Iki Muhiddinin idaresizliği Kamyon - Motosiklet müsa- demesinde ik iki kadın kadın yaralandı Dün saat 1130 da 30 da Haydarpaşa ile Küçükyalı arasında feci bir kaza olmuştur. Bir kamyon, üstünde iki kadın bulunan bir motosiktle çar. pışmıştır. Motosiklet yuvarlanmış, kadınlardan Leylâ ve Seniha ağır surette yaralanmışlardır. v Motosikleti idare eden, Şehzade- başımda oturan Muhiddin adında biridir. Leylâ ve Senihayı motosikle- tine alarak gezmeğe çıkmıştır. Kamyonu idare eden de, Kadıkö- yünde oturan yine Muhiddin adında biridir. İki Muhiddin idaresizlikleri yüzünden çarpışmışlar fakat ikisine de bir şey olmamıştır. - Motosiklet parçalanmıştır. Yarsız | kadınlar Haydarpaşa Nümune has- tanesine kaldırılmışlardır. 'Tahkikata devam ediliyor. Oslo konferansına giden bir mebusumuz Oslo'da toplanan beynelmilel parliâmen- tolar kongresine iştirâk eden Türk heyeti reisi Seyhan mebusu mütekald korgeneral Nacl Eldeniz bü sabahki Avrupa trenile gelmiştir. . gezi Kumbara ikrami- yesi kazananlar İş bankası tarafından tertib edilen ikramiye keşidesi dün yapıldı Ankara 25 (A.A) — Türkiye İş Banka“ anın 15 inci yıldönümü münasebetle kumbaralı ve kumbarası: küçük tasarruf besaplari arasında tertib eylediği ikrami- | yenin keşidesi bugün banka umümi mer kezinde ve noter huzurunda (yapılmıştı. Yekünu sekiz bin lira olan ikramiyeler” den 2 bin liralık birinci ikrmaiye İstabuld# 40309 numaralı hesap sahibi Yari'ye, bip Mrahk ikinei ikramiye Bursada 8.163 nu- maralı hesap wahibi İsmail'e isabet et” miştir. İki yüz ellişer lira kazananlar: Faruk 4200 (Ankara), Ş-diye 16298 (Ankara), Yorgi 2047 (Erzurum), Erik 5663 (Kadıköy) Yüzer lira Kazananlar: Leylâ 35130 (An kara), Hamdi 18383 (Ankara), Gündoğdu 40 (Edremid), Mehmed Paracı 3081 (Kay seri), Lâtife Böl (Ordu), Sabiha 1ü7ğ (Uşak), Zeki 6409 (Kadıköy), Al 56909 (İstanbul), Refael 58568 (İstanbul), gerife 61603 (İstanbul), Nihad 22156 (Beyoğlu) Reşad 28223 (İzmir), Yusuf 21076 (İmir Bara 19475 (İzmir), Sabriye 2285 (İzmir)- Bundan büşke 25 talihliye tilişer lir 50 talihliye de yirmi beşer İlirn isabif etmiştir. Vladivostok'a giden harb gemileri Moskova 25 (A.A.) — Birkaç Soy yet harp gemisi dün Kronstadi'da0 ee in “di