26 Ağustos 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

26 Ağustos 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

ie galihat... AKŞAMDAN AKŞAMA İdeoloji kavgası — Alman - Rus misakına ne dersin? — Bu hususta benim fikrim ehem- Miyetli değil! İspanyada ideoloji kav- &ası yapıp ölenler başlarını ımezarla- rından kaldırsalar ne diyecekler aca- ba? Asıl merak edilecek oğur! ve Müstakbel sulh, korkunç- luktan kurtuldu! iki can düşmanı elele verdi. Yakla- jan harbi büsbütün korkunç bir ha- Ie soktular, — Fakat buna mukabil müstakbel Sulhün korkunçluğunu epeyce orta- dan kaldırdılar, bereket versin! — Ne gibi? Anlıyamadım. — Evet, ikinel umumi barb müt- hiş bir şeydir. Fakat onu takib ede- cek müstakbel sulh daha dehşet ve. rici değil miydi? Deniyordu ki: Ma. Ralların tasvir etliği içtimai hercü- mercler olacak, dünya, - bir taraftan Şu nazariye, öbür taraftan öteki na- zariye, - nd ideolojiler tarafından hallaç pamuğu gibi atılacak... İşte artik bu tehlike kalmadı. —? — Bu Nazi - Sovyet sarmaş dolaşın- dan sonra parlak nazariyeye inanan. ların nisbeti kâinatta yüzde kaça ine. cekiir?... Her halde pek azalacak... İşte onun için, eşiğinde bulunduğu- muz harb, belki emsalini görmediği- miz derecede tahripkâr olacak, evet; fakat müstakbel sulh, dehşelinden tecrid edilmiş oldu diye düşünüyo- tum?!... Ne mutlu ona kavuşacak ta lihliye!... .sw «Battı balık yan gider!» felsefesinin ilk emareleri... 7 — Ne o, azizim?... Maşnilah, sen- — Yonok... Gene eskisi gibiyim... pla Sipahi ocuğı sigarası içiyorsun — Harb havasından doğan ilk psi- kolajik netice... Gün bugün, saat bu saat zihniyetinin bir tezahürü: «Bel- ki ilerde bulamam, 1914 - 1918 ara- andaki vaziyetler yeniden belirir...» diye, bugün en pahalı lokantada ken- di kendime mükellef bir ziyafet çek- tim; sonra bir de Sipahi ucuğı paketi Aldım... “ Gülerek ilâve etti: -— uBattı balık yan gider!» felse fesi... Allah inkişafından esirgesin. “.. Papa dua etsin! — Papa sulh için müdahalede bu- hamuyor. Acaba kuvveti, nüfuzu var vu? — Umüumü harpte halife buna ben- zer bir iktidarın kendinde mevcudiye- tini vehmetmiş, sancnkı şerifi çıkar- mıştı, O teşebbüs Hindden, Çinden Üzerimize renk renk dinkardeşi as- kerlerin gelmesine ne derece mâni uldıysa, bu da Vatikana ihanan kato- Mete caddesi Fen heyeti istikametini tesbit etti Taksim kışlasile “Taksim bahçesi arkasmdan geçen Mete caddesinin istikameti Belediye fen heyeti tara- fından tesbit edilmiştir. Caddenin Taksim bahçesi arkasına tesadüf eden kısmına büyük bir istinad du- varı inşa edilecektir. Bu itibarla Taksim bahçesine ilâve edilmek üze- re Belediyece istimlâk edilen bostan- dan bir kısmı da yola gidecektir. Maliye Vekâletinden Belediyeye devredilen Taksim kışlasının yıktı. rılmasi işi ikmal edildikten sonra bu caddenin de derhal tanzim ve İnşa- sına başlanacaktır. Bu cadde Taksim tramvay cadde- sine müvazi olarak inşa edilecek ve bu suretle Beyoğlu tarafında Kara- köyden başlayarak 'Taksimde Sira- servileri geçecek olan caddenin de- vamını teşkil edecektir. Unkapanı ile Eminönü ara- sındaki binaların istimlâki İstimlâk Komisyonlarının faaliyete geçtiğini yazmıştık. Unkapanı ile Eminönü arasındaki istimlâk sahü- sında bulunan binaların istimlâkine devam edilmek üzere bütün hazarlık- lar bitmiştir. Yapılan tetkikat ne. ticesinde henüz istimlâk munmele- si tekemmül etmiyen binalar hakkin da yeni istimlâk kanunu hükümleri- nin tatbiki için takdiri kiymet mua melâtına başlanacaktır. Pasif koruma Vilâyet seferberlik komis- yonu dün toplandı vilâyet seferberlik komisyonu dün Vali muavini B. Muzafferin reisliği altında toplarımişlır. Bu toplantıda seferberlik kanununa müsteniden ni. zamname ve İalimatnameye göre, mahalle aralarında pasif müdafas bakımından vazife alacak kimselerin tesbitine karar verilmiştir. Bunlar 46 yaşından büyük olan vatandaşlardır. Bunlar, lüzumu ha- linde kaymakamlıklarca davet eğile- ceklerâir, Bundan başka sıhhi yar- dım teşkilâtında da bu yaşta bulu- nanlardan istifade edilecektir. Mahalle aralarında yapılacak olan itfaiye teşkilâlı etrafında da kay- makamlıklara tebligat (o yapılmıştır. Kaymakamlar, bu teşkilât için kendi mıntakalarında lâzım gelen eleman- ları tedarik edeceklerdir. Dahiliye Vekili Dahiliye Vekili B.Falik Öztrak dün de vilâyete gelerek bir müddet meşgul olmuştur. Kemerburgazda hayvan gisi açıldı Vilâyetin diğer kazalarında olduğu gibi Eyüp ve Sarıyer kazalarının da müşterek ehli hayvan sergisi dün Kemerburgaz nahiyesinde açılmıştır. Sergide kazanan hayvan sahiplerin& ŞEHİR HABERLERİ Aldığımız mektuplar Küçük postahanelerde iki saat öğle t tatili Muhtelif semtlerdeki postahaneler Öğleşin aaat on ikiden ikiye kadar kapalı bulunuyorlar. Bu saat zarfında mektup verecekler ne yapsınlar? Tier Gulrenin öğle paydosu bir saattir, Hat- tâ bu bir saat paydosu bile kenar köğe semtlerdeki posla şubelerinde me- murlar tarafından münavebeten ya» pılarak postahanenin kapalı kalması- na mani olunmalıdır, Bu hususun posta telgraf umum müdürlüğünce nazarı dikkate alma- rak halki her zaman posta şubesini açık bulabileceği bir formül buluna- bilir zannındayım. Kumkapı: A, Haliç idaresi memurları vaziyetlerinin ıslahını istiyorlar İstanbul mebusları Eyüp kazasın- da tedkikat yaptıkları sırada biz Ha- Mç idaresi memurları bir mebusumu- za müracaat ederek vaziyetimizi an- lattık. Ve bazı dileklerimzi bildridik. Hülâsa olarak: Senelik mezuniyet verilmesini, mesal sa- atine güre bezyidini istedik, Bir defa da bü dileğimizin, şimdiki halde ida- renin meroli bulunan Vali ve Belediye riyasetince de göz Önüne alınmasinı Enreteniz vamtasile rica ediyoruz. Belediye Haliç vapurları idaresi nemurlarıdnan: Ali Tapu sahtekârlığı Maznun arandığı halde bulunamadı Müddeiumumilik, bir tapu âahte- kârlığı suçundan mazüünen Mümtaz adında biri hakkında tahkikata gi- rişmiştir. Iddiaya nazaran Mümtaz, İstanbul tapu dairesinde kayıtlı olan ve Av ralhisar kazasının Cebe çifliği kari- yesinde bulunan kendisine ait bir ar- Sarun kaydını çıkartlirmak üzere bir istida ile tapu dairesine müracaat etmiştir. Tapuda muamele yapılarak Müm. baza âit arsanın kaydı çikarılıp ken- disine verilince Mümtaz istidarın alından bu kaydı kesip atarak mu- amele görmüş bu istidaya, yine Av- ralhisarda bulunan ve İstanbul tg püsunda kayıli: olan İsmet adında bir kadınla kardeşlerine sit daha bü- yük ve kıymetli bir arsanın kaydını geçirerek bu suretile başkalarma alt arsayı temellüke kalkışmıştır. Fakat sahtekârlık meydana çıkmış, hâdise adliyeye intikal etmiştir. Müddeiumumilik ikinci tetkik bü- rosu bu sahtekârlık etrafında tahki- Havacılık haftası Karada ve denizde yiğitlik des- tanları asırlarca dilden dile, ne silden nesile dolaşmış olan Türk, şimdi bulutlar arasındaki yerini Bira buhranı Belediye fiat tarifelerini hazırlıyor İnhisar idaresi tarafından bira #- atlermde yapılan tenzilât üzerine Belediye bira istihlâkeden bütün birahane, lokanta ovesairenin fiat Nisteleri üzerinde tenzilât yapmıştır. Şimdi yapılan tenzilât ayrıca bü- yük levhalarla lokanta ve birahane. lerin duvarlarına talik edilecektir. Bu levhalarda biranın şişe, duble galon üzerinden ve metreli, metresiz olarak kaça salılacağı sarahaten gösterilecektir. Bu lâvhalar da bir haftaya kadar hazırlanarak müesse- selere dağıtılacaktır. Diğer taraftan Belediye bira buh- rTanı meselesi ilo de yakından oalâ- kadar olmuştur. Bira buhranımın ya İnhisarlar idaresi tarafından talep vukuunda bira verilmemesinden, ya- hut tenzilâttan memnun olmayan müesseselerin bira satışına nihayet vermeleri ihtimalinden ileri geldi. ği tahmin edilmektedir. Belediye her iki şıkkı da nazarı dikkate alarak teftişlere (o başlamış- tır. İnhisar idaresince bira verilme- yip de hakikaten bira satışı hususun- da müşkülâta maruz kalanlar müs- tesna olarak elinde birası olup da az salış yapan veyahut hiç bira sat- muyanlara para cezası kesecektir. Belediye ayni zamanda bira buh- tani karşısında İstanbul ihtiyacını karşılayacak derecede bira tedarik etmesini İnhisarlar idaresine bildire- cektir, Kadın intikamı Hayriye Ga, Ganimenin dört robunu yakmış Kadıköy polis merkezi iki kadın arasında cereyan eden garip bir vaka tahıkikatına el koymuştur. Polise mü- racaatı yapan, Yeldeğirmeninde Kah- ve sokağında 2 numaralı evde oturan bayan Ganimedir. Bayan Ganimenin iddiasına göre, kendisiyle beraber bir evde olaran Hayriye ile bir müddet- tenberi araları açık bulunmaktadır, Ganime, dün bir aralık evde öl madığı bir sırada, Hayriye, Ganime- nin oda kapısına bir anahtar uydura” rak içeri girmiş, sandığı açmış ve içindeki çamaşırla arasında bulu- nan dört tane ropu çikarmış ve bun- lari taşlığa koyarak bir kibrit çakıp yakmıştır. Bayan Ganime, eve gelince vâziye- te muttali olmuş ve soluğu polis ka- Takolunda almıştır. Hayriye zabılaca yakalanmış olup hakkındaki tahkikat devam etmektedir, Müddetleri biten talebe da kurulmuş olan İlkmektep talebö kamplarının müddetleri bitmiş ve kâ- patılmıştır. Pendik, Çamlıca ve Kan- dilideki kamplar da yarın kapana- caktır. Hâlen Pendik ve Çamlıca kamplarında 250 erkek, Kandilli kampında da 4l kız talebe mevcuttur, İSTANBUL HAYATİ Hazırlığa başlamış!.. Yapurun orta kat salonunda hep onların şâkruk kahkahaları çınlıyor- du. Bir müddet etrafta oturanlara bâkip biribirlerinin kulaklurına fısılk daşarak gülüştükten sonra yanlarına yığdıkları gazeteleri cilerine aldılar, Birinci sahifede kocaman bir yazı; «Dünya harbe doğru gidiyor.», altın- da tüfekleri süngülü, belleri bombalı bir kaç asker resmi... Öteki gazeteyi açtılar. Gene iri harflerle büyük bir serlâvha; «Vasiyet çok gerginleşti... Yanında, korkunç toplarını çevirmiş bir kaç zırhlı... Ortada oturan mavi gözlü bayan incecik bir çizgi halindeki kaşlarım çatti, pembe yanakları buruştu, hid- detle homurdandı: — Aman kardeşim. Kapat şu gas&- teleri Allah aşkına. Ne tarafa baksan hep tüfekten, bıçaktan bahsediyot. Bir tanesi de akıl edip sonbahar mo- dellerini Sezon de Fişti, Avrupada kimbilir hangi moda- Jar çıkta, bizim gazeteler bâlâ toplar- Ja, tüfeklerle uğraşıyorlar. Öteki, gazetenin iç sahifesindeki resmi işaret ederek telâşla atıldı: — Dur Allah aşkına. Şu askere bak. Ne kadar yakışıklı. Üçü de resmin üzerine eğildiler, İnceden inceye tedkik ettiler. Birt düğmelerine bahane buldu, öteki kas- ketini beğenmedi, üçüncüsü: — Düğme, kasket düzeltilir amma, şu sırımdaki tüfekler, bombalar ol- masa ne iyi olur.. Mütalâasını İleri sürdü ve gazeteyi kapayıp kucağındaki frenkçe mte- muayı açlı, Üçü birden derin derin nefes alıp oh çektiler: — Ha şöyle... Biraz içimiz açılsın kardeşim. lü elbise modelleri, şık kadın resim- lerile dolu... Her resim üzerinde uzun münakaşalar başladı: — Ah, şu gri tayörle siklimen sim rün kii — Ben şapkayı beğenmedim. Hele Şu çanta pek uygunsuz. — Hele şu siklâmen ruj dudaklara ne güzel yakışıyor... Mecmun da sonuna kadar gözden geçirildikten sonra yeşil gözlü bayan mütcessirane içini çekti; — Ah, gene aklıma geldi. Maazallah bir muharebe olursa ne yapacağız?.. Öteki lâkaydane omuz silkti: — Ben şimdiden hazırlığa başla- dım. İki düzine çorap aldım. Bir çok ruj biriktirdim. Yalnız çanla, ayak- kabı, elbise işi kaldı. Yeni sezon mo- delleri gelse de hazırlıkları tamam. Jasak bari. Üçüncüsü dudak büktü: — Benim umurumda bile değil Allah göstermesin, öyle bir şey olur. sa elbet ona göre de yeni moğalaş çıkar. i Cemal Refik Avrupada staj görmeğe gönderilecek kaymakamlar Dahiliye Vekâleti staj görmek Üzs- Te beş kaymakamı yakında Avrupa ya gönderecektir. Bu maksadla 17 eylülde bir müsabaka imtihanı açi: Jacaktır, Bu müsabakada kazananlar Avru» paya gönderileceklerdir. İmtihanı kazanıp da stajını gören kaymakam» lar, iki sene müddetle Dahiliye Ve- kâletinin teklif ettiği yerlerde hiş- met göreceklerdir a