16 Eylül 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

16 Eylül 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

(far. Berlindeki Son dakika Polonya tebliği Şiddetli muharebeler devam ediyor Varşova 16 — Dün 'gece neşredilen Polonya tebliğinde deniliyor ki: AF man tayyareleri şimali Lehistanda Vilno, Baratöviç'i ve diğer birçok şehirleri bombardıman etmiştir. Vilnoda sivillerden mühim zayiat vardır. Polonya tay- yareleri dün mühim faaliyet göstermişlerdir, Varşovaya şimalişarkiden yapı- Jan hücum tardedilmiştir. Almanların Biyaloston istikametinde ileri hareketi şiddetli mukavemet- Ie karşılaşmıştır. Bu cephede iki gündenberi vaziyette değişiklik yoktur. Gâyniada . müfrezeler şiddetli mukavemete devam ederek düşmana mü- him zayiat verdirmektedir. Varşova 16 — Varşova kumandanı tarafından neşredilen tebliğde deni- İyor ki: Dün Varşovanın garp tarafında sükün olmuştur. Şark cephesinde düşmanla temas devam ediyor. Varşova 16 —— Alman tayyareleri Sid, Lübleni bombardıman etmişlerdir. Bu şehirler enkaz halindedir. Polonya üç parçaya ayrılacakmış Sovyet gazeteleri Polonyadaki ekalliyetler meselesinin halli zamanı geldiğini söylüyorlar Londra 16 — Sovyet Rusyanın askeri hazırlığı devam ediyor. Bazı mahafil Polonyayı paylaşmak hususunda Sovyetlerle Almanya arasında oanlaş- ma Olduğundan bahsetmektedir. Söylendiğine göre Polonya üçe ayrıla- cak, bir kısmı Almanyaya, bir kısmı Sovyet Rusyaya geçecek, iki hükümet arasında küçük bir polonya Kalacaktır. Bu suretle Sovyetlerle Almanya ara- sında müşterek hudud bulunmıyacaktır, Sovyet Rusyaya Polonyada Beyâz Ruslarla oUkranyalıların bulunduğu sahaların geçeceği söyleniyor. Sovyet gazeteleri Polonyadaki ekalliyetler me- selesini kati surette halletmek zamanı geldiğini söylüyorlar, Paris 16 — Sovyet Rusyada seferberlikten sonra gazetelerin şiddetli neş- ; riyatı Sovyet Rusyanın Polonyada müdahelesi yakın olduğunu anlatmaktadır. İngilizlerin zaptettikleri - kaçak eşya Londra 16 — İstihbarat Nezaretinin tebliğine göre 9 eylüle kadar birçok İ kaçak ezya zaptedilmişlir. Almanyaya gönderilmekte olan bu eşya arasında 28,500 ton petrol, 26,350 ton demir cevheri, 3,400 ton hematit, 4,500 ton man- ganez, 6000 ton fosfat vardır. Polonyadan Romanyaya gelenler iğ Kimler kabul edilecek, kimler edilmiyecek?) Paris 16 — Romanya hükümeti Polonyadan gelecekler hakkında bir teb- diğ neşretmiştir. Tebliğe göre Polonyadan geleceklere şu muamele edilecektir; 1 — Çocuklar ve yaralılar derhal kabul edilerek hastanelere sevkedile- ceklerdir. 2 — Müsellâh askerlerin silâhları alınacak, kendileri bir karargâ- ha gönderileceklerdir. 3 — Memurlar muayyen bir yerde oturmak üzere kabul edileceklerdir. 4 — Hususi eşhas, bilhassa Galiçyadan gelenler kabul edilmiyeceklerdir, - Varşova sefaretimiz erkânı Romanyada Berlin 16 — Varşovadaki sefaretler erkânından ekserisi Romanyaya geç- miştir. Varşova Türk Sefareli memurları da üç otomobille Romanyada Çerna- tiye geçmişlerdir. Kaunas'ın merkezinden kadınlar ve ihtiyarlar çıkarılıyorlar Londra 16 — Litvanyanın merkezi olan Kaunas şehrinden kadınlar, ço- tuklar ve ihtiyarlar çıkarılmaktadır. Bunlar 35 bin kişidir, "Tahliye bir ihtiyat tedbiri olarak yapılıyor. Alman - Sovyet anlaşmasının neticeleri © Başlıyan diplomatik hareketlerin mühim neticeler vermesi muhtemel Brüksel 16 (A.A.) — Berlinden bildirildiğine göre Alman - Sovyet itilâfı- nım imzasındanberi ecnebi müşahidler diplomatik hareketleri dikkatle tâkip etmekte ve bü hareketlerin pek mühim neticeler verebilecği kanaatini izhar Bylmektedirler. * o Romadaki Japon sefiri Tokyoya çağırmıştır. İsrarla dolaşan bir şaylaya göre Japonyanın Berlin sefiri de çağırılacaktır. Diğer cihetten Çan- © Kay-Şek tarafından geriye çağrılan Çinin Berlin sefiri Almanyadan ayrılmış- mahfillerde ohâkim olan kanaate göre Çin sefiri Alman ta- raftan idi. Bu itibarle geriye çağrılması Çan-Kay-Şek'in Almanyaya karşi © siyasetinde bir değişiklik yapıp yapmıyacağı meselesini ortaya“ çıkarmıştır, © Ayni mahfillerde Japonyanın, Çinin harici politikasını büyük bir dikkatle — Sakip ettiği söylenmektedir. ii Kâğıd fabrikası İkinci fabrika ile-sellüloz fabrikasının inşaatı bitti Ankara 15 (Akşam) — İzmit kâğıd fab- yikâsı müdürü B. Mehmed-Ali Kâğıdçı fab- rikaya ad işler hakkında alikadar makam- larla temas etmek üzere İzmitten şehrimi- #e gelmiştir. B. Mehmed Ali İzmit kâğd fabrikası, vaziyeli hakkında beyanatta bulunarak fabrikanın muvaffakıyetle ça- ışığından bahsetmiş ve gazete kâğıdı imal edilmemesinden bâhis neşriyata cevab ve- Terek demiştir ki: — Fabrika, ilk gündenberi gazete kâğıdı Jmal etmiştir. Fakat o zamanlar, hüküme- tin verdiği gümrük muafiyeti. dolayısile, daha ucuz kâğıd getirmek İmkânı oldu- gundan imalâtm devamına lüsum basil olmamıştır. Maamatih ikinci kâğıd fabrikamızın in- Şanti bittiği zaman, bilhassa gazete kâğıd- lari maliyeti Üzerinde mühim tenziller yap» mak mümkün olacaktır. Çünkü makineler. den birisi bilhassa bu iş Için seçilmiş evsaf- tadır.» B. Mehmed Alt Kâğıdçı ikinci kâğıd fab- Fikastle sellüler fabrikasının iışsatının bite #ğini v8 makine montajının da bitimek üzere bulunduğunu beyan etmiş ve bügün mühim bir kısmı iten getirtiimekte olan ham maddelerin dahilden tedarikisiin mümkün olduğunu ve ikinel kâğıd fabrikası işlemeğe başladıktan sonra 'Türkiyenin 937 senesinde istihlâk ettiği kâğıdın tamamını dahilde temin etmenin mümkün olabilece- #ini söylemiştir. Ağustos tahsilâtı Ankara 15 (Akşam) — Maliye Ve- kâleti, 1985 mali yılının üçüncü ayı olan ağustos ayı içinde Devlet tahsi- Jâtını 20 milyon 119 bin 953 Vira ola- rak tesbit etmiştir. Bu suretle üç aylık Devlet tahsilâtı yekünu 84 milyon 226 bin 540 liraya baliğ olmuş bulunmaktadır. Almanya ve Balkanlar Almanya Balkanlarla ticari münasebetlerinin bozulma- masına çalışacakmış Belgrad 15 (A.A.) — «Politika» ga- zetesinin Berlin muhabirinin bildir. diğine göre Almanya, Yugoslavya ve Avrupanın cenubu şarkisindeki bitaraf memleketlerle ticari mübadelelerinin haleldar olmaması için elinden geleni yapacaktır. İthalât ve ihracatın sek- teye uğramaması temin edilecektir. Romanyaya bir Alman heyeti geldi Bükreş 15 (A A.) — (D.N.BY: AL man mütehassıslarından. mürekkep bir heyet buraya . gelmiştir. Heyet, ticaret muahedelerinden “mütevellit meselelerin halli için , Romanya hü- kümetile temas edecektir. Bilhassa teknik mahiyette- birçok meseleler mevzuubahis bulunmaktadır, Berlin 15 (A.A) — Romanyanın eski Berlin orta elçisi Gigurtu, ma- reşal Göringie yaptığı Mmülâkattan sonra muhtelif ticaret meselelerini halletmek üzere daha birkaç gün Berlinde kalacaktır. Almanyanın dahili siyasetinde değişiklik Parti müfritleri birinci derecedeki mevkilerden uzaklaştırılmışlar Londra 15 (A.A.) — (Times gazete. sinin diplomatik muharriri, Alman- yanın siyasi vaziyeti hakkında yap- tığı bir tetkikte, Alman milli müda- faa komitesinin tarzı teşekkülünü Hitler ile ordu arasındaki bağların daha ziyade sıkılaşması ve parti müf- ritlerinden bazılarınn ikinci plâna atılması suretinde tefsir etmektedir. Hariciye Nazırı von Ribbentrop Hitlerin şahsi müşaviri sıfatile kuv- vetli bir mevkie sahip bulunuyorsa da iyi malümat alan bazi mahafllde zannedildiğine göre parti radikalleri bertaraf edilmiş ve birinci derecedeki mevkilerden Üzaklaştırılmıştır, Himın- lerin polis kıtaatı geniş bir nisbet dahilinde ordu emrine verilmiş ve bizzat Göbbelsin propagandası da askeri kontrola tabi tutulmuştur. Rusya ile yapılan pakla gelince, bunu ordu ve endüstri istemiştir. Fakat her akşam Moskovadan Al. manyaya yapılan Marksist propa- ganda dalgaları Alman hükümeti için endişe kaynağı olmaktan bali kalamaz, Dün Geceki ve Bu Sahahki Haberler Polonyadaki ganimet Almanlar mühim mikdarda alkol, da tütün, bakır ele geçirdiler i» i Roma 15 (A.A.) — Stefani ajansi nın Polonya cephesine gönderdiği hu- susi “muhabirinin bildirdiğine göre Radom muntakasında Almanlar yal nız çok mikdarda silâh ve cephane iğtinam etinekle kalmamışlar ayni zamanda pek mühim alkol, tütün ve bakir depolarını da ele geçirmişlerdir. Almanların eline geçen bu stoklar Polonya hükümetinin hazırladığı stokların üçte İkisini teşkil etmekte- dir. Muhabirin verdiği malümata güre şimdiki Polonya harbinin en karak- teristik hoktasını Almarların pek çok mikdarda ağır ve hafif tanklar kul « lanmaları teşkil etmektedir. Polonya-“* hlardan esir olanlarla ölenler arasın- da bir nisbet olmamasi hemen bütün yarma hareketlerinin tanklar mari * fetile yapılmış olmasina atfedilmek- tedir. Lodz'daki vaziyete: gelince muha- bir, şehrin hemen hiç hasara üğramâ dığını hâber vermektedir. Şehirde mağazalar açıktır ve tran.»" vaylar işlemektedir, Leh parası şim- dilik iki zloti bir mark hesabiyle tes- bit edilmiştir. Muvakkaten vücuda getirilen polis teşkilâlında yerliler Arasından seçilen Alman ırkına men- sup bir çok kimseler çalışmaktadır. | Almanyada yiyecek az Adam başına haftada yarım kilo et, 50 gram tereyağı verilecek Berlin 15 (A.A) — Havas: Alman ; şeflerinin en büyük endişesi, tayyare, otomobil ve tank için olduğu kadar Balkın iaşesi için de mühim olan muh- telif yağların bulunamamasıdır. Berlin 15 (AA) — Alman hükü- meti, sivil ahalinin yaşayışlarını bü- yük tahdidâta tâbi tutmakta berde- vamdır. Dün resmi bir tebliğ, adam başına haftada bir verilecek olan et mikdarını beş yüz gram olarak tesbit etmektedir. Bu mikdar, 18 Eylül ile 24 Eylül arasındaki müddet için tes- bit olunmuştur. Bundan başka sade yağ ile zeytin yağının fıkdânim telâfi etmek için Londradan çıkarılan çocuklar İ İngiliz Maarif Nazırı bunların geri 'çağırılmamasını âilele- | rine tavsiye etti Londra 15 (A.A) — Dün akşam radyoda bevanatta bulunan Maarif Nazırı Lord Delawarr, çocukların tahliyesi dolayısile tahaddüs eden muhtelif meseleleri gözden geçirmiş ve çocuklarını geri çağırmamalarını ebeveyne tavsiye ettikten sonra Şöy- | le demiştir: — Tayyare akınları mesum bir ha- kikat haline gelebilir. Hükümet ço- Cukların emniyet altına alınmasına büyük bir ehemmiyet vermiştir. Dört gün. müddetle bütün nakil vasıtaları sdferber hale getirilmiştir. Fakat hükümetin bu hareketi tekrar etme- sil şimdi heinen imkânsız. gibidir.» ile ticari muamele- lere başlandı İzmir 15 (A.A.) — Yeni "Türk - Fransız ticaret anlaşması hükümle- rine göre, Fransa ile ticari müamele- lere başlanmıştır. Gümrükte mevcut Fransız malı az ise de gerek Fran- saya gönderilmek gerek ithal edil- mek üzere bir çok müracaatlar vuku bulmaktadır. İtalyanın Atina sefirinin bir mülâkatı Atina 16 — Başvekil Metaksasla yaptığı görüşmeyi müteakip tayyare ile Romaya giden İtalyan sefiri, Mus- selini ile temas ettikten sonra Atina- ya dönmüştür. Sefir bu gece Metak- sasla uzun müddet görüşmüştür. Bremen Mormansk limanında Berlin 16 — Bremen Alman trans- atlantiği Sovyet Rusyanın şimal sahillerindeki Mormansk limanma iltica etmiştir... Geceki zelzele Dün gece yarısından sonra #aat biri 17 geçe bir zelzele bissedilmiştir. Fransa hükümet, adam başına hafta bir ves rilecek tereyağı mikdatını elli gram olarak tesbit etmiştir. Gazeteler, Alman kimyagerlerinin az çok nebali yağlar çıkarmak için bir çok çareler bulmuş olduklarını hâ- ber vermektedirler. Lokal Anzeiger, sabunun tasarruf edilmesi noktasın- da ısrar ederek sabunun yağın yüzde altmışının sarfını icab ettirdiğini söy- lüyor. Nihayet Alman kauçuk ofisi, 20 Ey- Jülden itibaren seyrüsefer ruhsatna- mesini hamil olmıyan bütün otome- bilierin lâstiklerinin müsaderesini ka- rar altına almıştır. ia Jtalyada iktisadi. tedbirler Halkın 1940 Ağıstosuna kadar beslenmesi için tertibat alınıyor Roma 15 (A.A.) — italya, Avrupa" harbinin ekonomik sahada intaç ede.! bileceği vaziyeti karşılamağa hâzır.” lanmaktadır. . B. Mussolini, son günlerde beş de. fa Nazırlar içtimamda İtalyanin eko. nomik vaziyetini tetkik ederek İtal. yan halkının ve Yarımada endüstri. * “sinin 15/9/940 tarihine kadar besle. mesi için icap eden tedabirin alınma. sına müteallik direklifler vermiştir. Verilen'malümüta göre, 21/9 tari. hinden itibâren evlerde günde yalnız TI saat gaz kullanılmasına müsaade eğiledektir, Gaz İstihsal eden endüs- tri kumpanyaları kömür sarfiyatını mümkün olduğu kadar azaltacaklar- dır. Ayni tavsiye kendilerine lâzım olan enerjiyi İstihsal için kömür sar- feden bütün endüstri şubelerine de verilmiştir. Nevyorkta büyük bir yangın New - York 15 (A.A.) — Coney- İsland'da oOLuna - Park'ın eğlence merkezi olan «Steeplechaises, bir yan- gın neticesinde harab olmuştur. Za- rar ve ziyan 500,000 dolar olarak tah» min edilmektedir. 18 kişi ağır surette yaralanmıştır. B. Daladir'nin dün görüştüğü elçiler Paris 15 (A.A.) — B. Daladier, öğ. leden sonra İtalya büyük elçisi B. Guariglia, İspanya büyük elçisi B. Legverica'yı ve Yugoslavyanın Paris elçisini kabul etmiştir, Bergamanin kurtuluş günü Bergama 15 — Dün Bergama, kur. tuluş bayramını eşsiz bir tezahüratla kutladı, Etraftan köy ve kasabalardan bu büyük günü görmek ve yaşamak için binlerce köylü ve şehirli Berga- mada toplarımış bulunuyordu,