28 Ağustos 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

28 Ağustos 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

İlk İnsiliz kıtaatı Fransaya çıkarıldı Hitler mesajında neler istiyor ? İngiliz Kabinesi Hitlere kati cevabını bugün öğleyin tesbit edecek Almanya, Macar ve Rumenlerle anlaşmak istiyor. Slovak-Leh hududunda 300 bin Alman askeri var Rusya, harp çıkarsa bitaraf kalacak Paris 28 — İlk İngiliz askeri kıtaatı Fransaya ihraç edilmiştir. İngiliz aske- ri tayyareleri için Fransada birçok tay- yare meydanları tahsis edilmiştir. B. Hitler neler istedi? Londra 23 — İngiliz kabinesi, bu- gün öğle vakti toplanarak B. Hitlere verilecek kati cevabın metnini ikmal edecektir. Kabinenin toplantısından #onra B. Henderson tayyare ile bu- gün Berline hareket edecektir. İngü- terenin Hitlere cevabini göndermekte gösterdiği teehhür, bu cevaba atfedi- len itina ve dikkati gösteriyor. B. Hitlerin İngiltereye. teklifleri hakkında âzami ketumiyet muhafaza edilmekle beraber Danzig ile Leh ko- ridorunu istemiş, Varşova hükümeti tarafından takip edilen siyasete karşı takbihini bildirmiş, İngütere ile Al- manya arasında bir harp çıkarmak istemediğini bildirmiştir. Hitlerin mesajının ve İngilterenin buna verdiği cevabın neşri ve Çarşam- ba günü İngiliz perlâmentonsunun toplanması muhtemeldir. 'B. Bitler, Fransız Başvekilinin ce- vabına verdiği mukabil cevapta, Danzig ile Leh koridorunun Alman- yaya iadesini istemiş, verilmezse Le histanın sonu fena olacağını kâydet- miş, Fransava karşı hasmane hiç bir niyet beslemediğini, Almanyanın garp hududlarını değiştirmek istemediğini mükerreren temin etmiş olduğunu kaydetmiştir. Almanya, Macaristan ve Ro- manya ile anlaşmak emelinde Londra 28 — Peştedeki Times mu- habirinin işaratına göre Almanya, bir harp çıktığı takdirde erzak, zehalr ve saire almak için Macaristan ve Romanya ile anlaşma akdetmek iste- mektedir. Rusya bitaraf kalacak Paris 28 (Radyo) — Moskovadan gelen haberlere göre Sovyet mahafili, bir harp çıktığı takdirde Rusyanın bi- taraf kalacağını temin ve teyid edi- yorlar, Sovyet matbuatında artık fa şizm ve nazizm aleyhindeki hücumlar görülmemektedir. Leh - Slovak hududunda 300,000 Alman askeri Londra 23 — Budapeştedeki Times muhabirinin işaratınâa göre Slovakya» dan buraya gelen yolcular Slovak - A- man hududunda 300,000 Alman askeri 1000 tayyare ve tank mevcud olduğunu © Japon kabinesi çekildi Nobogoki'nin teşk Londra 28 — Tokyodan bildirildi- ğine göre Japon Başvekili B. Hiranu- ma saraya giderek imparatora kabi- nenin müşterek istifasını vermiştir. Tokyo siyasi mahafilinde İleri sürü- Jen tahminlere göre yeni kabineyi mutedillerden general Nobogokinin, sabık Hariciye Nazın Hifota ve ya- hut eski Harbiye Nazırı general Ara- Zavallı müvezzi İzmir 27 (Akşam) — İzmirin Bah- ribaba mevkiinde Halkevi önünde ga- sete müvezziliği yapan Ali oğlu 12 yaşında Mecid, hareket halinde bu- Yunan 6 numaralı tramvây arabasınâ atlamış, merdiven demirine tutuna- zoıyarak yere düşmüş ve bir ayağı tekerlek altında kalarak ezilmiştir. Memleket hastanesine kaldırılan zâ- vellı çöcuğun bir ayağı, ameliyat edi- lerek kesilmiştir. Mecid, talebe idi, Tatilde ailesine yardım olsun diye gazete müvezziliği yaparak beş on para kazasıyordu. İki motosiklet çarpıştı Kostantin isminde birinin idaresindeki motosiklet dün Floryeya gitmekte iken mukabil istikametlen gelmekte olan Ka- gagünrüklü Ziya adında bir gencin kul- Tansımı “diğer bir motosikletle çrapışmış, bu çarmısma neticesinde Ziya tehlikeli sü- Teli yaralanmıştır. m üni il etmesi muhtemel kinin teşkil etmesi muhtemeldir, Fa- kat en kuvvetli nâmzed general No- Japon Kabinesi, Alman - Sovyet paktı üzerine evvelce tesbit edilmiş olan siyasetini değiştirmek, yeni ve radikal bir siyaset takip etmek lüzu- munu hissetmesinden dolayı istifa et- | miştir. Yeni Kabineye eski Nazırlar- dan hiç biri girmiyecektir. Erzurumda bayram Tren yolu 15 kilometre mesafeye kadar geldi Erzurum 27 — Binlerce Er. zurumlu ve civar nahiye ve köyler halkı, trenin bugün Erzurumun on beş kilometre mesafesinde bir mesi- resi olan Ilıçaya girişini tesid için sabahtan itibaren Ihçaya akın etme- ğe başladılar. Erzurum ile Ilıçay ara- sındaki, dar hat sureti mahsusada Erzurumdan Ilıçaya üç tren tahrik edilmiştir, — — Avrupa ekspresi gecikti Her gün mutad olarak yediyi yirmi geçe Sirkecide bulunmakta olan Av- rupa ekspresi bu sabah üç saat bir rötar yapmıştır. Ekspres ancâk onu yirmi beş geçe Sirkeci garına muvâ- salat edebilecektir. İki muarız tarafın ne kadar ihtiyat altın var? Londra 28 — Almanya ile İtalya- nın ihtiyat altın stoku iki buçuk mik yar raddesindedir. İngiltere ile Fran- sanın altın stoku 176 milyardan faz- ladır. İngiliz vapurları amirallığın emrinde Londra 28 — Dün akşamdan itiba- ren bütün İngiliz ticaret gemileri amirallığın kontrolu altına girmiştir. Kaptanlar, bundan sonra amirallık- tan emir alacaklardır. Alman mebuslarının hususi içtima! Berlin 28 — Burada bulunan me- buslar, B. Hitlerin arzusu Üzerine Baş. vekâlet salonunda hususi bir içtima yapmışlardır. B. Hitler mebuslara ba- gı sözler söylemiş ve çılgıncasına &l- kışlanmıştır. Almanya yalnız Danzigi değil Koridoru da istiyor Berlin 28 — D, N. B.'nin bir tebli. ğine göre Almanya, Lehistandan yal- nız Danzigi değil, Koridoru da iste- mektedir, beyan ediyorlar. Hava külhüpende bir kaza Yeni kabineyi mutedillerden general | Alçaktan uçarak çocukça gösterişler yapan bir genç yara Ankara 27 (A.A) — Etimesud. mo- törlü tayyare mektebinde havacılık kampını yapmakta olan Gazi terbiye enstitüsü talebesinden bir genç, ens- titüdeki arkadaşlarına çocukça gös- terişler yapmak için mektebin -civa- | rında alçak irtifadan uçuşlar yapar- | ken bir maniaya çarparak tayyaresi kırılmış ve başından yaralanmıştır. 'Talebe hastaneye nakledilmiştir. Talebenin yarası hafif, sıhhi vaziyeti tehlikeli değildir. Afyonun kurtuluşu Bayram dün büyük şenliklerle İ kutlandı Afyon 27 (A.A.) — Afyonun kurtu- Yuşunun yıldönümü olan bugün şeh- rimizde büyük tezahüratla kutlan- mşıtır. Tam istirdad saatinde orduyu temsil eden bir kıtanın alkışlar arasın. da şehre girmesile başlıyan kurtuluş şenliklerine iştirak eden bütün afyon ve civarı halkı bu sevinçli dakikaların- da ebedi şefin aziz hatırasını tazimle anmışlar ve Milli Şefimize karşı sevgi ve bağlılıklarını bir defa daha teyit eylemişlerdir. Halkevi mensupları dün kurtuluş güneşinin doğduğu Kocatepeye mutat ziyeretlerini yapmışlardır, Almanya bazı Polonya konsolosluklarını kapattı Leh hududuna 25 ağustosa kadar 34 tecavüz vuku buldu İki memleket arasında telefon muha- beratı kesildi, trenler işlemiyor Varşova 21 (A.A) — Alman ma- kamları, Marienburg, Breslau ve Mo- ravska - Ostrovadaki Polonya konso- losluklarını kapatmış ve Polonya ile telefon muhaberatını kesmiştir. Varşova 27 (A.A.) — Saat 18 den- beri, Polonya - Almanya hudunu Paris - Berlin - Varşova - Moskova yolu üzerinde Zbaszyinde, Alman mâkamları tarafından hududun bu noktasının kapatılması dolayısile, hiç bir tren geçmemiştir. l Utrecht 27 (A.A.) — Alman demir- yolları idaresi, yarından itibaren en- ternasyonal yolcu ve eşya trenlerinin İşlemiyeceğinden Hollanda demiryol- ları idaresini haberdar etmiştir. Hol. landa demiryolları idaresi de bunun Üzerine bu servislerin Hollandadan kalkan trenlerini durdurmaya karar vermiştir. Hollanda ile Almanya ara- sında demiryolu münasebatı yalnız mahalli trenler vasıtasile temin olun- maktadır. Leh hududuna 34 defa tecavüz oldu Varşova 77 (AA) — Polonya maka- matı, 25 ağustosa kadar Polonya hududu- Da Almanlar tarafmdan 34 defa tecavüz edilmiş olduğunu bildirmektedir. Polonyanın mutaarrız olduğuna dünya- yı inandırmak için D. N.B. nakledilmiş olar rivayetler kat'i sörette teksib edilmektedir. D. N. B. Polonya tay- yarelerinin Slovak eyaleti üzerinden wç- Muş, bir takım rizaleler atmış, maamafih bu risalelerin Polonya erarisine düşmüş olduğunu iddia etmiştir. D. N. B. 30,000 Almanın Brest Litovsk'da | ve binleree Almanın da Silezya ve Pome- ranyada tevkif edilmiş olduklarını iddia eylemiştir. D. N. B ajana, Lodz askeri memurlarının üç Alman fabrikasını işgal ederek makineleri almış ve sokağa utmış oldukalrını da iddia etmiştir. Polonya otoriteleri, bütün bu iddiaların tamamile asılısız olduğunu beyan etmek- tedir. Yalnız Brest Litovsk'daki Alman ekalliyetinden oniki kişi tevkif oedi- miştir. Zabita, orada, genç Alman fırkası merkezinde Alman'mamülâtından bir ta- kım. silâhlar müsadere etmiştir. Varşovada siperler kazılıyor. Varşora 77 (A.A) — Dündenberi siper- ler ve sığınaklar kazmak için gönüllü ya” sılanların #dedi üç misline çıkmıştır Bö- tün içtimai tabakaların mensupları bu iş“ lerde çalışmaktadırlar. Polonya sefiri Hitlerle görüşmedi Berlin 27 (A.A.) — Havas: Polonya sefiri Lipskinin Hitlerle görüştüğü şayi olmuş ise de Polonya sefareti bu haberi katiyetle tekzib etmiş, fakat buna mukabil Lipskinin OHariciye nezaretine giderek Polonya hakkında Alman matbuatında çıkan yanlar protesto ettiğini bildirmiştir. Alman polisi Polonya konsolosluğunu abloka etti Varşova 27 (AA) Alman polisi, Marlenwerderdeki Polonya konsolosluğun abloka etmiş ve binaya giden telefon tel- lerini de kesmiştir. Bu suretle konsolostu- Run bariçle bütün teması mumkati bulun- maktadır. Diğer taraftan, Naunböntsehen hudud istasyonundaki Alman makamları, bur ak- şam saat 18 den itibaren bu istasyondan her türlü demiryolu faaliyetinin nihayöte erdiğini bildiren ilânlar asmışlardır. Ispanya hükümeti tam bitaraflık kararı verdi Isveç de bitaraflığın muhafazası için tedbirler alıyor Burgos 27 (A.A.) — Nazırlar mec- | lisi, bir harb takdirinde tam bir bita- | raflık muhafaza etmeğe karar vermiş | ve hükümetin bu kararı, İspanyanın yabancı memleketlerdeki bütün diplo- matik mümessillerine tamim edilmiş- tir. Stokholm 27 (A.A.) — Social - De- mokraten, bitaraflığın müdafaasını temin için İsveç makamatı tarafından ittihaz edilmiş olan mühim tedbirleri haber vermektedir. Hükümetin organı olan bü gazete, bilhassa Goteborgdaki filonun teslih ve Elfsborg kalesinin tâ- mir ve tahkim edilmiş olduğunu Zik- relmektedir. Bu gazete, garp sahillerinin tahki- mi sebebinin muharip milletler tara- fından askeri harekât İcrası ihtimali olduğunu yazmaktadır. İhtiyatlardan ban sınıflar, bilhassa tayyareciler silâh altında bırakılmış- dır. Bahriye ihtiyatlarının silâh altı- na çağırılacakları tahmin olunmakta- Yalova kaplıcaları Doktor Nihad Reşat istifa etti Yalova kaplıcaları müdür ve serta- bibi Dr. Nihad Reşadın bu vazifeden istifa ettiğini teessürle haber aldık. Dr. Nihad Reşad Yalova kaplıcalarının bugünkü mükemmel hale gelmesinde en büyük Amil olmuştur. Her ne se- beple olursa olsun Yalovadan ayrıl- ması kaplıcalar için büyük bir kayıp- tır, Sihhiye Vekâletinin istifayı kabul etmiyeceğini ve kendisinin Avrupa su şehirleri haline getirdiği Yalovadan ayrılmasına meydan vermiyeceğini ale dır. Harp halinde tatbik edilecek bağı iktisadi tedbirler ittihazı derpiş olun- maktadır. Bir de şimendiferler müs tahdimininin mezuniyetleri ilga edil miştir. Stokholm 71 (A. A.) — Bugün neş- redilen bir emirneme ile büz: madde- lerin hususi müsaade olmadıkca İs- veçten çıkarılması yarmdan itibaren yasak edilmiştir. Bu maddeler ârasıh- da bilhassa buğday, hayvan ve et var- dır. Almanya Lüksemburgun bitaraf kalmasını istedi Bruksel 27 (A. A.) — Belçika ajan- sının bir tebliğine göre, Almanyanın Luxemburg elçisi Belçika hükümeti- ne yaptığı gibi Luxemburg hüküme- tine de bir harp takdirinde kati bita- raflıklarını muhafaza ettikleri tak- dirde gerek Belçika gerek Luxemburg topraklarına Almanya tarafından ri- ayet edileceğini temin eylemiştir. Irlanda teröristleri Liverpul şehrinde iki bomba patlattılar Londra 27 (A.A) — Liverpool'da «Cümhuriyetçi Irlanda ordusunai atfedilen iki sulkast vukubulmuştur. Bir bomba posta binasının cephesini hasara uğratmıştır. Diğer bir bomba patlamıştır. Bu iki bomba, sulkastçinin ösvap- Jarını tutuşturduğu için kimin tara fından atıldığını tesbit etmek imkânı hasl olmuştur. Halk tevkif edilen sulkasiçiyi linç etmek istemis 152 de Polis buna mani olmuştur.