16 Eylül 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

16 Eylül 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

| Türkçeye giren iki kelime “LISANS,, ne demektir? Son günlerdeki ticaret vaziyotleri dolayı- sile gazetelerde «lisansa kelimesi sık sik ge» giyor, Bu kelime fransızca «ilcence» sure inde yazılır. Lâtincesi ellcontissdar; emü- saade edilmiştir. mânasına gelen elicet> sansia olur, Bu kelime ecnebi dillerde başka mina» jemek hakkını veren ilim derecesidiğ. *. © — «Stratejik kölimesi Bon harp vaziyeti dolayısile gazetelerde mütemadiyen «stratejik noktalar. terzin- da tabirler geçiyor. Bir karlimiz bunun 08 demek olduğunu sormaktadır. Lâtincesi «Strategus, grekçasi estrate- Amerikada Oklahama hükümeti dahilin- de Wentherford şehri halkından bir genç uzakta bulunan tanıştığı bir Kıza fiüfat- Kârane bir mektup yazarken aklma bir av tüleğini sipariş etmek gelir. Şikagodaki maruf ticarethanelerden birine sipariş hak- kında yazdığı mektubu evvelki mektupla beraber şarflara koyarken biribirine karığ- tarar. i Silâh siparişine ald mektup sevgilisine ve buna ald üşıkanc mektup da silâh şirketine gider. Şirketin posta memuru genç ve gü- gel bir Kız mektubun yanlış geldiğini farket- tiğinden gönderen adama birkaç satırlık ya- si ie inde öder. Kız işıkane mektubu yazan gencin lisan Bir yanlışlık izdivaçla neticeleniyor go olan esirâtej. BÖRÜ, sordu. mânasına gelen estratos» ve eserkelmek> mânasına gelen sagein» kelimelerinden mürekkeptir, Baki Atinalılar rüesadan müntehap askeğ kumandanına ve diğer bazı şeflere böyle derlerdi. Strateji, bu tabirden doğmuştur. Biz şim- âiye kadar buna karşılık olarak esevkulceyşe derdik. «Stratejik» de onun sılatıdır; Yan ni «sevkulceyşis askerlikçe mühim olan mevkilere estratajık nokta denir, Askeri ye cephaneyi emin bir noklağa mağlâbiyet olduğu takdirde de ricat için lâsım gelen tertibatı almak, strateji saye- sinde İxmin oğllir, ve ifadesinden tam ideal bir koca olaca- anı istidlâl eylediğinden satırlarını bu ada- mn ruhuna uygun ve okşayıcı kelimeler- deni terkip etmiştir, Hakikaten bu satırlar gencin beklediği silâh yerine kalbine bir ok olmuştur. Di- ger taraltan silâh siparişine ald mektubu alan eski sevgilisinin kendisine bu dikkat- #âzliği yüzünden muğber olduğunu haber almıştar. Bu vesile fe genç erkek ile silâh şirketi- Ekmek fiati Firincilar, kepek ihraç edil. mediğinden zam istiyorlar Şehrimizdeki fırıncılar, son siyasi vaziyet dolayısile hükümetin isdar etliği ihraç yasağı nizamnamesinin, ekmek flatlerini yükseltmek zarure- tini doğurduğunu iddia etmeğe baş- Jamışlardır. Fırıncıların iddiasi şudur: İhracı menedilen maddeler arasnda kepek de vardır, Kepek, evvelce harice sâ- tıldığı için fırıncılara mühim bir kâr temin etmekte idi Fırıncılar, bu ge- Wri hesap ederek şimdiki narhı ka. bul ettiklerini, halbuki bugünkü va- bir hal çaresi bulmasını istemişler. dâir. İstanbul Vali ve Belediye Relsi, keyfiyeti Ticaret Vekâletine (o arzet- miştir, 33 bin liralık ihtilâs davası Mahkeme yeniden tedkikat yapılmasına karar verdi Avans ilmühaberleri vasıtasile ad- liye veznesinden 33 bin küsur lirayı zimmetlerine geçirmek ve ihtilâs et- mek suçlarından mazmun adilye mutemedi Eminle diğer arkadaşları. nin muhakemelerine dün ağırceza mahkemesinde bakılmıştır. Bu celse- hin kiz memuru arasında sak sık mektup- ! de maznunlardan Tevfik, bu işte su- Jar testi edilmiştir. Bu arada genç adam tüfeği unutmuş ve bunun yerine silâh şir- ketinden güzel ve tabiatine uygun bir ha- yat arkadaşı temin etmiştir. Dört ayaklı sütçü! Yugoslaryada Pety ismindeki kasabanın sütcüsü şimdi dört ayaklı bir hayvandır. Çeyrek asırdanberi kasabaya merkebi ile slit getirip dağıtan bir adam üç sene ev- vel ağır surette hastalanmış ve kasabaya gidicek metali kalmamıştır. Ne yapayım diye düşünürken güğümlerini taşıyan mer- kehini kendi başına göndermeği son çare olarak bulmuştur. Ağzma kadar süt ile do- lan güğümleri yükletmiş ve merkebin boy- nuna sahibinin basta olduğunu ve müşte- rilerden her birinin lâzım gelen sütü alma» larını rita eden bir mukavva levha asmış- tar. Merkep her müşterinin kapısı önünde du- rup kapıyı tıkırdatmış ve dışarı çıkan müş- teri Tevhayı okuduktan sonra kendisi öl“ çap sütü almıştır. Kapıyı çabuk aşmadıkla- ri zaman merkep anırmıştar. ğe o kadar alışmıştır ki çu olmadığını iddin ederek tahli- ye edilmesini istedi. İddia makamı tahliye talebinin reddine karar verii- mesini isteği, Mahkeme, azadan B. Nefinin naip tayin edilerek teşkil olunacak üç kişi- lik bir ehlivukuf heyeti tarafından yeniden tetkikat yapılmasına, evvel- ce ehliyukuf sıfatile tetkikat yapan zatın da bu telkikatta hazır bulun- durulmasına, şahitlerin dinlenmesi- ne ve 'Tevfiğin tahliye talebinin de, Bahibi iyileştiği halde kasabaya hergün git-İ bu tetkikattan sonra düşünülüp bir Meğe iizum görmemiştir. Yalık ayların 69-| karara bağlânmasına karar vererek nunda para Loplamuğu çıkıyor. Yunan ticaret filosu E i Yunanistan Ayruparın küçük bir devle- | me ber sehe safi iki milyon sterlin giriyor. Almanya serbes döviz esasile ti olduğu halde bahri ticareti itibarile Nor- veç gibi Avrupanın ve hatlâ bülün dün- yanın ikinci mühim memleketlerinden bi- #i bulunuyor. Ecnebi sularda mal taşıyan Yunan vapurları sayesinde her sene Yu- manistana giren ecnebi parasının yekünu on milyon sterlini buluyor. Yakacak masa- rifi ve mürettebat ücretleri tarhedildiği 2a- man gemi sahibi ve sermayodarların cebi- Bir hırsız yakalandı İstanbulda müteaddit otel hırsız Jıklarından suçlu sabıkalılardan Ra- uf adında biri Afyonkarahisarına gi- derek orada da oğlu Nezihi ile bera- ber hırsızlıklar yaptıktan sonra örtâa- dan kaybolmuştur. Afyon zabıtası Raufun İstanbula kaçması ihtimaline karşı buraya ma- lümat vermiş ve yapılan Araştırma neticesinde Rauf burada yakalana- rak dün adliyeye teslim edilmiştir. Diğer mazmun oğlu Nezihi henüz bu- Yünamanıştar. kuz yaşlarınân çocuğu Aleko tle Yedi- kulede tramvaya binmek istemiştir, Çocuk binmiş, babası aşağıda kaldı- ğı sırada tramvay hareket etmiştir. Çöcuk, babasının aşağıda kaldığını görünce bağırmağa başlamış ve bir Aralık da kendisini tramvaydan atı- vermiştir, Aleko yaralanmış, polis ta- ,ralından tedavi altına aldırılmıştır. | Geçen sene Yunan gemlerinden Hind ve Uzak Şark sularına işliyenlerden 1.715,000. şimal' Amerika ve Büyük Okyanusta işli- yenler 17004900, Avrupanın karasında sü“ hillerden 960,000, Büyük Rrilanya suların- dan 715,900, Rusya sularından gene 775.000 ve Tuna limanlarından 540,000 sterlin gay- ri safi hasılat olmuştur. ——ğ—ğ— man mm çiççç©o& Bir kadın lokantada yediği yemekten sonra zehirlenme alâmeti gösterdi Bakırköyde oturan bayan Handan, dün öğleden sonra evine geldiği zaman İ birdenbire zehirlenme alâimi göster- miş, kendi hususi doktoruna giderek muayene olunca doktor, zehirlenmiş olduğunu ve polise müracaat etmesi- ni söylemiştir. Bayan Handan zabıtaya müracaat ederek, bir taraftan tedavisini yaptır. mış, diğer taraftan da bu zehirlenme #ebepleri araştırılmıştır, Nihayet, bayan Handanın öğle ye- meğini Galstada bir lokantada yedi- ği ve bu yemekten zehirlenmiş oldu- ğu tesbit edilmiştir. Zabıta, bu okan. ta hakkında tahkikat ve takibat yap- maktadır. Heybeliadada çöpler aldı Papas mektebi altına Antakya 15 (A.A.) — Hatayda me bus seçimi hazırlıklarma başlanılmış. tır. Nüfus celvelleri süratle hazırlan- maktadır. Birinciteşrinin sonunda, ikinci müntehibler seçilmiş olacaktır. Belediye seçimi faaliyeti de İlerle. miştir. Birinciteşrinin yirmisinde Be lediye meclisi kurulmuş olacaktır. Ha- tayın kurtuluşundan sonra kadınlatı- mızın da iştirakile yapılacak olan bu intihablara balk büyük bir alâka gös- muhakemeyi başka güne bırâkmiış- tır. ” mal istiyor Almanya piyasadan serbes döviz esasi üzerinden mal istemektedir. Bu hususta henüz bir karar verilme miştir. Belediye varidat müdürlüğü İstanbul Belediyesi varidat müdü- rü B. Zeymelâbidin ikinci umumi müfettişlik maliye başmüşavirliğine tayin edilmiştir. OB. Zeynelâbidin maliyemizin eski kıymetli memurla- rındandır. Şimdiye kadar bulunduğu birçok ovilâyet detterdarlıklarında vazifeşinaslığile tanınmıştır, 'B. Zeynelâbidinden açılan Bele diye varidat müdürlüğüne, Belediye muhasebe müdür muavini B. Orhan ve muhasebe müdür muavinliğine de Belediye müfettişlerinden B. Os. man tayin edilecektir. Öküzler ürktü, kadın araba altında kalarak yaralandı a. feci bir araba kazası olmuştur: Ka- Rıhtım Çinili hanında ikinci katında gümrük muhafâza başmemurluğu- nun abdeshanesine girmiş, kazaen ta» bancasını düşürmüş, tabancadan çi- kan kurşun sağ tarafına isabetle içe- ride kalmıştır. Salim, Beyoğlu hüsta- “mini için mümkün olan her şey ya- Polonya - Romanya hududu kapatıldı Leh hükümet merkezi dün Romanya hududunda Zaleszczykiye nakledildi Ukrayna mıntakasında, Luck tay- yare meydanında bulunan on bir Polonya tayyaresi tahrip edilmiştir. İki Polonya tayyaresi düşürülmüş. tür. Brody üzerinde de 8 Polonya tay- Yaresi düşürülmüştür. Üç tayyare lam olarak ele geçirilmiştir. (Baştarafı 1 inct sahijede) Garp bölgesinde bugün sakin geç- miştir, Şark bölgesinde düşmanla te- maslar vukua gelmiştir. Çarpışma lar devam etmektedir. Zaleczey 15 (AA) — -Polonya- Romanya hududu: Havas muhabiri Varşovadan alman haberlere göre, | Varşova ve Lvov'da müdafaa şehir, hâl Polonyalların elindedir — hazırlıkları si Paris 156 (AA) — Havas ajansi- nin hususi muhabirinin bildirdiğine göre, Varşova ahalisi her vasıtaya müracaat ederek Almanlara muka- vemet etmeğe azmetmiştir. Halk, si- vil ahalinin her türlü askeri hare- ketten içtinap etmesi lâzım gelece- ğine dair Almanlar tarafından yapı- Jan ihtarı.nazarı itibare almamakta- âır. Bu itibarla erkeklerin Varşovadan çıkarılması düşünülmüyor. Bilâkis Varşova belediye reisi Starzynski hü- kümeti gönüllü müfrezeleri teşkiline davet etmiştir. Bu davet yapıldıktan beş dakika sonra binlerce kişi bele- diyeye müracaat ederek gönüllü ya- zılmıştir. İnşaatçılardan mürekkep husust bir müfreze sokaklarda barikatlar surette mukavemet eylemektedir. İki muharebeye başlanmış bul maktadır. Bunlardan birisi, Garpte, Loğza ile Varşova arasındadır. Poz- nan ve Pomeranyadaki Polonya kuv- vetleri, burada, düşmana arkadan hücum etmiştir. Diğeri de conupta- dır ve bu çarpışma neticesinde Lwowa doğru yapılan Alman ilerleyişi geri püskürtülmüştür. Polonyahlar, harbin bidayetinden- beri üç unsurun kurbanı olmuşlar. dır: Alman hava kuvvetlerinin kahir faikiyeti, bu yazın müthiş kuraklığı ve nazilerin Polonyada tesis ettikleri casusluk şebekesi, Alman hava karargâhı Varşova 15 va yal tek KİR. gi çiğlrsimeimriz e İ hararetle çarpışmağa hazırlanmakta- siz istasyonu, saat 22,30 da aşağıdaki | 5. “© i tebliği neşretmiştir: Uwov (Lemberg) de de vaziyet ay- midir, Halk, Almanların ileri hareke- tine mani olmağa hazırlanmakta ve düşmanın ihlarlarına ve teslim ol. mak tekliflerine kulak asmamakta- dır. Şehir pek vahim bombardıman- lara maruz kalmış olmasına rağmen tahliye edilmemiştir. Lvov Voyvodası Bilyk, ne olursa olsun vazifesini ter- ketmiyeceğini büdirmiş ve halkı resmen müdafaaya davet etmiştir. Polonya esirlerin mübadele- sini kabul etmemiş Berlin 15 (A.A) — «Berliner Bör- sen Zeitung», Polonyalıların elinde bulunan Almanlarla Almanların dinde bulunan Polonyalıların müba- delesini Polonyanın reddetmiş olma- sını mevzuubaha ederek bu reddi Po Jonyahlardaki Almanların ortadan kaldırılmış olmasına atletmekle ve Almanyanın bunun hesabını mesul Polonyalı ve İngilizlerden istiyeceğini yazmaktadır. Stampanın makalesi Roma 14 — Stampa gazetesi yazı- Polonya hava kuvvetleri, bugün Poznanda bulunan ve son günlerde Varşovayı bombardıman eden tayya- relerin üssünü teşkil eden Alman ha- va karargâhına bir taarruz yapmış- lard;. Bu Alman hava karargâhı tay- yare kuvvetlerimiz tarafından tama- mile tahrib edilmiştir. Bunun neti cesi olarak da Alman hava kuvvetle- rinin Varşova üzerindeki faaliyeti azalmıştır. Polonyadaki İtalya ve Ame- rika sefirleri ne diyorlar? Cernautzi (Romanyada) 15 (A.A. — Dün Krzamlenice'den gelmiş olan Varşova nezdindeki Amerika ve İtal- ya sefirlerinin o bildirdiklerine göre, Polonya makamları milli müdafaa- da bütün Polonyalıların birleşmesini temin için sükünetlerini muhafaza etmektedirler. Milli müdafaanın te- pılmaktadır. İtalya selirinin kanaatine göre Al- manların ilk baskısından sonra Po- lonya cephelerinde şimdi istikrar ha- kati bir mahiyet arzedeceğini ilâve elmiştir, Havaların bozulması vazi- yette büyük bir değişiklik husnle ge- tirebilir, Çünkü bu takdirde Polonya harbinde başlıca rolü oynayan mo. törlü kılalardan istifade imkânı kal- maz. Dün birçok Alman tayyareleti Sni- altyn hudut istasyonunu bombârdı- man etmişlerdir. Alman tebliği Berlin 15 — Alman Başkumandan- lığının tebliğine göre, Alman kıtas- tanın cenub grupu 14 eylülde Dub- lin - Dwov yolunu geçmiştir. Kıtaat Varşova mülhakatından Praga'ya garpte bitecek ve uzun sürecektir. Bugün Budapeşteden gelen haber- dere göre Alman motörlü kıtalarının Polonyada çabuk ilerlemeleri iki ay- danberi hiç yağmur yağmamasının neticesidir. Kuraklık yüründen mo- Vörlü kıtalar her tarafta kolayca ve süratle #erlemişlerdir. Dündenberi Polonyada yağmur başlamıştır. Gdynia'da vaziyet Gdynia 15 (A.A) — Şehirde hasa- rat mühim değildir, Yaşlan 16 ile 50 arasında olanların tevkif edilerek temerküz kamplarına gönderilmesi. ne devam edilmektedir. yaklaşmaktadır. Brest - Litovek üzerine yürümekte | ., Cünkü bu yaşlarda olanların üni- olan Alman kıtaatı, şimalden gelerek formalarını ve silâhlarını atan Leh askerleri oldukları zannedilmektedir. Askeri harekât topçu dücllosuna inhisar elmiş ise de Oksilia sırtların- da toplanmış olan Leh müfrezeleri- nin pek yakında teslim olacakları tahmin edilmektedir. Bu sırtlarda bulunan leh bataryaları ara sıra şehrin Üzerine ve civarma ateş el- mektedir, Riga'da mektep çocuklarına gaz maskesi dağıtıldı Riga 15 (A.A) — Bütün mektep çocuklarma gaz maskeleri tevzi edil. miştir. Almanların eline geçen petrol kuyuları Berlin 15 (A.A) (D.N.B) ajansının bir tebliğinde Gallçyadaki Alman kıtaatının Jaslo Drovobysz ve 'Baryslav petrol kuyularmı zaptettik- bildi: “ ' şehrin istihkâm sahasına girmiştir. İstihkâmların bir kısmı tahrip olun- muştur. Bizzat kale henüz düşmanın. elindedir, Alman tayyareleri havaların fona- Tığına rağmen istasyonları bombar. dıman etmektedir. Alman topraklarına dün bava ta- arruzları olmamışlar, Berlin 15 (A.A) — Ordu Başku- mandanlığının tebliği: Havanın mühalefeline rağmen, Al. man hava kuvvetleri, yeni demiryol Yarını ve müteaddit iska yolları tah- rip ederek, Polonyalıların ricatını çok güç bir vaziyete sokmuştur. Vis- tülün şarkındaki Polonya kıtalarına ve hakliyatma, bombalarla ve mit. ralyöz ateşi ile hücum edilmiş ve bü kıtalar ve nakliyat dağıtılmıştır, Yol- lar ye meydanlar tahrip olunmuştur.