28 Ağustos 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

28 Ağustos 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

m ek le Iktisadi ve mali hafta Son siyasi hadiseler, Avrupada ticari mühadeleleri sekteye uğrattı yetin bizim kâğıtlarımız üzerine de te- sir icra etmemesi kabil değildi. Maa- mefih bu tesir pek cüzi olmuş ve yu- karıda da söylendiği gibi, cumartesi Vakayi ve hâdisat süratle inkişaf ediyor. Hâd bir safhaya giren gergin- iiğin izalesi için her tarafta gayretler sarfediliyor. Bütün beşeriyetin temen- nisi bu sulhperverane gayretlerin mu- vaffak olmasıdır. Gazetemiz, diğer sa- hifelerde siysi hâdisatı günü gününe naklettiği için bunları burada tekrar edecek değiliz. Bize düşen vazife, bil- hassa Avrupa mali ve iktisadi mecmu- alarında siyasi vukuatın iş âlemi üze- rinde bıraktığı intibadan okuyucula- nmıza hulâsaten malümat vermek- tir. Umumi vaziyetin aldığı şekil üze- rine Avrupada ticari mübadelât bü- yük bir sekteye uğramış ve deniz nak- Yiyatı üzerine sigorta primleri yüksel- miştir. Avrupanın mühim borsaların- da büyük mikyasta satışlar başlamış ve bunun neticesinde bilhassa İngiliz ve Fransız rantları bir haylı sarsıl. mıştır. Rus - Alman paktının tahak- kuk ettiği gün Fransız rantları bir bu- çuk puan birden gerilemiştir. Fakat bundan daha mühim olari cihet uzun zamandanberi dolara nazaran 4,6825 paritesi üzerinde âdeta müstekar bu- lunan İngiliz iirasının birdenbire 20 cent tenezzül etmesidir. Gerçi İngik tere henüz altın ihracı üzerine ambar- Bo koymağa lüzum görmemiş ise de belki akibet buna mecbur ola- caktır. İngiliz liraşının sukutu üzeri- ne muhtelif memleketlerin kambiyo- suna nazaran altın piyasası da yük- selmiştir. Endüstri kâğıtlarının devlet rant- lJarımı takiben bütün dünya piyasa- larında gerilemekte olduğu bildiril mektedir. Maamafih, Almanyada Ta- nenberg kongresinin ilgasından mi- dır, yoksa Berlindeki İngiliz sefirinin, Hitlerin cevabını hâmilen alelâcele tayyare ile Londraya hareket etme. sinden midir? Bu sukutlar cumar- tesi günü ufak bir tevakkuf devresi geçirdi. Belki de bu, bir fali hayırdır. Memleketimizde esham ve tahvilât vaziyeti Avrupa ile mall münasebatımız ne kadar da az olsa, umumi siyasi vazi- Nafıa Vekâletinden: EksiHmeye konulan İş: 1 — Seyhan sağ sahil sulama ve deşarj şebekesile sınaf imalâtı ve işlet- me binaları inşaatı keşif bedeli 2.400.000 liradır. 2 — Eksiltme 28/9/939 tarihine rastlıyan Perşembe günü saat 15 te Na- fia Vekâleti Su işleri Relsliği Su Eksiltme komisyonu odasında kapalı zarf usulile yapılacaktır. : 3 — İstekliler eksiltme şartnamesi, mukavele projesi, bayındırlık işleri genel şartnamesi, fenni şartname ve projeleri 50 lirr mukabilinde Su işleri reisliğinden alabilirler, 4 — Eksiltmeye girebilmek için isteklilerin 85.750 liralık muvakkat teminat vermesi ve eksiltmenin yapılacağı günden en az sekiz gün evvel ellerinde bulu- man vesikalarla birlikte bir dilekçe ile Nafla Vekâletine müracaat ederek bu işe mahsus olmak üzere vesika almaları ve bu vesikayı ibraz etmeleri şarttır. Bu müddet İçinde vesika talebinde bulunmayanlar eksiltmeye iştirak ede mezler. $ — İsteklilerin teklif mektuplarını ikinci maddede yazılı santten bir sa- | at evveline kadar Su işleri reisliğine makbuz mukabilinde vermeleri Jâzımdır. Postada olan gecikmeler kabul edilmez. “rı 64 Hraya kadar gerilemişken 65,25 günü temayül iyileşmeğe yüz tut- muştur. Evvelki cumartesi günü yüzde yedi buçuk faizli harici Türk borcu tahvil leri 19,32 lirada kapanmışlardır. Av- rupadan gelen heyecanlı haberler üzerine 18,85 raya kadar gerilemişti. Fakat cumartesi günü 19 lirada kaldı. Dahili istikraz kâğıtlarımız biraz düşmüş iken, sonradan otuz, kırkar kuruş kazandılar. Son flatler şunlar- dır: İkramiyeli Ergani 19 Tira, Sivas - Erzurum birinci 19,55 lira, Sivas - Erzurum diğer tertipler 19,65 lira, 1938 yüzde beş faizli hazine bonola- Tirada kapandılar. , Merkez Bankası 10825 liradan 100 liraya kadar düştü, fakat sonradan 102,50 liraöz kaldı. İş Bankalarının nama muharrerleri 8,70 Mira, hâmiline ait olanlar 8/75 NM. ra ediyor. Anadolu grupunda kapanış fiatleri şunlardır: * Hisse senedleri 21,25 lira, “Tahviller 34 Nira, Mümessiller 33,50 lira. Endüstriyel kâğıtlar üzerinde mu- amele pek az olmuştur. Nominal #iat- ler: Aslan Çimento 8,30 Hra, Tramvay | 5,50 Mira, Umum sigorta 11,50 Hira, İt- | tihadı mili 17,50 lira, Terkos 6,25 1- ra, Üsküdar - Kadıköy Su şirketi 2,33 lira, Bomonti 9,20 lira, İttihad değir- mencilik 12,70 lira, Şark değirmenci- lik 0,76 lira, Şirketi Hayriye 22 lira, Şark Ecza deposu 2,80 lira, Omnlum 0,85 lira, Telefon 10,75 Hira. "Türk altını 1500 kuruşa kadar yük. | seldikten sonra 1485 kuruşta kalmış- tır. Mısır Kredi Fonsiyelerinde de birer puan kadar sukut vardir: 1903 tertibi 107 Yira, 1911 tertibi 100,50 lira ediyor. (4078) (6656) o Mobilya yaptırılacaktır Ankara Dil ve Tarih - Coğrafya Fakültesi Direktörlüğünden: A — Fakültenin yeni binası için yaptırılacak muhtelif cinste mobilyanın kapalı zarf usulile münakasası keşif bedelleri değiştirilerek tekrar münaka- saya konulmuştur. B — Muhammen bedel 57463 lira 90 kuruştur. € — İstekliler fenni şartname ve resimleri almak için Ankara İer muhasebeciliğine 25 lira yatıracaklar ve alacakları makbuzla fakülte he sap memurluğuna müracaat edeceklerdir. Ç — © 7,5 muvakkat teminat bedeli 4309 lira 79 kuruştur. D — İhale 8/9/939 Cuma günü saat 16 da Ankara Mektepler muhasebeci. © Mğinde yapılacaktır. Teklif mektuplarının ihaleden bir saat evveline kadar meakür muhasebecilik veznesine teslim edilmiş bulunması lâzımdır. (4014) (6570) Ankara Belediyesinden: 1 — Belediye benzin ihtiyacı için alınacak olan (276,000) lira kıymeti mu- bhammeneli 1000, 1200 ton benzine talip çıkmamasına ve şartnamesinin bazı maddeleri değiştirilmiş olduğundan yeniden kapalı zarf usullle 15 gün müd- detle eksiltmeye konulmuştur. 2 — İhalesi 12/9/9389 Salı günü saat on birdedir. $ — Muvakkat teminat (14790) liradır. 4 — Şartnamesini görmek istiyenlerin her gün encümen kalemine mü- Tacaat etmeleri ve isteklilerin de teklif mektuplarını 12/9/9349 Sah günü saat ona kadar Belediye encümenine vermeleri ilân olunur. ed $ (4090) (660ö), (Baş tarafı 1 inci sahifede) mektedir. İstasyohlarda vazifeleri başına gitmek üzere Üniformalı za- bitler de görülmektedir. Bir çok ihti- yat eftrad tren beklemektedir. Hepsi- nin elinde birer valiz verdır. Duvarla- ra yaptırılmış olan İlânlar tren ser- islerinin tahdid edileceği ve sivil yolcular için bugün saat 22deniti- bâren tatli edileceği haber verilmek- tedir, Marşandiz trenleri, yolcu eşyasını orduya ait nakliyatın müsaadesi pis- betinde kabul etmektedir. İlânların üzerine «Pazar günü sa- at 22 des kelimelerini ihtiva eden bir etiket yapıştırılmıştır. Bu da servisin temdidi veya ilgası için daha evvel- ce halka başka gün ve saatlerin ilân edilmiş olduğuna delâlet etmektedir. Halk, radyo vasıtasile verilecek ha- berleri ve yapılacak : tebligatı dinle- mek üzere hoparlörlerin yanına top- lanmıştır. Radyo istâsyonlarından yalnız bir tanesi halk için çalışmak- tadır. Geçen eylül ve mart aylarında» ki buhranlar esnasında Olduğu gibi havadis bültenlerine ara sıra fasıla verilerek askeri muzıkalar çalınmak- tadır, Vesika sulü heyecan uyandırdı Berlin 27 (A.A.) — Havas ajansın- dan: Dün olduğu gibi bugün de büyük bir halk kütlesi bir şeyler öğrenmek ümidile Başvekâlet dairesi önünde sükünet içinde beklemektedirler. Fa- kat meraklılar hayal inkisarına uğra- mışlardır. Zira bu sabah, cumartesi günkü gibi fazla gidip gelen olmamış, famlasızca birbirini takib eden siya- retler yapılmamıştır. Gıda maddeleri ile bazı eşyanın sa- tan alınması için ihdas edilmiş olan vesikaların tevziine bu sabah başlan- mıştır. Vesika usulünün ihdası hükü- met memurlarının halka bu tedbirle rin hiç de endişe edilecek birşey ol- madığı ve ancak piyasanın tanzimi ve müstehlikler arâsında nısfet da- iresinde tevzii mevzuubahis olduğu suretindeki teminatlarına rağmen, büyük bir heyecan tevlid etmiştir. Sabahleyin radyo, her saat başında musiki neşriyatını tatil ederek iaşe vesikalarının fhdası keyfiyetini mü- hik gösterecek neşriyat yapmıştır. Bu neşriyatı Almanyanın iaşe bakı- mından vaziyeti hakkında Alman hal- kını endişeden kurtaracak, teskin ede- cek izahat takib etmiştir. İaşe mad. delerinin muhtemel bir ihtilâfın baş- langıcından evvel dahi vesika ile tevzli lâzım olduğu söylenmektedir. Speaker, İaşe işleri bakımından va- ziyetin mükemmel olduğunu ve hat- tA bu senenin mebzul olan rekoltesi hesaba katılmasa dâhi Almanyanın ekmek haline getirilebilecek sekiz milyon altı yüz bin ton ihtiyat hubu- bata malik bulunduğunu ve bu mik. tarın bir senelik istihlâki temine kâfi olduğunu söylemek suretile izahat vermektedir. Bundan başka radyoda iâşe mad- delerinin muhafaza edilmesi lâzım olduğu, çünkü Almanyanın iaşe işle. rinde ecnebilere karşı istiklâlini mu- hafaza etmek azminde bulunduğu söylenmektedir. İstenilen şey, iaşe iş- lerini bozacak olan ve evvelden tah- min edilmesi kabil olmıyan avamilin önüne geçmek, vakitleri ve vasıtaları bulunan kimselerin çalışmak mecbu- riyetinde bulunan kimselerin zarar- na olarak faşe maddeleri biriktirme lerine meydan vermemektedir. Genç annelerle çocuklara süt ve havayici zaruriyeden olan salr mevağ için munzam vesikalar verilecektir. Kâğıd karıştırılıyor, oyun ik bi di Payitahtta caddeler, her zamanki pazar günlerinden çok daha kalaba- Tıktır. Bunun sebebi de hiç şüphesiz Berlimilerden bir çoğunun vukuala intizaren şehri terketmemeği tercih eylemeleridir. Bu sabah saat 8 de Belçikaya gide- cek olan beynelmilel tren, Berlinden hareket etmiştir. Fakat bu trenden sonra hâreket edecek olan trenler an- cak Kolonyaya kadar gidecektir, Biyasi Alman mâhafilinden ufak bir haber olsun almağa imkân yoktur. Alman ricalinden bir zat şöyle demiş- tir; «Şimdi kâğıd karıştırılıyor. Oyun bilmedi, devam ediyor.» Lokantalarda yemekler tahdid edildi Berlin 27 (A.A.) — Bugün neşro- Yunan bir emirname ile lokantalarda pişirilen yemekler de tahdid olunmuş- tur, Her lokantanın yapabileceği âza- mi on türlü yemek tesbit edilmiştir. Hilâfında hareket edenler şiddetle ce- zalandırılacaktır. ingilterede Londra 21 — İngiliz filosu harbe hazır vaziyettedir. Donanma Jâzım olan bütün mühimmat ve örzakı al- mıştır, Londra 27 — Filistinde her ihtima- le karşı erzak ve zahire kontrolü baş- Yamıştır. Hind prenslikleri İngiltere ile beraber Londra 27 — mihracesi yaptığı bir beyanatta şu sözleri söyle- miştir: — Kemali emniyetle söyliyebilirim ki, harp vukubulursa bütün Hint prenslikleri sevgili krallarının ve İn- Eiliz imparatorluğunun etrafında top- lanacaklardır, İngilteredeki Japonlar Londra 21 (A. A) — İngilterede ikamet etmekte olan Japonların mem- leketlerine gitmeleri için bu ana ka- dar bir güna tertibat alınmış değil. dir, Japonların memleketlerine hare- ketleri beynelmilel vaziyetin inkişa- fına bağlıdır. İngiltereye dönenlere kolaylık Bern 27 (A.A.) — İngiliz elçiliği. nin iltiması Üzerine, İsviçre demiryol- lan idaresi, Fransa tarikile memle- ketlerine dönmekte olan İngilizler için bir kaç hususi tren tahrik et- miştir. Ticaret gemilerinin kontrolü Londra 27 (A.A.) — Bu akşam öğ- renildiğine göre, İngiliz ticaret gemi- lerinin kontrolünü bir müddet için amirallık dairesi ifa edecektir. Kap- tanlar, işarı ahire kâdar şimdilik, amiralık dairesinden verilecek tali- mata riayet edecekler ve ezcümle amirallık dairesinin gemilerinin sey- rüsefer programında yapacağı tadi- lâta göre hareket edeceklerdir. Bu tedbir, dün akşam gece yarısından itibaren tatbika başlanmıştır. Kral dini âyinde Londra 77 (A A.) — Kral, Dük Gioucester ve Dük de Kent, bu sabah Westminster'de bir dini âyinde hazır bulunmuşlar ve sulh için yapılan duaya iştirak etmişlerdir. Fransada Londra 27 — Fransanın hazırlık- ları devam ediyor, Parisin etrafı, va- zedilen kamyon ve otomobiller, mü- temadiyen bir yerden bir yere nakle- dilen askerlerle doludur. Şehirde bü- yük bir sükünet hüküm sürüyor. ! B. Daladier'nin müşavereleri Paris 27 (A. A.) —B. Daladier bu sabah general Gamelin ve amiral Darlan ile görüşmüştür. Nafia Nazırının Paris halkına tavsiyeleri Paris 27 (A. A.) —Nafla Nazırı, Pa. riste bulunmaları lâzım olan kimsele ri ve bilhassa kadın ve çocukları, bir takım garantiler arz ve fakat pek yakında tahdid edilmesi mümkün Olan nakliyat kolaylıklarından isti fade etmeğe davet eylemiştir. Ders senesi tatili yapmakta olanlar, memleketlerine iade edilmiyecekler- dir. Berlinde hazırlık Ağu: Tunustaki Almanlar gittiler Tunus 27 (A. A.) — Elli kişi kadaf olanTunustaki Alman kolonisi ot© mobillerle 'Trablusgarbe hareket et mişlerdir. Fransada memnu mıntaka Paris 27 (A. A.) — Calais - Paris - Iyon hattının arkasındaki mıntakâ memnu mıntaka addedilmiştir. Fakaf bu şehirlerin tayyare meydanlarına inmek ve bu meydanlardan hareket etmek memnu değildir. Fransada yaşıyan İtalyanlaf Toulouse 271 (A. A.) — Fransız - İtalyan komitesi ile Cenubu garbi İtak yan halk federasyonunun içtimaını müteakib kabul edilen bir karar su- retinde Fransada yaşıyan İtalyanla- nndalma Franaz milletile beraber olduğu kaydedilmektedir. Komünist gazeteler toplattırıldı Paris 27 (AA) — Bugün Pariste polis bir çok komünist gazetelerini idareten toplamıştır, Toplama hadisesiz geçmiştir. Sovyet muhipleri cemiyetinde araştırma Lille 21 (A. A.) — «Sovyet Rusya Muhipleris cemiyetinin şimal federas* yonu binesında bir araştırma yapıl maştar, Bethune'de miliyetperverler #ley- hinde bir propaganda yapân üç kişi tevkif edilmiştir. italyada Roma 71 (A.A.) — Bu gece Italyan hükümet merkezinde hava hücum- larına karşı ışıkları söndürme tecrü- beleri yapılmıştır. Roma 27 (A.A.) — Silâh altına ça- gırılan 1902 ve 1910 sınıfları kıtala- rına iltihak etmişlerdir. Yunanistan tedbir alıyor Londra 21 — Yunanistanda hü kümet bir tebliğ neşrederek kir harp vukuunda ihtikâra teşebbüs edecek. lerin şiddetle cezalandırılacaklarını bildirmiştir. t Mesud bir nişanlanma töreni Eski mutasarrıflardan merhum B, Cema! kızı Behine ile İstanbul emin. yet müdürlüğü beşinci şube müdürü Şükrü Saib'in nişanlanma törenleri 26/3/939 cumartesi günü Feneryolu Ahmed Eyüp paşa köşkünde saat 17 de Sıvas valisi B. Muhtar, eski sefir- leden B. Galib Kemal, profesör dok- tor B. Etem Akif, Yusuf Ziya Erzin, eski emniyet müdürlerinden Kerim Milar ve İstanbul emniyet müdürlü- ğü erkânı ve daha birçok güzide da- vetliler huzurile yapılmıstır. Tara feyne saadetler dileriz. VEFAT Hekim emekli albay Bahacddin Apak dün kalb durmasından vefa etmiştir. Cenazesi bugün Lâleli - Or- du caddesindeki apartımanından kal dirılarak Edimekapı Şehidliğine def- nedilecektir. Kederli ailesine baş sağ- uğı dileriz. TİYATROLAR: EGE TİYATROSU Nureddin Gençdur ve arkadaşlar 28 Ağustos pazartesi akşamı Kasımpaşa sinemasında BON EMİR - YERE YAT B. All revüsü - Sabriye Tokses kenseri, * RAŞİD RIZA, E. SLDİ TEK Tiyatrosu Beşiktaş Bahçesinde bu gece SAÇLARINDAN UTAN Vodvil 4 perde. Sali ŞENYOLDA Zayi — İstanbul İthalit gümrüğüni -9248- numara 30/7/0388 tarihi ie edilmiş bulunan ithalât beyannnmel nin birinci ve ikinel nüshaları sayi edi» miştir; Yenisi tanzim edileceğinden bü Junduğunda hükmü olmadığı ân oluna 2. Saatmaz m LALE 30 Ağustos Zafer bayramında Sinemacılık san'atının hakiki zaferi olan rorkçe KEŞİF ALAYI Filmile Yeni mevsimine başlıyor. Filim Sergimizi ziyaret ediniz. Dubuliye serbesttir, in dsl, e midey akal