22 Eylül 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

22 Eylül 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Son dakika Polonyanın hududu Almanya ile Sovyet Rusya arasında anlaşma oldu Paris 22 — Moskovadan bildirildiğine göre iki gün evvel tayyare ile Mes- kovaya gelen Alman askeri heyeti bugün avdet ediyor. Heyet 2 miralay, bir yüsbaşı ve diğer bir zabitten mürekkepti. Yapılan görüşmede Polonyada hu- dud çizilmiştir Maamafih bu muvakkattır. Kati hudud siyasi müzakere ile tayin edilecektir. Varşovanın mukavemeti Alman askerinin bütün hücumları muvaffakıyetle tardedildi Varşova 22 — Varşova kumandanının dün gece saat 23 de neşrettiği teb- idir: «Varşova müdalileri bugün düşmanın çok şiddetli hücumlarını tar- dettiler, Bilhassa garp tarafta kanlı muharebeler olmüştür. Sovyet sefareti Al man bombalarile harap olmuştur. Şehirde mukavemet saatten saate artıyor. İki gündenberi bütün hücum- Jar tardedilmiştir. Askerin cesareti hududsuzdur. Tanklara, zırhı kıtalara alilarak düşmanın askerinden silâhlarını alıyorlar.» Varşova 2 radyosu da Pragada şiddetli muharebeler olduğunu, Romanya gefaretinin gülleden büyük hasara uğradığını bildiriyor. Londra 22 — 70 Alman tayyaresi bugün Varşovayı bombardıman etmiş- tir. 7 tayyare düşürülmüştür. Varşovadaki ecnebi sefaret heyetleri bugün ş€- hirden çıkmışlardır. Varşovada yalnız Türk ve Sovyet heyetleri kalmıştır. Top gülleleri yüzünden Varşova 2 radyo İstasyonu mühim hasara uğra- Yeni harp silâhları Hücumda piyadeyi takibeden mitralyöz Roma 22 (Radyo) — Fransızlar garp cephesinde yeni bir mitralyöz kul- yadeyi takip edebilmektedir. Diğer taraftan Almanlar yeni bir makineli tüfek, çelik siper ve yeni bir demir kask yapmışlardır. Bunlar, hücum eden askeri küçük bir tank haline koymaktadır. İngiliz Harbiye Nazırı Fransadaki İngiliz kıtalarını teftiş etti Paris 22 — Fransaya gelen İngiliz Harbiye Nazırı B, Hor Belisha, Fran- mz hükümet erkânile görüştükten sonra İngiliz baş kumadanını ziyaret et miş ve Fransadaki İngiliz askerlerini teftiş eylemiştir. Şark cephesindeki Alman kuvvetleri Paris 22 — Fransız erkânı harbiyesi Şark cephesinde harbin bitmesinin askeri neticelerini tedkik ile tedbirler almaktadır. Almanların şark cephesin- de 70 (rka askerleri, çok miktarda tayyare kuvvetleri vardı. Bunların bü- yük bir kısmı henüz garp cephesine nakledilmemiştir. Çünkü bu karışık bir iştir ve zamana muhtaçtır. Asılsız bir haber Londra 22 — İstihbarat Nezareti tebliğ ediyor: Alman tabtelbahirleri ta- rafından üç İngiliz saffı harp gemisinin, Hood, Repulee ve Revenge dretnola- rının batırıldığı hakkında bazı taraflarda dolaşan haberlerin katiyen aslı yoktur. Bu gibi haberler Almanlar tarafından iaşe vi iri Amerika Reisicümhuru bitaraflık kanununun Amerika harici siyasetini bozduğu kanaatinde B. Roosevelt, dünyayı kaplıyan karanlığın süratle geçeceğe benzemediğini söyledi dc hem Mebusan Meclisinde hem de Âyanda Reisicümhur B. Rooseveltin bir beyannamesile açılmıştır. Relsicümhur Roosevelt parlâmentoya beyanname- Amerikanın bitaraflığına, emniyetine ve sulhuna büyük bir tehlike teşkil ettiğini söyliyen Roosevelt, bütün dünyayı kaplıyan karanlığın süratle geçe- ceği hususunda hiç bir ümid bulunmadığını kaydetmiş ve demiştir ki: «Bugünkü bitaraflık kanunu, Amerikanın ananevi harici siyasetini o kadar İşkâl ediyor ki, Cümhuriyetin ecnebi devletler ile olan. muslihane münase- betlerini bozuyor.» Fransız Meclis reisinin bir nutku Paris 21 — Fransiz mebüsan meclisi reisi B. Herrilot bugün Amerikan klübünde bir nutuk söylemiş ve: «Amerika Birleşik Devletleri halkının en zi- yade sevdikleri prensiplere, hak ve hürriyete karşı yapılan sulkasd bakkın- daki hükmünü itimadia bekliyorum.» demiştir. A ğ gi Posta ile yapılması kanunu- nun tatbiki tehir edilecek Ankara 22 (Telefonla) — Adli teb- Mğatın posta ile yapılması bakkında- ki kanunun tatbikinin tehiri bak- kında posta ve telgraf umum mü- dürlüğünce yeni bir kanun projesi hazırlanmıştır, Projenin esbabı mu- cibesinde tebliğat işlerinde çalışacak mültehassıs memur tedarikinde ?or- luklara tesadüf edildiği bildirilmek- te ve bu işlerin hâlen olduğu gibi Ad- liye Vekâleti tarafından yapılması istenmektedir. Tebliğat işlerinin posta ile yapıl ması kanunu (1940 senesi başından İtibaren tatbik mevkiine girecekti. Dün geceki zelzele Düne gece saat 235 de şiddetlice bir zelzele olmuştur. Çekoslovakyada isyan İngiliz gazeteleri bu hadiseyi çok mühim ı görüyorlar Londra 21 — Gazetel er Çeköslovak- yadaki isyan haberini ehemmiyetle karşılıyorlar. Daily Telegraph diyor ki: «Çekler kendilerine ozülmedenlere karşı kıyam ediyorlar. Fakat bu isyan- dan büyük bir şey. beklenmemelidir. Çünkü pek erken başlamıştır. İsyan kana boğularak bastırılsa da bu bâdi. se Hitleri düşünmeğe sevkedecektir. Almanyanın bir ucundan diğer ucuna kadar her tarafla Çek işçileri çalış- maktadır. Hitler bunları mütemaği- yen nezaret alında bulundurmağa mecburdur. Bitler Çek isyanını bastırabilir. Fa- kat Çekier onun zayıf noktalarını bu- Jabilmek için daima pusuda kalacak- lardır. Polonyalılara, Avusturyahlara, Alman sosyalist ve komünistlerine, demokrat katoliklere ne diyelim? On- Jar da firsat kolluyorlar. Bunlar da Çeklerden ham alarak hürriyete ka- vuşmak için zincirlerini kemirecek- lerdir.» Almanlar tekzib ediyorlar Berlin 21 — (D.N. B.Y: ajansı Çe koslovakyada isyan çıktığı hakkın- daki haberleri dün tekzip etmiş; sa. dece karışıklık çıkarmaları ihtimali olan Beneş taraftarlarından bir ço- gunun tevkif edildiğini bildirmiştir. General Franko, İtalyaya yapacağı seyahati tehir etti Madrii 21 (AA.) — Havas muhe birinin bildirdiğine göre, generşi Frankonun eylül sonlarında İtalya. ya yapacağı ziyaret, entemasyonal hâdiseler sebebile henüz tesbit edil- memiş bir tarihe talik olunmuştür. Bir İngiliz gemisi bir Alman tahtelbahirinin taarruzundan kurtuldu Londra 21 (A.A) — İstihbarat Ne- zaretinin bildirdiğine göre isminin bildirilmesi muvafık görülmiyen bir İngiliz gemisi bir Alman tahtelbahi- rinin taarruzuna uğramışsa ja Kur- tulmağa muvaffak olmuştur. İngilterede yaz saati Londra 21 (AA) Anderson Avam kamarasnda beyanstta Yu'u- narak yaz saati 18/19 teşrinisani ge- cesine kadar devam edeceğini bildir. miştir. Washington 21 (A.A) — Parlâmenlonun fevkalâde içtima: bugün saat 17 | Cepelüttarıktan geçen vapur- lar durmak mecburiyetinde Cebelüttarık 21 (A.A) — Cebetüt- tarıktan geçen bütün bilaraf vapır- lar tevakkuf etmek mecburiyetinde dir. Durmadan geçenlere top a'ıla- rak durmaları ihtar olunmaktadır. Vapurlar bir İngiliz komisyonu tara-* fından muayene edilmektedir, Pa. zartesi günü Cebelüttarık Jlmanında 83 bitaraf vapur durmuştur. Mupssolini Alp kıtaatı kumandanile görüştü Koma 21 (4.A.) — Mussolini, Alp kitaatı kumandanı general Neçrini kabul etmiş ve malümat almıştır. Dün Geceki ve Bu “Sahahki "EEaherler Adli teblisat Italya yakında bir sulh , teşebbüsü yapacakmış Bu teşebbüs muvaffak olmasa bile harbin tevessüüne mâni olmağa çalışacak. Bunun için Balkan devletlerile temas ediyor Belgrad 2i — Romadan bildirildi ğine göre İtalya yakında bir sulh te- | Vertallles Polonyasının tekrar dirilmesi şebüsünde bulunmak er ri | ! | yalnız Almanyaya karşı değil, Sovyet Rus- yaya karşı de harp demektir. Halbuki Pa- ris ve Londra şimdiye kadar bu harbi ilân etmeden çekindiler. ve Fransa için Sovyet Rusyaya karşı koymak, harbin başında Polonyaya yardım etmek kadar güç görüküyor. Hakikat şudur ki, Polonyanın menfaat- leri usun bir harpten ziyade bir konferans masasında duha 3yi korunulabilir. Diğer taraftan Fransa ve İngilterenin A)- man milletine başka Vürlü bir rejimi ceb- Ten kabul ettirmeyi ciddi olarak istedikle- rini ve bu maksadla da bir dünya harbini göze alacaklarını düşünmek pek küçük bir seydir. Faşist hükümetin bu vaziyeti vaktile gör- İ müş otmasiledir ki, İtalyanın Ziyeti ve samim! sulh arzus | lir. Hitler tehdidden ziyade keti yapmıştır. Bu ilk adırii her iki Saraf- tan diğer adımların takip edeceğini ümid eyleriz.e Almanyanın sulh arzusu Berlin 21 — Alman ajansı bildiri- yor: Berliner Börsen Zeitung, yazdığı | bir makalede sulbten bahsetmektedir. Bu gazete diyor ki: «Ne Fransa, ne Bunun için muharip devletler sefirle- rile temas etmektedir, İtalya beynel- milel bir konferansın akdini teklif edecektir. Roma siyasi mahafilinde İtalyanın bu teşebbüsüne Vatikanın da zahir | olacağı beyan edilmektedir. İtalya harbi Kısalımağa muvaf- fak olmasa bile gerek kendi gerek bitaraf devletlerin vaziyetini kuvvet. Jendirmek niyetindedir. İtslya Akde- nizde, Avrupada ve Balkanlarda sulhu idame niyetindedir. Bu maksadla Balkan devlellerile temastadır. Roma 21 — Bu sabahki İtalyan gazete- | leri gerpte pe için harp edilsin meselesini | inhldamı ve Almanyu larafından garp ve tekrar mevzuubehis eylemektedir. Messagrro diyor ki; «Polonya devletinin cenup hudutlarının kati olduğuna dair te- minat verilmesi üzerine hâdis olan vaziyet- ten sonra böyle bir harp mavzuubabis ol- | mama'ıdır. Binmenaleyh bir harbin haki- | İngiltereye karşı bir hedefimiz yok- yl en emen» tur, O halde neden harbetmeli? Al Tribuna ve Lavaro Pascista gazeteleri de başmakslelerinde şu suali soruyorlar manya, garple harp yedi sene sürse de korkusu yoktur.» e harbi bittikten sonra me diye ir Avrupa harbine başlarsın?» azetelerini Tribuma diyor ki: e Fransız gi z erinin «Fransanm ve bilhasen İngilterenin aşa- | tı — maksadlarla harp ettikleri söyleni- Paris 21 — Bütün Fransız gazete r 1 — Polonyanın Versailles hudutları ii; | Jeri Fransanm İngiltere ile birlikte | Hitlerizmi imha ederek Avrupaya de- vamlı bir sulh ve sükün temin edin- ceye kadar harbe devam edeceğini yazıyorlar. si, 2 — Almanyada Hitlerciliğin ortadan kaldırılması. Hitler, Alman milletinin imhası” demek olan bu iki şeyi reddediyor. Pakat Ver- Bitaraflar endişede Almanların Belçikaya girmesinden korkuluyor Sovyet hükümetinin Estonyaya yaptığı ihtar Baltık devletlerini telâşa düşürdü Londra 21 — Almanların Belçika hududunda Achen (Aix la Chapelle) civarında aldıkları tedbirler her ta Tafta alâka uyandırmıştır. Bunun Belçikanın bitaraflığına bir taarruz hazırlığı olması muhtemeldir, Alman- Yar bunun müdafaa tedbiri olduğunu söylüyorlar. Pükat Fransız Başku- mandanlığı hazırlığı dikkatle takib etmektedir. Baltık devletlerinin vaziyeti Londra 21 (AA) — Daily Herald güzetesi, Baltık devletlerine karşı bir Sovyet tehdidi görüyor ve diyor ki: Soyyet hükümetinin, Estonya N- manlarından bir Polonya denizaltısı- nm kaçması hâdisesile alâkadar Ool- mak üzere Estonya hükümetine vap- tap ihtar Baltık devletlerinde telâş Garp cephesinde Fransızlar Sarrebruck civarında bir Alman köyünü ele geçirdiler Londra 22 — İsviçrenin Bal şeh- Keşif hareketlerimiz havanın #ena- rinden bildirildiğine göre Fransuz kuv- | Tığına ve düşmanın ateşine rağmen vetleri Sarrebruek civarmda bir mik- | yapılmıstır. dar daha ilerlemişler ve Merov köyü- Alman tebliği nü Almanlardan almışlardır. Berlin 21 — Tebliğ: Garp cephe. Fransız tebliğleri sinde düşmanın 3 balonu, 8 tayyare. Paris 21 (A.A) — 21.9 sabah teb. | si düşürülmüştür. Başkaca kayde ği: Temas halinde bulunan kıtaat | değer bir şey yoktur. mevsii faaliyette bulunmuşlardır. uyandırmışlır. Malüm olduğu üzere, Alman - Sovyet anlaşması Litvanyayı Alrsan Düfuzuna ve Finlândiya, Estonya ve Letonyayı da Sovyet nüfuzuna tabi tutmaktadır. Sovyetlerin bu bahane He işe Estonyadan baslayacağından korkulmaktadır. İsviçre tedbir alıyor Bern 21 (A.A.) — Bu hafta manev- Talarda bulunan ve tâlim devresini İkmal eden kıtalarm huduttaki mü- dafaa istihkâmlarını işgal ettiklerini İsviçre erkânı harbiyesi bildirmekte. dir. Erkâni harbiye diğer cihetten or- dunun vaziyelinin vehametini müd- Tik bülunduğur'u ilâve eylemekbteğir. Son günlerde askere çok miktarda modem terhizat verilmiştir. İki taraf topçusunun faaliyeti kay | İki Leh tayyaresi Bulgaris- dedilmiştir. tanda yere indi | Paris 21 (A.A) — 21 eylül akşam Sofya 21 — İki Polonya askeri tebliği: Heyeti umumiyesi itibarile bugün sükünetle geğmiştir. Düşman Sarrebrück'ün cenubun- da topçu faaliyeti göstermiştir. tayyaresi Bulgaristanın şimalinde yere inmişler, tayyareler müsadere eğilmiş, rakipleri de nezaret altına almmıştar.