12 Eylül 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

12 Eylül 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Benizlerde kafile usulü- nun tatbikine başlanıyor Denize torpiller döküldü, 3 vapur batırıldı İzmirden rdedi tekrar başladı İtalyan pimli mühim yük aldılar İzmir (Akşam) — İtalyan ticaret vapurları, Ege seferlerine başlamışlar. dır. Cicilin vapuru, 9 eylülde Rodostan İki buçuk sene sonra yakalanan hırsız Londra li (A.A) — İstihbarat Ne- sareti, amirallik makamının Alman tahtelbahirlerine karşı alınan tedbir lerin neticesini bildirmediğini yalnış denizaltı maynları döken Alman ge- milerine karşı elde edilen muvaffakı. yetleri neşrettiğini bildirmektedir. Hal- buki, İngiliz takip filosu, bilhassa İn. giltere civarında imparatorluğun de- nis yollarını ve muvasalaşını muha- faza etimek üzere büylik bir faaliyet göstermektedir. Yakında bütün ticaret gemilerine harp gemileri refakat edecek ve bu s#- yede İngiliz vapurlarını torpilleme ve- kaları azalacaktır. Harp patlar patla. maz bu usulü tatbik etmek imkânı el de edilememiştir. Çünkü vapurlar uzaklarda dağınık bir halde bulun- makta idiler. Bunların bulundukları yerlere harp gemileri gönderilmesi za- mana mütevakkıf idi. 'Bu hafta deniz hareketleri cereyan etmemiştir. Yalnız İngiliz muhripleri, Altı kaza 6 çocuk < yaralandı 1 — Biyemezde oturan sekiz yaş- larında Faruk, taşla oynarken, taş kaldırıma isabet etmiş, buradan ko- pan diğer bir taş parçası o esnada Oyunu seyretmekte olan beş yaşların. da Kemalin gözüne raslayarak yara- Mamıştır. 2 — Şişlide oturan Vorasel ismin- de bir Rum çocuğu, odada oynarken ayağı eşiğe takılarak düşmüş, tehli- keli surette yaralandığından, hasta- neye kaldırılmıştır. 3 — Şişlide Havuzlubahçede oturan on yaşlarında Berç isminde bir çocuk bir arsada duvar üzerinde oynarken düşmüş, muhtelif yerlerinden yara- lanmıştır. 4 — Beşiktaşta oturan dört yasla- rında Turan isminde bir çocuk, evin. deki incir ağacına çıkarken düşmüş, ağır surette yaralandığından, Etfal hastanesine kaldırılmıştır, 5 — Kasımpaşada Akbaba yokuşun- da oturan bayan Binnazın dört yâ- şındaki çocuğu Nezahat, ocak üzerin- deki çaydanlıkla oynarken devirmiş, kaynar su Ne vücudünün muhtelif yerlerinden yandığından, Çocuk has- hallesinde oturan polis memuru B. tanesine yatırılmıştır. 6 — Nişantaşında Meşrutiyet m3- Rahminin on yaşındaki kızı Nimete, Süleyman isminde birinin kullandığı beygir çarparak yaralanmasına s6- bep olmuştur. Kereste yığını neden yıkıldı? Bir müddet evvel Kerestecilerde Parsıhın kereste ardiyesinde bir ke- Feste yığını birdenbire yıkılmış, Ya. gar ve Zeki adlarında iki çocuk tah- ta yığınlarının altında kalmış, bun- lardan Zeki ölmüş, Yaşar ağır yara- lanmış. Keresteleri intizamsız yığarak dik- hatsizlik ve tedbirsizlikle ölüme ve yaralanmaya sebebiyet vermekten maznun ardiye işçilerinden Hasen Kizlay, Sefer ve İbrahim oğlu Hasa- nın muhakemelerine dün ağır ceza mahkemesinde başlanmıştır. Maz nurflardan iki Hasan: — Bunda bizim kabahatimiz yok- tur. Herhalde diğer işçilerin yaptık- Yarı istifin temeli bozuk olmuş, üze- rine biz de istif yapınca yıkılmıştır. Biz esasen istif işinden anlamayız demişlerdir. Diğer maznun Sefer ise arkadaşla. nnın yalan söylediklerini, o gün kendisi istifte çalışmadığını iddia et- miştir, Şahitlerin dinlenmesi için muhakeme başka güne bırakılmıştır. Adanada pamuk piyasası açıldı Adanada pamuk piyasası açılımiş- tır, Geçen sene Akala cinsi pamuk Hatleri kilosu 43 kuruştan açılmış iken bu sene bu fiat 33 kuruştur. torpil ve mayn dökücü gemileri büyük bir faaliyet göstermişlerdir. Batırılan vapurlar Londra 11 (A.A) — 6 eylülde batı- rilan «Rio.Claro» vâpurunun müret- tebatı bir Hollanda vapuru tarafından Asor adalarında karaya çıkarılmıştır. «Ergent Tiger» vapuru, 8 eylülde batırılmıştır. Vapurun yolcuları ve mü- rettebatı bir Belçika vapuru tarafın- dan kurtarılmıştır. , Diğer cihetten neşredilen bir Hollan- | da tebliğine göre Hollanda bitaraflığı- ni müdafaa etmek Üzere şimal denizi adaları arasına ve sahillerine mayn dökmüştür. Almanyadan verilen haberlere göre Willem Venewitk ismindeki Hollanda mayn tarak gemisi geçen cuma günü bu maynlerden birine çarparak bat- muştur. Londra 11 (A.A) — «Nagdapourn vapurunun torpillenmesi ' neticesinde kaç kişinin öldüğü henüz malüm de. ğildir. 11 Eyidi 939 Esham ve Tahvilât 19.— #5 188 a GC. M. Bankası PARA ve ÇEKLER (Kapanış Setleri) Londra 1 Bteriin 2m New-York 100 Dolar 130.475 Paris 100 Frank 2905 Milâno 100 Liret — Cenevre 100 İsviçre Fr. 2934 Amsterdam (100 Florin 0.1 Berlin 100 Rayşmark ln Brüksel 100 Belga > Atina 100 Drahmi — Sofya 100 Leva ÇE Prag 100 Çekoslovak Kr o — Madrid 100 Pezeta — Varşova 100 Zioti — Budapeşte 100 Pengo — Bükreş 100 Ley — Belgrad 100 Dinar — Yokohama 100 Yen Btokholm 100 İsveç Pr. 31.028 Moskova 100 Ruble Asliye sekizinci ceza hâkimi işe başladı Yeni münferit hâkimli mahkeme- ler teşkilâtında İstanbul asliye seki- zinci ceza mahkemesi münferit hâ- | kimliğine tayin olunan sabık adliye müfettişi B. Cemil dün gelmiş ve va- zifesine başlamıştır. Galata yolcu salonu Tdmanlar umum müdürlüğü, Ge- lata yolcu salonu dahili tezyinatı Için bir dekorasyon müsabakası açıl masına karar vermiştir. Müsabakaya yalnız Türk sanatkârları iştirak ede- cektir. Salonun tefrişatı için ajtmış bin liralık tahsisat konulmuştur. Salonda, yolcuların istirahetletini temiri edecek her vasıtaya baş vuru. lacaktır. Galata yolcu salonu, kânu- nuevvede merasimle açılacaktır. Boyalı salam satan biri , yakalandı Boyalı salam satmaktan maznun Dimitri adında biri yakalanarak ad- Myeye verilmiştir. Sultanahmed birin- cl sulh ceza hâkimliği tarafından Dimitri hakkında kanuni takibata girişilmiştir. Cam fiatleri 3 misli yükseldi Hükümetin aldığı tedbirler saye- sinde gıda ve zaruri maddeler üze- rindeki fiat yükselişleri gittikçe azal- mış, dün, büsbülün ortadan kalk- mıştır. Yalnız, şehrimizdeki came ların, dün, cam fiatlerini umulmadık derecede yükselitikleri görülmüştür, Cam flatleri, normal hadden üç mis- 4 yükseltilmiştir. İhracatı kontrol dairesi, her nevi ihtikârla mücadele- sine devam etmektedir. OM» Bay Hasan Rıza Temellinin kayın vüldesi bayan Naciye, bir müddet- tenberi tedavi edilmekte bulunduğu Yakacık hastanesinde, dün, vefat et- miştir. Bayan Naciyenin cenazesi bu gün saat 12 de Fatih camisinden kaldınlacaktır, gelmiş, Ceneva ve Marsilya limanları için mühim miktarda yük almıştır. İtalya ticaret vapurlarının seferlerine mutad veçhile devam edecekleri öğre- ir, İngiliz ve Hollanda vapurları da H- manımıza gelerek hamule almaktadır- lar. Bu sebeple son hafta içinde İzmir piyasasında bir kımıldanış olmuştur. Borsada epey incir ve üzüm satılmak. tadır. İhracat da nisbeten yapılabil- mektdir. Bu yüzden üzüm fiatlerinde on para yükseliş olmuştur. İzmirdeki bankalar, ihracatçıların dokümanla- rını kabul ederek muamele yapmak- tadırlar, İzmirde ihtikârla mücadele için Jâ- sım gelen bütün tedbirler alınmıştır. İzmir fuarını ziyaret edenler İzmir 11 (A.A.) — 9 eylül kurtuluş bayramı akşamı şenliklerinde fuari 37,911 kişi ziyaret etmiştir. Fuar dün gece üçüncü haftasını ikmal etmiş ve 22 günde fuarı ziya Tet edenlerin sayısı 491,995 1 bulmuş- tur. 139 Museviyi hamil Herzion vapuru İzmirden hareket etti İzmir (Akşam) — 139 Museviyi ha- mil bulunan İngiliz bandıralı Herzion vapuru, günlerce yetecek iaşe madde. leri aldıktan sonra Filistine hareket etmiştir. Vapurdaki Museviler, Alman- ya, Polonya, Avusturya tebaâldırlar, İngiltereye ısmarlanacak vapurlar İngiltereye ısmarlanması mukar. rer olan İl vapura ait şartnameler İngiltereye gönderilmiştir. (İngiliz firmaları, bu şartnameleri tetkik edip birinci teşrine kadar tekliflerini ya- pacaktır. Gemilerden dördü büyük, yedisi küçük olacaktır. Büyükler, Ar- rupa limanlarına, küçükler de kabo- taj hattında çalışacaktır. SUMER Yann akşamdan itibaren büyük ve Dehakâr Artist CHARLES BOYER'in en güzel Fransız filmi ve Francis de Croisset'in romanı ATMACA Filminde görecek ve alkışlaya- caksınız, Sahne arkadaşı" Pierre - Richard Willm LALE'de Perşembe akşamından itibaren meşhur FERNANDELin en dertli insanları bile kahkaha- dan ağlatacak, en güzel filmi BEŞ KURUŞLA DEVRiALEM | | | | TAKSİM sineması 15 Eylül Cuma gününden itiba- ren yeni sinema sezonuna başlı- yor. Altın sesli ABDÜLVEHABIN oynadığı YAŞASIN AŞK Türkçe sözlü, Arapça şarkılı film TİYATROLAR: Başld Rıza, Ertuğrul Sadi Tek Tiyatrosu Bu gece Suadiye ŞENYOLDA GAİP ARANIYO Yarn gece Bakırköy Milityadide Ceketinin yakasından kopan parça Bir gazinoda hırsızlık yapıp İl buçuk sene İzini kaybettikten sonra, polis hafiyesi romanlarında olduğu gibi bir ceket yakası parçasile tanı- Dan ve yakalanan İbrahim adında bir hirsız dün adliyeye teslim edil- miştir. İbrahimin yakalanması pek garip olmuştur; Bundan iki buçuk sene kadar evvel Sarayburnundaki gazinoda müteaddit defalar hırsızlıklar olmuş, birçok bi- ra bardakları vesaire çalınmıştır. Gazinoyu üstüste soyan hırsızı ya- kalamak için park bekçisi Mehmed tertibat alarak geceleri gizlice etrafı gözetlemeğe başlamıştır. Aradan birkaç gün geçtikten son- ra bekçi Mehmed bir gece gazinonun duvarından bir adamın tırmanıp içeriye girdiğini görmüş ve yavaşca yanına yakaşıp kendisini yakalamış- tir. Meçhul hırsızla Mehmed arasında boğuşma başlamış, hırsız kendin! kurtarıp kaçmak için bekçinin üzori. | De alılmış, bekçi de onun yakasına yapışmış, ikisi arasında geçen uzun- ca bir boğuşmadan sonra hirsiz bir aralık silkinerek bekçinin elinden kurtulup kaçmıştır. Fakat hırsızın ceketinin yakasından bir parça ko- pup bekçi Mehmedin elinde kalmış- tır. Bekçi Mehmed bu kumaş parçası- ni atmayıp cebinde saklamış ve o günden itibaren sokakta ve parkta şüpheli gördüğü adamlara sokularak ceketlerinin yakalarını tetkike başla- mıştır, Böylelikle aradan iki buçuk sene geçmiş bekçi Mehmed de hursiza te- sadüf edememiştir. ele geçirilmesine sebeb oldu İ İbrahim nihayet suçunu itiraf ede- Evvelki gün bekçi Mehmed park civarında bir adamın şüpheli vaziyet- te dolaştığını görmüş ve kendisine hissettirmeden yanına yaklaşıp dik kat edince ceketinin yakasında baş- ka bir kumaş parçasından yama ol. duğunu görmüştür. Bekçi cebindeki yaka parçasını da tetkik edince bü- nun, karşısındaki adamın cekelinin kumaşından olduğunu anlamış ve derhal polise gidip hâdiseyi - anlat mıştır. Zabıta memurları şüpheli aden yakalamışlar, karakolda park bekçisi Mehmedin iki buçuk sene cebinde sakladığı kumaş parçası bu adamın yakasındaki yamalı yere ölçülünce Ayni ceketin parçası olduğu tesbit edilmiştir. İbrahim adında biri olduğu anla- şan hırsız karakolda suçunu inkâr etmişse de eldeki delillere istinaden kendisi adliyeye verilmiştir. Dün Sultanahmed birinci sun ce- za mahkemesinde sorguya çekilen rek: — İki buçuk sene evvel gazinodan hırsızlık yapan bendim. Müteaddit defalar gazinoya girip elli tane bira bardağı çaldım. Nihayet bir gece bekçi beni yakaladı fakat elinde kurtulup kaçtım, Cekelimin yakâsi yırtılmış, bekçinin elinde kâlmı$. Ben, aradan iki buçuk sene geçtik. ten sonra bir daha beni tanıyamaya. caklarını ümid ederek buralara gel dim, Lâkin bekçi kumaşı saklamış ve beni de unulmamış, Şimdi yaka landım. Cezamı çekeceğim. Demiştir. İbrahim tevkif edilerek tevkifhaneye gönderilmiştir. i Sinemanın iki büyük ve kuvvetli artisti NICHELE MORGAN ve JFAN GABIN Bu Perşembe akşamından itibaren (BEAN MARTET) in Büyük Aşk ve Macera Romanı MERCAN ADASI Şaheserile SARAY Sinemasının ancak güzel filimler göstereceğini isbat edeceklerdir. İstanbulun dalma en ŞIK ve en KİBAR Halkın sineması olan ME, L E sineması YARIN AKŞAM Yeni sinema mevsimine başlıyor. Baştanbaşa yenileşmiş ve güzelleş-., miş bir şekilde ilk programda, 3 BÜYÜK YILDIZIN YARATTIKLARI NEFİS BİR FİLM AŞKA VEDA Baş Rollerde: JOAN CRAWFORD - MARGARET SULLAVAN - MELVUN DOUĞLAS Biletler bugünden itibaren satılmaktadır. Telefon: 40868 Maslakta askeri pravantaryom baştabipliğinden: Bir kalorifer ateşçi alınacaktır. İsteklilerin yukardaki adrese müracaat- ları, (1193) Üniversite Rektörlüğünden: İnkılâp tarihi ikmal imtihanı 21 Eylül perşembe saat 8 de konferans salonunda yapılaaktır. Askerlik ikmal imtihanları 21 eylülden 15 birinciteşrine kadar ya- pılacaktır. (7175) e YAN) iş AŞ Kadıköy Kız Enstitüsü Direktörlüğünden: Kayıtlara başlanmıştır. 15 Eylüle kadar her gün 9—İ2 ve 2 — 4 de kap dar ilk ve orta mektep mezunları müracaat edebilirler. (6924) Açık eksiltme ilânı see Lisesi satınalma kurumundan: Haydarpaşa lisesi pansiyonu için satin alınacak olan 2200 metre patiska açık eksiltmeye konulmuştur. Eksiltme 27 Eylül 1939 Çarşamba günü saat 15,30 da Beyoğlu İstiklâl caddesi Karlman karşısında hliseler alım satım komisyonu binası içinde toplanacak olan komisyonda (yapılacaktır, Beher metresi 64 kuruş hesabile 2200 metre patiskaya 1408 lira fiyat tah- min edilmiştir. İlk teminat 108 liradır. İstekliler şartnameyi ve nümüuneyi mektepte görebilirler, Taliplerin belli gün ve saatte cari sene Ticaret odası vesikaslle birlikte komisyona. gelmeleri, (7206)