26 Ağustos 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

26 Ağustos 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

Polonya, ne toprak verecek ne de Danzi gi bırakacak Alhlerde umumi kanaat harp vukuunda Romanyanın mağlüp olacağı merkezinde Varşova, 25 — Polonyada kati bir azim ve metanet hüküm sürmekts- dir. Lehliler, bir karış toprağı, kan- larile müdafaa etmek ve Danzigin Almanyaya ilhakını kabul etmemek azımindedirler. , Varşova 25 (AA) — Förster'in Danzig devlet reisliğine tayini hak- kında salâhiyettar Polonya mabfille- Tİ Varşova hükümetinin hattı hare- ketine esas olan aşağıdaki dört nok- tayı hatırlatıyorlar: İ — Polonya me şekilde olursa olsun Dansig'in Mmeryeiya 1 #lhakını hiç bir za $ — Polonya'nın Danrig'deki haklarını serbes şehirde kim oluru olsun, kimse kontrol edemiyecektir. 4 — Danzig'deki Leh ekalliyeti Alman ekniliyetinin müstefid olduğu bütün kül- türel haklardan istifade edecektir. Chamberinin tarafından irad edilen nutkun, Polonya'nın müttefiklerine güve- nebileceğini isbat ettiği ayni mahfillerde İ ilâve olunmaktadır. Polonyada umumi kanaat doğru gitmekte idi. Halik silâh altına alı- nanları selâmlamakta ve onlara teşci edici sözler söylemekte idi. Polonya'lların yüzlerinde yalnız memleket topraklarından bir karış bile yer vermemek değil, ayni zamanda devam eden esinir harbi di liZ hakkında tefsirlerde bulunan salâhi- yettar Polonya mahflilerinde, Polonya heyetine riyaset eden Maliye Nezaretinin müşaviri Marszalek'in müzakerelerde te- sdüf edilen büyük müşkülât dolağısile Varşova'ya dönmek mecburiyetinde kal- dığını söylediği beyan edilmektedir. Bu cevabında mumalleyh serbes şehir erazisinde silâh kaçakçılığı yapıldığına ve ne ânir yapılan iddiaları reddeylemek- tedir. Balâhiyettar Polonya mahflilleri, Polon- ya sahil bataryalarının bir Alman bom- bardıman tayyaresini düşürdüklerine dag Danzig'de dolaşan şaylalar hakkında bir gey bilmediklerini beyan etmektedirler. Ayni mahfillerde Polonya - Danzig hu- dudunun kapatıldığını ve Danzig ile Şar- ki Prusya arasındaki hududun açıldığına dale verilen haberler tekzip edilmektedir. Danzig hudud polisi dün bir çok kim- #eleri serbes şehir erazisine girmekten menetmiştir. Yüksek Sovyet meclisi içtimaa çağrıldı Moskova 25 (A.A.) — Tas ajansı bildiriyor: Sovyet Rusya yüksek Sovyeti riya- setinin bir kararnamesini neşretmiş- İ tir. Bu kararname, 28 ağustosta Mos- kovada mezkür yüksek Sovyetin dör- düncü içtimamı akde davet edilmesi- | ne mütealliktir. İki Leh askeri öldürüldü Dansig 25 (A.A.) — Polonya men- * | istasyonlarının Danzig Nazi kıtaatı tarafından işgal edildiği bildirilmiş- tir. Halbuki bu haber tamamile esas- sızdır. Danzig 25 (A.A.) — Danzig hudud muhafızları Danzig topraklarına gi- .ren iki Polonyalı askere huduttan ge- çerlerken ihtarda bulunmuşlar, fakat bunlar muhafızların üzerine ateş açtıklarından öldürülmüşlerdir. Lehistanın Berlin 25 (A.A) — Polonya hü. kümeti, Danzig âyan meclisine bir nota tevdi ederek mezkür meclis ia rafından son zamanlarda ittihaz edilmiş olan tedbirleri protesto et- miştir. Bir Alman kruvazörü Danzigte Bertin 25 (A.A.) — Schleswig zırh- ısı, bu sabah Danzige vasıl olmuş- Polonya'lı tedhişçi çeteleri teşkil edildiği | tür, B. Daladier Fransızların fedakârlığına hitab etti (Baş tarafı 1 inci sahifede) kalırız. Biz, ayni ideslleri besliyen milletlerle ve ayni güyede, beşeri te- sanüdde bizimle beraber olan İngi- tere ile bir takım taahhütlere giriş- tik. Bu taahhütlerimizi tutacağız. Mütcakiben, B. Daladier, Sovyet Rusya ile cereyan etmiş olan müza- kerelerden bahsetmiş ve demiştir ki: — Tecavüzün önüne geçmek için Sovyetlerle askeri ve siyasi müzake- relere giriştik Muvaffak olmak ve müzakereyi mesut bir neticeye ikti- ran ettirmek için elimizden gelen her fedakârlığı yaptık. Halbuki Sov- yet Rusya kendi siyasetini ve kendi doktrinini inkâr ederek Almanya ile bir pakt akdetti, Halbuki Sovyet Rusyanın Almanya İle müşterek bir hududu yoktur ki bu pakt muhtemel bir tecavüzün önüne geçsin Karanlık şartlar altında İmzala- nan bu muahede tecavüzün imkân- larını artırıyor. Bundan sonra Fransız Başvekili Papanın Amerika Cümhur Reisi B. Roosevelt'in, Belçika Kralı Leopold'un sulhu korurcak için vaki olan mesaj- larım takdirle yadetmiş ve demiştir ki; — Fransa bu hitaplara derhal muvafakat cevabı verdi. B. Daladier, Lehistanın siyasetini ve metanetini takdirle yadetmiş ve somunda, demiştir ki: — Pransa ve İngilterenin âzim ve kararı hü eti müdafaadır, Fransa ile İngiltere bir vücut teşkil ederler, Bu vahim anlarda hâli kiyasetin, aklıselimin galebe çalacağını ümid ediyoru: Fransı ; esarete boyun eğmemek için cesaretinize. azminize,. feda kârlığınıza hitab ediyorum. Fransa, bu sukin ve metin kararı ile dünyaya Litvanyanın vaziyeti Tam bir bitaraflık muhafaza etmek niyetinde Kaunas 25 (A.A) — Salâhiyettar bir menbadan hali hazırdaki beynel. milel gerginlikte Lifvanyanın vazi- yeti şöyle tarif edilmektedir: 23 marttanberi Litvanya ile Al manya arasında bir ademi tecavüz paktı mevcuttur. Bu pakt Son za- manlarda resmen teyid edilmiştir. Diğer cihetten Litvanya Sovyetler Birliği ile de bir ademi tecavüz pak- tı imza etmiştir. Kaunasdaki Sovyet sefareli geçenlerde bu pakta riayet edileceğine dair teminat vermiştir. Litvanya hükümeti (OMoskovadaki mümessiline Kaunasdaki Sovyet se- faretinin verdiği talimatın Sovyet hükümetine de resmen teyidini iste- mesi için talimat vermiştir. Bundan maada Litvanya diğer Baltık devletlerile daimi temas ha- Windedir. Binaenaleyh Litvanya tam hbitaraflığını muhafaza etmektedir, Yüksek öğretmen mektebi talebesi İzmirde İzmir 25 (A.A.) — Yurd içinde bir tetkik gezisi yapmakta olan yük- sek öğretmen okulu talebelerinden kırk kişilik bir grup dün İzmire gel- miştir. oTalebeler, dün fuar ve İzmir müzesini gezmişlerdir. Kontaktan yangın Evvelki gece Samatyada İsak is minde birinin havlu fabrikasında İ elektrik kontaktı neticesinde yangın çıkmış ise de etrafa sirayeto meydan İ vertimeden söndürülmüştür. İŞ | parlak bir misal teşkil eder, Fransızlar... Hür kalmak istiyorua, Sulh istiyoruz... Ve bir tecavüze v4 adaletsizliğe boyun eğmiyeceğiz... En son fedakârlıklarla hürriyetimizi mür dafan edeceğiğ İngiliz ve Fransız filoları 2 Manş denizini kapadılar (Baş tarafı 1 inci sahifede) Londra 25 (A.A.) — İngiliz liman. larındak! Alman gemilerinin kaptan- ları nihayet yarına kadar Almanya. ya dönmek emrini almışlardır. İngiliz kralı hususi meclisini topladı Londra 25 (A.A.) — İngiltere Baş- vekili Chamberlain krala vaziyeti ar- zetmek üzere saat 17,30 da Bücking- hama gitmiştir. Londra 25 (A.A.) — Başvekil Cham- berlainin saat 18,25 de Buchingham- dan hareketinden sonra kral hususi meclisini toplamıştır. Diğer taraftan Amerika Birleşik devletleri büyük elçisi de saat 18,25 de İngiltere Hariciye Nezaretine gitmiş» tir. Londra 25 (A.A) — Röyter ajan- sının parlâmenle muhabirinin zannet- tiğine göre bir harb takdirinde İngi- liz Kabinesinde değişiklik yapılacak- tır. A İtalya iki sınıf daha çağırdı Londra 26 — Romadan bildirildi- ğine göre, İtalya hükümeti 1903 ve 1913 sınıflarını 3 eylülde silâh altına çağırmıştır, Bunlar 26 ve 36 yaşında efraddır. Bu davet ile İtalya, silâh altında 6 ihtiyat muvazzaf, bulundu- ruyor. Bundan başka 35 faşist milis taburu silâh altında bulunuyor. Deniz ve hava orduları kadroları tamamdır. Roma 25 (A.A.) — (Havas): Roma mahfillerinde vaziyetin gerginliğini muhafaza ettiği söylenmektedir. İtalyada ve bilhassa Romada tam sükünet hüküm sürmekte olmasına rağmen harp ihtimaline karşı bütün tedbirlerin alındığına şüphe yoktur. Bu hususta sarih malümat elde edi- lememiştir. «Danzig meselesi için Avrupada ihtilâf çıkmasının saçma bir hareket» olduğu tekrar edilmek- tedir. Londra ve Pariste olduğu ka- dar Varşovada da aklıselim ve ihti- Fransada bulunan İngilizler Londra, 26 İngiltere hükümeti Fransada bulunup da memleketleri- ne acele dönmek istiyen İngilizlere kolaylık olmak üzere fazla yolcu tayyaresi tahsis etmiştir. Harb çikarsa sinemalar kapatılacak Londra 26 — İngiltere, harp çıktığı takdirde halkın emniyeti için sine ma ve tiyatroları kapatacaktır. Halk Paris şehrinden uzaklaşıyor Londra, 26 — Kalmalarında kati mecburiyet bulunmayanların Paris şehrinden uzaklaşmaları hakkında Pransa hükümetince vaki olan tav- siye üzerine, halk, sükünetle Paris- ten ayrılmaktadır. Hükümet bunlar için fazla trenler tahsis etmiştir. 200 otobüs halkla yüklü olduğu halde muhtelif istikametlere hareket | et- miştir. Paris 25 (A.A.) — Paris bülvarla- rının ve sokaklarının lâmba direkle- rine koyu mavi renkte elektrik lâm- baları konmuştur. Louvre ve diğer müzelerdeki sanat eserlerinin muhafazası için ihtiyati tedbirler alınmıştır. İngilizler büyük kafileler halinde memleketi terketmektedirler. 'Transatlantikler yollarıni değiştiriyorlar Paris 25 (A.A.) — Transatlantik- ler yollarını değiştirmekte ve bir çok Amerikalıların yola çıktığını na. zarı itibare alarak fazla yolcu ala. bilmek için hazırlıklar yapmaktadır. lar. Fransadaki mülteciler Paris 25 (AA) — 2014 27 yaş arasındaki bütün erkek mültecilerle milliyeti olmayan bütün mültecile- rin polis komiserliklerine müracaat- la kaydedilmeleri emredilmiştir. Bu emir hilâfında hareket edenlerden mültecilik sıfatı kaldırılacaktır, Hükümet Pariste bulunmaları için hayati bir mecburiyet olmayanları gebri terketmeğa davet etmiştir. izi RUMANYA de, ile Tehistanın komşularile Huğudunu gösterir harita Amerika sefarethanesi tebaasına | Amerikaya dönmeği tavsiye etmek- | tedir. B. Hitler müşaverede Berlin 25 (A.A.) — Havas ajansın- dan: Öğle vakti Führer, Başvekâlet chitseh ve B, von Reader ile görüş cktitsch ve B. von Reader ile görüş- müştür. Nazırlar mahallesi, normal man- zarasmı arzetmekte idi ve fevkalâde bir hareket görülmüyordu. Ecnebiler Almanyadan akın akın gidiyorlar Berlin 25 (A.A) — Almanyada oturan veya seyahat halinde bulu- nan ecnebilerden memleketlerine âv- det edenlerin miktarı artmıştır. Gar- be doğru hareket eden trenler ağzi- Da kadar doludur. Londraya gidecek tayyarelerdeki mevkiler, pazara kadar daha evvel- den tutulmuştur. İngiltere konsoloshanesinde (vize istiyen ecnebilerin miktarı pek çok- | tur. Cebelüttarıkta faaliyet Berlin 25 — Cebelüttarıkta 4,000 amele tahkimat ile meşguldür. Cebe- Jüttarık garnizonu da talimler ile meş-| guldür. Askeri mezuniyetler geri alın- mıştır. Cebelüttarıka külliyetli mik- | tarda erzak gelmiştir. Cebelüttarıkta bulunan ecnebilere 48 saat zarfında | oradan çıkıp gitmeleri için mühlet verilmiştir. Almanyadaki İngiliz ve Fransız muhabirleri Berlin 25 — Almanyada bulunan bütün Fransız ve İngiliz muhabirleri dün akşam Almanyadan hareket et. mişlerdir. Muhacir İtalyanlar Fransaya yardım edecekler Paris 25 — İtalyan muhacirlerin- den 50,000 azası bulunan bir teşek- kül olan İtalyan halkçılar birliği umumi sekreteri B. Cocchi Fransada. ki İtalyanların vaziyeti hakkında de. reiştir ki: «Geçen eylül ayında bir harb vu- kuunda Fransayı müdafaa etmeğe Amade olduklarını söylemiş olan İtal- yan muhacirlerinin hepsi de vazife. lerin! yapacaklardır, Onlar için ken- dilerini sivil ve askeri otoritelerin emirlerine âmade kılmaktan ve teah- bütlerini yerine getirmekten başka yapılacak bir şey yoktur. Londra borsasında tahviller Londra 25 (A.A.) — Siyasi vaziyet, kambiyo borsasında muhtelif fiatler üzerinde bariz bir tesir icra etmiştir. | Dolara nazaran İngiliz lirası, 28 puan kaybetmiş ve 4.68 dolar iken 4.40 do- lara inmiştir. Frank ile mark fiat lerinde mahsus tenezzüller kaydedil- miştir. Pek ziyade dikkati calib bir nokta varsa o da İtalyan liretinin sağlam olarak kalmasıdır. Dün bir İngiliz Urası almak için 89 liret ver. mek icab ediyordu, bugün İse bir İn- giliş lirasını tedarik etmek için 84.30 ret vermek kâfi gelmektedir. Diğer cihetten halis altının başına fiati, 148.6'dan 150.6 şiling, çıkmıştır. pe Londra 25 (AA) — İngiliz; çalar kamatının İngiliz lirasını tutmalı kambiyo muvâzene sermayesinin tiyat akçesini kullanmamağa kara vermiş oldukları haber ver dir. Buna mukabil, İngiltere hükümeti nin İngilterede altın muamelâtı üz8* rine ambargo koymuş olduğuna dalier ecnebi memleketlerde şayl olan haber! e tekzib edilmektedir. B. Rooseveltin teklifi yeni bir Münih değil Vaşington 25 (A.A) — Reisicümi hurun hususi kâtibi Carly matbı beyanatta bulunarak ne Cümin sinin ne de Amerika hükümeti erkâiğ © nından birinin uzlaştırıcılık yapmaj€ istemediklerini ve Roosevelt tarafın- dan yapılan teklifin mumaileyi yeni bi? «Münih» tahayyül ettiği m nasına alınmaması lâzım geleceğimi söylemiştir. İspanya bitaraf kalacak Londra 24 — İspanya hükümetiği Avrupada bir harb çıktığı takdirdelidı kati bir bitaraflık takip etmeğe kas rar vermiştir. ispanyada hiçbir aş# keri hazırlık yoktur Bir İtalyan Transatlantiği / Marsilyada durmadı, Marsilya 25 (A.A) — Valparaisom & dan gelmekte olan Virgillo transat lanliği, Cebelüttarık boğazını geçmiş or doğru yoluna devam etmiştir. Avustralya İngilterenin yanı başında f Canberra 25 (A.A) Başvekil Menzies'in radyo ile neşredilen beya dir: Harp vukuunda Avustralya İngik terenin yanında yer almağa azmet- miş bulunmaktadır. Avustralyada alınan müdafaa tedbirleri tamamlar» mıştır. Memleketi bir taarruza karşı korumak ve İngilterenin teahhüdünü | yerine getirebilmesi için diğer İngiliz jd memleketlerile birlikte çalışmak üze- re mümkün olan her şey yapilmış- i tar. Avustralya bu suretle anavalâ- nın ve bütün İngiliz memleketlerinin emniyetini ve refahını temine yardım edecektir, Menzies şu sözleri ilâve etmiştir: ! «Gelecek yakın saatler içinde dün. yanın harbe girmesi ihtimal dahllin. dedir.» Tramvay çarpışması 1 Dün akşam saat 21 de Eminönün- de iki (ramvay müsademe etmiştir. Beyazıda gitmekte olan Maçka - Bes yant tramvayı Eminönü tramvaj durağma gelirken, kavisten döne Eminönü - Bebek tramvayı ile tram» vay hattının birleştiği yerde çarpış- mıştır. İki tramvay arabası da zaraş vie yolculara ik şey olmamış»